Hop til indhold

Indavl af hunde


Gæst Nanna Eline
 Share

Recommended Posts

Gæst Nanna Eline

Hej jge er igang med at skrive en projektopgave og kunne godt bruge nogle svar?

 

vil i ikke gerne svare på nogle spørgsmål, :vuf:

 

På forhånd tak

/Nanna

 

6 spørgsmål om indavl.

 

Hvad er vigtigst for dig, en hunds egenskaber eller en hunds udseende?

 

Forklar kort, hvad du mener indavl er.

 

Hvilke konsekvenser har indavl haft på din egen race?

 

Hvor meget indavl accepterer du i dit eget avlsarbejde?

 

Hvad gør du for at undgå for meget indavl?

 

Synes du, der burde være en lovgivning omkring indavl?

Link til indlæg
Del på andre sites

På forhånd tak

/Nanna

 

6 spørgsmål om indavl.

 

Hvad er vigtigst for dig, en hunds egenskaber eller en hunds udseende?

 

Forklar kort, hvad du mener indavl er.

 

Hvilke konsekvenser har indavl haft på din egen race?

 

Hvor meget indavl accepterer du i dit eget avlsarbejde?

 

Hvad gør du for at undgå for meget indavl?

 

Synes du, der burde være en lovgivning omkring indavl?

 

1. Arbejdsegenskaber

 

2. indavl er når nært beslægtede individer får afkom med hinanden. Graden af indavl måles ved indavlskoefficienten.

 

3. Ingen

 

4. Jeg avler ikke

 

5. Jeg avler ikke

 

6 Hvis man avler i klubber, som eks. DKK - så er der jo regler omkring indavl

 

Prøv eventuelt at kontakte DKK for mere information. De har både holdninger og regler ift. indavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Hvad er vigtigst for dig, en hunds egenskaber eller en hunds udseende?

Egenskaber -om hunden er himmelblå eller polkaprikket er jeg i princippet ligeglad med, hvis bare den indeholder det jeg skal bruge. Ikke desto mindre mener jeg ikke man kan se bort fra udseendet når man avler racehunde. Eksteriør er osse en del af det der definerer en race.

 

Forklar kort, hvad du mener indavl er.

Indavl er når man avler på to beslægtede individer

 

Hvilke konsekvenser har indavl haft på din egen race?

Hmm... ikke nogen. Synes ikke helt man kan sætte spørgsmålet sådan op. Indavl dobler op på nogen gener, og gør det derved tydeligt hvad der ligger i linien af både godt og skidt. Men det gode/dårlige ligger jo i linien uanset indavl eller ej

 

Hvor meget indavl accepterer du i dit eget avlsarbejde?

Jeg er ikke opdrætter, men synes DKK's retningslinier på max 6,25% er meget passende. Personligt ville jeg nok prøve at holde den lavere, medmindre jeg kendte mine linier ekstremt godt.

-og havde et ret godt argument for at lave tættere indavl

Lige så væsentligt er dt at huske at efter indavl, skulle gerne komme udavl

 

Hvad gør du for at undgå for meget indavl?

Det er da simpelt -vælg en ubeslægtet partner. kan gøres meget nemt hvis hunden har tavle. Har man adgang til hundeweb, kan man benytte sig af muligheden for at lave en "fiktiv parring"

 

Synes du, der burde være en lovgivning omkring indavl?

Nej. En sådan lovgivning ville jo heller ikke kunne håndhæves. For det første: hvem skulle tjekke at den voerhodles? For det andet: hvordan skulle man kunne dokumentere at der ikke er indavl i en blandingshund, medmindre begge forældre er racerene og self af hver deres race?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
6 spørgsmål om indavl.

 

1. Hvad er vigtigst for dig, en hunds egenskaber eller en hunds udseende?

 

2. Forklar kort, hvad du mener indavl er.

 

3. Hvilke konsekvenser har indavl haft på din egen race?

 

4. Hvor meget indavl accepterer du i dit eget avlsarbejde?

 

5. Hvad gør du for at undgå for meget indavl?

 

6. Synes du, der burde være en lovgivning omkring indavl?

 

Jeg tillod mig lige at sætte lidt tal på :mrgreen:

 

Jeg vil starte med at sige jeg ikke er hundeopdrætter, og regner ikke med at være det, mine erfaringer fra avl er fra vinterhvide dværghamstere og tamrotter, samt jeg gerne vil være katteopdrætter :)

 

1. Egenskaber, hunden skal kunne med familien, jeg interesere mig ikke for konkurrencer ved hunde (endnu, men kunne jo blive bidt af det :engel:) dog går jeg også lidt efter udseendet, jeg gider kun korthårede hunde :engel: Men det er ikke udseenet der er alt afgørende..

