Hop til indhold

"Selvstændig hund"


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Når man snakker om spidshunde og bl.a. terrier, så kommer ordet selvstændig meget tit frem. Og jeg synes nu også at det passer til - men alligevel virker det samtidigt lidt misvisende. Det lyder som om hunden er sin egen herre, ikke hører efter og ikke er til at træne :hmm:

 

Sådan synes jeg slet ikke det er. Vil gerne uddybe, men først vil jeg gerne høre, hvad lægger i i ordet selvstændig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaa, det har jeg faktisk aldrig rigtig tænkt over, men jeg synes faktisk det godt kan lyde lidt negativt, når en hund omtales som selvstændig.

 

Det er også svært at sætte ord på.

Ellers tror jeg at jeg sammenligner spidshundes selvstændighed med kattes selvstændighed, og jeg har min egen lille teori om at katte er klogere end hunde, fordi de ikke så let 'lader sig dressere'.

 

Mine katte forstår mange kommandoer, og de ved hvad de selv hedder. Nogen gange, når jeg f.eks. åbner døren og kalder "Feeeelix" kommer der en stor tyk kat løbende ind, og andre gange sidder han bare ude på rækværket og ligner en der tænker, "Ja, Felix det er mig men det passer mig ikke at komme nu." I den situation ved jeg så godt at jeg enten har valget mellem at lade katten blive ude, eller finde noget at forhandle med.

 

Jeg kan lade døren stå, og gå ind og banke på foderbøtten. Hvis ikke det får Felix til at komme ind, så overvejer han det i det mindste, men jeg kan være ret sikker på at han kommer, hvis jeg rasler med foderbægeret, eller endda hælder lidt foder ud til ham.

 

Det er hvad jeg forstår ved selvstændighed hos spidshunde, selvom jeg aldrig har haft en. Sådan lidt: "Hvis jeg skal komme når du kalder, gå fri ved fod osv. Hvad kan du så tilbyde mig til gengæld?". Selvstændigheden kræver at man som fører er parat til at tænke lidt kreativt for at gøre sig selv interessant nok til at hunden gider træne med en.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Mynder er ogsaa en race der beskrives som vaerende 'selvstaendig'. Jeg ser det ikke hos min store han mynde og har taenkt en del over det...:hmm: Han vil helst vaere hvor jeg er og leder efter mig hvis jeg gaar. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hader det ord. Det bliver brugt om både cairn terriers og cocker spaniels. Ved terrierne betyder det ofte: Svær at træne, vil tænke selv, er sin egen Herre, hører ikke altid efter o.l.

Ved cockeren er det: Går sine egne veje, vil selv bestemme, vil selv råde over sine ressourcer o.l.

 

For mig betyder det at Nova er en selvstændig race at hun gerne vil tænke selv... forstået på den måde at hun elsker at tænke og er super at træne med. Man kan mærke på hende med det samme en øvelse er blevet for kedelig, for så går hun. Hun er meget tydelig med hvad hun vil og hun kan godt tuller rundt for sig selv selvom hun er på tur med en hel flok hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad betyder det, når en racen betegnes som selvstændig?

 

Basenjien er en meget selvstændig race. En race, som har overlevet som vildhund i Afrika i mange tusinde år. Det tror jeg kun den kan, hvis den er selvstændigt tænkende og kan løse problemer let som ingenting.

 

Så for mig og mine hunde betyder det, at hunden tænker selv - dvs. hvis du vil lære den noget, så har den tit selv en mening om, hvordan opgaven udføres på en lettere måde ;-) Og som oftest skal den overtales til at lære noget nyt. Det er ikke en pleasende race, som f.eks. hyrdehundene, som arbejder for deres fører. En basenji gør kun noget, hvis den kan se et formål med det - en god belønning :-D

 

For mig er en selvstændig race også en hund, der ikke har brug for dens fører på samme måde som samarbejdende racer. Den er modig og kan klare sig selv i tilspidsede situationer - den behøver ikke opbakning fra fører for at løse konflikter eller for at undersøge "farlige" ting.

