Hop til indhold

Forskel på seler


Amocca
 Share

Recommended Posts

Ja det her er sikkert er rigtigt dumt spørgsmål :oops: , men...

 

Jeg har efterhånden i et par indlæg stødt på udtrykket "en gå-pænt" sele, som lyder til at være et ikke særligt ofte brugt træningsværktøj til hunde der trækker....

 

Og så er der jo almindelige seler, som de fleste af jer bruger, og som jeg også havde tænkt jeg skulle bruge til Karla...

 

Og så til spørgsmålet :mrgreen: :

 

Hvordan kan man kende forskel på dem når man står inde i dyrehandleren? :oops:

 

Er der nogen der evt. vil poste et billede af en gå-pænt sele og en almindelig sele, og påpege forskellene for mig, så jeg ikke ved en fejl køber den forkerte? Eller er det så tydeligt at selv en nybegynder aldrig ville kunne komme til at købe en gå-pænt sele ved en fejl?

 

På forhånd tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Et eksempel på en gå-pænt-sele:

http://loppetjansen.dk/halsbaand_seler_og_snore/til_hunde/seler/traenings_sele/buster_gaa_paent_sele_l_8894_da.html

 

Denne type sele fungerer ved, at når snoren strammes/hunden trækker, så mærker hunden et tryk/niv i "armhulerne" på grund af de tynde nylonsnore, der går bagved forbenene.

 

Et eksempelt på hvad, der typisk kaldes en sporsele:

http://loppetjansen.dk/halsbaand_seler_og_snore/til_hunde/seler/traenings_sele/buster_gaa_paent_sele_l_8894_da.html

 

Dette er en super god sele, hvis hunden er udvokset og ikke trækker alt for voldsomt bagud (så kan hunden hoppe ud af selen).

Jeg bruger denne sele til mine voksne tøser, hvor jeg skifter engang imellem til denne:

http://loppetjansen.dk/halsbaand_seler_og_snore/til_hunde/seler/hundeseler_med_padding/premium_sele_m_fleece_4060cm_farve_beige_6703_da.html

 

Disse to slags seler har begrænset med indstillingsmuligheder.

 

Til min hvalp bruger jeg en såkaldt H-sele:

http://loppetjansen.dk/halsbaand_seler_og_snore/til_hunde/seler/andre_seler/rogz_midget_blaa_sele_811_da.html

 

Min udgave af selen kommer fra Hunter og kan indstilles på alle steder undtaget længden på rygstykket.

 

Hjalp det lidt?

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

''Gå pænt'' seler er seler der påfører hunden et fysisk ubehag ved træk, og de burde forbydes efter min mening!

 

De findes i forskellige udforminger, men fældes for dem er at de bliver lovprist med at de vil hindre hunden i at trække (hvilket sådan set som regel ikke holder).

 

Der er enkelte der ikke er så negative, fx haltis antitræk sele, den kan bruges uden ubehag.

 

Jeg ville bruge en sele, til små hunde foretrækker jeg puppieatypen eller andre seler der er let at tilpasse, fx en sporsele :-)

 

Der er links i andre tråde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

...og så er der jo også "gå ad helvede til-selen". Denne udmærker sig ved at kilde hunden under armhulerne, så den får en munter, hoppende, sprælsk gangart.

 

Denne sele bruges, hvis man synes hunden er kedelig at gå med.

 

 

 

 

:mrgreen:

Redigeret af ThomasTBO
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

...og så er der jo også "gå ad helvede til-selen". Denne udmærker sig ved at kilde hunden under armhulerne, så den får en munter, hoppende, sprælsk gangart.

 

Denne sele bruges, hvis man synes hunden er kedelig at gå med.

 

 

 

 

:mrgreen:

:lol::lol::lol:

 

takker mange gange - den må jeg huske :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
...og så er der jo også "gå ad helvede til-selen". Denne udmærker sig ved at kilde hunden under armhulerne, så den får en munter, hoppende, sprælsk gangart.

 

Denne sele bruges, hvis man synes hunden er kedelig at gå med.

