Hop til indhold

Hund i lille to-værelses


Gæst Christiane Falke
 Share

Recommended Posts

Gæst Christiane Falke

Hvilken race vil egne sig bedst til mig?

Jeg er igen klar til at få min egen hund. Tidligere har jeg haft en stor dejlig engelsk mastiff-labrador blanding, en velvoksen dreng "Max" på 60 kg. (jeg er selv en lille "pige" på 51 kg. - det gav nogle gange lidt problemer), som jeg brugte til lydighed og lidt agility (ikke meget, han var simpelthen for doven ;-)). Jeg fik ham først da han var 6 år, og har forkort tid siden sagt farvel til ham.

Jeg har derfor ikke før haft helt eget ansvar for en hvalp, kun sammen med mine forældre, som har haft en lille kennel.

 

Nu er jeg flyttet til København (ved amager fælled, dejligt hundeområde synes jeg selv). Jeg bor i en mindre 2-værelses på stue-etagen. Jeg er syv sind over hvilken slags hund jeg skal vælge. Skal det være en lille nem en, der kan tages med rundt i byen? Eller en større, som måske ikke er så handy.

 

Jeg er meget aktiv, og har et par heste. Jeg vil gerne have en hund, jeg kan have med ud til hestene uden den går i spagat over det. (Max lagde sig i et hjørne i stalden og sov de 3 timer vi var der). Derudover har jeg et brændene ønske om at dyrke mere agility.

 

Jeg har overvejet nogle mellemstore racer som sheepdog-racerne.

Det største ønske må være en smuk Golden Retriever, men er sådan en for stor til min lejlighed.

 

Den næste hund jeg skal have mig, vil jo formodentligt (og forhåbentligt) skulle følge mig og min kæreste ind i næste skridt i voksenlivet, hvad der hermed følger af børn, boligskift, flere børn, aktive ferier og endnu flere børn.

 

Så ligger I inde med gode råd og forslag, måske idéer til hvad jeg ellers skal gøre mig af overvejelser.

 

Hilsner

Christiane! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil være meget aktiv med din hund syntes jeg ikke det bør være størelsen på din lejlighed su skal vælge efter. En stor hund kan godt trives i en lille lejlighed hvis den ellers får rigelig med aktivering.

 

Vi har en cocker spaniel på 50kvm men nogle gange fylder han altså for 5 rottweilere :lol:

 

Men derudover er der mange små og mellem racer der egner sig særdeles godt til agility.

 

Har du nogle krav til pelspleje e.l.?

 

umidelbart tænker jeg dansk/svensk gårdhund. Den er lille og nem at have med rundt, den jeg havde var rolig overfor heste (men det skal jo trænes) og den egner sig rigtig godt til både agility og lydighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker fluks Jack Russel ... men det er vist fordi du siger heste ... jeg ved ikke hvorfor - men jeg har sådan en ide om at de to hører sammen ...

 

Når du siger stue-etagen - er det så i gadeplan (uden trapper) eller er der trapper op til lejligheden som der er til de fleste stue-lejligheder? ... Hvis du vælger en stor race - så kan det blive problematisk at den ikke bør gå på trapper før den bliver omkring et år ... Det er jo alligevel nogen gange om dagen at den skal op og ned for at komme ud ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Du skal vælge den hund, som dine behov og muligheder passer til. Når du bor i stuen, er det ikke meget anerledes end at bo i hus. Hele verdenen er din forhave:-P

 

Jeg havde selv 2 Hovawarter (små 100kg hund tilsammen) i sådan en lejlighed. Det gik helt fint. I dag må jeg dog indrømme, at små hunde er MEGET nemmere end de store:mrgreen:

 

Hvad med en Border terrier? Aktiv lille hund, god familiehund, robust race, super til agility. Men der findes et utal af racer, som kunne passe godt til dig, også en Golden(men de duer ikke til det vilde agility):blink:

 

border_terrier_h03.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Jeg kan godt forstå, at du ikke vil have en kæmpe hund i en lille lejlighed. Det er ikke nødvendigvis noget problem for hunden, men en lille hund vil alt andet lige have bedre udfoldelsesmuligheder. Dertil kommer, at hvis du er afhængig af offentlig transport, skal det også være en lille hund. Visse buslinier i hovedstadsområdet tillader nemlig ikke store hunde, og i toget skal en stor hund have børnebillet, hvilket jo også kan løbe op, hvis man skal bruge det dagligt.

Du skriver noget om aktive ferier - hvis de skal inkludere hunden og foregå i udlandet, er det en god idé at vælge en race på under 8 kg., så man kan have den med i fly. Det kan måske lyde som en mærkelig ting at vælge race udfra (og det skal da bestemt heller ikke være det eneste kriterium), men det har jo en ret stor praktisk betydning. Jeg holder selv af bjergvandring, og jeg er derfor rigtig glad for, at jeg kan have min hund med på ferie. Min hund er en Norfolk terrier - en sjælden, men dejlig race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...