Hop til indhold

Indavl


Gæst lottepigen
 Share

Recommended Posts

Gæst lottepigen

Jeg har jo haft en løvchen som blev aflivet på grund af sygdom.

Selvom jeg har fundet hende jeg vil købe min næste løvchen af så kigger jeg stadig rundt på de forskellige opdrætters hjemmesider, og nu undrer jeg mig:

Er der regler for indavl? Jeg troede nemmelig at dkk havde noget den maks må være. Men en af løvchen opdrætterne skriver i øjeblikket på sin puppy-hjemmeside at hun har et kuld hvalpe og venter et nyt i marts. I begge kuld er moren til hvalpene blevet parret med sin egen far. Hvis jeg kigger på hundewebet og laver en parring med far og datter så siger den 25 %. Det synes jeg lyder af rigtig meget eller er det bare mig??

 

Jeg vil ikke ligge hendes navn eller hjemmeside her, men jeg vil godt sende et link fra PM.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 78
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det tror jeg ikke på, er Dkk-hvalpe:shock:

 

Personligt, så synes jeg at det er lidt klamt, at man kan finde på at parre far og datter pga indavlen.:badr:

 

Der er nogle opdrættere herinde, som ved langt mere om det end jeg gør. Men jeg mener det er noget med at indavlkoefficienten ikke må overstige 6,75 % i Dkk (eller et tal deromkring.).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg ikke på, er Dkk-hvalpe:shock:

 

Personligt, så synes jeg at det er lidt klamt, at man kan finde på at parre far og datter pga indavlen.:badr:

 

Der er nogle opdrættere herinde, som ved langt mere om det end jeg gør. Men jeg mener det er noget med at indavlkoefficienten ikke må overstige 6,75 % i Dkk (eller et tal deromkring.).

 

Jeg mener det er en etisk henstilling fra DDK og ikke en regel med de 6,75 %.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lottepigen
Det tror jeg ikke på, er Dkk-hvalpe:shock:

 

Personligt, så synes jeg at det er lidt klamt, at man kan finde på at parre far og datter pga indavlen.:badr:

 

Der er nogle opdrættere herinde, som ved langt mere om det end jeg gør. Men jeg mener det er noget med at indavlkoefficienten ikke må overstige 6,75 % i Dkk (eller et tal deromkring.).

Det er en kennel i dkk
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Nu kender jeg ikke DKK's regler.. Og jeg ved heller ikke hvordan man regner procenterne ud :)

 

Men indavl behøver ikke være en dårlig ting.. Ja man kan forbedre de dårlige ting.. Men man kan også forbedre de gode ting :)

 

Det er klart man ikke skal lave indavl-på indavl flere gange..

 

Men en far/datter eller mor/søn parring plejer ikke at skade :) (Men hvis man i klubben ikke vil have opdrættere gør det, så er det klart at så skal opdrætteren heller ikke gøre det :))

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender jeg ikke DKK's regler.. Og jeg ved heller ikke hvordan man regner procenterne ud :)

 

Men indavl behøver ikke være en dårlig ting.. Ja man kan forbedre de dårlige ting.. Men man kan også forbedre de gode ting :)

 

Det er klart man ikke skal lave indavl-på indavl flere gange..

 

Men en far/datter eller mor/søn parring plejer ikke at skade :) (Men hvis man i klubben ikke vil have opdrættere gør det, så er det klart at så skal opdrætteren heller ikke gøre det :))

 

Hvorfor er det okay, at lave indavl på hunde? For hvis det er mennesker er man ekstra opmærksom bare hvis det er en fætter-kusine graviditet pga at der kan forekomme mange komplikationer hos barnet i form af genfejl og sygdomme pga disse.

 

Når det så er far-datter eller mor-søn, så er der endnu større risiko for at disse ofte livsfarlige komplikationer udvikles hos fosteret pga den større indavlskoefficient.

 

Så jeg kan næppe se hvorfor man skulle løbe livsfarlige risici, bare for at få fremmet nogle gode ting.

Så ville jeg da hellere vælge en hanhund, som også besidder de gode kvaliteter, men ikke er i nær familie med hunhunden.

 

Men som nævnt tidligere, så er jeg heller ikke opdrætter, så jeg ved íkke så meget dybdegående om emnet. jeg ved bare fra et halvt års praktik på et graviditets-og ultralydsambulatorie, at der er man allerede ekstra opmærksom, når det er en fætter-kusine graviditet pga. risikoen for komplikationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Hvorfor er det okay, at lave indavl på hunde? For hvis det er mennesker er man ekstra opmærksom bare hvis det er en fætter-kusine graviditet pga at der kan forekomme mange komplikationer hos barnet i form af genfejl og sygdomme pga disse.

 

Når det så er far-datter eller mor-søn, så er der endnu større risiko for at disse ofte livsfarlige komplikationer udvikles hos fosteret pga den større indavlskoefficient.

 

Så jeg kan næppe se hvorfor man skulle løbe livsfarlige risici, bare for at få fremmet nogle gode ting.

Så ville jeg da hellere vælge en hanhund, som også besidder de gode kvaliteter, men ikke er i nær familie med hunhunden.

 

Men som nævnt tidligere, så er jeg heller ikke opdrætter, så jeg ved íkke så meget dybdegående om emnet. jeg ved bare fra et halvt års praktik på et graviditets-og ultralydsambulatorie, at der er man allerede ekstra opmærksom, når det er en fætter-kusine graviditet pga. risikoen for komplikationer.

 

Jeg syntes ikke man kan sammenligne "avl" af mennesker og så med avl af dyr :)

 

Ved mennesker gør vi det udelukkende for at formere os.. Uanset om vores gener er helt hen i vejret eller ej..

 

Ved mennesker er der også det psykiske inde over.. Rent etisk ser vi det som forkert med en fætter/kusine parring, og hvorfor? Jo fordi samfundet har lært os det er ulækkert og forkert ;)

 

Rent dyremæssigt opdrætter (de seriøse) efter at lave så gode dyr som overhovedet muligt..

 

Indavl og linie avl kan være med til at gøre ungerne endnu bedre :)

 

Jeg har nu aldrig oplevet en dyreart hvor 1 indavls parring er gået galt, det er når man begynder at lave indavl på indavl at det begynder at gå galt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes ikke man kan sammenligne "avl" af mennesker og så med avl af dyr :)

 

Tjae.. Grunden til at jeg synes, man godt kan gøre det i denne diskussion er netop fordi jeg snakker om fosterets gener. Og her er der samme faktorer både ved mennesker og dyr ift indavl.

 

Ved mennesker gør vi det udelukkende for at formere os.. Uanset om vores gener er helt hen i vejret eller ej..

 

Ved mennesker er der også det psykiske inde over.. Rent etisk ser vi det som forkert med en fætter/kusine parring, og hvorfor? Jo fordi samfundet har lært os det er ulækkert og forkert ;)

 

Det er ikke pga kulturen at sundhedspersonalet er opmærksomme, når der er en fætter-kusine graviditet. Men pga den forhøjede risiko for komplikationer pga genmassen.

 

Rent dyremæssigt opdrætter (de seriøse) efter at lave så gode dyr som overhovedet muligt..

 

Og hvis man er 'seriøs' og opdrætter efter så gode dyr som muligt, hvorfor vælger man så at lave risikofyldte parringer? Frem for at kigge ud over sin egen hundebestand og vælge en hanhund med de samme gode kvaliteter, som man ønsker at fremme, der ikke er far til hunhunden?

 

Indavl og linie avl kan være med til at gøre ungerne endnu bedre :)

 

Jeg har nu aldrig oplevet en dyreart hvor 1 indavls parring er gået galt, det er når man begynder at lave indavl på indavl at det begynder at gå galt..

 

Men jeg tænker, at en person som avler på far-datter heller ikke har store skrupler ift at avle videre med indavl..

 

Jeg har skrevet min mening med fed oppe i citeringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skrevet min mening med fed oppe i citeringen.

 

Hmmm... Får så ikke dine svar med på quoten...

 

Mht. mennesker og "fætter/kusine-avl" - er det ikke fordi der måske forekommer fætter/kusine flere steder bagud..? :hmm: :vedikke:

 

En anden ting jeg tænker - ved "fætter/kusine-avl" hos mennesker, er det ikke faktisk mest misdannelser der sker? Altså forstået sådan at fostrene ikke udvikles som de skal, men at det sådan set ikke er genetiske fejl..? :vedikke:

 

Selvfølgelig er så tæt linieavl noget der bør få én til at holde øjnene åbne - men man skal være klar over at det også er, og måske især har været, et vigtigt redskab i avlen. Som Njord så rigtigt skriver kan det være med til at virkelig styrke nogle gode egenskaber. Er man f.eks i gang med at bygge en race eller linier op, så behøver det altså ikke være en dårlig ting - hvis opdrætteren ellers er seriøs og virkelig ved hvad han/hun laver.

