Gæst SorteSara Skrevet Februar 16, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2011 Er der nogen forskel i temperament på disse to varianter, og hvor meget pelspleje kræver en golden? Fortæl fortæl Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Februar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2011 For det første synes jeg der er meget stor forskel på hanner og tæver. Mest hos labberne hvor jeg synes der er en lidt kedelig tendens til at hannerne bliver mere og mere stressede og provokerende og tæverne mere og mere usikre og underdanige. Desuden er det en race der er så stor variation hos, at man skal være meget om sig når man leder efter en opdrætter. Jeg synes ikke længere at man kan sige: en lab er sådan og sådan. Goldens synes jeg generelt virker blidere og mere nede på jorden i sociale sammenhænge, men også dèr synes jeg der ved at ske nogle forandringer. Ved ikke hvad der sker i Retriever Klubben, men jeg tror snart de skal vågne lidt op, inden alle racerne bliver ødelagt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst SorteSara Besvaret Februar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2011 Uh det lyder ikke så godt Er der ligeledes stor forskel på jagt og udstillingslinier? Også udseendemæssigt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Februar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2011 Uh det lyder ikke så godt Er der ligeledes stor forskel på jagt og udstillingslinier? Også udseendemæssigt? forskel mellem en labrador af udstilling og jagtlinie? eller mellem de 2 racer i linjerne? Jeg ved ikke imellem racerne men der er kæmpe udseendemæssig forskel indenfor den enkelte race. Jeg vil dog ikke give ascha helt ret i det hun siger omkring labradorerne (men nu har jeg også selv en labrador så måske er jeg forudindtaget :blink:) Jeg tror da bestemt man kan støde på hunde der lever op til den karakteristik ascha kom med, men jeg møder rigtig mange labradorer rundt omkring, og jeg synes det værste man kan sige om dem er at de kan være ret voldsomme i deres kropssprog. Jeg synes ikke jeg møder nogen der er specielt stressede eller usikre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Februar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2011 Jeg vil bestemt heller ikke give Ascha ret i det hun skriver, hverken med labber eller goldens. Det eneste tidspunkt jeg kan genkende dén beskrivelse, er ved både labber og goldens, der ikke bruges til noget fornuftigt. Og dét er dælme gældende for mange andre racer også. Med dét sagt vil jeg gøre opmærksom på at begge racer er delte racer. Der er udstillingslinjer, brugslinjer, og alt det i en gråzone midtimellem der er hverken/eller. Temperement, sind og egenskaber i brugs- kontra udstillingslinjerne er der, hvis man skal generalisere, stor forskel på. Brugsretrievere er lavet til at være let dresserbare, meget pleasende, sindsmæssigt bløde, og med den her "evne" til at tåle gentagelser i øvelser godt. De er lette at tænde, men også lette at slukke for igen, forudsat man overhovedet har lært dem at tænde og slukke naturligvis. De skal være lette at få "slukket", for husk nu hvad en retrievers egentlige opgave er: Det er at sidde stille 99% af tiden, hvis ikke mere. Udstillingslinjerne er generelt noget drøjere at arbejde med. Forenkelt sagt, så når man rent træningsmæssigt/brugsmæssigt ikke lige så langt, lige så godt, lige så hurtigt. Så er der forskellen mellem de to racer også. Goldens er ikke lige så fejltolerante som labber. Dvs når man som fører begår fejl i sin håndtering og/eller træning, så vil du oftere opleve goldens der "giver op" eller ganske enkelt nægter at arbejde mere dén dag, eller begynder at tygge i vildtet, end du vil opleve det ved labber. Dét vil så imo normalt kun vise sig når man begynder at presse hundene lidt på den ene eller den anden måde. Eller når man ganske enkelt håndterer kræet forkert. Hvis man står overfor at vælge mellem de to racer, er man givetvis først nødt til at gøre sig det helt klart hvad man egentlig vil med sin hund. Hvad forventer man af sin hund, og hvad "kan" man rent førermæssigt/træningsmæssigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Februar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2011 For det første synes jeg der er meget stor forskel på hanner og tæver. Mest hos labberne hvor jeg synes der er en lidt kedelig tendens til at hannerne bliver mere og mere stressede og provokerende og tæverne mere og mere usikre og underdanige. Desuden er det en race der er så stor variation hos, at man skal være meget om sig når man leder efter en opdrætter. Jeg synes ikke længere at man kan sige: en lab er sådan og sådan. Goldens synes jeg generelt virker blidere og mere nede på