 

2. For mig er der 2 slags indavl.. den der kaldes indavl, som er for mig hvis man parre forældre med børn, eller bedste forældre med børnene børn.. Og så er der for mig Linie avl, hvor det fx er fætter/kusine parring..

 

3. Jeg har ingen hund lige nu, men den sidste hund jeg havde var en dansk/svensk gårdhund, og jeg ved faktisk ikke hvor indavlet de er.. Det er en race i udvikling, hvilket vil sige hvis man har en hund der opfylder kravene kan den blive til en d/s og få avlstilladelse :)

 

4. Så lidt som muligt hvis det kan lade sig gøre.. Ved katte opdræt vil jeg gerne opdrætte Européer, racen er desværre så lille at det er nærmest umuligt ikke at lave en form for linie avl (hvor det måske ikke lige er fætter/kusine, men hvor kattene har nogle af de samme katte i deres stamtavel)

 

5. TJa, man kan importere nye dyr ind udefra, ellers så er det at holde øje med linierne :)

 

6. Ja og nej.. Hvis det er kun hundene du mener.. Så kunen man sige der må laves x-% indavl, men det mener jeg nogle af klubberne allerede har regler om :)

 

Men indavl behøver ikke være en dårlig ting.. Man kan forstærke de dårlige ting ja, men man kan også forstærke de gode ting.. De fleste dyr kan tåle man laver indavl 1-2 gange, derefter skal man finde nogle afndre at putte på, da man ellers kan ricikere det ender i defekte unger..

 

Så hvis man VIL indavle, skal man være 100 procent sikre på sine linier, og vide hvad man gør, eller have en erfaren opdrætter i nakken..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er vigtigst for dig, en hunds egenskaber eller en hunds udseende?

Temperament, intelligens og personlighed er det vigtigste for mig. Udseende er meget langt nede på listen.

 

Forklar kort, hvad du mener indavl er.

Parring af beslægtede individer, hermed menes også langt ude på stamtræet, f.eks. samme onkel på begge sider etc. Det der kaldes "linieavl" er også indavl.

 

Hvilke konsekvenser har indavl haft på din egen race?

Samme som for de fleste andre, en højere forekomst af visse sygdomme, forkortet levetid oma.

 

Hvor meget indavl accepterer du i dit eget avlsarbejde?

Jeg avler ikke.

 

Hvad gør du for at undgå for meget indavl?

Køber en blandingshund næste gang.

 

Synes du, der burde være en lovgivning omkring indavl?

Nej.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...
Gæst Tante Lilla

Den er ganske vist gammel, den her, men den har ofte relevans under diskussioner, så jeg føler trang til at kommentere.

 

 

 

 

6 spørgsmål om indavl.

 

>Hvad er vigtigst for dig, en hunds egenskaber eller en hunds udseende?

 

**Som opdrætter er det ikke en given race uden begge dele. Temperament må dog altid ha' førsteprioritet, da man kan leve med mindre eksteriør fejl, men ikke med en skør hund.

 

 

>Forklar kort, hvad du mener indavl er.

 

**Begrebet indavl er defineret, så det er ikke nogen personlig mening.

 

Indavl er : når de individer man parrer sammen, er tættere beslægtet end racens gennemsnit.

 

>Hvilke konsekvenser har indavl haft på din egen race?

 

**Uden indavl var der ingen racer. De fleste racer stammer fra ganske få hunde, så de er i realiteten alle mere eller mindre indavlede.

 

 

>Hvor meget indavl accepterer du i dit eget avlsarbejde?

 

**Så lidt som muligt, men det er igen et definerings spørgsmål.

 

Jo flere generationer man tæller tilbage, des større indavlkvotient vil der vises.

 

Der er lavet undersøgelser på min race desangående i USA.

En given avlshan viste i sine 3 gen. stambog ingen indavl, men på 30 generationer var han faktsik et produkt af 25 % indavl.

Svarende til far / datter parring. - så alt er relativt.

 

 

>Hvad gør du for at undgå for meget indavl?

 

**Kikker stamtavler 10 generationer tilbage.

Dog skal man ikke være skrækslagen for ind/linieavl.

Hvis man vil fastholde nogen specielle positive egenskaber, er det en fordel at doble op på de egenskaber.

Det kræver man ved, hvad der ligger bag hundene i stamtavlen, da man jo også dobler op på de pågældende hundes bagved liggende familie.

 

Jeg bruger at skiftevis avle helt ud så vidt muligt, og derefter avle tilbage til min stamlinie, som jeg har fast avlet gennem særdeles selektiv avl gennem mange år.

Det har jeg haft de bedste resultater med.

Hvis man kun avler ud og ud, så skyder man med spredehagl, og ved aldrig hvad der kommer, og man lærer aldrig sine avlsdyr at kende. Det er der ingen seriøse, succesfulde opdrættere der gør.

 

>Synes du, der burde være en lovgivning omkring indavl?

 

**NEJ ! Det vil da være fuldstændig tåbeligt & unødvendigt.

 

Folk har en misforstået opfattelse af, at alle onder stammer fra indavl.

 

Hvis man parrer to UBESLÆGTEDE hunde sammen med samme negative egenskaber, som eks. dårligt temperament, så har man indavlet på den negative egenskab og får dårligt temperament.

 

Samme gælder andre egenskaber og sygdomme.

 

Hundene behøver ikke at være beslægtede for at producere elendigt afkom.

Der kommer elendigt afkom ud af elendige kombinationer.

 

Det kan være uheld hos en seriøs opdr. eller det kan være en hvalpeproducent uden lyst til at sætte sig ind den basale viden omkring genetik, og undlade at benytte uegnede avlsdyr.

Sidstnævnte kan man ikke lave love imod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er ganske vist gammel, den her, men den har ofte relevans under diskussioner, så jeg føler trang til at kommentere.

 

 

 

 

6 spørgsmål om indavl.

 

>Hvad er vigtigst for dig, en hunds egenskaber eller en hunds udseende?

 

**Som opdrætter er det ikke en given race uden begge dele. Temperament må dog altid ha' førsteprioritet, da man kan leve med mindre eksteriør fejl, men ikke med en skør hund.

 

 

>Forklar kort, hvad du mener indavl er.

 

**Begrebet indavl er defineret, så det er ikke nogen personlig mening.

 

Indavl er : når de individer man parrer sammen, er tættere beslægtet end racens gennemsnit.

 

>Hvilke konsekvenser har indavl haft på din egen race?

 

**Uden indavl var der ingen racer. De fleste racer stammer fra ganske få hunde, så de er i realiteten alle mere eller mindre indavlede.

 

 

>Hvor meget indavl accepterer du i dit eget avlsarbejde?

 

**Så lidt som muligt, men det er igen et definerings spørgsmål.

 

Jo flere generationer man tæller tilbage, des større indavlkvotient vil der vises.

 

Der er lavet undersøgelser på min race desangående i USA.

En given avlshan viste i sine 3 gen. stambog ingen indavl, men på 30 generationer var han faktsik et produkt af 25 % indavl.

Svarende til far / datter parring. - så alt er relativt.

 

 

>Hvad gør du for at undgå for meget indavl?

 

**Kikker stamtavler 10 generationer tilbage.

Dog skal man ikke være skrækslagen for ind/linieavl.

Hvis man vil fastholde nogen specielle positive egenskaber, er det en fordel at doble op på de egenskaber.

Det kræver man ved, hvad der ligger bag hundene i stamtavlen, da man jo også dobler op på de pågældende hundes bagved liggende familie.

 

Jeg bruger at skiftevis avle helt ud så vidt muligt, og derefter avle tilbage til min stamlinie, som jeg har fast avlet gennem særdeles selektiv avl gennem mange år.

Det har jeg haft de bedste resultater med.

Hvis man kun avler ud og ud, så skyder man med spredehagl, og ved aldrig hvad der kommer, og man lærer aldrig sine avlsdyr at kende. Det er der ingen seriøse, succesfulde opdrættere der gør.

 

>Synes du, der burde være en lovgivning omkring indavl?

 

**NEJ ! Det vil da være fuldstændig tåbeligt & unødvendigt.

 

Folk har en misforstået opfattelse af, at alle onder stammer fra indavl.

 

Hvis man parrer to UBESLÆGTEDE hunde sammen med samme negative egenskaber, som eks. dårligt temperament, så har man indavlet på den negative egenskab og får dårligt temperament.

 

Samme gælder andre egenskaber og sygdomme.

 

Hundene behøver ikke at være beslægtede for at producere elendigt afkom.

Der kommer elendigt afkom ud af elendige kombinationer.

 

Det kan være uheld hos en seriøs opdr. eller det kan være en hvalpeproducent uden lyst til at sætte sig ind den basale viden omkring genetik, og undlade at benytte uegnede avlsdyr.

Sidstnævnte kan man ikke lave love imod.

 

Kunne vi ikke få en præsentationstråd fra dig istedet for:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...