 

 

 

 

:mrgreen:

 

 

Den mangler på markedet :lol:

 

Indtil nu er der kun den med nylonliner ind under armhulerne, den laver kun sår og smerter...

 

Hvor har jeg ofte hørt noget som dette 'nej den gør ikke ondt på Fido, han elsker den'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den mangler på markedet :lol:

 

Indtil nu er der kun den med nylonliner ind under armhulerne, den laver kun sår og smerter...

 

Hvor har jeg ofte hørt noget som dette 'nej den gør ikke ondt på Fido, han elsker den'.

 

Eller endnu bedre:

"Det er Fido's egen skyld, at det kommer til at gøre ondt... Fido kan jo bare lade være med trække, når Fido har konstateret, at det gør avs, når man trækker"

 

Den undskyldning bringer mig helt op i det røde felt.... Selvfølgelig forsøger Fido at komme væk fra det der gør ondt og vedbliver med at trække på trods af selen..... Ihvertfald indtil man har fået taget "den frie vilje" helt ud af Fido og Fido bare giver op.

 

Jeg har det generelt MEGET svært ved anordninger, hvor hunden påføres smerte, hvorend kortvarigt det end er, for at få anordningen til at virke.....

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Eller endnu bedre:

"Det er Fido's egen skyld, at det kommer til at gøre ondt... Fido kan jo bare lade være med trække, når Fido har konstateret, at det gør avs, når man trækker"

 

Den undskyldning bringer mig helt op i det røde felt.... Selvfølgelig forsøger Fido at komme væk fra det der gør ondt og vedbliver med at trække på trods af selen..... Ihvertfald indtil man har fået taget "den frie vilje" helt ud af Fido og Fido bare giver op.

 

Jeg har det generelt MEGET svært ved anordninger, hvor hunden påføres smerte, hvorend kortvarigt det end er, for at få anordningen til at virke.....

 

MVH

Wivian

 

Jeg er rørerne enig :-D

 

Den sidste jeg har fået som svar på mit tilbud om at jeg gerne vil forære Fido en sele der ikke genere er at, '' Fido trækker kun når han møder jer eller andre hunde'', dermed = det er ikke nødvendigt med en fin gratis sele der ikke gør ondt :cry:

 

Jeg bliver så ked af det når jeg ser den lille bitte hund, han er en sort lille terrier kryds, vejer måske 4 -5 kg :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rørerne enig :-D

 

Den sidste jeg har fået som svar på mit tilbud om at jeg gerne vil forære Fido en sele der ikke genere er at, '' Fido trækker kun når han møder jer eller andre hunde'', dermed = det er ikke nødvendigt med en fin gratis sele der ikke gør ondt :cry:

 

Jeg bliver så ked af det når jeg ser den lille bitte hund, han er en sort lille terrier kryds, vejer måske 4 -5 kg :cry:

 

Årh bette ven da... Men hvis han kun trækker når han ser en anden hund, så er der da heller ikke nogen ide i at bruge anti-træk sele hele tiden. Stakkel... Oscar trækker til tider som, ja jeg ved ikke hvad. Han er stærk og han vil FREM NU!! Men jeg kunne aldrig finde på at give ham sådan en sele på!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Årh bette ven da... Men hvis han kun trækker når han ser en anden hund, så er der da heller ikke nogen ide i at bruge anti-træk sele hele tiden. Stakkel... Oscar trækker til tider som, ja jeg ved ikke hvad. Han er stærk og han vil FREM NU!! Men jeg kunne aldrig finde på at give ham sådan en sele på!!

 

Ja, det er synd, den lille hund er sådan en ydmyg lille størrelse der kun vil være tilpas :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger en alm. træk / spor sele til Bella, eller skulle jeg sige en i læder til vogn kørsel og en i nylon til spor og gå ture.

De er begge fra Limex og det jeg godt kan lide ved dem er at der ikke går noget ned mellem forbenene og hvis de trækker ligger trækket på brystkassen.

