Hop til indhold

Første løbetid

Gæst Findus
 Share

Recommended Posts

Så er Duffy sørme ved at træde ind i de voksnes rækker, har lige opdaget at hun er kommet i sin første løbetid, så var der en god grund til, at hun har gjort sig så meget ren de sidste dage ;-)

Ca. hver anden dag plejer jeg at gå over til en nærliggende mark/skov, hvor hun får lov til at løbe løs.. Kan vi fortsætte med det selvom hun er i løbetid (selvfølgelig ikke når hun er højløbsk) eller er det kun gåture i snor de næste 3 uger, hvad gør I andre?

Er der andre ting vi skal tage højde for som førstegangsejere til en tæve i løbetid? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er Duffy sørme ved at træde ind i de voksnes rækker, har lige opdaget at hun er kommet i sin første løbetid, så var der en god grund til, at hun har gjort sig så meget ren de sidste dage ;-)

Ca. hver anden dag plejer jeg at gå over til en nærliggende mark/skov, hvor hun får lov til at løbe løs.. Kan vi fortsætte med det selvom hun er i løbetid (selvfølgelig ikke når hun er højløbsk) eller er det kun gåture i snor de næste 3 uger, hvad gør I andre?

Er der andre ting vi skal tage højde for som førstegangsejere til en tæve i løbetid? :blink:

Hvor lydig er hun? Hvor mange hunde møder I på nærliggende mark/skov??

Ja jeg er måske nok ikke den rette at spørge.. For Luna rendte løs, når hun var i løb.. Hun render ikke hen til andre hunde.. Og så jeg hunde og ejere komme i distancen, så kom hun naturligvis i snor:-D

Så hvis I aldrig møder nogle hunde på marken, ville jeg bare lade hende rende.. Men hun skal helst undgå vand.. altså at svømme i det og sårn:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg heller ikke turde tage tanken. Selv en lille hund kan få lange ben, hvis der pludselig dukker noget op i hovedet på den. Og det kan være mere end almindeligt svært at afgøre, hvornår hunden reelt er højløbsk. Selv garvede opdrættere kan være i tvivl, og bruger dyrlægen til at fastsætte parringstidspunkt.

Et andet aspekt er også de andre hunde. Får de en chance for at overskride hendes grænser for meget, hvis I fortsætter uden snor? Det er det, jeg ville være allermest opmærksom på med en ung tæve. Der er virkelig mange hormonplagede - og som føge deraf uopdragne - hanhunde rundt omkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lydig er hun? Hvor mange hunde møder I på nærliggende mark/skov??

Ja jeg er måske nok ikke den rette at spørge.. For Luna rendte løs, når hun var i løb.. Hun render ikke hen til andre hunde.. Og så jeg hunde og ejere komme i distancen, så kom hun naturligvis i snor:-D

Så hvis I aldrig møder nogle hunde på marken, ville jeg bare lade hende rende.. Men hun skal helst undgå vand.. altså at svømme i det og sårn:-D

Tak for svar til jer alle :5up:

Hun er god til at være opmærksom på mig, når vi går tur på marken/skoven og indtil nu har det ikke været noget problem at kalde hende til mig... Hun har endnu ikke løbet hen til en fremmed hund og der er god udkig fra marken, så jeg kan altid nå at spotte andre mennesker/hunde, før hun kan :blink: Lige her første gang vil jeg lade hende være i snor, for at se hendes reaktion og om hun ændrer adfærd når hun er i løb :blink:

Tak for hintet med vand :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Har du ikke en flexi line på 8m???... ellers så synes jeg du skal købe sådan en. Jeg kan ihvertfald ikke undvære mine flexiliner.:5up:...

Så vil hun stadig have en følelse af at "løbe frit".:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine hader fremmede hunde og kom (dengang, før hun blev steril) altid 110% når jeg kaldte, men når hun var i løbetid, blev hun en anden, når jeg fx tog hende op, var hun fuldstændigt vild efter at komme ned til hanhundene (hun kunne se forskel på tæver og hanhunde på lang afstand) - hun VILLE noget i samtlige 3 uger.

Du bør bare være klar på, at din lille anstændige prinsesse kan forvandle sig til en tøjte på et kvart sekund ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du ikke en flexi line på 8m???... ellers så synes jeg du skal købe sådan en. Jeg kan ihvertfald ikke undvære mine flexiliner.:5up:...

Så vil hun stadig have en følelse af at "løbe frit".:5up:

Nej, har ikke en flexline, for synes ikke jeg har manglet det før nu.. Så det kan godt være jeg skal invistere i én eller sådan et langt reb agtigt, så hun også kan komme ud på marken her de næste tre uger :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Nej, har ikke en flexline, for synes ikke jeg har manglet det før nu.. Så det kan godt være jeg skal invistere i én eller sådan et langt reb agtigt, så hun også kan komme ud på marken her de næste tre uger :5up:

Jeg tror hurtigt at du vil fortryde rebet, for så skal du næsten til at koncentrere dig om at rulle rebet ind istedet for indkaldet... Flexi linen ruller jo sig selv ind:5up:.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis du har mulighed for at kigge forbi i morgen så må du låne skippers flexiline... vi bruger den stort set aldrig så han opdager nok ikke den er væk mens duffy er i løbetid :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis du har mulighed for at kigge forbi i morgen så må du låne skippers flexiline... vi bruger den stort set aldrig så han opdager nok ikke den er væk mens duffy er i løbetid :-D

Tak for tilbuddet, har ikke lige tid til at kigge forbi i morgen, men vi kan jo lige skrives :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal da lige love for at der blev snust og sjat-pisset en masse på aftenturen, når det skulle være ekstra godt, skulle der sågar sparkes bagud :cool: Jeps, hun er vist ved at blive en rigtig dame, selvom hendes mor synes det alt alt for tidligt :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en flexline. Den må du hjertens gerne låne hvis du vil?

Gracie render løs, når hun er i løb, men kommer i snor, når jeg ser en anden hund. De første dage hun var i løb sidst, fik hun lov at lege med en kastreret hanhund, men den tænkte kun på at humpe, og var ikke specielt høflig. Deriomod var der en intakt samojed der flirtede med hende. Den kunne, modsat, kastraten, godt fornemme at hun ikke var klar til noget endnu

Da hun var højløbsk, gik jeg mest tur på steder hvor vi ikke så tit møder andre hunde. Bare fordi jeg tager Gracie i snor, betyder det ikke at andre gør det, slet ikke hvis deres hunde kender hende og de tror hun kan lege.

Omkring den tid hun var højløbsk, kom der en hanhund efter os oppe fra jer af. En labrador/am. staff. agtig en. Den var som besat af hende, og fråden stod om munden på den. Efter den havde fulgt os et kvarters tid, kom der en fuld mand på en scooter efter den, men han havde ingen snor med, og den stak af igen. Det var meget ubehageligt, så hold øje med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en flexline. Den må du hjertens gerne låne hvis du vil?

Gracie render løs, når hun er i løb, men kommer i snor, når jeg ser en anden hund. De første dage hun var i løb sidst, fik hun lov at lege med en kastreret hanhund, men den tænkte kun på at humpe, og var ikke specielt høflig. Deriomod var der en intakt samojed der flirtede med hende. Den kunne, modsat, kastraten, godt fornemme at hun ikke var klar til noget endnu

Da hun var højløbsk, gik jeg mest tur på steder hvor vi ikke så tit møder andre hunde. Bare fordi jeg tager Gracie i snor, betyder det ikke at andre gør det, slet ikke hvis deres hunde kender hende og de tror hun kan lege.

Omkring den tid hun var højløbsk, kom der en hanhund efter os oppe fra jer af. En labrador/am. staff. agtig en. Den var som besat af hende, og fråden stod om munden på den. Efter den havde fulgt os et kvarters tid, kom der en fuld mand på en scooter efter den, men han havde ingen snor med, og den stak af igen. Det var meget ubehageligt, så hold øje med den.

Tak, det er sødt af jer at tilbyde, nu er det jo helt dilemma agtigt, hvilke fleksline jeg skal vælge :lol: Men nu når du bor tættere på, så tror jeg valget falder på dig :engel:

Kan godt forestille mig at det er unødvendigt til Gracie, hun har jo også en anelse mere disciplin end Duffy :mrgreen: Puha, det lyder rigtig væmmeligt med den savlende, frådende hanhund :???: Det er min store skræk at møde sådan én som så overfalder Duffy.. Jeg har heldigvis ikke stødt på løse hunde uden ejere herude endnu, så håber at vi også undgår det her mens hun er i løb...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det er sødt af jer at tilbyde, nu er det jo helt dilemma agtigt, hvilke fleksline jeg skal vælge :lol: Men nu når du bor tættere på, så tror jeg valget falder på dig :engel:

Kan godt forestille mig at det er unødvendigt til Gracie, hun har jo også en anelse mere disciplin end Duffy :mrgreen: Puha, det lyder rigtig væmmeligt med den savlende, frådende hanhund :???: Det er min store skræk at møde sådan én som så overfalder Duffy.. Jeg har heldigvis ikke stødt på løse hunde uden ejere herude endnu, så håber at vi også undgår det her mens hun er i løb...

Du kan bare komme efter den, eller vi kan mødes. Har i øvrigt to flexliner, og bruger dem aldrig, så jeg kommer ikke lige til at mangle den.

Nej, det var ikke rart med den hanhund. Er ret sikker på at den var fra jeres område. Bali og jeg mødte den, da vi kom gående under tunnelen under Niels Bohrs allé på vej hjem fra Netto. Den fulgte med os helt til Blangstedgård, selvom vi råbte og skreg af den.

Ham der kom efter den på scooteren, sagde at han kun passede den, men han var ret beruset, så jeg ved ikke rigtigt....

Der sker jo også noget oppe i hovedet på de hanhunde, når de vejrer en højløbsk tæve. De kan jo lugte dem på laaaang afstand., og nogle af dem fulger hellere deres instinkter fremfor deres ejer i de situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites