Hop til indhold

Hvorfor bliver hun så sur?


KarinaO
 Share

Recommended Posts

Gracie blev 2 år i november og kom i løb lige umiddelbart efter.

Hun har aldrig været så vild efter at lege med andre hunde, medmindre de gad løbelege, og har bare gloet dumt på andre hunde, når de prøvede at få hende til at lege.

Hun har et tydeligt sprog, og har aldrig været oppe at toppes med andre hunde. Har de været for meget for hende, har hun brummet lidt af dem, og så var det det, men det skete sjældent.

Men her inden hun kom i løbetid sidst, var hun faktisk blevet ret legesyg, og lagde selv op til leg ved at gå i playbov, og blande sig når andre hunde tumlede.

Det sluttede så brat efter løbetiden.

Nu er hun mere sur end nogensinde, især på hanhunde. De skal nærmest bare kigge på hende, før hun knurrer og viser tænder. Kommer de for tæt, springer hun frem imod dem.

Sådan gjorde hun i dag, da vi mødte en jævnaldrende samojedhan, som hun udemærket kender, og pejer at komme godt ud af det med. For mig at se gjorde han ikke noget, der burde pisse hende sådan af, og han så noget frustreret ud over hendes afvisning.

 

Hvorfor er hun blevet sådan? Er det mon den sidste løbetid der har modnet hende på sådan en kedelig måde?

 

Jeg er noget frustreret.:???:

 

Her er Gracie og Bluiefør sidste løbetid, før hun begyndte at synes han og andre hanhunde er nogle skiderikker.

148617_1611647244979_1050189828_1678220_5614491_n.jpg

 

156766_1611647644989_1050189828_1678221_8024835_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gracie blev 2 år i november og kom i løb lige umiddelbart efter.

Hun har aldrig været så vild efter at lege med andre hunde, medmindre de gad løbelege, og har bare gloet dumt på andre hunde, når de prøvede at få hende til at lege.

Hun har et tydeligt sprog, og har aldrig været oppe at toppes med andre hunde. Har de været for meget for hende, har hun brummet lidt af dem, og så var det det, men det skete sjældent.

Men her inden hun kom i løbetid sidst, var hun faktisk blevet ret legesyg, og lagde selv op til leg ved at gå i playbov, og blande sig når andre hunde tumlede.

Det sluttede så brat efter løbetiden.

Nu er hun mere sur end nogensinde, især på hanhunde. De skal nærmest bare kigge på hende, før hun knurrer og viser tænder. Kommer de for tæt, springer hun frem imod dem.

Sådan gjorde hun i dag, da vi mødte en jævnaldrende samojedhan, som hun udemærket kender, og pejer at komme godt ud af det med. For mig at se gjorde han ikke noget, der burde pisse hende sådan af, og han så noget frustreret ud over hendes afvisning.

 

Hvorfor er hun blevet sådan? Er det mon den sidste løbetid der har modnet hende på sådan en kedelig måde?

 

Jeg er noget frustreret.:???:

 

Tja, det er vel det der sker for os kvinder, når vi bli'r ældre og klogere... Vi indser at mænd mest er en kilde til irritation, og kun tænker på én ting... :engel: :slem: :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det ikke være at hendes sidste modning og løbetid bare lige har ramlet sammen og så tager det hende lidt længere tid at "glemme", at hun ikke er lige efter løbetid mere? :vedikke:

 

Århh smuk hund hun ellers lige afviser der! :lun: ER HVALPESKRUK!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det ikke være at hendes sidste modning og løbetid bare lige har ramlet sammen og så tager det hende lidt længere tid at "glemme", at hun ikke er lige efter løbetid mere? :vedikke:

 

Århh smuk hund hun ellers lige afviser der! :lun: ER HVALPESKRUK!!

 

Aner ikke havad det er. Har aldrig haft en tæve før, og ved ikke om det er normalt de opfører sig sådan.

Men jeg synes det er lidt flovt, når min ellers så velopdragne og venlige hund skaber sig sådan, over for en ellers sød og høflig hanhund.

 

Jeg fatter heller ikke at hun afviser ham. Han er da for lækker. Jeg elsker hans bamsepels, og får helt lyst til også at få en samojed.:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun gik i løb 3. december.

 

Så har hun jo alligevel været færdig i et stykke tid :hmm:

 

Jeg tænkte bare, at når det nu især var hanhunde hun blev sur på, at så troede nogen af dem måsek stadig at hun var i løb, og derfor var de irriterende?

 

Har hun haft dårlige oplevelser med hanhunde der har forsøgt at parre hende imens hun var i løb? Eller har hun haft nødig at sige fra ofte under sin løbetid, således at det nu er blevet ren refleks?

 

Kan hun være falsk drægtig og deraf irriteret?

 

Det kommer ikke så meget bag på mig at hun måske ændrer sig overfor tæver, men jeg er lidt overrasket over at det især er hanhunde :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, nej det lyder da slet ikke som den Gracie vi kender :???: Sidst, nævnte du noget med at du ville tage hende til kiropraktor, da hun var blevet lidt stiv i det og muligvis ondt, kan det mon være derfor at hun er blevet lidt sur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Jeg tænker i lidt samme baner som Lonny. Kan hun evt. være en smule falsk drægtig ?? Nu har jeg selv kun hanhunde, så ved ikke hvordan det kan påvirke en tæve, men ved da at jeg tit har hørt at tæver kan være noget ændret i humøret efter deres løbetider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har hun jo alligevel været færdig i et stykke tid :hmm:

 

Jeg tænkte bare, at når det nu især var hanhunde hun blev sur på, at så troede nogen af dem måsek stadig at hun var i løb, og derfor var de irriterende?

 

Har hun haft dårlige oplevelser med hanhunde der har forsøgt at parre hende imens hun var i løb? Eller har hun haft nødig at sige fra ofte under sin løbetid, således at det nu er blevet ren refleks?

 

Kan hun være falsk drægtig og deraf irriteret?

 

Det kommer ikke så meget bag på mig at hun måske ændrer sig overfor tæver, men jeg er lidt overrasket over at det især er hanhunde :hmm:

 

Der var et par kastrater der ret ihærdigt humpede hende, da hun var i løb, så måske har du fat i noget der. Men dagen efter hun var gået i løb, mødte vi samojeden, og der opførte han sig ud fra mit synspunkt rigtig pænt. Han forsøgte ikke på noget, som om han modsat kastraterne godt vidste hun ikke var klar.

Men i dag var hun virkelig sur på ham, og jeg synes ikke det lignede han sagde "røv" eller andet grimt til hende.

 

Ved ikke om hun er falsk drægtig, men hvis hun er, får hun så ikke mælk? Bliver drægtige tæver så sure på hanhundene?

 

Øv, nej det lyder da slet ikke som den Gracie vi kender :???: Sidst, nævnte du noget med at du ville tage hende til kiropraktor, da hun var blevet lidt stiv i det og muligvis ondt, kan det mon være derfor at hun er blevet lidt sur?

 

Nej, jeg synes også det er en mærkelig adfærd. Hun var jo også sur på Skipper den anden dag, men ham taler hun jævnligt med store bogstaver til.

Jo hun skal helt sikkert forbi en kiropraktor, men selvom hun er stiv i sine bagben, så forhindrer det hende ikke i at hoppe højt op i luften af glæde, når vi skal gå tur, på eget initiativ sprunge op på træstammer og lign.

Så jeg tvivler på at det ville gøre ondt på hende at hilse på andre hunde.

 

Men jeg ved det ikke. Aner ikke noget om noget.:vedikke:

Jeg er ikke vant til at have så følsom en hund. Er jo vant til de der lalleglade retrievere, og det har været hanhunde.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Nej, jeg synes også det er en mærkelig adfærd. Hun var jo også sur på Skipper den anden dag, men ham taler hun jævnligt med store bogstaver til.

Jo hun skal helt sikkert forbi en kiropraktor, men selvom hun er stiv i sine bagben, så forhindrer det hende ikke i at hoppe højt op i luften af glæde, når vi skal gå tur, på eget initiativ sprunge op på træstammer og lign.

Så jeg tvivler på at det ville gøre ondt på hende at hilse på andre hunde.

 

Men jeg ved det ikke. Aner ikke noget om noget.:vedikke:

Jeg er ikke vant til at have så følsom en hund. Er jo vant til de der lalleglade retrievere, og det har været hanhunde.:mrgreen:

 

Hmm, nej jeg skal heller ikke gøre mig klog på det.. Det er bare mærkeligt, for i stedet for at være pensionist hunden som bare sad og observerede de andre lege, så var hun jo virkelig begyndt at være med i legen og tage initiativ osv..

 

Jeg tolkede det ikke som, at hun var sådan rigtig sur på Skipper, men mere ala, jeg gider altså ikke at lege med dig lige nu agtigt.. Han er jo som Duffy stadig hvalpe-lalleglad og det gad hun nok ikke lige (men hun har selvfølgelig aldrig irettesat Duffy, men det kan måske bare være fordi hun er så lille?) :vedikke:

 

Er det generelt alle hanhunde I har mødt på det sidste? For hvis det nu var pga. smerter, så burde hun jo også reagere på tæverne og have kortere lunte her?

 

Ved ikke om det giver mening, men skriver bare lige mine tanker ned :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var et par kastrater der ret ihærdigt humpede hende, da hun var i løb, så måske har du fat i noget der. Men dagen efter hun var gået i løb, mødte vi samojeden, og der opførte han sig ud fra mit synspunkt rigtig pænt. Han forsøgte ikke på noget, som om han modsat kastraterne godt vidste hun ikke var klar.

Men i dag var hun virkelig sur på ham, og jeg synes ikke det lignede han sagde "røv" eller andet grimt til hende.

 

Selvom samojeden opførte sig pænt, så kan hun jo sagtens have besluttede (efter kastraterne) at alle hanhunde er nogle idioter, og at det er bedre at bede dem om at skride med det samme, hellere det end at blive humpet :vedikke:

 

Jeg undrer mig så over at kastraterne fik lov at humpe hende, måske er det bare måden du fik det skrevet på (:genert:), men for mig lyder "ihærdig humpen" sagtens som noget der kan have fået hende til at miste lysten til åndsvage hanhunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Før jeg fik min tøs havde jeg hanhund og han var jo evig glad, så det kom også noget bag på mig da min evig-glade tøs ændrede sig og råbte SKRUB AAAAFFFF!!!! - til nærmest samtlige hanhunde, hende der ellers elskede at lege med både hanner og hunner, bare de var søde og sjove...

 

Nå, men jeg tror du har fået dig en tæve som mærker hun er ved at være voksen, hun skal vel finde hendes egen balance og poter at stå på. De der nye og voksne poter der lige pludselig kalder på dem, jeg synes i hvertfald at opleve at nogle tæver falder lidt ned på jorden igen når der er gået nogle måneder og de ligesom finder deres ståsted.

 

Min egen tøs ændrede sig meget fra 2-3 års alderen og det var så tydeligt, at hver løbetid "boostede" forandringerne Jeg var også både ked og flov over min lille hystade der før bare legede med alle og så nærmest begyndet at lyde som et rovdyr, men altså, jeg har set tæver der er langt værre ende hende og også tæver der er mindre hysse end hende. Men alle, har de forandrede sig i de der 2-3 års alder mht. valg af lege-boddis og med hvad de synes om hanhunde uanset hvor lækre og høflige de så måtte være i vores menneske øjne :blink:

 

Jeg gjorde det at jeg hen ad vejen undlod at "tvinge" hanhunde ned i halsen på hende, det var ikke hendes job at opdrage på samtlige der ellers SÅÅÅ gerne ville overbevise hende om deres fortræffeligheder (læs, de blev ved at forsøge at vinde hende over). Det gjorde at hun rent faktisk begyndte at slappe lidt mere af og i dag 8 år gammel kan hun tage fusen på mig og gå i totalt lege-mode.

 

Så sent som i går mødte vi en lalle-glad 2 år gammel hanhund som hun legede kongeligt med i et stykke tid, for hun er jo voksen og gider altså ikke at lege så længe ad gangen. Men han måtte godt følge med hende omkring efter mus, hun hyggede sig vist med hans selskab og råbte ind i mellem r*v af ham og så tog de en ny lege-runde sammen :lol:

 

Min lange smøre handler vist bare om, at jeg tænker du har fået dig en tøs og at du måske gør dig bedst for hende, ved at acceptere, slappe af og så måske nogen gange sig nej til møder med hanhunde, eller være klar på at afbryde mødet hvis han ikke forstår hendes hentydninger og vognstangs-vift rimelig hurtigt. Det er, imø. ikke hendes job at får hanhundene til at forstå for det er min erfaring at nogen af dem bare bliver ved som om et "nej da må være et skjult ja!" :stupid: Og det kan gøre en hunhund usikker i længden og få dem til at opleve at de enten må flygte eller gøre sig endnu mere skrappe ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Før jeg fik min tøs havde jeg hanhund og han var jo evig glad, så det kom også noget bag på mig da min evig-glade tøs ændrede sig og råbte SKRUB AAAAFFFF!!!! - til nærmest samtlige hanhunde, hende der ellers elskede at lege med både hanner og hunner, bare de var søde og sjove...