 

Men tilbage til TS's spsm - jeg ville da spørge opdrætteren hvorfor h*n har valgt den tætte parring..? Det kan jo være der er en velovervejet grund til det? Jeg har selv mindst én hund (husker faktisk ikke om det er dem begge) der har en tilsvarende parring bagud i linierne, og de er da rimelig sunde og raske begge to, i forhold til racens gennemsnit!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo haft en løvchen som blev aflivet på grund af sygdom.

Selvom jeg har fundet hende jeg vil købe min næste løvchen af så kigger jeg stadig rundt på de forskellige opdrætters hjemmesider, og nu undrer jeg mig:

Er der regler for indavl? Jeg troede nemmelig at dkk havde noget den maks må være. Men en af løvchen opdrætterne skriver i øjeblikket på sin puppy-hjemmeside at hun har et kuld hvalpe og venter et nyt i marts. I begge kuld er moren til hvalpene blevet parret med sin egen far. Hvis jeg kigger på hundewebet og laver en parring med far og datter så siger den 25 %. Det synes jeg lyder af rigtig meget eller er det bare mig??

 

Jeg vil ikke ligge hendes navn eller hjemmeside her, men jeg vil godt sende et link fra PM.

Ja der er regler for indavl

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg ikke på, er Dkk-hvalpe:shock:

 

Personligt, så synes jeg at det er lidt klamt, at man kan finde på at parre far og datter pga indavlen.:badr:

 

Der er nogle opdrættere herinde, som ved langt mere om det end jeg gør. Men jeg mener det er noget med at indavlkoefficienten ikke må overstige 6,75 % i Dkk (eller et tal deromkring.).

6.25 %
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener det er en etisk henstilling fra DDK og ikke en regel med de 6,75 %.
nej Löwchen er en antalsmæssig lille race, forstået på den måde at vi stadig laver under 100 registreringer årligt, så der er den hel klar regel st indavlskoefficienten ikke overstiger 6.25 %. Til gengæld har de strøget matadorsavl-reglen hos os.
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender jeg ikke DKK's regler.. Og jeg ved heller ikke hvordan man regner procenterne ud :)

 

Men indavl behøver ikke være en dårlig ting.. Ja man kan forbedre de dårlige ting.. Men man kan også forbedre de gode ting :)

 

Det er klart man ikke skal lave indavl-på indavl flere gange..

 

Men en far/datter eller mor/søn parring plejer ikke at skade :) (Men hvis man i klubben ikke vil have opdrættere gør det, så er det klart at så skal opdrætteren heller ikke gøre det :))

Problemet er jo at du ikke selv bestemmer om det skal være de gode eller de dårlige ting som skal være fremherskende.

Jeg tager skarp afstand fra så høje indavlskoefficienter. For jeg kan overhovedet ikke se grunden til det!! Vi skal kun 60 år tilbage, for at opdage at der kun var 3 (tre!!) løver tilbage.. Alle i familie med hinanden. De tre løver byggede man hele racen på. Mange opdrættere har lavet et virkelig godt stykke arbejde for at redde racen og få udryddet de ting som vi kæmpede/kæmper med. Dårlig pels, dårlig temperament, dårlige tænder. Samtidig er den danske genpulje efterhånden en af verdens bedste. Netop fordi nogen af os sørger for at lave lave i-koefficineter, og sorterer ganske kraftigt i hundene så snart der viser sig en fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er det okay, at lave indavl på hunde? For hvis det er mennesker er man ekstra opmærksom bare hvis det er en fætter-kusine graviditet pga at der kan forekomme mange komplikationer hos barnet i form af genfejl og sygdomme pga disse.

 

Når det så er far-datter eller mor-søn, så er der endnu større risiko for at disse ofte livsfarlige komplikationer udvikles hos fosteret pga den større indavlskoefficient.

 

Så jeg kan næppe se hvorfor man skulle løbe livsfarlige risici, bare for at få fremmet nogle gode ting.

Så ville jeg da hellere vælge en hanhund, som også besidder de gode kvaliteter, men ikke er i nær familie med hunhunden.

 

Men som nævnt tidligere, så er jeg heller ikke opdrætter, så jeg ved íkke så meget dybdegående om emnet. jeg ved bare fra et halvt års praktik på et graviditets-og ultralydsambulatorie, at der er man allerede ekstra opmærksom, når det er en fætter-kusine graviditet pga. risikoen for komplikationer.

JA det fatter jeg så heller ikke.. Norge vil nu forbyde ægteskaber/børn mellem fætter og kusiner fordi det giver børnene så store (fysiske og psykiske) problemer...

Var der ikke også store problemer tidligere bla. med sindsyge i Europas kongehuse pga. indavl?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes ikke man kan sammenligne "avl" af mennesker og så med avl af dyr :)
Det synes jeg godt man kan.. Vi ser bare problemerne hurtigere hos hundene end hos menneskene, pga. hundenes kortere generationsalder

 

Ved mennesker gør vi det udelukkende for at formere os.. Uanset om vores gener er helt hen i vejret eller ej..

 

Ved mennesker er der også det psykiske inde over.. Rent etisk ser vi det som forkert med en fætter/kusine parring, og hvorfor? Jo fordi samfundet har lært os det er ulækkert og forkert ;)

Okeiiiii... Igen må jeg hive Norge frem... Hvorfor forbyde kusine/fætter ægteskaber hvis det bare er ulækkert? Nogen synes også homosekuelle er ulækre.. Eller kærnemælkskoldskål... Jeg tror da nok et det etiske råd kan se udover de grænser som vi synes er ulækre..

 

Rent dyremæssigt opdrætter (de seriøse) efter at lave så gode dyr som overhovedet muligt..
Det kan man jo kun håbe, men jeg har sq ikke de store forhåbninger.. Jeg har set mange som sætter økonomi over etik.. Ved du hvad en parring med f.eks min Beethoven koster? Eller Juhas Markey Lifar? Aj..så er det billigere at se gennem med indavlskoefficienten og bruge sin egen hund

 

Indavl og linie avl kan være med til at gøre ungerne endnu bedre :)
Eller endnu dårligere

 

Jeg har nu aldrig oplevet en dyreart hvor 1 indavls parring er gået galt, det er når man begynder at lave indavl på indavl at det begynder at gå galt..
Men er det ikke også det der er sket når man starter med 3 hunde i familie med hinanden?

Men det store spørgsmål er HVORFOR gøre det? og især når det ikke er überseje repræsentanter af racen.. Og især når de to linjer findes i de hunde som vi andre har fået korthårs løver på?

Link til indlæg
Del på andre sites

JA det fatter jeg så heller ikke.. Norge vil nu forbyde ægteskaber/børn mellem fætter og kusiner fordi det giver børnene så store (fysiske og psykiske) problemer...

Var der ikke også store problemer tidligere bla. med sindsyge i Europas kongehuse pga. indavl?

 

I Schweiz vil de helt fjerne forbudet mod far/datter, bror/søster etc ægteskaber :shock:

 

Men tak for fakta!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm... Får så ikke dine svar med på quoten...

 

Mht. mennesker og "fætter/kusine-avl" - er det ikke fordi der måske forekommer fætter/kusine flere steder bagud..? :hmm: :vedikke:

 

En anden ting jeg tænker - ved "fætter/kusine-avl" hos mennesker, er det ikke faktisk mest misdannelser der sker? Altså forstået sådan at fostrene ikke udvikles som de skal, men at det sådan set ikke er genetiske fejl..? :vedikke:

 

Selvfølgelig er så tæt linieavl noget der bør få én til at holde øjnene åbne - men man skal være klar over at det også er, og måske især har været, et vigtigt redskab i avlen. Som Njord så rigtigt skriver kan det være med til at virkelig styrke nogle gode egenskaber. Er man f.eks i gang med at bygge en race eller linier op, så behøver det altså ikke være en dårlig ting - hvis opdrætteren ellers er seriøs og virkelig ved hvad han/hun laver.

 

Men tilbage til TS's spsm - jeg ville da spørge opdrætteren hvorfor h*n har valgt den tætte parring..? Det kan jo være der er en velovervejet grund til det? Jeg har selv mindst én hund (husker faktisk ikke om det er dem begge) der har en tilsvarende parring bagud i linierne, og de er da rimelig sunde og raske begge to, i forhold til racens gennemsnit!

 

Nu er det ikke noget jeg ved så meget om, men jeg ved da at der er mange genetiske sygdomme som både kræver et gen fra faren og moren, for at man kommer til at fejle noget, ellers vil man bare bære sygdommen, lige som en farve kan bæres, selvom den ikke kan ses.

Og så virker det for mig logisk, at der må være langt større risiko, for at både mor og far bære det samme gen, når de selv er i familie?

 

Men altså alle race hunde er jo i familie, så helt imod indavl kan man jo ikke være, det er vel derfor hundene indenfor de enkelte racer er ( næsten) ens?

Men hvordan man kan lave en race ud fra kun 3 hunde, det forstår jeg simpelthen ikke, hvordan kan man så få indavls procenten så lav, i mit hoved burde den da blive omkring 100%, hvis der er to tæver oh en han eller omvendt, så må de da alle være i familie?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen er det en regel eller en henstilling, det med de 6,25%?

Med Löwchen er det en regel, fordi vi er en lille race (antalsmæssigt). Til gengæld droppede de så reglen om matadoravlsgrænser. SÅ LÆNGE VI AVLER FORNUFTIGT!!!

Og DKK holder skarpt øje med dem som køber 1-2 tæver (gerne søstre) og en hanhund og så parrer på livet løs..Altså laver gentagne parringer med de samme gener uden at holde øje med om hvalpene bliver noget lort. Dem laver de avlsforbud på.

Men at en hanhund som f.eks Beethoven har lavet flere hvalpe end f.eks Nomi, det må man gerne. Så længe man sørger for at sprede det ud over forskellige linjer. Fidusen er jo at man lægger en plan og sørger for at ens avlsarbejde bliver bredt og ikke at man spærrer sig selv inde i et hjørne. Det handler jo ikke bare om at lave løver, men at lave bedre løver

Link til indlæg
Del på andre sites

I Schweiz vil de helt fjerne forbudet mod far/datter, bror/søster etc ægteskaber :shock:

 

Men tak for fakta!

 

de vil vist bare afkriminalisere seksuelle forhold.

 

i øvrigt er fætter-kusine-ægteskaber et ret stort problem rent helbredsmæssigt, det er altså ikke kun et "ulækkerheds"-spørgsmål. hvis man besøger neo-natal-afdelinger i danmark, vil man f.eks. se en meget stor overrepræsentation af danskere-med-anden-etnisk-baggrund. fordi indavl i generationer bare har nogle virkelig kedelige konsekvenser rent helbredsmæssigt. så der er al mulig grund til at begrænse det mest muligt, både hos mennesker og dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja, mht. mennesker, så tror jeg især at læger er meget opmærksomme på fætter/kusine fødsler, fordi de mennesker som går ind for den slags, ofte kommer fra små, mere eller mindre isolerede byer, hvor det har været noget man har gjort i mange, mange år/generationer :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke noget jeg ved så meget om, men jeg ved da at der er mange genetiske sygdomme som både kræver et gen fra faren og moren, for at man kommer til at fejle noget, ellers vil man bare bære sygdommen, lige som en farve kan bæres, selvom den ikke kan ses.

Og så virker det for mig logisk, at der må være langt større risiko, for at både mor og far bære det samme gen, når de selv er i familie?

 

Men altså alle race hunde er jo i familie, så helt imod indavl kan man jo ikke være, det er vel derfor hundene indenfor de enkelte racer er ( næsten) ens?

Men hvordan man kan lave en race ud fra kun 3 hunde, det forstår jeg simpelthen ikke, hvordan kan man så få indavls procenten så lav, i mit hoved burde den da blive omkring 100%, hvis der er to tæver oh en han eller omvendt, så må de da alle være i familie?

Man lavede den ikke..Man genopbyggede den. Hvis du går ind på lowchenworld.com kan du følge en hvilken som helst løve tilbage til de 3 løver.. I starten var i-koefficienten høj, men på et tidspunkt bliver den selvfølgelig lavere.. 60 år er alligevel rigtig mange generationer i en hunds stamtavle.

På et eller andet tidspunkt ved jeg at nogen parrede bla. havanaise og malteser ind i løverne. Det hjælper jo noget på generne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...