jorden i sociale sammenhænge, men også dèr synes jeg der ved at ske nogle forandringer. Ved ikke hvad der sker i Retriever Klubben, men jeg tror snart de skal vågne lidt op, inden alle racerne bliver ødelagt. Helt enig. Jeg synes iovrigt et traek jeg har lagt saerligt maerke til er, at Labradoere forekommer mig yderst voldsomme i deres kropssprog. Baade labradoer og goldens er en 'in your face' type hund som har en enormt insisterende tildens til at ville vaere, i bogstaveligeste forstand, op og ned ad en, som ikke forekommer mig specielt attraktivt. Paa dette grundlag og saa deres enorme pelsdrys alle vegne i hjemmet, er med garanti en af de racer, jeg ALDRIG selv onsker at eje. Men husk endelig kun at kobe hvalp fra hoftedysplasi tjekkede foraeldre, da dette er et problem hos disse racer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Hmm... mit indtryk er modsat -at golden-hannerne generelt set er begyndt at blive mere skarpe. Det tilskriver jeg lidt at racen mere bruges til udstilling end til jagt i dag, og hanhunde præsenterer sig jo godt når de "puster sig lidt op" Ellers ret enig med DKW Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Jeg vil bestemt heller ikke give Ascha ret i det hun skriver, hverken med labber eller goldens. Det eneste tidspunkt jeg kan genkende dén beskrivelse, er ved både labber og goldens, der ikke bruges til noget fornuftigt. Og dét er dælme gældende for mange andre racer også. Nu har jeg jo ikke udfrittet folk om hvad de bruger deres hunde til, det er bare den opfattelse jeg får, når jeg møder hundene på min vej. Måske er din opfattelse anderledes fordi du kommer i jagtkredse,... troede bare vi diskuterede ganske almindelige familiehunde. Udstillingslinjerne er generelt noget drøjere at arbejde med. Forenkelt sagt, så når man rent træningsmæssigt/brugsmæssigt ikke lige så langt, lige så godt, lige så hurtigt. Det kommer vel an på hvad man ønsker at bruge sin hund til. De jagtgoldens jeg har mødt ville jeg da ihvertfald nødigt arbejde med, for de er ret urolige. Hvis man står overfor at vælge mellem de to racer, er man givetvis først nødt til at gøre sig det helt klart hvad man egentlig vil med sin hund. Hvad forventer man af sin hund, og hvad "kan" man rent førermæssigt/træningsmæssigt. Hvad mener du med det markeret med rødt?. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mosgaard Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Helt enig. Jeg synes iovrigt et traek jeg har lagt saerligt maerke til er, at Labradoere forekommer mig yderst voldsomme i deres kropssprog. Baade labradoer og goldens er en 'in your face' type hund som har en enormt insisterende tildens til at ville vaere, i bogstaveligeste forstand, op og ned ad en, som ikke forekommer mig specielt attraktivt. Paa dette grundlag og saa deres enorme pelsdrys alle vegne i hjemmet, er med garanti en af de racer, jeg ALDRIG selv onsker at eje. Men husk endelig kun at kobe hvalp fra hoftedysplasi tjekkede foraeldre, da dette er et problem hos disse racer. Jeg ved ikke om jeg misforstår her.... MEN jeg vil lige påpege at det du kalder 'in your face' er en force ved retrieverne. Ikke en fejl, som du får det til at fremstå som. Det kan være du ikke finder det attraktivt, MEN det gør det ikke til en fejl. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Jeg tror da bestemt man kan støde på hunde der lever op til den karakteristik ascha kom med, men jeg møder rigtig mange labradorer rundt omkring, og jeg synes det værste man kan sige om dem er at de kan være ret voldsomme i deres kropssprog. Jeg synes ikke jeg møder nogen der er specielt stressede eller usikre Måske er jeg også forudindtaget, for da min tæve var intakt var det værste jeg kunne møde en labrador hanhund (de sprang på ryggen af hende i det øjeblik de opdagede at hun ikke var en anden hanhund). Da jeg fik Thailo var det værste jeg kunne møde en labradortæve (de kastede sig på ryggen og forsøgte ikke overhovedet ikke at sige fra). Jeg er ked af at sige det, men jeg sætter faktisk kryds i kalenderen når jeg møder en lab der hilser stille og roligt på andre hunde,.... og på alle fire ben (for tævernes vedkommende). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mosgaard Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Hver fredag sætter jeg mig ned og går min golden igennem fra top til tå. Dvs. jeg chekker om neglene trænger til at blive klippet, om ørerene skal renses, børster ham, osv. Dvs jeg ser ham ordenligt igennem. Lige i øjeblikket er han dog igang med at fælde så det reder jeg ham oftere. Vælger man en hund som ikke behøver så meget pleje vil jeg dog alligevel anbefale at man sætter sig ned og går alt igennem fast en gang i ugen. Bla. fordi du får chekket din hund ordenlig efter, men også fordi det ikke blir 'farligt' at få nusset poter osv, og det er en go måde at få en hund som er total ligeglad med at få klippet negle. Derudover så er det en hyggestund, som virkelig bygger tillid ml dig og din hund. Jeg gør det fx. fast hver fredag. Der er mere pelspleje ved en golden end en lab (har haft begge). I forhold til rengøring er en goldens hår lettere at se på gulvet men en labs hår sværer at få ud af fx. et tæppe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Jeg ved ikke om jeg misforstår her.... MEN jeg vil lige påpege at det du kalder 'in your face' er en force ved retrieverne. Ikke en fejl, som du får det til at fremstå som. Det kan være du ikke finder det attraktivt, MEN det gør det ikke til en fejl. Hvis vi allesammen taler om den samme ting (og det er jeg ikke helt sikker på at vi gør), så er det samtidig noget man kan vælge fra og til. Hvis jeg forstår det som jeg tror du mener, så kan man altså sagtens få en retriver til at have sin egen mening, så den ikke kun sidder og venter på at føreren skal beordre den til et eller andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Jeg ved ikke om jeg misforstår her.... MEN jeg vil lige påpege at det du kalder 'in your face' er en force ved retrieverne. Ikke en fejl, som du får det til at fremstå som. Det kan være du ikke finder det attraktivt, MEN det gør det ikke til en fejl. Jeg har paa intet tidspunkt kaldt det en fejl. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mosgaard Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Hvis vi allesammen taler om den samme ting (og det er jeg ikke helt sikker på at vi gør), så er det samtidig noget man kan vælge fra og til. Hvis jeg forstår det som jeg tror du mener, så kan man altså sagtens få en retriver til at have sin egen mening, så den ikke kun sidder og venter på at føreren skal beordre den til et eller andet. Jeg taler ikke om træning, nej. Jeg sørger skam bare om afghanskmynde mener at det er et fejltræk??? Og hvad hun basere denne viden ud fra? For jeg vil mene at dansk retriever klub vil give mig ret i, trods den negative ladet beskrivelse, at det ikke er et fejltræk, men et af racens træk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mosgaard Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Jeg har paa intet tidspunkt kaldt det en fejl. Så forstår jeg ikke helt hvad du ville med det...? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Jeg taler ikke om træning, nej. Jeg sørger skam bare om afghanskmynde mener at det er et fejltræk??? Og hvad hun basere denne viden ud fra? For jeg vil mene at dansk retriever klub vil give mig ret i, trods den negative ladet beskrivelse, at det ikke er et fejltræk, men et af racens træk. Okay, hvad forstår du så ved: in your face?,... bare så det er det samme vi diskuterer. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mosgaard Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Okay, hvad forstår du så ved: in your face?,... bare så det er det samme vi diskuterer. :blink: Hihi - jaa det er jo tit ved de små ord man går galt af hinanden... Jeg tog jo udgangspunkt i det som afghanskmynde fik lagt det op, som jeg endnu er i tvivl om hvad hun mente med... MEN sådan som jeg ser det er 'in-your-face' en hund som kommer lalleglad og buldrende med 'træsko på' hen og siger hej inde i den anden hunds intimsfære... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Hihi - jaa det er jo tit ved de små ord man går galt af hinanden... Jeg tog jo udgangspunkt i det som afghanskmynde fik lagt det op, som jeg endnu er i tvivl om hvad hun mente med... MEN sådan som jeg ser det er 'in-your-face' en hund som kommer lalleglad og buldrende med 'træsko på' hen og siger hej inde i den anden hunds intimsfære... Lige praecist og ved f.eks at soge kontakt til mennesker paa lignende fod. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Hihi - jaa det er jo tit ved de små ord man går galt af hinanden... Jeg tog jo udgangspunkt i det som afghanskmynde fik lagt det op, som jeg endnu er i tvivl om hvad hun mente med... MEN sådan som jeg ser det er 'in-your-face' en hund som kommer lalleglad og buldrende med 'træsko på' hen og siger hej inde i den anden hunds intimsfære... Jeg er heller ikke helt sikker på hvad det er vi taler (troede det var ment som at hunden tigger om at få en ordre den kan udføre) og så er det jo nemt at blive uenige. Vi må lige vente og se hvad det var hun mente. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mosgaard Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Lige praecist og ved f.eks at soge kontakt til mennesker paa lignende fod. Jamen å havde jeg forstået den del rigtigt men hvad ville du så med det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Jamen å havde jeg forstået den del rigtigt men hvad ville du så med det? Goere opmaerksom paa den del af racerne. Det hoerer til emneindlaegget:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mosgaard Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Er der nogen forskel i temperament på disse to varianter, og hvor meget pelspleje kræver en golden? Fortæl fortæl Lab: (her er jeg ikke lige den stærkeste... så folk med lab må lige hjælpe) FT: Formel 1 udgaven: Den er sænket, og modsat de øvrige ikke lavet mhp. udstilling. Den er også meget kraftig bygget. Dens jagtinstinkt er stærkt, og der er som regel jægere der køber denne udgave. Og så er den meget mentalt ret stabil. Gul: Sort: Brun: mener denne er den med mindst jagtinstinkt/drive af de 3 farver... (siger skrønen ihvertfald) Goldens: Rød: den er mere spinkel og nok den med det stærkeste jagtinstinkt Gul: den er mellem udgaven Hvid: den er mere udstillingsmodellen. Den er kraftig bygget i forhold til den røde. I forhold til alm. træning er den røde nok en del federe at ha med sig til fx. AG-træning pga. dens simple model, i forhold til de øvrige... Alle hunde vil ku klare sig rigtig fint både til lydighed osv. Min hvide golden har fået besked om, at hvis den blev trænet, ville den kunne blive en god beredskabshund - så selvom det er udstillingsmodellen har de stadig jagtgenet i sig og lidt brikker at flytte rundt med:blink: Goldens siges at være mere bløde en labber, rent mentalt. En golden er en go førstegangshund, fordi du kan lave mange fejl og blive tilgivet igen. Dvs. det tager ikke lang tid at gå tilbage og rette fejlen igen. Dog vil jeg nu heller ikke sige at en lab er det helt store problem for en 1. gangsejer. Begge er ganske lette, pga. deres pleaser-gen. Skal du ikke have noget med jagt at gøre, eller lign. aktivitet vil jeg ikke anbefale en FT el. en rød, da jeg egentlig synes det er synd når racen blir avlet til at være ekstra aktive. Det betyder ikke at de øvrige ikke er gode jagthunde og ikke har brug for en masse aktivitet og motion. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mosgaard Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Så kan man træne dem alle til at 'slukke' på sekundet man ber dem om det. Det er faktisk et ret vigtigt træk ved racen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Lab: (her er jeg ikke lige den stærkeste... så folk med lab må lige hjælpe) FT: Formel 1 udgaven: Den er sænket, og modsat de øvrige ikke lavet mhp. udstilling. Den er også meget kraftig bygget. Dens jagtinstinkt er stærkt, og der er som regel jægere der køber denne udgave. Og så er den meget mentalt ret stabil. Gul: Sort: Brun: mener denne er den med mindst jagtinstinkt/drive af de 3 farver... (siger skrønen ihvertfald) Du har misforstået noget. F1 er blot en labbe af engelske/irske jagt- og markprøvelinier (der findes jo osse danske, tyske osv jagtlinier, disse kaldes bare ikke F1) Jagtlinierne, uanset hvorfra, er typisk lettere og mere adræt bygget end udstillingslinierne. Og fordi de jo er avlet efter deres brugsegenskaber, er de typisk osse meget trænbare. Og som Dennis pointerer, er en stor del af labbens arbejde at sidde og vente på at få noget at lave. Så at de stresser, kravler på væggene osv (det er så ikke dig der har skrevet dette) er en skrøne. -medmindre da man forventer en hund der aldrig får noget at bestille, men det gælder jo stort set alle racer. Ang debatten om labbens hilsemetoder osv -ja en labbe er oftest en lalleglad hund der frygteligt gerne vil hilse. Men hvordan den hilser handler altså i høj grad om opdragelse/træning. Gider man ikke en hund der tromler både folk og fæ, jamen så lærer man den jo ganske enkelt at det ikke er sådan den slags foregår. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Februar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2011 Den opdrætter som jeg skal have hvalp fra her til sommer har både goldens og labber. De goldens, hun har, er af jagt-varianten - d.v.s. røde, lidt mindre og (ifølge hende selv) meget følsomme. De er rigtig gode træningshunde, bl.a. vandt en af hendes hvalpe DCH DM i agility forrige år. Ifølge hende er labben lidt mere robuste og lidt sværere at få ud af kurs. ----- Vedr. "in your face"-diskussion så er den der "jeg elsker alle = alle elsker mig" livsanskuelse som mange af retriever-racerne har en af grundene til, at jeg nok aldrig får en anden type hund. Selvfølgelig skal hunden kunne styre sig, så det ikke bliver for voldsomt. For mit eget vedkommende, så starter Liva med at hilse meget forsigtigt, men gives der bare et halvt signal, om at den anden hund måske kunne være interesseret i at lege, så er hun i gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts