Hop til indhold

Hvilke kosttilskud giver I - jer som rådfodrer?


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Efter hvad jeg ved, kan man ikke ud fra blodprøver bedømme om der er specifikke mangler i kosten som sådan men man kan tage et "snapshot" af de vitaminer og mineraler i blodet på prøvetidspunktet - lidt som markører for kostindtagelsen men de skifter hele tiden har jeg fået at vide afhængig af væskeindtagelsen m.m.m. Det bliver mere realistisk synes jeg hvis man sikrer sig at selve kosten indeholder det nødvendige. Jeg bruger ofte CRON-O-Meter...kode ind hundens behov, skriv alt, hvad den spiser og BINGO! Så svarer den dig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter hvad jeg ved, kan man ikke ud fra blodprøver bedømme om der er specifikke mangler i kosten som sådan men man kan tage et "snapshot" af de vitaminer og mineraler i blodet på prøvetidspunktet - lidt som markører for kostindtagelsen men de skifter hele tiden har jeg fået at vide afhængig af væskeindtagelsen m.m.m. Det bliver mere realistisk synes jeg hvis man sikrer sig at selve kosten indeholder det nødvendige. Jeg bruger ofte CRON-O-Meter...kode ind hundens behov, skriv alt, hvad den spiser og BINGO! Så svarer den dig...

 

Men synes stadig 5 kg mad i gennemsnit om ugen er meget, når hun tager på af at man bare øger med et par 100 gram:oops: Og så er jeg stadig håbløs forvirret med alle de tal:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men synes stadig 5 kg mad i gennemsnit om ugen er meget, når hun tager på af at man bare øger med et par 100 gram:oops: Og så er jeg stadig håbløs forvirret med alle de tal:oops:

 

Husk nu bare at det ikke kun er mængden af mad men antal kalorier der bestemmer om hun tager på i vægt. Og som en anden har skrevet mængden og kalorierne skal stige gradvis så fordøjelsen og stofskiftet kan følge med. Det kan være vi skal have en lektion til når du er færdig med din praktik :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk nu bare at det ikke kun er mængden af mad men antal kalorier der bestemmer om hun tager på i vægt. Og som en anden har skrevet mængden og kalorierne skal stige gradvis så fordøjelsen og stofskiftet kan følge med. Det kan være vi skal have en lektion til når du er færdig med din praktik :slem:

 

Det er jeg slet ikke i tvivl om at vi skal.. Synes altså det er svært.. De pokkers tal:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

:bighug: Åhhh Malene, du er mit nye orakel:-D - godt med noget HF-viden a trække på!

 

Er ret sikker på, at vores indkøbte ben er af god kvalitet. Det var friskt (ikke frossen), og der sidder masse af kød. Den slagter vi fik det fra er en slagter, vi normalt bruger selv, når vi skal have godt kød. Så må hellere lade være med at give hende kalk-tilskud, er nemlig også godt selv opmærksom på, at for meget kan være lige så skadeligt som for meget.

 

Uhhh vi er ikke de store fiskespisere herhjemme - og manden nægter at røre en fisk:stupid:. Men det kan vel ikke være værre end det der stinkende kallun:-D

 

Kan i ikke bare købe fisk fra frys? Så er de slagtet og benene er væk :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundene skal jo også have adgang til "byttedyrets maveindhold" - og alt godt fra "naturens skattekammer" - Derfor mener jeg ikke at de kan nøjes med kød alene...

 

Min hanhund får derfor ViVet fra VetCur som tilskud. :blink:

 

Min hund elsker også rå æg - dog ikke skalden (desværre) - så æg får han også "klasket" ud over maden en gang imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vi giver som regel en almindelig vitamin pille og så luposan ledkraft fordi at det skulle være godt for leddene og fordi at Motor elsker dem.... og vi giver dem stadig fordi jeg ikke kunne tysk, så jeg fik bestilt en mega kæmpe bøtte :oops:

 

Giver også æg, kun nogle gange han spiser skallen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Åh ja, vi giver også tit et skvæt olie på maden, og så kan Motor bedst lide fed fisk, de der magre filetter får vi ikke i ham.

 

Pt. får han også lidt torskelevertran engang imellem fordi hans snenæse virkelig irriterer mig, det hjælper nok ikke men man har vel lov at drømme :lol:

 

Jeg forstår godt, at det ikke skulle være nødvendigt med vitaminpiller, men så længe Motor har dage hvor han springer maden over, så har jeg det bare rarest med det. Han er lidt kræsen, så hvis han ikke vil have kylling, så spiser han det IKKE selvom vi serverer det 3 dage i træk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, nu bliver jeg lidt i tvivl.

 

Jeg giver Leffe vitaminer NDS K9 og Grizzley lakseolie, men kun fordi han er kræsen og jeg er nervøs for, at der er for lidt variation i foderet:vedikke:.

 

Jeg fodrer ikke efter en fast foderplan, men veksler mellem:

 

Kalv, lam, svin, kylling, hest, kalkun, okse kallun, fåre -og lammelever, svinehjerter og en gang i mellem sild.

 

Han spiser ben næsten dagligt og får indmad en gang om ugen og kallun en gang om ugen.

 

Alt vildt nægter han at spise :badr:, vi har prøvet både hare, and, hjort og rensdyr.

 

Vil i mene Leffe kan klare sig uden vitamintilskud og olie?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange % af deres kropvægt får jeres råfodrede hund? Louie får 3% - 165g. - og han er bare blevet SÅ tynd!

 

Men han har indtil nu ikke fået nogle tilskud, så tror han hellere må begynde at få et eller andet?

 

Kan du ikke bare give ham mere mad? Eller er han ligesom min hund, spiser til han er mæt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hvor mange % af deres kropvægt får jeres råfodrede hund? Louie får 3% - 165g. - og han er bare blevet SÅ tynd!

 

Men han har indtil nu ikke fået nogle tilskud, så tror han hellere må begynde at få et eller andet?

 

Små hunde har ofte brug for mere %-mæssigt - men sæt hans ration op eller evt tilsæt noget fedt, hvis det kød han får er meget magert.

 

Kommer du til Jydeland eller kender en der skal herover omkring mig, så vil jeg gerne sponsorere noget gedefedt til ham :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke bare give ham mere mad? Eller er han ligesom min hund, spiser til han er mæt?

 

Jo, er sikker på at hvis jeg gav ham et kilo, ville han spise det hele... Har sat rationen op til 190g nu - tænker det er en procentmæssig rimelig stor stigning.

 

Små hunde har ofte brug for mere %-mæssigt - men sæt hans ration op eller evt tilsæt noget fedt, hvis det kød han får er meget magert.

 

Kommer du til Jydeland eller kender en der skal herover omkring mig, så vil jeg gerne sponsorere noget gedefedt til ham :-)

 

Du' sød. Kommer ikke lige forbi, så må opdrive noget fedt et andet sted fra. Har altså ikke givet fedt før, hvor meget/hvordan gør man?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jo, er sikker på at hvis jeg gav ham et kilo, ville han spise det hele... Har sat rationen op til 190g nu - tænker det er en procentmæssig rimelig stor stigning.

 

 

 

Du' sød. Kommer ikke lige forbi, så må opdrive noget fedt et andet sted fra. Har altså ikke givet fedt før, hvor meget/hvordan gør man?

 

Jeg giver bare vores hunde en lille klump af og til - de syntes det er som at få slik :mums:

 

Jeg ville nok give Louie max 25 gram pr gang... et par gange om ugen i forbindelse med kød eller ben.

 

Det optimale er dog - hvis kosten ellers indeholder fedt - at sætte den normale ration op...om han så skal op på 250 gram om dagen er det OK, så længe hans appetit og fordøjelse kan klare det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...