Hop til indhold

Pemmikan


Zaz-zaz
 Share

Recommended Posts

Tænker producenten præsenterer det bedst selv.

 

Ved det bruges til at forøge vægt, men der har jeg selv været lige så glad for svinefedt. Det koster ca. 5 kr. for en pakke, som jeg mener er på 500 g.

 

Svinefedt har ikke de samme ting tilsat som pemmikan, men energimæssigt indeholder Pemmikan 600 kcal per 100 g., mens svinefedt indeholder 903 kcal per 100 g.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hennes Pet Food, ikk'?

 

Så vidt jeg husker, så er det et energiboost mest beregnet til slædehunde - rent fedt, nærmest :-D

 

Finder det lige...

 

Kronch Pemmikan

 

Kunne da egentlig være, at man skulle overveje det til næste udstilling? :hmm: Kunne være det ville give Møffe lidt ekstra boost :slem:

 

Du kan også give ham druesukker rørt op i vand. Det kan fås i Matas.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, takker :-D

 

Satser på, at jeg gennem træning får peppet ham lidt op (det hjælper da i hvert fald efterhånden på det), men hvis han har lidt ekstra energi udover normalen, hjælper det vel også :mrgreen:

 

Det kan aldrig skade med god energi.

 

Træning selvfølgelig også vejen frem, og med klikkertræning må man hurtigt kunne træne energi og nærvær frem. Kender til en, der med klikker har lært sin hund at stå og logre på kommando i udstillingsringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt Pemmikan til to af mine hunde, da de i perioder har haft brug for at "fedes lidt op". Det bruges også til hunde der skal præstere, der er det en stor fordel at det ikke fylder i maven, men alligevel gi'r godt med energi. Jeg har brugt det nogle gange til agilitystævner, til min gamle Daiwa.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved det bruges til at forøge vægt, men der har jeg selv været lige så glad for svinefedt. Det koster ca. 5 kr. for en pakke, som jeg mener er på 500 g.

 

Det bruger vi også, jeg synes simpelthen den pelikan er for dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan aldrig skade med god energi.

 

Træning selvfølgelig også vejen frem, og med klikkertræning må man hurtigt kunne træne energi og nærvær frem. Kender til en, der med klikker har lært sin hund at stå og logre på kommando i udstillingsringen.

 

Pt. forsøger jeg mig med leg, synes det går aaalt for trægt med godbidder (de er ligesom ikke "opkørende"), er spændt på om det virker i ringen i længden - nu må vi se. Det er heller ej stabilt endnu overhovedet, træner for lidt (har en tendens til kun at træne de sidste tre uger op til udstilling/skue :oops: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

I stedet for at se på alle mulige producenters hjemmesider så kan men slå op i Den Store Danske.

 

Her beskrives Pemmikan som:

 

pemmikan, (af cree pimihkān), konserveret kødblanding, oprindeligt anvendt blandt indianere i Nordamerika. Den fremstilles af tørret, fintmalet kød blandet med smeltet fedt og marv og tilsat bær eller anden frugtmasse, som giver produktet god smag og konsistens. Pemmikan er næringsrigt og langtidsholdbart og derfor velegnet til proviant på rejser.

 

Altså en selvkonserverende fødekilde der kunne laves om efteråret til at holde hele vinteren. Ihvertfals hvis man læse videre omkring Cree indianerne i Nord Amerika.

Det betyder i øvrigt "Blanding med Fedt."

 

Indianerne i Syd Amerika brugte og og bruger begrebet Beef Jerky.( Fra spansk "charqui")

 

Et stykke tyndt FEDTFRIT >beef< (okse) blandes med en krydderi blanding af eddike, salt, sukker, koriander m.m.. Så hænges det til tørre i 10 -12 dage og kan derefter holde sig menget længe.

 

Dog tager det kun en halv til een dag hvis det gøres over røg og varme.

 

Det er muligt at lave selv.

 

Men det er at betragte som proviant og ikke et dagligt fødeemne.

 

I tillæg til dette kan foreslår Loganbrød. (dog ikke til hunden)

Det er et brød som gram for gram giver nok energi til en voksen i for hold til det som det vejer.

 

Til de der vil prøve et Loganbrød (det smager faktisk godt)

 

 

Loganbrød

  • 1 ½ kg groft grahamsmel
  • 500 g. fint hvedemel
  • 500 g. semuljegryn eller bulgur(skal evt. udblødes i vand ½ times tid)
  • ½ kg rugmel
  • 2 ss. salt
  • 250 g. hakkede hasselnødder og/ell. mandler
  • 250 g. tørrede rosiner og/ell. abrikoser
  • 300 g. smeltet smør eller margarine
  • 200 g. sirup
  • 250 g. sukker
  • 1 l. sødmælk

De tørre ingredienser blandes godt.

De fire nederste varmes op i en gryde, til blandingen er lunken og smeltet, og de tørre hældes i og blandes.

Den meget seje dej deles og presses ned i rugbrødsforme eller en bradepande.

En dejtykkelse på ca. 2 cm giver et tørt og hårdt brød.

 

Brødet bages i ovnen ved 180 ° i mindst 1 time. Ved en dejtykkelse på 3-6 cm skal brødet bage ca. 1½ time. Læg evt. alufolie over den sidste ½ time for at undgå sort skorpe.

 

 

Opskriften giver ca. 4700 g brød med 15000 Kcal. -nok til 20 - 30 måltider.:shock:

 

Energimæssig fordeling:

Fedt 460 g., 9.7%

Kulhydrat 2365 g., 49.8 %

Protein 335 g., 7,1 %

Væske mm. 1590 g. 33,5 %

 

Holdbarhed : 1-2 Måneder :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

Tager lige denne tråd op igen, da jeg overvejer det der Pemmikan til Louie ifm. agilitystævner. Men det er jo en blanding af en masse ting, som min allergihund sikkert ikke kan tåle. Og nu så jeg lige at mk101 og Buddha havde skrevet om rent svinefedt i stedet. Hvor køber man det henne?

 

Ved det bruges til at forøge vægt, men der har jeg selv været lige så glad for svinefedt. Det koster ca. 5 kr. for en pakke, som jeg mener er på 500 g.

 

Svinefedt har ikke de samme ting tilsat som pemmikan, men energimæssigt indeholder Pemmikan 600 kcal per 100 g., mens svinefedt indeholder 903 kcal per 100 g.

 

Det bruger vi også, jeg synes simpelthen den pelikan er for dyr.
Link til indlæg
Del på andre sites

Tager lige denne tråd op igen, da jeg overvejer det der Pemmikan til Louie ifm. agilitystævner. Men det er jo en blanding af en masse ting, som min allergihund sikkert ikke kan tåle. Og nu så jeg lige at mk101 og Buddha havde skrevet om rent svinefedt i stedet. Hvor køber man det henne?

 

Svinefedt kan du købe i enhver købmandsforretning eller supermarked. Det ligger på køl og er en pakke på størrelse med margerine, med hvidt papir om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Fedt (høhø), tak :5up:

 

Ja som hun siger, vi har forresten lige bestilt 40kg kød (:shock:), desværre var der udsolgt af kyllinge- og mener også lammefedt, men hvis vi får fat i det næste gang, må du gerne få noget. De kommer bare først med det om 3 mdrs tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja som hun siger, vi har forresten lige bestilt 40kg kød (:shock:), desværre var der udsolgt af kyllinge- og mener også lammefedt, men hvis vi får fat i det næste gang, må du gerne få noget. De kommer bare først med det om 3 mdrs tid.

 

40 kg!!! :shock: Det er jo over et halvt års mad til Louie :lol:

 

Hvor har I bestilt henne?

 

Du' sød :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
40 kg!!! :shock: Det er jo over et halvt års mad til Louie :lol:

 

Hvor har I bestilt henne?

 

Du' sød :-D

 

Allegårdens kylling, kan bedst lide at fodre mine dyr med dyr som har haft det godt. Hvis vi er heldige, har vi mad til 40 dage :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...