Hop til indhold

Bider alt i stykker.

Gæst trinehj
 Share

Recommended Posts

Gæst trinehj

Hej.

Min staffordshire hvalp bider alt i stykker, ikke kun når jeg ikke er hjemme, men også når jeg er hjemme bider den i hvad den kan få fat i..

er det en fase alle hvalpe skal igennem, er den racen, eller er det for dårlig opdragelse? :stupid:

Jeg er rimeligt itvivl mht det her.. :-) håber på nogle svar!

Redigeret af trinehj
Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 93
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst trinehj
Nu kender jeg ikke meget til racen så kan ikke sige hvordan det er i forhold til det.

Kan den kede sig, hvordan aktivere du den i løbet af dagen?

Det er svært at sige noget når man ikke kan se situationen hvor den bidder i tingene.

- kan godt være, men idag gjorder den det f.eks. efter formiddags gåturen også var jeg i skole i 3 timer, hvor den så bed en pude fuldstændigt i stykker.. Hver dag er jeg nede på en sportsplads og løbe /kaste bold med den i mindst 30 min.

Link til indlæg
Del på andre sites

- kan godt være, men idag gjorder den det f.eks. efter formiddags gåturen også var jeg i skole i 3 timer, hvor den så bed en pude fuldstændigt i stykker.. Hver dag er jeg nede på en sportsplads og løbe /kaste bold med den i mindst 30 min.

Det er rigtig dårlig aktivitet for en hund, det du nævner der. Jeg ved godt, at man generelt tror at fysisk aktivitet trætter. Men som med os mennesker, vil vi kunne skærpe vores fysiske formåen. Populært sagt kan alle træne sig op til at løbe en marathon. Så jo mere du laver sådanne lege, jo mere vil din hund kræve for at blive træt.

En anden dårlig ting ved sådan en leg er, at hunden kører op i et uforholdsmæssigt højt stressniveau. Der kører hormoner rundt i kroppen på den, og de forlader den først efter lang hviletid. Så hvis du kaster bold lige inden du går hjemmefra, har du en hund, der er helt oppe at støde når du forlader den.

Drop generelt alt hvad der ligner sådan noget leg. For altid. Det giver ikke hunden noget som helst. Brug hellere tid på at give din hund en masse sjove opgaver, der trætter dens hjerne. Det kan være problemløsningsopgaver, fodersøg og lignende. Der findes tonsvis af sjove ting, der samtidig har den fordel, at det styrker jeres fællesskab.

Sig til hvis du vil have nogle forslag, der er masser herinde der vil stå klar til at hjælpe.

Og så kællingespørgsmålet: hvordan kan du have en amstaff hvalp når det i snart et år har været ulovligt at videreformidle og købe hunde af denne race (eller blandinger af racen)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst trinehj
Det er rigtig dårlig aktivitet for en hund, det du nævner der. Jeg ved godt, at man generelt tror at fysisk aktivitet trætter. Men som med os mennesker, vil vi kunne skærpe vores fysiske formåen. Populært sagt kan alle træne sig op til at løbe en marathon. Så jo mere du laver sådanne lege, jo mere vil din hund kræve for at blive træt.

En anden dårlig ting ved sådan en leg er, at hunden kører op i et uforholdsmæssigt højt stressniveau. Der kører hormoner rundt i kroppen på den, og de forlader den først efter lang hviletid. Så hvis du kaster bold lige inden du går hjemmefra, har du en hund, der er helt oppe at støde når du forlader den.

Drop generelt alt hvad der ligner sådan noget leg. For altid. Det giver ikke hunden noget som helst. Brug hellere tid på at give din hund en masse sjove opgaver, der trætter dens hjerne. Det kan være problemløsningsopgaver, fodersøg og lignende. Der findes tonsvis af sjove ting, der samtidig har den fordel, at det styrker jeres fællesskab.

Sig til hvis du vil have nogle forslag, der er masser herinde der vil stå klar til at hjælpe.

Tusind tak for svareT! Det er helt sikkert brugbart ;-) Jeg vil da meget gerne have nogle forslag til ting som dette "hjernetrættelse" hvis du har nogen.. ?

Og så kællingespørgsmålet: hvordan kan du have en amstaff hvalp når det i snart et år har været ulovligt at videreformidle og købe hunde af denne race (eller blandinger af racen)?

- det var egentlig ikke det jeg ville til at diskutere da jeg startede tråden, jeg tror ikke det gavner nogen at vi indleder sådan en diskussion igen igen igen.. :) SÅ vælger at ignorere spørgsmålet.. Håber det giver mening.. :)

Redigeret af trinehj
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kingsky

Hej Trinehj

Det spørgsmål er nok dukket op i hovedet på alle der læser dit indlæg. Men ok, lad os fokusere på vovsen. Det kan være svært når man ikke lige kender den præcise situation, men det lyder lidt som noget jeg har prøvet :)

Som andre har nævnt skal du aktivere ham mentalt - han skal bruge næsen og hjernen. Lad ham fx arbejde for alt det mad han skal have i løbet af dagen (stop med at bruge madskålen).

Spred maden i græsset og lad ham bruge næsen til at finde frem til det / gem maden rundt omkring i huset / gem maden i et stort tæppe, der er krøllet eller lagt sammen.

Put maden ned i en flaske og lad ham selv prøve at få det ud.

(jeg bruger en "Kong", som ikke kan bides i stykker - søg på google :))

Træn ham hver dag / lær ham tricks (klikkertræning kan anbefales) - så får han brugt hovedet.

Søg på Google efter aktivering af hund og evt. klikkertræning, der er masser af inspiration at hente..

Meget af dette har gjort hele forskellen hjemme hos os.

Held og lykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

puha, føler lidt jeg er i et retsforhør ;-)

Det er ganske normale og konstruktive spørgsmål, du ellers dér får? Spørger forsøger at finde ud af, hvor meget du har forberedt dig på at skulle have en lille hvalp og er - så vidt jeg kan gætte - parat til at guide dig igennem en svær hvalpeperiode.

Derudover kommer du jo nok til at forberede dig på, at folk vil sætte spørgsmålstegn ved valget af race, medmindre det da er en engelsk staff? Dem mener jeg ikke er omfattet af det nye forbud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Jeg tænker ligesom de andre at du skal have gang i lidt mental leg med din lille hvalp.

Som de andre nævner er fodersøg en god idé istedet for bare at give hunden maden direkte i skålen. Du kan bruge en tom hård cola-flaske eller f.eks. en "Leo" fra dog genius.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst trinehj

Altså jeg spreder hendes mad rundt i hele huset når den får mad :-) det har eg altid gjort (siden jeg fik hende) Jeg går til hundetræning med hende en gang om ugen. Vi træner også derhjemme meget og hun er faktisk rigtig dygtig..

Jeg kan godt se jeres "bekymring" omkring hvorvidt jeg har sat mig godt nok ind i tingene inden jeg fik hende, hvilket jeg BESTEMT synes jeg har ( kunne aldrig drømme om at skaffe mig en hund uden nøje at have gennemtænkt følgerne af det:) ) Jeg ved også godt at jeg vil blive stillet for spørgsmålet maaaange gange, og jeg ved også godt at folk "kun" mener det i en god mening(hmm..? går da ikk ud fra nogen kommer med sure bemærkninger bare for at gøre det, som jeg har lært hjemme fra: hvis man alligevel ikke har noget godt at sige er det bedst bare at tie) Jeg har lært hende at være alene hjemme/er ved at lære hende det, ved at jeg jo selvfølgelig tager i skole, hvor jeg så i starten gik hjem hver anden time (vi har pause mellem hver time og jeg bor næsten op af skolen) nu har jeg så udsat det lidt så jeg kun går hjem i den store pause (f.eks. er jeg i skole fra 8 -11.30 hvor jeg så er hjemme og lufte hende i 3 kvarters tid, så har jeg de fleste dage fra kl 13.45 eller 14.35 hvor jeg så er hjemme igen) Synes egentlig hun klare det meget godt det med at være alene hjemme. Jeg tror bare hun keder sig og det resultere i uønsket ødelæggelse af ting, så jeg søgte egentlig bare efter nogle forslag(som jeg også har fået - tak for det ;-) ) og / eller bekræftelse i at det er meget normal hvalpe adfærd også nogle gode råd til hvordan jeg hurtigere kan få det til at holde op.

Jeg har også tænkt mig at købe en kong, er det noget der kan anbefales?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se jeres "bekymring" omkring hvorvidt jeg har sat mig godt nok ind i tingene inden jeg fik hende, hvilket jeg BESTEMT synes jeg har ( kunne aldrig drømme om at skaffe mig en hund uden nøje at have gennemtænkt følgerne af det:) )

Godt, at du har sat dig godt ind i tingene, for så går jeg ud fra, at det er en en staffordshire bull terrier, du har anskaffet dig. Hvor store bliver de egentlig i forhold til amstaff'en?

Personligt har jeg altid haft et kærligt øje til bull terriers. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kingsky
Altså jeg spreder hendes mad rundt i hele huset når den får mad :-) det har eg altid gjort (siden jeg fik hende) Jeg går til hundetræning med hende en gang om ugen. Vi træner også derhjemme meget og hun er faktisk rigtig dygtig..

Jeg kan godt se jeres "bekymring" omkring hvorvidt jeg har sat mig godt nok ind i tingene inden jeg fik hende, hvilket jeg BESTEMT synes jeg har ( kunne aldrig drømme om at skaffe mig en hund uden nøje at have gennemtænkt følgerne af det:) ) Jeg ved også godt at jeg vil blive stillet for spørgsmålet maaaange gange, og jeg ved også godt at folk "kun" mener det i en god mening(hmm..? går da ikk ud fra nogen kommer med sure bemærkninger bare for at gøre det, som jeg har lært hjemme fra: hvis man alligevel ikke har noget godt at sige er det bedst bare at tie) Jeg har lært hende at være alene hjemme/er ved at lære hende det, ved at jeg jo selvfølgelig tager i skole, hvor jeg så i starten gik hjem hver anden time (vi har pause mellem hver time og jeg bor næsten op af skolen) nu har jeg så udsat det lidt så jeg kun går hjem i den store pause (f.eks. er jeg i skole fra 8 -11.30 hvor jeg så er hjemme og lufte hende i 3 kvarters tid, så har jeg de fleste dage fra kl 13.45 eller 14.35 hvor jeg så er hjemme igen) Synes egentlig hun klare det meget godt det med at være alene hjemme. Jeg tror bare hun keder sig og det resultere i uønsket ødelæggelse af ting, så jeg søgte egentlig bare efter nogle forslag(som jeg også har fået - tak for det ;-) ) og / eller bekræftelse i at det er meget normal hvalpe adfærd også nogle gode råd til hvordan jeg hurtigere kan få det til at holde op.

Beklager at jeg har skrevet "han" i mit indlæg, når det nu er en tøs du har :)

Det lyder rigtig godt med alt det du laver med hende. En anden hovedregel som vi bruger herhjemme, er at der altid skal være ro over hunden når vi forlader ham. At komme hjem i 5 min og gå igen har aldrig haft gode udfald herhjemme. Det har altid gået bedst hvis vi brugte lidt tid på at få ham til at slappe af. Han får altid en "Kong" med noget klistret i om morgenen inden vi tager afsted, så ligger han roligt med den (og slikker indholdet ud) i 30-45 minutter.

Håber du kan bruge lidt af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt, at du har sat dig godt ind i tingene, for så går jeg ud fra, at det er en en staffordshire bull terrier, du har anskaffet dig. Hvor store bliver de egentlig i forhold til amstaff'en?

Personligt har jeg altid haft et kærligt øje til bull terriers. :hjerte:

Det er en amstaff - ikke en staffie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Hmmm.. Jeg taenker lidt om din hund er mellem 6 - 9 mdr. I den alder (puperteten) kommer naesten alle hunde i 'den vilde periode'. Det gor/gjorde mine mynde ogsaa. Det gaar over. Jeg har en lille vildbasse pige paa 6 .5 mdr som ogsaa tygger i alt og laver masser af balade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst trinehj
Hmmm.. Jeg taenker lidt om din hund er mellem 6 - 9 mdr. I den alder (puperteten) kommer naesten alle hunde i 'den vilde periode'. Det gor/gjorde mine mynde ogsaa. Det gaar over. Jeg har en lille vildbasse pige paa 6 .5 mdr som ogsaa tygger i alt og laver masser af balade.

Jaa håber også det er nogen i den stil :-) vil bare gerne (hvis ikk andet så når hun er blevet voksen) kunne have ting stående fremme uden de bliver ødelagt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Hvis du har lært hende/er ved at lære hende at være alene ved "kun" at komme hjem hver 2.time, så er det aaaalt for lang tid.. Vi snakker sekunder til at begynde med...

Jeg lavede nemlig den fejl der og tro at min hund var det rene vidunder og bare KU være alene fra day one... Niks - ikke da han rundede 7mdr så som han ikk så meget som tidligere og havde noget mere krudt i måsen, hvilket kan ses på vores sko-reol, diverese lys, kortspil, sko og blomster har også måtte lade livet.... Indtil jeg tog en forlænget weekend og trænede alene-hjemme INTENSIVT.. Det hjalp lige på stedet.. Jeg giver ham nu tit en pind når han skal være alene, så er den gnasket når jeg kommer hjem, og så er det ikke gået ud over hundekurven eller sko-reolen i mellemtiden... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst trinehj
Hvis du har lært hende/er ved at lære hende at være alene ved "kun" at komme hjem hver 2.time, så er det aaaalt for lang tid.. Vi snakker sekunder til at begynde med...

Jeg lavede nemlig den fejl der og tro at min hund var det rene vidunder og bare KU være alene fra day one... Niks - ikke da han rundede 7mdr så som han ikk så meget som tidligere og havde noget mere krudt i måsen, hvilket kan ses på vores sko-reol, diverese lys, kortspil, sko og blomster har også måtte lade livet.... Indtil jeg tog en forlænget weekend og trænede alene-hjemme INTENSIVT.. Det hjalp lige på stedet.. Jeg giver ham nu tit en pind når han skal være alene, så er den gnasket når jeg kommer hjem, og så er det ikke gået ud over hundekurven eller sko-reolen i mellemtiden... :blink:

TUSIND tak for respons :-) Hvordan foreslår du at jeg gør siger du? Sekunder? skal jeg forlade rummet i nogle sekunder også komme tilbage og rose eller hvordan trænede du? (er meget åben for nye inputs)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
TUSIND tak for respons :-) Hvordan foreslår du at jeg gør siger du? Sekunder? skal jeg forlade rummet i nogle sekunder også komme tilbage og rose eller hvordan trænede du? (er meget åben for nye inputs)

Jeg startede fuldstændig forfra.. For han reagerede allerede når jeg tog overtøj på, så kørte han op..

Jeg gik ud og tog overtøj på, og af igen og ind og satte mig, sådan fortsatte jeg til han ikke gad rejse sig mere... Så tog jeg overtøj på og gik ud til hoveddøren og tilbage og af med tøjet.. Så skridtet videre og åbnede døren og lukkede den med det samme (hvert skridt indtil han ikke tog notits af det mere). Så gik jeg ud af døren, lukkede den, og kom ind med det samme igen...

Så gik jeg ud i 5sek. Jeg udveg tiden med 15sek hver gang han ikke begyndte at hyle eller rende rundt. Hvis han blev urolig tog jeg 20sek fra..

Jeg trænede virkelig intensivt i de dage. For hver gang jeg havde været ude og kom ind igen havde jeg sat min tlf's stop-ur til og når der var gået 3min i ro indendørs gjorde jeg det hele forfra.. Til sidst var han ved at brække sig over at jeg gad gå ud og ind af den dør :blink: Men i løbet af 5 dage ku han være alene i 2½time og så gik det hurtigt derfra...

Held og lykke med træningen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ret vigtigt at du ikke roser eller kigger på hunden, men bare kommer ind af døren som det er det mest naturlige i hele verden.. Du kan evt. starte træningen indendørs først, således at du tager overtøj på, lukker døren ind til stuen og åbner den igen i samme sekund.. Simpelhen for at vænne hunden til at det er helt naturligt at døre lukkes og åbnes og at der ikke sker noget ved at du går ind og ud af døren...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jesper Poulsen

Jesper

I første omgang tror jeg at hunden keder sig.

Prøv at lave noget der tager en masse energi - f.ek.

løg 10 godbidder rundt i boligen og lad han så finde dem.

Når de skal arbejde hård med næsen kræver det så meget at hjernen bliver træt og så slapper hunden af. Du må efterfølgende finde andre måder til at aktivere hunden.

Jesper poulsen

Link til indlæg
Del på andre sites