 

Priserne er også meget rimlige på begge typer seler :-D

 

Du kan se billeder af dem begge på www.apporten.dk og nylon selen på www.tholo.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Øv, jeg synes slet ikke, at jeg kan finde en ordentlig sele til Stasia. Jeg har prøvet både K9, Puppia, Hurrta og mange flere, og ingen af dem sidder ordentligt. Efterhånden er hendes selegarderobe næsten på størrelse med mit eget meget ubeskedne udvalg at selskabskjoler :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, jeg synes slet ikke, at jeg kan finde en ordentlig sele til Stasia. Jeg har prøvet både K9, Puppia, Hurrta og mange flere, og ingen af dem sidder ordentligt. Efterhånden er hendes selegarderobe næsten på størrelse med mit eget meget ubeskedne udvalg at selskabskjoler :lol:

 

Har du prøvet både puppia soft og puppia vest?

 

Hvordan sidder de forskellige dårligt på hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
Har du prøvet både puppia soft og puppia vest?

 

Hvordan sidder de forskellige dårligt på hende?

 

Ja, jeg har prøvet begge. De sidder sådan set godt nok, men problemet er, at øjet til snoren sidder så langt fremme på dem, at trækket alligevel vil være på halsen. Fatter ikke hvorfor de ikke har sat ringen bagerst, så trækket ville være på maven/brystet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Ja, jeg har prøvet begge. De sidder sådan set godt nok, men problemet er, at øjet til snoren sidder så langt fremme på dem, at trækket alligevel vil være på halsen. Fatter ikke hvorfor de ikke har sat ringen bagerst, så trækket ville være på maven/brystet.

 

Kan du ikke kreere noget med en nål, tråd og saks, så ringen bliver flyttet længere bagud ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
Kan du ikke kreere noget med en nål, tråd og saks, så ringen bliver flyttet længere bagud ?

 

Jo, det kunne man nok - mine fingre har det bare med at forvandle sig til 10 tommelfingre, når jeg nærmer mig en synål, og det skal jo helst holde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, jeg synes slet ikke, at jeg kan finde en ordentlig sele til Stasia. Jeg har prøvet både K9, Puppia, Hurrta og mange flere, og ingen af dem sidder ordentligt. Efterhånden er hendes selegarderobe næsten på størrelse med mit eget meget ubeskedne udvalg at selskabskjoler :lol:

 

Har du prøvet all-round selen fra Hundens Netbutik - eller deres webmastersele???

 

http://www.hnb.dk/default.asp?thePage=start

 

De skulle begge være rigtig gode... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, dem har jeg ikke prøvet. Især webmasteren ser god ud - nogen der har set den i en fysisk butik? Vil helst at hun prøver den på først.

 

Deres butik ligger i Fakse... Mener ikke at de har andre forhandlere!

 

men de kommer også til følgende stævner i år

 

Uge 28 Dania Cup i Næstved

9 + 10 august agility Vestegnen Albertslund

Så kunne du evt høre om hun kunne tage noget med i Stasia-størrelse du kunne prøve, hvis du har mulighed for det selvfølgelig

:-D

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Deres butik ligger i Fakse... Mener ikke at de har andre forhandlere!

 

men de kommer også til følgende stævner i år

 

Uge 28 Dania Cup i Næstved

9 + 10 august agility Vestegnen Albertslund

Så kunne du evt høre om hun kunne tage noget med i Stasia-størrelse du kunne prøve, hvis du har mulighed for det selvfølgelig

:-D

 

 

Ejeren af butikken plejer at være meget hjælpsom, så tror bestemt ikke det ville være noget problem at hun tog en Stasia-størrelse med.

 

Jeg har også overvejet den sele, men er bange for at den sidder så langt bagud at den generer Oscar...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejeren af butikken plejer at være meget hjælpsom, så tror bestemt ikke det ville være noget problem at hun tog en Stasia-størrelse med.

 

Jeg har også overvejet den sele, men er bange for at den sidder så langt bagud at den generer Oscar...

 

Den burde kunne sidde på Oscar... Her er et billede fra hnb.dk ´s hjemmeside, hvor selen sidder på en 13 kilos beagle :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...