 

Men nu har Misja jo også haft nogle øv oplevelser med hanhunde, så måske kommer sådan noget ikke altid kun i kraft af alderen, men også grundet dårlige oplevelser, og så når tæven bliver gammel nok til at sige ordentlig fra, så oplever man hende pludselig som en skrap tante :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu har Misja jo også haft nogle øv oplevelser med hanhunde, så måske kommer sådan noget ikke altid kun i kraft af alderen, men også grundet dårlige oplevelser, og så når tæven bliver gammel nok til at sige ordentlig fra, så oplever man hende pludselig som en skrap tante :vedikke:

Jah, det kan være rigtig nok og var det på nogle punkter også med mitte - hvilket også er hvorfor jeg skriver om andre tæver og generalisere, selv med mittes oplevelser i baghovedet (dem havde jeg også da jeg skrev ;-) ) mener jeg hvad jeg har skrevet i første indlæg og baseret ikke kun på mine egne oplevelser med kun min egen tævehunde ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jah, det kan være rigtig nok og var det på nogle punkter også med mitte - hvilket også er hvorfor jeg skriver om andre tæver og generalisere, selv med mittes oplevelser i baghovedet (dem havde jeg også da jeg skrev ;-) ) mener jeg hvad jeg har skrevet i første indlæg og baseret ikke kun på mine egne oplevelser med kun min egen tævehunde ;-)

 

Det var også bare i relation til mit eget tidligere indlæg, hvor jeg jo netop forsøgte at skrive at det måske kunne skyldes dårlige oplevelser at Gracie opførte sig sådan nu, så det var ikke for at miskreditere dit indlæg :ae:

 

Men i begge tilfælde er løsningen jo nok den samme, sørg for gode oplevelser med hanhunde, og undlad at de får lov til at overskride hendes grænser, og evt. begrænse antallet af møder med hanhunde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også bare i relation til mit eget tidligere indlæg, hvor jeg jo netop forsøgte at skrive at det måske kunne skyldes dårlige oplevelser at Gracie opførte sig sådan nu, så det var ikke for at miskreditere dit indlæg :ae:

 

Men i begge tilfælde er løsningen jo nok den samme, sørg for gode oplevelser med hanhunde, og undlad at de får lov til at overskride hendes grænser, og evt. begrænse antallet af møder med hanhunde :-D

Ja okay - og vi er enige ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna fik aldrig mælk i brysterne under hendes falske drægtigheder. Hun blev bare deprimeret..

 

Hun har aldrig været god til at sige fra og har aldrig råbt "Idiot" af andre hunde.. Desværre engang imellem.. Men så må jeg gøre det for hende.. altså ikke råbe idiot:mrgreen: Men sørge for at holde hanhundene fra hende..

 

Medmindre det er en bette en, som Louie, så må hun altså lige tage sig sammen og komme ind i kampen, ham skal hun bare verfe med halen af, så flyver han jo flere km væk:lol:

 

Men ja, jeg tror hun er ved at være voksen og det er så faldet sammen med en løbetid.. Der er nok ikke meget andet at gøre end at acceptere, at det bare ikke er alle hunde, I hilser på længere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres råd og erfaringer.:5up:

Jeg tror jeg vil tage udgangspunkt i at hun er ved at blive en voksen dame, og hjælpe hende med at holde hanhundene for døren. For det er rigtig nok synd for hende, hvis hun skal påtvinges selskab af hanhunde, og det er synd for hanhundene, hvis hun skalder dem ud, bare for en sikkerheds skyld.

Jeg har bare altid set hende som en stærk hund, der ikke havde brug for at hævde sig over for andre hunde, da hun som regel har kunnet sige fra over for dem en pæn måde. Det er kun hvis de har været meget overgearede og ikke har forstået hendes nej i første omgang, at hun har sagt "Så er det nok!"

 

Mht. kastraterne der humpede hende, så var de altså ikke særlig høflige, og jeg var egentlig forundret over deres desperation. Dog gjorde jeg ikke noget ved det. Jeg tænkte at hun selv skulle have lov at sige fra, nu der ikke kunne ske noget. Det gjorde hun også ved at sætte sig, dreje rundt eller løbe, men hun virkede ikke specielt sur.

Men nu kan jeg godt se at jeg nok skulle have taget hende væk fra de kastrater. I hvert fald, hvis det er det der har givet hende dårlige oplevelser.

 

En af de få hanhunde hun ikke råber af, er min mors golden på 14 måneder, hvilket egentlig er mærkeligt?

Tæver synes jeg ikke hun er sur på, men hun gider ikke længere at lege, som før hun kom i løb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...