Umulia Skrevet Januar 27, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2011 - i hvert fald hos mus Forskere har undersøgt et bestemt gen hos mus, Grb10. Genets to alleler virker meget forskelligt - den fra moderen regulerer vækst i fosterstadiet medens den fra faderen har betydning for adfærd. Hvis allelen fra moderen er "slukket" bliver musen større. Hvis allelen fra faderen er "slukket" bliver musen mere selvsikker og udviser mere dominant adfærd overfor artsfæller. Forskerne lavede en test med to mus placeret snude til snude i et smalt rør, hvor de ikke kunne vende sig. Det viste sig at mus, der manglede den aktive allele fra faderen, oftest "vandt" mødet, og blev stående eller gik frem, medens den anden mus trak sig tilbage. Dad's genes affect dominance - The Scientist - Magazine of the Life Sciences Min personlige holdning er at det samme må være tilfældet for hunde. Altså at nogle er født med en tendens til at være mere selvsikre end andre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 - i hvert fald hos mus Forskere har undersøgt et bestemt gen hos mus, Grb10. Genets to alleler virker meget forskelligt - den fra moderen regulerer vækst i fosterstadiet medens den fra faderen har betydning for adfærd. Hvis allelen fra moderen er "slukket" bliver musen større. Hvis allelen fra faderen er "slukket" bliver musen mere selvsikker og udviser mere dominant adfærd overfor artsfæller. Forskerne lavede en test med to mus placeret snude til snude i et smalt rør, hvor de ikke kunne vende sig. Det viste sig at mus, der manglede den aktive allele fra faderen, oftest "vandt" mødet, og blev stående eller gik frem, medens den anden mus trak sig tilbage. Dad's genes affect dominance - The Scientist - Magazine of the Life Sciences Min personlige holdning er at det samme må være tilfældet for hunde. Altså at nogle er født med en tendens til at være mere selvsikre end andre. det er vildt spændende! og jeg er ret enig i din konklusion, også når det gælder mennesker i øvrigt. dog tror jeg, at det biologiske potentiale kan påvirkes meget i begge retninger af hundens (eller menneskets) tidlige sociale prægning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Jeg har lige læst artiklen, og som jeg forstod den, så er det ikke normalen at det ene allelen bliver slukket, men derimod at de begge er aktive og bidrager med hver deres del for at give en god balancen? Men det er måske bare for at kunne vise hvilken effekt hver allele har at man bruger de "slukkede" som modeller? Men hvis det er korrekt at selvsikkerhed er arveligt hos pattedyr (som artiklen foreslår), så gælder det jo rent faktisk også mennesker, det vil sige, at vi selv kun har begrænset indflydelse på hvor selvsikre vi bliver i vores liv, og at generthed er arveligt? Jeg aner intet om emnet, men min indbyggede tro på at jeg selv styrer mit liv er altså ikke glad for at få at vide at det er genetisk forudbestemt hvor genert eller selvsikker jeg er :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Januar 27, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 (rettet) Jeg har lige læst artiklen, og som jeg forstod den, så er det ikke normalen at det ene allelen bliver slukket, men derimod at de begge er aktive og bidrager med hver deres del for at give en god balancen? Sådan læser jeg det ikke :hmm: Normally, offspring inherit two copies of each gene, one from each parent, both of which are expressed at similar levels in the same locations of the body. Imprinted genes, however, come with additional information from the parent of origin. The allele from mom may be turned off, for example, while the copy from dad is expressed, or vice versa. Genes are imprinted through DNA methylation or histone modification during the development of the egg and sperm. Ovenstående ser jeg som at der - meget groft sagt - findes to slags gener (sikkert flere): "Normale" og "forprogrammerede", og at det omtalte gen tilhører den sidste gruppe. Men hvis det er korrekt at selvsikkerhed er arveligt hos pattedyr (som artiklen foreslår), så gælder det jo rent faktisk også mennesker, det vil sige, at vi selv kun har begrænset indflydelse på hvor selvsikre vi bliver i vores liv, og at generthed er arveligt? Jeg er overbevist om at generthed er arveligt! Når jeg f.eks. ser på min egen familie, er jeg ikke et øjeblik i tvivl. Min søn f.eks. har haft en fuldstændig anderledes barndom end jeg selv har haft, en helt anden opdragelse og et helt andet miljø. Alligevel viser han de samme "personlighedsdefekter", som jeg selv havde i hans alder. Jeg aner intet om emnet, men min indbyggede tro på at jeg selv styrer mit liv er altså ikke glad for at få at vide at det er genetisk forudbestemt hvor genert eller selvsikker jeg er :blink: Jeg tror bestemt også at vi selv har en enorm indflydelse på vores liv, men jeg tror også at vi hver især fødes med egenskaber, som vi er nødt til at blive bevidste om hvis vi vil gøre noget ved dem. Det er f.eks. allerede bevist at evnen til at blive lykkelig er genetisk betinget - Happiness Is Mostly Genetic - Forbes.com Happiness is a personal(ity) thing: the genetics o... [Psychol Sci. 2008] - PubMed result Redigeret Januar 27, 2011 af Umulia Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Vi er vel alle født med en pose genetiske dispositioner som dog er påvirkelige af miljøet. Men stærke medfødte adfærdstræk kan være sværere at forme i en anden ønsket retning (f.eks. at få en bordercollie til ikke at hyrde på bold) men det er ikke umuligt. Det kræver bare en stor og velplanlagt træningsindsats. Sådan er det også for mennesker. Men vi udsættes jo i høj grad også for tilfældige forstærkningsbetingelser og er påvirkningen ikke målrettet nok så sker der ingen forandring. Men alfa og omega er at medfødte adfærdstræk ikke er reflekser eller instinkter som vi ikke kan styre selv. Adfærdstræk har vi alle - vi har alle en pose genetiske dispositioner. Men det er forstærkningshistrorien der afgør resultatet. Derfor er det også meget vigtigt at vælge den rette hvalp hvis man vil noget bestemt med sin hund. Hvis jeg vil træne IPO er det idiotisk at købe en basenji Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts