Hop til indhold

gå pænt træning, ift godbidder og snusen

Rams
 Share

Recommended Posts

Jeg ved godt at der er lavet mange tråde om hvordan man skal få hunden til at gå pænt, men de tråde, som jeg har kigget i, har ikke omhandlet de spørgsmål som jeg mangler at få besvaret..:vedikke:

Jeg har været en af de der dumme hundeejere, som har syntes at en flexline var fantastisk. Det har den da også været, når jeg har gået med ham nogle steder. Men når jeg har haft ham med inde på gågaden i aalborg, ligner han også noget der er løgn, når han går der og trækker i en fast line.

Og min største frygt er nu, at få to hunde, som slæber mig afsted på den måde.:scared: For hvis jeg bare lader som ingenting, så lærer Boris jo også bare, at gøre det.

Altså har jeg taget fat i det gamle problem først: Dexters trækken.

Jeg har lige været ude og træne med ham, hvor jeg vendte om ligeså snart han trak.. Han fattede rimeligt hurtigt konceptet:5up:, men han glemte det jævnligt ligeså snart snuden var sat i jorden.. Og han begyndte faktisk at gå lidt apatisk ved siden af mig.

Derfor spekulerer jeg på, hvordan I gør ift. når hunden skal snuse og ikke trække.. Har jeres bare lært ikke at komme til at fræse afsted efter en duft, men at gøre det i jeres gå-tempo..?

Og bruger i gobidder som belønning eller bare ros? Og hvordan gør i brug af disse ting?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om jeg har gjort det på den rigtige måde, men hun går da pænt nåt der ikke lige er andre hunde. Jeg stopper op hvis hun trækker, det har hun fattet, og så roser jeg op propper hende med guffer når hun ikke trækker. Dvs bare når snoren er løs får hun lige ros og en guffer ind imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Leffe var ellers ikke slem til at trække, min så blev han teenager :shock:.

Jeg lagde ud med at stoppe op hver gang Leffe trak, men det havde bare en slags yoyo effekt her.

Så prøvede jeg at gå i modsat retning.....men så kom vi ikke rigtigt nogle steder:stupid:.

Til sidst prøvede jeg noget helt andet, det har virket på Leffe, men hunde er jo forskellige...så:vedikke:.

Når han trak, sagde jeg "gå pænt" og gik en runde, således at han kom ind på min venstre side. Det må have set ret dumt ud i starten, for jeg gik rundt og rundt, til jeg selv var helt rundtosset:mrgreen:.

Det kostede helt vildt mange runder, men det tog kun et par dage, derefter blev det meget bedre.

Jeg forventer ikke at han går ved min side, bare at han ikke trækker i snoren....så han får lov at snuse.

Hiver han i snoren, siger jeg "vente" og så stopper han for det meste....hvis han ikke reagerer på det, siger jeg "gå pænt"...så går han selv rundt om mig:engel:.

Hvis der altså ikke er andre hunde i sigte, for så mister han hørelsen, så det arbejder vi på....måske jeg må finde på noget nyt her, lige pt er der intet der virker i den situation:hmm:.

Gav det hele overhoved nogen mening??:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lagde ud med at stoppe op hver gang Leffe trak, men det havde bare en slags yoyo effekt her.

Så prøvede jeg at gå i modsat retning.....men så kom vi ikke rigtigt nogle steder:stupid:.

Til sidst prøvede jeg noget helt andet, det har virket på Leffe, men hunde er jo forskellige...så:vedikke:.

Når han trak, sagde jeg "gå pænt" og gik en runde, således at han kom ind på min venstre side. Det må have set ret dumt ud i starten, for jeg gik rundt og rundt, til jeg selv var helt rundtosset:mrgreen:.

Det kostede helt vildt mange runder, men det tog kun et par dage, derefter blev det meget bedre.

Jeg forventer ikke at han går ved min side, bare at han ikke trækker i snoren....så han får lov at snuse.

Hiver han i snoren, siger jeg "vente" og så stopper han for det meste....hvis han ikke reagerer på det, siger jeg "gå pænt"...så går han selv rundt om mig:engel:.

Hvis der altså ikke er andre hunde i sigte, for så mister han hørelsen, så det arbejder vi på....måske jeg må finde på noget nyt her, lige pt er der intet der virker i den situation:hmm:.

Ja, det giver mening:-D

Jeg har prøvet det der med at stoppe op, men så venter Dexter bare på, at jeg tager det næste skridt og så trækker han videre.

Det fungerede super godt, at jeg vente om når han trak, så jeg tror at det er den måde jeg fortsætter med at træne ham på.

Men jeg kunne godt se, at jeg kunne få kontakt med ham hvis jeg sagde noget, når han begyndte at trække.. Men tror at jeg vil bruge 'vente' ligesom du gør, for jeg kom til at sige hans navn, og så havde jeg kontakt til ham. Men jeg synes ikke, at han skal forbinde sit navn med at gå pænt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om jeg har gjort det på den rigtige måde, men hun går da pænt nåt der ikke lige er andre hunde. Jeg stopper op hvis hun trækker, det har hun fattet, og så roser jeg op propper hende med guffer når hun ikke trækker. Dvs bare når snoren er løs får hun lige ros og en guffer ind imellem.

Jeg har prøvet at give ham guffer imens han går pænt, men problemet er, at både Dexter og jeg er rigtig dårlige til at multitaske:genert: Så jeg er rigtig dårlig til at give ham godbidder imens og han tager dem så heller ikke imens han går. Så, så er vi nødt til at stoppe op, for at han kan tage godbidden. -Og så derefter gå videre..

Det fjerner jo lidt effekten:stupid:

Og jeg bruger helt små godbidder, så det er ikke fordi han skal bruge tid på at tygge dem..:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det sådan, at hunden som udgangspunkt skal gå pænt, men den må gerne trække mod en duft. Jeg aner ikke hvor de dejlige dufte gemmer sig, så selvfølgelig er hunden nødt til at trække derhen for at fortælle mig det. Jeg synes altid, at det er så utrolig synd for de hunde, som tydeligvis ikke må trække i snoren overhovedet heller ikke hvis det er lige ud til siden til en duft. Så lidt lempelse må der gerne være. Er det det, du mener med dit spørgsmål?

Så altså trække frem har været no-no her hos os, men trække til siden mod en duft er helt i orden.

Alt det der med at gå den anden vej, stoppe op osv virkede ikke her. Det, der virkede bedst, var at gå med en godbid i hånden og holde den foran næsen (og nej, det er ikke let med en lav hund, når man selv er høj) og så hver 1-2 m. give godbidden. Derudover så var mit tempo MEGET varierende. Først nogle meter hvor jeg gik aaaafsiiiindiiiiig langsomt, så lynhurtigt, så moderat, så hurtigt osv. Sådan så det var mig, der satte tempoet og ikke ham. Og vi gik aldrig over vejen det samme sted, så han lurede hvor man skulle gå over, for så var det at han begyndte at trække igen. Så turene var uforudsigelige, så godt vi kunne.

Og så fulgte vi Ninjamors råd med at dele turen op i 3 dele: hans tid, vores tid og min tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

det råd fra ninjamor vil jeg gerne høre mere om! :cool:

Jeg har også lidt problemer med arnold og gå pænt.. det er det samme som du siger, Rams, de må gerne snuse og bevæge sig rundt, jeg ønsker bare ikke at blive revet rundt, hvis han krydser bag om mig og begynder at trække og lignende.. så, gå pænt, men med måde :-D skulle selv til at skrive et indlæg da jeg så dit.

Her hjælper det heller ikke at stoppe op eller vende om, det er bare godbidder i hånden, hele tiden! Og så kigger han KUN på mig og min hånd og går ikke rigtig tur.. det er jo ikke meningen!:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at give ham guffer imens han går pænt, men problemet er, at både Dexter og jeg er rigtig dårlige til at multitaske:genert: Så jeg er rigtig dårlig til at give ham godbidder imens og han tager dem så heller ikke imens han går. Så, så er vi nødt til at stoppe op, for at han kan tage godbidden. -Og så derefter gå videre..

Det fjerner jo lidt effekten:stupid:

Og jeg bruger helt små godbidder, så det er ikke fordi han skal bruge tid på at tygge dem..:rolleyes:

En betinget markør, som et klik, et dyyytiiig el. lign., kunne løse det problem :blink:

En godt indlært markør betyder, at det du gør lige NU er godt, godbidden kan godt følge et par sekunder efter, også selvom I står stille, når godbid rammer mund :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså - vi kæmper jo osse lidt - men det går sådan okay nok..

jeg fik også vænnet Bassil til at gå med snuden lige ved siden af min venstre lomme for det er jo der de er, godbidderne..

Så jeg gør det ind i mellem at jeg i stedet smider godbidden på jorden, så han selv skal finde den (eller dem)

Det får ham til at 'slippe' lommen og snuse rundt i stedet..

Derefter trækker han så igen :stupid: - men øvelse gør mester, håber jeg.. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig ikke om, at fodre hunde mens vi går tur.

Derfor har jeg indført "en regel" som virker fint. Mine hunde må gerne gå og snuse, sålænge de ikke strammer snoren. Hvis snoren bliver stram, stopper jeg straks og står som en saltstøtte indtil hunden vender om og snoren igen slappes.

Jeg bruger det samme hvis hunden går ind foran mig.

Hundene lærer det utroligt hurtigt og da de gerne vil videre, vælger de den stramme snor fra.

Men lige som al anden træning, man skal stoppe i det splitsekund snoren strammes og man skal gøre det hver gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også gå pænt (til at gå ved ben) og vente, så sænker han farten med det samme- hvadenten han er med eller uden snor. Jeg bruger også stop- men det er sådan et nødsignal...hvis han har for meget fart på ud i noget der kan gå galt :vuf:(men det er kun uden snor) og det er effektivt

Link til indlæg
Del på andre sites