 

Jeg synes ikke, at begrebet "selvstændig" betyder, at hunden ikke hører efter eller kan lære noget. Men det er jo min egen opfattelse, og jeg er klar over, at andre mennesker har et andet syn på mine hunde. Disse hunde kan lære alt på lige fod med andre racer - der skal bare tit en anden motivationsfaktor ind over :lol:

 

Jeg elsker disse selvstændige racer, og jeg tror ikke, at jeg ville kunne fungere med anden slags hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Hvad betyder det, når en racen betegnes som selvstændig?

 

Basenjien er en meget selvstændig race. En race, som har overlevet som vildhund i Afrika i mange tusinde år. Det tror jeg kun den kan, hvis den er selvstændigt tænkende og kan løse problemer let som ingenting.

 

Så for mig og mine hunde betyder det, at hunden tænker selv - dvs. hvis du vil lære den noget, så har den tit selv en mening om, hvordan opgaven udføres på en lettere måde ;-) Og som oftest skal den overtales til at lære noget nyt. Det er ikke en pleasende race, som f.eks. hyrdehundene, som arbejder for deres fører. En basenji gør kun noget, hvis den kan se et formål med det - en god belønning :-D

 

For mig er en selvstændig race også en hund, der ikke har brug for dens fører på samme måde som samarbejdende racer. Den er modig og kan klare sig selv i tilspidsede situationer - den behøver ikke opbakning fra fører for at løse konflikter eller for at undersøge "farlige" ting.

 

Jeg synes ikke, at begrebet "selvstændig" betyder, at hunden ikke hører efter eller kan lære noget. Men det er jo min egen opfattelse, og jeg er klar over, at andre mennesker har et andet syn på mine hunde. Disse hunde kan lære alt på lige fod med andre racer - der skal bare tit en anden motivationsfaktor ind over :lol:

 

Jeg elsker disse selvstændige racer, og jeg tror ikke, at jeg ville kunne fungere med anden slags hund :-D

 

Det kunne jo være kommet ud af min mund.

 

Hos os betyder det også, at vores Bostoner kan være temmelige autodidakte. Og når de går uden snor, løber de gerne ud for vores synsfelt og oplever på egen hånd, sådan det er os, der skal sørge for, at de ikke bliver væk, fremfor dem der selv holder øje med, at de ikke bliver væk fra os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad betyder det, når en racen betegnes som selvstændig?

 

Basenjien er en meget selvstændig race. En race, som har overlevet som vildhund i Afrika i mange tusinde år. Det tror jeg kun den kan, hvis den er selvstændigt tænkende og kan løse problemer let som ingenting.

 

Så for mig og mine hunde betyder det, at hunden tænker selv - dvs. hvis du vil lære den noget, så har den tit selv en mening om, hvordan opgaven udføres på en lettere måde ;-) Og som oftest skal den overtales til at lære noget nyt. Det er ikke en pleasende race, som f.eks. hyrdehundene, som arbejder for deres fører. En basenji gør kun noget, hvis den kan se et formål med det - en god belønning :-D

 

For mig er en selvstændig race også en hund, der ikke har brug for dens fører på samme måde som samarbejdende racer. Den er modig og kan klare sig selv i tilspidsede situationer - den behøver ikke opbakning fra fører for at løse konflikter eller for at undersøge "farlige" ting.

 

Jeg synes ikke, at begrebet "selvstændig" betyder, at hunden ikke hører efter eller kan lære noget. Men det er jo min egen opfattelse, og jeg er klar over, at andre mennesker har et andet syn på mine hunde. Disse hunde kan lære alt på lige fod med andre racer - der skal bare tit en anden motivationsfaktor ind over :lol:

 

Jeg elsker disse selvstændige racer, og jeg tror ikke, at jeg ville kunne fungere med anden slags hund :-D

 

 

Jeg er meget enig i denne beskrivelse - jeg har selv en DSG, som jo også betegnes som en selvstændig race. Og det er han bestemt også - er motivationsfaktoren ikke god nok, har vi lavet øvelsen tilstrækkeligt mange gange fx 2-3 gange :blink:, så ryger koncentrationen.

 

Mange selvstændige racer er fabelagtige problemløsere, hvorimod samarbejde skal trænes noget. Og det giver jo god mening, at især terriere/gårdhunde beskrives som selvstændige eftersom de er avlet med fokus på deres evner til at fange rotter og mus - skal man fange en rotte, kan man jo ikke vente på at ens ejer giver signal til at fange den, så er de n allerede forsvundet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvstændig er vel egentlig et vidt begreb og kan deles op i situationer...?

 

Berneren, fx., betegnes som en selvstændig, men afhængig race. Møffes afhængighed er dog ikke så stor, som jeg gerne ville have den :fornaermet:

 

Men det der menes er, at berneren ofte har et nogenlunde naturligt følge - hvilket jeg også ser hos Jayson i vores park, der IKKE vil væk fra sin familie :shock: Der er Møffe noget mere kold :genert: Hvis Møffe beslutter sig for, at løbe over til noget 25-50meter væk, så følger Jayson kun med halvdelen af vejen og så stopper han op - for længere væk skal man altså ikke!

 

Til gengæld gør de ikke tingene bare fordi. Der skal dælme vanke noget i den anden ende! Skal jeg gå plads? Altså, hvorfor skal jeg liiiiiige det? Det var da for dumt :roll: Tænker de nærmest (ja, jeg kan se Møffe ruller med øjnene, OFTE, når jeg beder ham om noget, sådan rent billedligt talt!). Medmindre de tror på, at der vanker en godbid eller andet godt :mrgreen:

 

Men ja, der er den selvstændighed, der gør hunden uafhængig og tør gå væk fra ejer og udforske verden på egen hånd (ikke berner).

 

Og der er den selvstændighed, der gør, at hunden tænker sig om, før den gør noget, overvejer for og imod og sådan i meget høj grad og ikke har så let ved at tro, at dens ejer er = Gud. En øvelse, der ellers nærmest sidder i skabet hos en berner, kan bliver gentaget et par gange og så skal du ikke være sikker på andet end, at den muligvis går sin vej, hvis ikke du fisker noget nyt frem :lol: (berner)

 

Og så er der sikker også nogle andre typer, men det var lige mine tanker! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg drømmer jo også om en hund af spids typen, som dermed automatisk skulle være meget selvstændig (hvad så end det går ud på, men det er da det man høre hele tiden: spidshund=selvstændig, det ved alle:mrgreen::rolleyes:).

 

Jeg ved heller ikke helt hvad man skal lægge i det ord, den race som jeg har forelsket mig i, beskrives næsten alle steder både som selvstændig OG trænbar..

 

F.eks. her:

"Independent, lively, fearless and cheerful, the Norrbottenspets is a small dog with a large personality. They are vivacious, energetic, and playful, with an engaging and affectionate disposition. Exceptionally intelligent and trainable, they tend to bond strongly to their master, and will faithfully follow their beloved around the home."

NordicDog.net - About the Breed

 

Så jeg lægger ikke så meget i det ord, jeg satser i stedet på at finde en opdrætter som jeg kan snakke godt og ærligt med og som kan vejlede mig derfra, når jeg har mødt ham/hende og dennes hunde.

 

Jeg ønsker mig ikke en selvstændig hund, hvis det betyder at den skal opføre sig som en kat og "have nok i sig selv"-agtigt hele tiden, ikke gider træne osv.

 

Jeg håber det betyder en hund som giver noget udfordring, som "tænker selv" og stiller lidt flere krav til mig som træner, og ikke bare har nok i at løbe efter en pind hundrede gange i træk...

 

Bliver spændende at se :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers tror jeg at jeg sammenligner spidshundes selvstændighed med kattes selvstændighed, og jeg har min egen lille teori om at katte er klogere end hunde, fordi de ikke så let 'lader sig dressere'.

 

Host host.... sagde kattetrænere, der faktisk oplever katte nemmere end en hel del hunde:cool: At katte og fx spidshunde kan være en udfordring at motivere er korrekt - det har dog ikke noget med intelligens at gøre (der røg den nattesøvn - jeg tror en kat så mig skrive dette:5up:) men med motivation.

 

Disse hunderacer er avlet til at selv at kunne tage invitiativ, og deres arbejdsopgaver har ikke ligget tæt op af mennesker - altid. Modsat de samarbejdende racer.

 

Jeg får en del af denne type hunde - chow chow har nok ry for at være den sværeste - og den ER svær. Men ikke umulig. Men vil man gå lydighed på højt plan, så bør man lægge en plan for ens chowchow, før man får hvalpen hjem og starte allerede der.

 

Fx skal hunden måske ikke lære sit og dæk, men samarbejde fra dag et, og at al mad kommer fra ejeren og at man altid skal gøre noget for det.

Det er min måde at gribe det an på, og det virker.

 

Jeg kan desuden anbefale bogen When pigs fly" - fantastisk bog om, at alle hunde kan lære og trænes - men at ikke alle metoder virker på alle hunde.

 

Jeg elsker de selvstændige racer, og du har ret i, at der ligger en del fejltolkning i ordet. De mere samarbejdende racer samarbejder jo ikke fordi de er "behagesyge", men fordi de er avlet til det og er nemmere at motivere. Og fordi træneren er dygtig.

 

Alle hunde er uanset race opportunister, og de meler egen kage. Det betyder, at en hund gør det jeg beder den om, fordi den oplever, at det kan betale sig. Ikke fordi den synes jeg fortjener det.

 

Og hvis man først har forstået det, så kan man simpelthen træne Chowchow - men aldrig uden at bliver en udfordring, for det er denne race altså stadig.

 

Jeg knuselsker dem:-) Hvis jeg turde ville jeg gerne eje sådan en, men jeg møder en del, der i voksenalderen får aggressionsproblemer, så det ville jeg blive rigtig ked af. (jeg ved ikke hvorfor det sker? Avl? Opdragelse?)

 

Jean Donaldson har sådan et rødt bæst, og den er fantastisk:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ps jeg har nu ikke oplevet at en lab fx er mere tilgivende end en Foxterrier... Heldigvis!

 

Generelt synes jeg desværre, at alt for mange hundefolk slipper af sted med at behandle hunde dårligt uden konsekvens. Ved andre arter var den ikke gået.

 

Jeg håber, at flere og flere på sigt vil tage de positive metoder til sig. Det skal tilføjes, at rigtig mange ikke træner med al den straf og det er naturligvis ikke dem/jer jeg tænker på her.

 

I ved sikkert... de der "jeg har trænet hunde i 500 år og kan intte nyt lære" typer... Det smerter mig hver gang at se, fordi jeg via andre arter har været tvunget til at lære, at der altid findes et alternativ til straf.

 

Set i det lys foretrækker jeg en hund, som kræver en smule respekt tilgengæld for at arbejde. Det er jo ikke for hundens skyld, at den skal lære plads og sitte....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ønsker mig ikke en selvstændig hund, hvis det betyder at den skal opføre sig som en kat og "have nok i sig selv"-agtigt hele tiden, ikke gider træne osv.

 

Lige det her, sådan er mit indtryk slet ikke af samojeden, den vil nemlig lige præcis gerne være med hvor det hele sker, og hvor du er. Altså er der havearbejde på kalenderen, så står samojeden højst sandsynligt enten i bladbunken eller hænger i den ene ende af riven :lol: Og det er sådan set det samme for de fleste racer der er nævnt her..

 

Erklærer mig helt enig i det med, at mange selvstændige racer sagtens kan tage en tur ud i det blå alene.

 

Nu virker træning på hold ikke særlig godt for lige os, men tricks og små øvelser herhjemme gider Motor rigtig godt. Men jo, der skal noget variation til, han er ikke så god til sådan alt for mange gentagelser - men han kan sagtens 20 i træk når man starter med at lære en ny ting.

 

 

Jeg elsker de selvstændige racer, og du har ret i, at der ligger en del fejltolkning i ordet. De mere samarbejdende racer samarbejder jo ikke fordi de er "behagesyge", men fordi de er avlet til det og er nemmere at motivere. Og fordi træneren er dygtig.

 

Ja helt rigtigt :-D Og ja, behagesyg er altså, i mine øjne, også et meget, meget misforstået ord. Det giver lige præcis indtrykket af en dum hund, hvilket jeg bare overhovedet ikke kender nogle samarbejdende racer som. Tværtimod, de kræver godt nok også mange udfordringer for ikke at kede dem ihjel.

 

Jeg knuselsker dem:-) Hvis jeg turde ville jeg gerne eje sådan en, men jeg møder en del, der i voksenalderen får aggressionsproblemer, så det ville jeg blive rigtig ked af. (jeg ved ikke hvorfor det sker? Avl? Opdragelse?)

 

Har desværre ikke mødt så mange, men mener du aggression overfor andre hunde af samme køn, eller overfor mennesker?

Som jeg kender dem, har de nok i deres ejer, det er ikke nogle som gider at hilse på hvem som helst på en gåtur, de færreste faktisk. Og så er de meget, meget stolte. Dvs. sætter man dem i en situation hvor de fejler, så tager de det faktisk lidt på sig som en fornærmelse.

 

Det var min lillebitte erfaring om chowchows - som jeg også er heeeelt vildt fascinerede af :lun: Den manglende lyst til motion afskrækker mig dog lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang chow - så er det overfor andre hunde... nogle har fortalt mig, at det ligger i visse linjer, men jeg ved ikke om det passer....

 

Jeg kender 3 chows og de er ikke sådan. Den ene er en gammel dame på 11 år, og hun er SÅ sej. Når hun ser jeg kommer, så går hun. Så lidt efter, så kommer hun ind, står lidt på afstand og glor på mig, som om jeg er luft, hvorefter hun sådan OKAY SÅ FÅR DU LOV - kommer over og blir kløet - Haha - jeg synes bare så godt om den hunds stil:-)

 

De unge er ret vilde med motion. Men den gamle er ikke - tvært imod:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Flipsedyret er jo meget selvstændig (og stædig)

men jeg ser det ikke som noget negativt overhovedet, tværtimod :blink:

jeg elsker når der går georg gearløs i den herhjemme og han opfinder opgaver til sig selv, som for eksempel da han begyndte at rydde sit legetøj op :mrgreen:

han tager også udflugter på egen hånd når vi er ved mine forældre, og jeg tror virkelig at han hygger sig med dem, ja en gang kom han jo spurtende hjem med en gulerod i munden som han havde stjålet i naboens køkkenhave :klap: :lun::hjerte:

I det hele taget finder han tit på skøre ting :blink:

 

Men selvom at der er så meget han elsker at lave alene, så elsker han jo også at putte og tage på opdagelsesture sammen med mig og lige i øjeblikket synes han at det er fabelagtig skægt at gå på plads :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang chow - så er det overfor andre hunde... nogle har fortalt mig, at det ligger i visse linjer, men jeg ved ikke om det passer....

 

Jeg kender 3 chows og de er ikke sådan. Den ene er en gammel dame på 11 år, og hun er SÅ sej. Når hun ser jeg kommer, så går hun. Så lidt efter, så kommer hun ind, står lidt på afstand og glor på mig, som om jeg er luft, hvorefter hun sådan OKAY SÅ FÅR DU LOV - kommer over og blir kløet - Haha - jeg synes bare så godt om den hunds stil:-)

 

De unge er ret vilde med motion. Men den gamle er ikke - tvært imod:-)

 

Det med egetkønsaggression, det ligger åbenbart til en del spidser, men selvfølgelig langt fra alle, heller ikke indenfor samme race. Om det er sådan de bare er, eller om det kommer mere frem gennem avl, skal jeg ikke kunne sige..

Har selv lavet en tråd om det, men ved ikke helt om jeg selv synes jeg fik et afklarende svar :lol:: http://www.hunde-forum.dk/spidshunde/18350-dominerende-hanhunde.html

 

Mener du at en chow chow gerne vil motionere?? Altså, sådan ud og løbe en times tid nogle gange om ugen? Det var totalt mit indtryk at de var... lettere dovne :mrgreen:, egentlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved heller ikke helt hvad man skal lægge i det ord, den race som jeg har forelsket mig i, beskrives næsten alle steder både som selvstændig OG trænbar..

Det kan jeg som gammel hærget terrier-elsker godt give et bud på ved at bruge mine egne hunde som eksempel.

 

En airedale er trods terrierblodet endog særdeles trænbar. Den lærer lynhurtigt en øvelse og kan udføre den måske 2-3 gange, før den går i koma. Til gengæld kan den lave det samme mange gange i rap, hvis det er en øvelse, som den VIRkelig tænder på.

 

Det må da siges at være en trænbar hund, ikke? :slem:

 

Så kommer vi til det selvstændige, der måske lettest forklares ved, at SELVOM en airedale kan udføre en øvelse korrekt, så lider den (airedalen altså) overhovedet ikke af selv den mindste trang til at VISE denne færdighed i tide og utide (fx til konkurrencer og ved andre for føreren betydningsfulde begivenheder).

 

Men det er altså langt laaaaaaangt fra det samme som, at en sådan hund har nok i sig selv på samme måde som en kat (undskyld katteejere derude - jeg har sgutte forstand på katte og er måske vildt uretfærdig. Skyldes som sagt kun uforstand).

 

Jeg håber det betyder en hund som giver noget udfordring, som "tænker selv" og stiller lidt flere krav til mig som træner, og ikke bare har nok i at løbe efter en pind hundrede gange i træk...

Dét får du! Og du får også brug for din humoristiske sans - i den grad. Men det er det værd. Du griner højt hver eneste dag over det fjottede kræ. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja helt rigtigt :-D Og ja, behagesyg er altså, i mine øjne, også et meget, meget misforstået ord. Det giver lige præcis indtrykket af en dum hund, hvilket jeg bare overhovedet ikke kender nogle samarbejdende racer som.

Det er et forkert ord at bruge, mener jeg, medmindre man mener, at hunden ønsker at behage sig selv.

 

For en samarbejdende race er det at samarbejde med føreren nemlig selvbelønnende. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig handler ordet "selvstændig" om den baggrund den pågældende race har. De racer der omtales som selvstændige, er jo netop avlet til at kunne løse deres opgave selvstændigt, uden indblanding fra ejer.

 

Såsom terriers der har skulle slå rotter ihjel, gravgående hunde, der på egen hånd skal drive en ræv af graven og mynder der selvstændigt har skulle jage på syn, uden at blive dirigeret af fører.

 

Man har i mange generationer haft denne funktion i baghovedet, og har derfor i høj grad fået racer, der på visse punkter har nok i sig selv. Men generelt må være ganske gode til problemløsning, eftersom de jo selv har skulle finde løsningerne.

 

Jeg ser det ikke som en negativ omtale, men en omtale af racens karakteristika i samme grad som når man omtaler en race som vogtende.

 

(skinner det i gennem jeg ikke har læst andet end startindlægget? I så fald undskylder jeg hvis jeg bare gentager andres ord).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser det ikke som en negativ omtale, men en omtale af racens karakteristika i samme grad som når man omtaler en race som vogtende.

 

Det omtales bare virkelig ofte i samme åndedrag som "ikke til at træne" etc - fik den så sent som igår eftermiddags i parken, hvor jeg ellers faktisk lige stod og var helt pavestolt af min hund fordi han kom når jeg kaldte OG undlod at løbe særlig langt væk :lol:

 

(skinner det i gennem jeg ikke har læst andet end startindlægget? I så fald undskylder jeg hvis jeg bare gentager andres ord).
Hehe nej.. men lidt skuffet over at du ikke lige bragte dine egne hunde på banen, altså, jeg kan jo godt lide alle de historier om dem (når nu du pure nægter at lave billedspam.....)
Link til indlæg
Del på andre sites

Det omtales bare virkelig ofte i samme åndedrag som "ikke til at træne" etc - fik den så sent som igår eftermiddags i parken, hvor jeg ellers faktisk lige stod og var helt pavestolt af min hund fordi han kom når jeg kaldte OG undlod at løbe særlig langt væk :lol:

 

Hehe nej.. men lidt skuffet over at du ikke lige bragte dine egne hunde på banen, altså, jeg kan jo godt lide alle de historier om dem (når nu du pure nægter at lave billedspam.....)

 

Du har ret i, at det nok oftest bruges negativt. Hvilket er synd. Men kan i mine øjne med rette bruges som en rettesnor for hvilket sind, man har med at gøre.

 

Historier om mine hunde er jo ikke så passende her, for mage til madglade hunde, der er klar til ALT for at få bare en kedelig tørfoderpille skal man lede længe efter!

 

Og billedspam siger du?!? Alrighty. Men giver det lige en anden tråd, så jeg ikke vælter denne. Og så ville du ønske, at du aldrig havde sat mig i gang...!

 

:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Hej,

At være selvstændig betyder vel egentlig bare, at de tænker selv forstået på den måde, at de gør, hvad de finder rigtigst;-).

Berneren er eks. selvstændig, men den oprindelige berner skulle også kunne træffe egne beslutninger m.h.t. køerne og en slags(lidt forenklet sagt).

V.H. Sille

 

Ja, det giver mening:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...