Hop til indhold

Har besluttet mig...


Gæst Michy
 Share

Recommended Posts

hahaha.. tja, jeg troede at alle troede bc var kendt for at vaere en yderst intelligent og fysisk kraevende race. Altsaa troede ihvertfald ikke det, er en 'hemmelig side' af bc.

 

Min traener har bc og det var hvad hun fortalte mig om den. Vidste ikke det var en fejlagtig beskrivelse;-).

 

Men er det ikke relativt? Ja, de er "intelligente" - læs: samarbejdende og naturligt udstyret med de egenskaber f.eks. DKK's lydighedsprogram er bygget op omkring. Desuden er de fleste af dem meget lette at belønne, da arbejdet hurtigt bliver en belønning i sig selv og de ofte elsker at lege med føreren. Min terrier var helt klart mere intelligent i den menneskelige fortolkning af ordet end mine BC'er er!

 

Fysisk krævende.... hmmm - mine motionerer stort set sig selv, de har bare brug for at få lov til at løbe løs. Selvfølgelig kunne jeg godt løbe 10 km med dem om dagen, men det ville ikke opfylde noget behov hos dem - tværtimod!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 83
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

OMG - kan det virkelig være rigtigt at i sammenligner de to racer, men fair nok, der skal jo lidt gang i gaden...

 

Det er jo som at sammenligne en robot med et menneske af kød og blod..:genert:

 

Og den bane er ikke bygget til en afganer, så den gør det godt, med det den er blevet stillet overfor..:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
OMG - kan det virkelig være rigtigt at i sammenligner de to racer, men fair nok, der skal jo lidt gang i gaden...

 

Det er jo som at sammenligne en robot med et menneske af kød og blod..:genert:

 

Og den bane er ikke bygget til en afganer, så den gør det godt, med det den er blevet stillet overfor..:5up:

 

Jeg skriver også, at den klarer det fint - men Afghanermynde skrev at afghanere er fantastiske til agility og det satte jeg spørgsmålstegn ved.

 

Det er fuldstændig vanvittigt at sammenligne de 2 racer - jeg har flere gange tjekket om jeg er gået ind i et forkert underforum, men den er god nok, der står Border collie - alligevel vælger en bruger, at være forundret over valget af race og fremhæver selv Afghaneren som en fantastisk agilityhund og undres over hvorfor så mange vælger en BC.

 

Slut med OT herfra ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skriver også, at den klarer det fint - men Afghanermynde skrev at afghanere er fantastiske til agility og det satte jeg spørgsmålstegn ved.

 

Det er fuldstændig vanvittigt at sammenligne de 2 racer - jeg har flere gange tjekket om jeg er gået ind i et forkert underforum, men den er god nok, der står Border collie - alligevel vælger en bruger, at være forundret over valget af race og fremhæver selv Afghaneren som en fantastisk agilityhund og undres over hvorfor så mange vælger en BC.

 

Slut med OT herfra ;-)

 

Hehe..:-D

 

Jeg skal selv ikke røre den ene race med en ildtang, er blevet skræmt langt væk fra den af det jeg hører om den her på forum, og ser på Tuben, og den anden ville jeg ikke kunne holde i pelspleje, for ville sikkert ikke kunne få mig selv til at klippe den smukke pels af..:oops:

 

Den her gør det da heller ikke helt dårligt, hvis det er?

 

 

Og kan i øvrigt varmt anbefale Fæhunden..... og vil ellers tilslutte mig Siris liste over gode opdrættere :5up:

 

Hvorfor bringer du en 3 race ind, det er jo underligt..:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bare Splinten mener at ALLE hund jo kan løbe en agilitybane uden at racen er specielt fremragende og i denne hunds tilfælde, specielt godt bygget fysisk til det. Ikke for at sammenligne basset og BC. For det er jeg rimelig sikker på ikke var idéen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bare Splinten mener at ALLE hund jo kan løbe en agilitybane uden at racen er specielt fremragende og i denne hunds tilfælde, specielt godt bygget fysisk til det. Ikke for at sammenligne basset og BC. For det er jeg rimelig sikker på ikke var idéen ;-)

Så langt kom jeg også med, men hvor mange racer oplever lige at banen er for LILLE til dem så de dårligt kan gallopere på den..:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Jeg skriver også, at den klarer det fint - men Afghanermynde skrev at afghanere er fantastiske til agility og det satte jeg spørgsmålstegn ved.

 

Det er fuldstændig vanvittigt at sammenligne de 2 racer - jeg har flere gange tjekket om jeg er gået ind i et forkert underforum, men den er god nok, der står Border collie - alligevel vælger en bruger, at være forundret over valget af race og fremhæver selv Afghaneren som en fantastisk agilityhund og undres over hvorfor så mange vælger en BC.

 

Slut med OT herfra ;-)

 

 

 

Jeg har paa intet tidspunkt sammenlignet nogen racer.

 

Og saa vil jeg gerne tilfoje at jeg synes virkelig det er trist, at man som bruger ikke kan 'sige tillykke i en traad og skrive et neutralt indlaeg', uden at nogle vaelger at tillaegge det en masse negativt, som man overhovedet ikke har skrevet.:cry:

 

Ja, jeg mener den afghanske mynde kan vaere fantastisk til agility. Jeg skriver ikke den er bedre end andre racer.

 

Jeg vidste, ikke at det var forkert at skrive i traade, hvis man ikke selv har bc eller ikke skal have det. Det burde man saa nok have gjort opmaerksom paa, at det er lukket forum for BCer, hvor andre ikke maa skrive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Tror godt nok I er gået lidt galt af hinanden - personligt er jeg MEGET mere imponeret over mynden end alle de perfekte bc'er, jeg ser til stævner :lol: Men hvis man vil være verdensmester, så er det muligvis ikke en mynde, man skal satse på.

 

Tillykke med beslutningen :klap:

 

Ja, hvis man vil vaere verdens mester skal man nok ikke vaelge den race:5up:

 

Men at den er fantastisk til ogsaa agility er ikke heeelt ved siden af: Her er en racebeskrivelse:'They love to jump and climb, and can excell in agility trials'

 

http://www.mahalo.com/afghan-hound/

Link til indlæg
Del på andre sites

Går du til agility med din mynde?

Nå men tak for alle svar og idéer og links til kenneler. Jeg glæder mig helt vildt til at besøge et par stykker og vælge det rigtige sted. Vigtigt for os er det jo at den ikke er for stresset. Med 3 børn i huset er der gang i den, selvom det er fornuftige og store børn (ihvert tilfælde 2 af dem ;-)) så er der jo aldrig bare stille og kedeligt når de er hjemme.

Heldigvis er jeg hjemme alle formiddage uden børn. Så der er ro til ture og træning!

Vores hund Frigg er alene max 12 timer om ugen. Fordelt på 2-3 dage. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror godt nok I er gået lidt galt af hinanden - personligt er jeg MEGET mere imponeret over mynden end alle de perfekte bc'er, jeg ser til stævner :lol: Men hvis man vil være verdensmester, så er det muligvis ikke en mynde, man skal satse på.

 

Tillykke med beslutningen :klap:

 

Det er jo den klassiske holdning. At det er langt lettere at komme til tops med en BC end med alle andre racer. Nu har jeg en BC og en tæppetisser - begge bruger jeg til lydighed. Det er på ingen måde lettere med BCen end med tæppetisseren, men det er forskellige ting der skal vægtes i træningen. Nogle ting er lettere med BCen og andre lettere med tæppetisseren.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har paa intet tidspunkt sammenlignet nogen racer.

 

Og saa vil jeg gerne tilfoje at jeg synes virkelig det er trist, at man som bruger ikke kan 'sige tillykke i en traad og skrive et neutralt indlaeg', uden at nogle vaelger at tillaegge det en masse negativt, som man overhovedet ikke har skrevet.:cry:

 

Ja, jeg mener den afghanske mynde kan vaere fantastisk til agility. Jeg skriver ikke den er bedre end andre racer.

 

Jeg vidste, ikke at det var forkert at skrive i traade, hvis man ikke selv har bc eller ikke skal have det. Det burde man saa nok have gjort opmaerksom paa, at det er lukket forum for BCer, hvor andre ikke maa skrive.

 

Jeg tror altså måske du skal overveje hvordan du formulerer dig, så. For som du tydeligt kan se, så var vi en del, der både opfattede dit indlæg som malplaceret og negativt.

:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst villrikke

Bevares - en BC er ikke en frikadelle-familie-gå i haven og lege med børnene-hund - men en veltrænet BC, der helt fra hvalpetiden har lært at slappe af hjemme, er altså ikke krævende - tværtimod!

 

Jeg har selv 3 bc'er og kunne idag ikke forestille mig at skulle ha' en anden race. Men de laver ved gud om på ens tilværelse og er fantastiske til træne og aktivere deres ejere. Jeg havde aldrig i mit forestillet mig at jeg skulle rende rundt i al slags vejr med en flok får, rende til konkurrence næsten hver weekend, træne både hyrdning, agility, lydighed og rally. Og egentlig generelt være gået totalt "i hundene" :-D

 

Men når man nu har nogle hunde, der elsker at arbejde med alle slags opgaver, så er det svært at begrænse sig.

 

Hjemme er de meget søde og stille og nogle gange tvivler jeg på de er der, men de ved så også at de kommer ud at lave noget.

 

Men sådan er alle bc'er jo ikke. De kræver noget at bestille ikke nødvendigvis en masse rent fysisk, men de skal ha' lov til at bruge hovedet. Lige så dejlige som de kan være, lige så plagsomme kan understimulerede bc'er være. Og desværre er de jo utrolig mange som ikke lige tænker deres køb af en bc igennem. Det er ikke en hund for alle og desværre ender mange jo med at blive aflivet eller i Border Collie Klubbens redningsfond.

 

Jeg har desværre oplevet rigtig mange border collier, hvor ikke for det første ikke fatter at opdrætteren nogen sinde har solgt til de ejere. Og ejere der på ingen måder anede hvad de købte og derfor ikke har haft nogen som helst ide om hvad de skulle gøre ved problemerne f.x. hyrdning af biler, cykler, løbere, børn m.m.

 

Border collien er ikke en lydig hund per automatik som mange tror. Men den er god til at samarbejde og hvis man lærer den de rigtige så lærer den dem forholdsvis nemt i forhold til andre racer, som ikke har den samme lyst til at samarbejde. Men de lærer lige så nemt forkerte ting, som man måske ikke lige ønsker.

 

Så jeg kan kun anbefale at man virkelig sætter sig ind hvad det er for en race inden man kaster sig ud i at købe en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bresson
Der er vi jo heldigvis så forskellige i både smag og mht. hvad vi vil bruge vores hunde til.

En mynde er jo en dejlig hund - Men ville absolut ikke leve op til de krav jeg stiller til den næste hund.

Det gør en border derimod ;-)

 

 

 

 

 

Lige præcis de kenneler har jeg også selv haft kig på, og vil følge det næste år eller to indtil det er ved at være tid til hund nr. 2.

Så det er rart at høre at andre også finde dem interessante :mrgreen:

 

Har også hørt godt om Skern Å border collierne - Men det må dælme også være indbegrebet af arbejdende hunde!! De bliver i den grad brugt på får og jeg kender ikke ret meget til hans avlsarbejde.

Så det er kun via mund til mund, jeg har hørt om nogle lækre hunde fra ham :vedikke:

 

erik,s (Skern Å border collierne ) hunde er meget dejlig hunde jeg har selv en er fra og hun blev Danmarks mester 2010, i klasse 2, og når vi er her hjemme, ja så er hun meget rolige og ligger og sover, kommer over til mig og nusser, det elsker hun :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bresson
Er det dig der har kennel Workingborder? :confused:

 

nej det er det ikke, men jeg ved hvem lone er som har kennel Workingborder,:genert: jeg har en tæve oppe fra skjernå Bordercollie, som har fået hvalpe her den 21-01-2011, de er nu 5 uger gammel og rigitg dejlige:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
nej det er det ikke, men jeg ved hvem lone er som har kennel Workingborder,:genert: jeg har en tæve oppe fra skjernå Bordercollie, som har fået hvalpe her den 21-01-2011, de er nu 5 uger gammel og rigitg dejlige:blink:

 

Ok - det lyder spændende... har du en hjemmeside? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Vil lige indsparke en kommentar ved ikk det store om bordere men vi ser ofte Fæhundens i redningshunde regi. De kan arbejde!

