Gæst wheaten terrier Skrevet Februar 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2011 Vi har lige købt en gammel spand af en Volvo fra 1984 uden bagagerum. Jeg har i forvejen et kanvasbur som jeg ikke umiddelbart har fundet nogen løsning for at spænde fast på bagsædet. Så var det, at jeg kom i tanke om Hemi's gamle sikkerhedssele, jeg mangler bare en seleforlænger der passer til Volvo. Den pågældende model af seleforlænger er ikke lige til at støve op i nogle netbutikker, så vi tog turen ind forbi et Volvo-værksted, som her oplyste i temmelig ligeglade toner, at Volvo ikke lavede seleforlængere mere og at de er forbudte :hmm::hmm:. Jeg undres: man kan da købe masser af sikkerhedsseler i alle prislag til hunden, endda seleforlængere der passer til stort set alle biler, minus Volvo Se den har jeg gået og tænkt en del over. Jeg har været på politiets hjemmeside, men kan ikke finde noget ang. transport af kæledyr. På FDM's hjemmeside fra 8.10-2010 står bl.a.: 1) Der findes ikke en lovgivning, når det kommer til at transportere kæledyr i bilen. Men løse kæledyr i bilen kan være farlige for bilens passagerer ved en kollision. Kæledyret risikerer også at komme til skade, hvis det ikke er sikret i bur eller sele. 2) Hunde der sikres med hundesikkerhedsseler skal placeres på bagsædet. Derved undgår man, at hunden bliver ramt af frontairbaggen ved et sammenstød. Nu er forvirringen da total . Laver bilforhandlere deres egne transportregler? Hvorfor skal det være så svært at finde den seleforlænger? Hvad gør I andre der kun har bagsæde til rådighed? Er der nogle der har fundet på noget rigtig smart? Og sidst men ikke mindst, når nu FDM råder folk til at bruge bure eller seler, hvorfor sælger de så ikke seler. Det ville have været en stor hjælp .... Bare lige så jeg ikke får på puklen :slem:, Hemi er spændt fast i sin gamle sele, det er bare lidt noget rod, da han ind imellem har det med at bevæge sig og dermed vikle sig ind i selen fra bilen :damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Sikkerhedsseler til hunde er IKKE!!! for at beskytte hunden ved et sammenstød, men for at beskytte andre passagerer eller føreren. Hvis en hund skulle være beskyttet, så skulle den være spændt fast op ad ryglænet med en TRE-punktssele, ligesom et menneske er. Sådanne seler findes ikke til hunde. De fleste hundeseler er kun fæstnet ved ét punkt. Så vil hunden knække nakken eller ryggen ved et sammenstød. Hvis det er en sele, der sidder ordentligt. Ellers ryger hunden bare ud af selen.. Et bur er det eneste helt forsvarlige. Og buret skal være forsvarligt fastspændt. Ellers er et bagagerum med en god adskillelse til bagsæderne det næstbedste. Hvis et gitter er godkendt til at fange en kuffert ved et sammenstød, så kan det også fange en hund. Crashtest for hund. Først en dårlig sele. Den anden sele er en topunktssele, så hunden lider ikke så let skade. Men en større hund vil komme mere til skade. [media] [/media] Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst wheaten terrier Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Vi er helt enige om at bur er den bedste løsning og det er også den vej vores projekt går. Hemi er kun i en god sikkerhedssele indtil vi finder løsning på det med bur. Det pokkers ved det er, at burene er bredere end sædet og det dur bare slet ikke. De tipper hvis han får lagt vægten for langt ud. Jeg skulle måske sætte manden til selv at smede et der passer til sædet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Jammmmmmm ... Hvis buret tipper bare hunden flytter sig, hvad sker der så ikke ved et sammenstød????? ---Så bliver buret jo kastet frem.. Et bur skal fastgøres opad ryglænet på sædet foran. Måske skulle I overveje at fjerne et sæde? Der kan jo alligevel ikke sidde nogen når I har hund med.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Trine199 Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Det er ikke lovpligtigt at skulle spænde en hund fast i sin bil under kørsel. Den må blot ikke være til gene for hverken chauffør eller passageren på forsædet. Dvs. den rent faktisk - lovligt - må sidde/ligge på gulvet foran i bilen ved passagersædet - blot den forholder sig stille og rolig. Dette er 2 gange oplyst mig af politiet i Odense på forespørgsel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst wheaten terrier Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Nja nu fylder han jo ikke hele bagsædet, så der kan stadig sidde enkelt bagved. Har siddet lidt og overvejet om man ikke kan lave en plade der ligger fra ryglæn til forsæde med ben ned til gulv. Således at at pladen kommer i spænd og evt hægtes fast om mod bagagerum. Det sidste må manden klare at udtænke, jeg kommer bare med opgaverne Nå, men på pladen kan buret så stå fast uden at tippe og så skal det spændes forsvarligt fast med alt hvad remmer og stropper kan klare. Lyder det som en brugbar ide? Jeg har virkelig brug for at høre hvad andre med kun bagsæde har fundet på. Den crahs video der kom på tråden, viser jo med al tydelighed at også bure skal være forsvarligt fastspændte ellers er det heller ikke meget værd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst wheaten terrier Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Det er ikke lovpligtigt at skulle spænde en hund fast i sin bil under kørsel.Den må blot ikke være til gene for hverken chauffør eller passageren på forsædet. Dvs. den rent faktisk - lovligt - må sidde/ligge på gulvet foran i bilen ved passagersædet - blot den forholder sig stille og rolig. Dette er 2 gange oplyst mig af politiet i Odense på forespørgsel. Ja det har jeg også kunne udelede af det hele, men det hjælper jo ikke min elskede hund hvis uheldet er ude Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Et bur skal fastgøres opad ryglænet på sædet foran. Dét er så nok det eneste sted man IKKE skal fastgøre noget som helst. Der er en grund til at sikkerhedsseler i biler er fastgjort til selve bilen, og ikke til en sæderyg. Sæderyggen kan ikke holde til noget som helst i dén forbindelse. Hvis man gør som du foreslår, så skal selen på passageren/føreren foran holde ikke bare passager/fører og sæde, men også det styk gods du har fastgjort. Selen foran kan givetvis godt holde alt dét tilbage. Men hvordan har passageren/føreren det efter sådan en klem-tur. Fastgør gods dér hvor det ér. Er det noget på bagsædet, så brug selerne og øjerne der hører til bagsædet. Er det bag i bilen, så brug de øjer der (måske) er bag i bilen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts