Hop til indhold

Indavl


Gæst lottepigen
 Share

Recommended Posts

Tak for svarene. Nu har jeg kontaktet DKK, for da jeg snakkede med dem angående min løvchen, der blev aflivet sagde de at man ikke længere kunne risikere at købe en hvalp med så indavlsprocent

 

Okay.. Hvad sagde de til det?..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 78
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tak for svarene. Nu har jeg kontaktet DKK, for da jeg snakkede med dem angående min løvchen, der blev aflivet sagde de at man ikke længere kunne risikere at købe en hvalp med så indavlsprocent

 

 

Kan jeg ikke forstå de syntes de kan garantere. For de kan trods alt kun opfordre deres opdrættere til, at de følger anbefalingerne for indavlskoefficient. Men hvis opdrætter ikke flere gange har modtaget advarsler for gentagne overskridelser, er der ikke så meget de kan gøre ved det. De kan ikke tilbageholde stamtavler på kuldet.

 

Så det er op til køber selv, at sørge for at sikre sig, at indavlskoefficienten er som man ønsker. Men det er så til gengæld ganske let at gøre. Hvalpene registreres hos DKK når de er 5 uger gamle (eller er det 3?), og her vil de kunne være at finde på hundeweb, hvor man kan dobbelttjekke opdrætters oplysninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan jeg ikke forstå de syntes de kan garantere. For de kan trods alt kun opfordre deres opdrættere til, at de følger anbefalingerne for indavlskoefficient. Men hvis opdrætter ikke flere gange har modtaget advarsler for gentagne overskridelser, er der ikke så meget de kan gøre ved det. De kan ikke tilbageholde stamtavler på kuldet.

 

Så det er op til køber selv, at sørge for at sikre sig, at indavlskoefficienten er som man ønsker. Men det er så til gengæld ganske let at gøre. Hvalpene registreres hos DKK når de er 5 uger gamle (eller er det 3?), og her vil de kunne være at finde på hundeweb, hvor man kan dobbelttjekke opdrætters oplysninger.

http://dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Matadoravl-HUNDEN_marts_2008.pdf

 

Her er et uddrag af teksten:

 

Antalsmæssigt små racer (racer med mindre

end gennemsnitligt 100 årlige hvalperegistreringer

over sidste år).

Hanhunde udpeges stadig ved hjælp af 25 %

reglen.

Kun såfremt hanhunden producerer kuld/afkom

med indavlskoefficienter større end 6,25 %, skal

der reageres med grænsebrev. ved gentagelse

reagerer DKK med avlsforbud.

 

Så det er ikke en anbefaling fra DKKs side men en hel klar regel. Da jeg i sin tid ringede derind fik jeg beskeden at hvis man lavede en parring med mere end 6.25 % så sender de et grænsebrev (en advarsel). De ønsker ikke de store indavlsprocenter på de "små" racer. Og de tager en snak med opdrætter. En enkel parring kan ske ved et uheld men det er direkte åndsvagt at lave 2.. Og det er endnu mere åndsvagt når "man" har prøvet det før og det endte med et kuld hvor en blev aflivet pga en lever/nyresygdom og en anden blev aflivet pga PRA og en leverlidelse.

Og set i baklyset af at vi sidste år havde mange fejlhvalpe - korthårede i 5 forskellige kuld/3 kuld med en anasarcahvalp og flere med smalle kæber, så de mangler 1-2 fortænder. Og jeg ved da godt at de fejl har været der hele tiden, men at nogle af opdrætterne først vil og tør indrømme de har dem nu.

Jeg vilel ønske at den opdrætter det drejer sig om ville komme med nogle facts om hvorfor? Hvorfor ikke bytte om på faderen til de 2 kuld i stedet for? Hvad er det opdrætter synes er så store kvaliteter at en far/datter parring er nødvendig? Ingen af hundene er de store vindere i udstillingsringen? temperamentet er ikke exceptionelt?

Er der en genial bagtanke med at gøre det? eller er det bare et sats man laver? eller?

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...