 

Har også mødt nogle stykker af dem - Og der har ikke være én eneste jeg ikke havde lyst til at tage med hjem. :lun:

 

Det er jo den klassiske holdning. At det er langt lettere at komme til tops med en BC end med alle andre racer. Nu har jeg en BC og en tæppetisser - begge bruger jeg til lydighed. Det er på ingen måde lettere med BCen end med tæppetisseren, men det er forskellige ting der skal vægtes i træningen. Nogle ting er lettere med BCen og andre lettere med tæppetisseren.

 

Enig... Den der med at bc'erne nærmest træner sig selv til tops er så langt fra rigtig.

Der er mange ting der er nemmere med en bc - Hvis man vel og mærket ved hvad man har med at gøre.

Men der er dælme også ting som er knap så nemme.

 

erik,s (Skern Å border collierne ) hunde er meget dejlig hunde jeg har selv en er fra og hun blev Danmarks mester 2010, i klasse 2, og når vi er her hjemme, ja så er hun meget rolige og ligger og sover, kommer over til mig og nusser, det elsker hun :slem:

 

Hvor er jeg glad for du skriver... For har hørt rigtig meget godt om hans hunde af omveje og er tidligere blevet anbefalet at tage kontakt til ham, når engang tiden er til udvidelse af familien.

Dit indlæg giver lige det sidste puf, til at han hermed er på listen over opdrættere jeg skal have taget kontakt til :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Går du til agility med din mynde?

Nå men tak for alle svar og idéer og links til kenneler. Jeg glæder mig helt vildt til at besøge et par stykker og vælge det rigtige sted. Vigtigt for os er det jo at den ikke er for stresset. Med 3 børn i huset er der gang i den, selvom det er fornuftige og store børn (ihvert tilfælde 2 af dem ;-)) så er der jo aldrig bare stille og kedeligt når de er hjemme.

Heldigvis er jeg hjemme alle formiddage uden børn. Så der er ro til ture og træning!

Vores hund Frigg er alene max 12 timer om ugen. Fordelt på 2-3 dage. :vuf:

 

Nej, men jeg har gaaet til agility med nemo, vores cocker spaniel. Han var fantastisk, men begyndte saa at faa ondt i sine led, pga. agility traeningen. saa vi stoppede derefter. Men ja, det er vildt sjovt!!:klap:

 

Jeg er dog igang med at uddanne min mynde til terapi vovse.:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard
Tror grunden til at folk reagere på din kommentar er, at den virker lidt malplaceret i en tråd om en der længe har kigget på et par racer og ud fra egenskaber har valgt BC'en.

 

Her trækker du så mynden frem og stiller dig undrende overfor at folk vælger bc'en..... Det virker bare malplaceret og det er svært at forstå meningen bag det indlæg. :vedikke:

 

Ingen tvivl om at afghaneren er en dejlig hund - Det er bare en helt, helt anden type end bc'en og de kan altså ikke sammenlignes, selvom man da kan dyrke mange af de samme sportsgrene med begge racer.

 

Det ændre bare ikke på, at bc'en er bedre til agility og lydighed og afghaneren til væddeløb og lurecoursing.

Der er en grund til at det typisk er bc'er der ligger blandt verdens bedste indenfor lydighed og agility - og at de ikke ligger i toppen på en væddeløbsbane.

Derfor kan det være liiidt svært at se hvor du vil hen med dine indlæg..... :vedikke:

 

Det sjove er så at nogenlunde samme stunt blev lavet i tråd hvor ts ville høre til forskelle ml. to retrievere... måske du, afghanskemynde, kan trække en rød tråd til hvorfor det var malplaceret der også? Afghanskemynder er sikkert fantastiske. Jeg ved ikke så meget om dem, men synes da de billeder jeg har set fra dig er rigtig fine. ... men jeg synes ligeledes også det er lidt usmageligt at fortælle hvordan ts'ernes valg synes en afskyeligt (retriever-tråden) ud fra en fuldstændig subjektiv synsvinkel... men igen, det er nok bare mig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

TS du må meget undskylde at jeg her kom helt fra trådens oprindelige retning. Håber du kan se igennem med dette.

 

Jeg ved desværre ikke så meget om bordere - så kan ikke være den store hjælp i forhold til kenneler mm. Min hund agere mest bare får for splinten mor og mig's bordere :genert: Men jeg håber du bliver super glad for dit valg, mit indtryk er ihvertfald det er nogle herlige væsner :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...