Hop til indhold

hundeadfærdsterapeut og lign.


Gæst stenshoej
 Share

Recommended Posts

Gæst stenshoej

nu er jeg ved at undersøge de forskellige muligheder, for videre udd.

 

hvilke erfaringer har i med de forskellige udd. steder i dk?

både godt og dårligt?

er det prisen værd?

 

1. del af ex. hundeadfærdsterapeut, ligger fx på rundt de 35.000,-

og da det ikke er en officiel uddannelse, bliver den jo ikke støttet på nogen måde, og derfor 100% egenbetaling..

 

så det er jo fint at vide om stedet er prisen værd, før man starter..

 

dog er aldersgrænsen 23, (dog med mulighed for undtagelse nogle steder), så jeg har tid nok til at finde ud af det.

 

har hørt at Forside - PAFF skulle være rimelig godt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejede kraftigt at blive hundetræner og adfærdsbehandler - faktisk så meget, at jeg var stensikker.

 

Men må indrømme, at realitetsbilledet af at leve af det er... Ikke stor.

 

Ninjamor kommer fra PAFF, hun har selv uddannet i foreningen, men er dog stoppet nu og jeg har de følgende ord til dels fra hende og til dels fra andre:

 

Rigtig mange ønsker i dag at uddanne sig i denne retning, hvilket har gjort, at der er mange nyuddannede, der står tilbage uden nok kunder.

 

Derudover, hvis du virkelig vil og brænder for det, kræver det, at du er typen, der kan fange folk lynhurtigt, kan argumentere på den rigtige måde (det lærer man forhåbentligt noget om på uddannelsen) er god til at strukturere træningen ordentligt, så kunderne kommer tilbage + anbefalder dig.

Du skal altså have skabt dig et omdømme.

Derudover er det nærmest et must, at du bevæger dig i alle dele af denne verden, altså både har hundetræningen, hundeadfærdsbehandling, holder kurser, osv. Og frem for alt: Holder dig løbende opdateret, hvilket også koster penge.

 

Jeg regner stadig med, at jeg vil uddanne mig i den retning, når jeg har en anden, god uddannelse bag mig og et job. Men det bliver kun på hobbyplan.

Hvis det bliver til noget, går jeg enten via Canis eller også bliver det Hund og Træning. Pt. hælder jeg til sidstnævnte, primært fordi jeg træner hos dem og ved, at DEN træner, hun virkelig kan sit kram :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejede kraftigt at blive hundetræner og adfærdsbehandler - faktisk så meget, at jeg var stensikker.

 

Men må indrømme, at realitetsbilledet af at leve af det er... Ikke stor.

 

Ninjamor kommer fra PAFF, hun har selv uddannet i foreningen, men er dog stoppet nu og jeg har de følgende ord til dels fra hende og til dels fra andre:

 

Rigtig mange ønsker i dag at uddanne sig i denne retning, hvilket har gjort, at der er mange nyuddannede, der står tilbage uden nok kunder.

 

Derudover, hvis du virkelig vil og brænder for det, kræver det, at du er typen, der kan fange folk lynhurtigt, kan argumentere på den rigtige måde (det lærer man forhåbentligt noget om på uddannelsen) er god til at strukturere træningen ordentligt, så kunderne kommer tilbage + anbefalder dig.

Du skal altså have skabt dig et omdømme.

Derudover er det nærmest et must, at du bevæger dig i alle dele af denne verden, altså både har hundetræningen, hundeadfærdsbehandling, holder kurser, osv. Og frem for alt: Holder dig løbende opdateret, hvilket også koster penge.

 

Jeg regner stadig med, at jeg vil uddanne mig i den retning, når jeg har en anden, god uddannelse bag mig og et job. Men det bliver kun på hobbyplan.

Hvis det bliver til noget, går jeg enten via Canis eller også bliver det Hund og Træning. Pt. hælder jeg til sidstnævnte, primært fordi jeg træner hos dem og ved, at DEN træner, hun virkelig kan sit kram :-D

 

Til det med rødt:

Ninjamor har ligenu 2 adfærdsbehandlerelever plus nogle jyske (jeg husker ikke hvor mange) som hun har overtaget fra Lone Greva, fordi denne holder sygeorlov.

Men om hun fortsætter med at uddanne aner jeg ikke. For det er uden tvivl rigtigt at der er ved at være mange om buddet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

tak for svar.

 

ja, jeg ved også udmærket at det er ønsketænkning på mange områder..

og der findes utallige hjemmesider på nettet, lavet af folk der har gennemgået uddannelsen, men som ikke får det brugt.

 

så jo, det kræver jo at man lægger en masse arbejde i det.

 

men hvis det er det man brænder for, så heller følge drømmen, end at starte op med noget andet, som ikke interesserer en helt så meget.

 

jeg er jo allerede lufter og træner på lavere og privat plan, og har fået en del henvendelser.. så hvis man gør sit forarbejde, og spreder budskabet og tilbuddene nok, burde der findes kunder?

Men nu er jeg jo så også SÅ meget privat.. at jeg gør det for en meget billig penge, for dem som ikke har råd til at betale mere..

det skal være fair for alle parter.. og pt. gør jeg det jo kun af ren lyst.

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for svar.

 

ja, jeg ved også udmærket at det er ønsketænkning på mange områder..

og der findes utallige hjemmesider på nettet, lavet af folk der har gennemgået uddannelsen, men som ikke får det brugt.

 

så jo, det kræver jo at man lægger en masse arbejde i det.

 

men hvis det er det man brænder for, så heller følge drømmen, end at starte op med noget andet, som ikke interesserer en helt så meget.

 

jeg er jo allerede lufter og træner på lavere og privat plan, og har fået en del henvendelser.. så hvis man gør sit forarbejde, og spreder budskabet og tilbuddene nok, burde der findes kunder?

Men nu er jeg jo så også SÅ meget privat.. at jeg gør det for en meget billig penge, for dem som ikke har råd til at betale mere..

det skal være fair for alle parter.. og pt. gør jeg det jo kun af ren lyst.

 

Hvis du virkelig brænder for det og tror på, at du har/kan tilegne dig kompetencerne, så siger jeg også bare "go for it!" :5up:

 

Jeg fandt bare ud af, at det krævede for meget af mig på nogle områder, hvor jeg ikke er helt stærk nok. Jeg kunne nok godt have lært det, men det ville have taget ÅR, hvor jeg ikke ville kunne opbygge en holdbar situation...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville frygtelig gerne arbejde med hunde fuldtid , me da det er svært at leve af som andre skriver så er jeg glad for mit arbejde i sundhedssektoren...

 

Jeg kan godt lide at arbejde med mennesker men er bange for at når der er dyr indblandet så vil det blive lidt emre anstrængt og selvomd et er hunde det drejer sig om i form ad adfærdsrådgivning så er det jo menneskerne man skal arbejde med og det vil være svært tænker jeg :engel:

 

 

En dag når jeg vinder i lotto skal jeg helt klart have uddannelsen hos hund og træning de er så dygtige, men vil ikker være for at arbejde fuldtidfs med det, nok mere for at kunne yde en ekstra service når jeg træner hunde og så for min egen skyld da det kunne være spændende at få bygget mere på :mrgreen:

 

Men held og lykke emd hvad du end vælger :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry, ja, det formulerede jeg lidt dumt :oops:

 

Hun er stoppet med at tage nye elever ind, better? :engel: Men afslutter selvfølgelig dem hun har.

 

Det er jeg faktisk i tvivl om, om hun er stoppet med at tage nye ind...jeg er ikke sikker, men ellers må trådstarter spørge hende selv, hvis han er interesseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg faktisk i tvivl om, om hun er stoppet med at tage nye ind...jeg er ikke sikker, men ellers må trådstarter spørge hende selv, hvis han er interesseret.

 

Hun har skrevet herinde, at hun var stoppet med at tage nye elever, er jeg 95% sikker på. Og hun står heller ikke som uddannet - hun står faktisk ikke engang på listen over trænere og behandlere, det plejer hun da ellers :confused:

 

Åhjo, og Stenshoej er en.... hun :mrgreen: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har skrevet herinde, at hun var stoppet med at tage nye elever, er jeg 95% sikker på. Og hun står heller ikke som uddannet - hun står faktisk ikke engang på listen over trænere og behandlere, det plejer hun da ellers :confused:

 

Åhjo, og Stenshoej er en.... hun :mrgreen: :blink:

 

Jamen så er uden tvivl sådan:)

 

Mht. PAFF, så er organisationen begyndt at adfærdsbehandlere ind, som er uddannet andre steder end i PAFF.

Irene har herefter meldt sig ud af PAFF.

Som jeg har forstået det.

Men hendes egen virksomhed lever stadig i bedste velgående:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så er uden tvivl sådan:)

 

Mht. PAFF, så er organisationen begyndt at adfærdsbehandlere ind, som er uddannet andre steder end i PAFF.

Irene har herefter meldt sig ud af PAFF.

Som jeg har forstået det.

Men hendes egen virksomhed lever stadig i bedste velgående:)

 

Er ikke i tvivl om, at hun klarer sig udmærket :-D Undrede mig bare lidt, for hun var jo med til at grundlægge og stod derinde sidst jeg kiggede :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke i tvivl om, at hun klarer sig udmærket :-D Undrede mig bare lidt, for hun var jo med til at grundlægge og stod derinde sidst jeg kiggede :lol:

 

Ja, det er rigtigt, Jarnved var også med til at grundlægge, men det er vist længe siden hun var med, så vidt jeg ved. Jeg tror at Lone Greva, den 3. grundlægger, stadig er der, men hvem der er "ledelse" i dag aner jeg faktisk ikke :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg opfatter PAFF som en sammenslutning af veluddannede adfærdsbehandlere (altså en pænt lang uddannelse) i de moderne metoder (altså ikke pighalsbånd og kæft trit og retning)

 

Og jeg tror at den oprindeligt er blevet dannet, fordi det jo er en ganske ubeskyttet titel. Alle og enhver kan i virkeligheden kalde sig adfærdsbehandler.

Så de der, som nogle af de første i DK, tog den længerevarende uddannelse, tror det var hos Hallgren i Sverige, syntes vel der var brug for at gøre noget, så klienterne kunne skelne mellem de forskellige slags adfærdsbehandlere.

 

Ovenstående "definition" står helt for min egen regning :-D

 

Nå jo, og så skriver de selv at det også står for adfærdsbehandlere, som holder deres viden á jourført med den ny viden, der hele tiden dukker op.

 

Man kan vel sige at foreningen er opstået som en slags kvalitetsstempel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Har du hørt om den nye uddannelse "Husdyrvidenskab"? :-D

 

Jeg står mellem at læse husdyrvidenskab og biologi, er ikke helt sikker endnu :engel:

 

jeg ville også søge ind på husdyrvidenskab..

ser bare ikke mig selv flytte til københavn lige nu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst alle indlæggene, men jeg har efterhånden en del erfaring fra arbejdet med adfærd og træning

 

Jeg vil anbefale HUnd&Træning. Jeg tog en vurdering, da jeg forlod Etologisk Institut (for at følge min lærer gennem alle fire år, Karen Ulrich til H&T), og det er hovedsageligt pga hende jeg er der i dag - jeg er ikke skuffet - kvaliteten er virkelig høj.

 

Det betyder, at jeg rejser til Sjælland, bor der, og betaler en del penge, men jeg ønsker ikke at gå på kompromis. Desuden stopper uddannelse aldrig- Gør den det er man færdig i denne branche. Man siger som rettesnor, at alt der er mere end fem år gammelt er forældet... Det passer ikke på alt, men på en del.

 

Endelig skal jeg hele tiden bevare et åbent sind og lære nyt. Senest har jeg via en mailkorrespondance med Ray Coppinger fået åbnet mine øje for, hvad en ulv er... Og hvorfra en hund kan stamme... Det betyder kort fortalt, at jeg skal retænke alt jeg troede jeg vidste om hunde og deres oprindelse som flokdyr...

Det er ikke første gang, jeg smider alle gamle teorier ud og erstatter dem med nye. Det skal man kunne, mener jeg.

 

Det ER hårdt. Ingen kommer let til det her, og sådan skal det heller ikke være. På EI bestod to ud af 10 ca. Mange faldt fra, og egentlig er det ikke mit indtryk, at det er fordi der ikke er klienter.

 

Jeg har gennem årene selv erfaret følgende årsager til at folk stopper:

 

1)Det er ikke hunde jeg arbejder med - det er ejeren dvs mennesker. Og det kræver dælme pædagogisk sans, pokerfjæs og situationsfornemmelse samt at du ALTID fremstår prof. Duk ikke op med en pote på trøjen, fordi en hund har hoppet op, lyt aktivt, og undlad at lade følelser tage over, når en ejer fx viser dig sit nye stødhalsbånd i aktion, før du når at stoppe det... Og ja det har jeg oplevet og nej - jeg er ikke tilhænger den slags træning. Men det nytter ikke noget at råbe op - altid bevare roen - altid. For kan du ikke nå ejeren, så kan du heller ikke nå hunden. Forbered dig på at skulle arbejde meget med dette område - og med dig selv.

Ikke alle der uddannes formår at løfte denne opgave.

 

2) Mange uddannes, og så arbejder de alene uden kolleger... det er DØDEN. Ny viden og det at sparre med andre er afgørende for at holde sig opdateret og i gang. Jeg kan ved samme lejlighed skrive, at jeg søger med lys og lygte efter en kollega, da min elskede kollega er blevet gravid og flyttet til anden by...

 

3)Jeg har arbejdet som journalist og på psykiatriske afdelinger - men jeg har aldrig haft et job, så mentalt hårdt som dette. Nogle gange dør en hund. Ofte får du at vide, at du er hundens sidste chance, folk har mødt op ved mit hjem med en hund og tigget mig om at tage den, for hvis jeg ikke ville ha den så skulle den skydes af manden/naboen... Og de ville ikke træne det.... Man oplever de vildste ting. Par, der skændes, så den ene går eller truer den anden, folk, der græder og hele familier på randen af sammenbrud.

 

Hvis du ikke får delt alle disse oplevelser med andre, så du får det ud af dit system, så rider det dig som en mare og du går ned.

 

Så det er ikke fordi der ikke er klienter - det er der - men ikke alle skoler ruster eleverne lige godt til opgavens omfang, og ikke alle elever egner sig til dette arbejde.

 

Jeg har brugt timer om natten på forberedelse, sovet for lidt, skrevet, slidt, slæbt og betalt for det.

 

Men det har været det hele værd.

 

For hvis du orker arbejdet med dig selv, og andre, så vil du også opleve det som verdens bedste job.

 

Ingen kommer let til at tale umælende dyrs sag - heldigvis!

 

Du må altid gerne kontakte mig på min mail [email protected] hvis du vil vide mere. Der er naturligvis også altid kaffe på kanden til nysgerrige, der gerne vil vide noget om faget :-)

Jeg er jo en NØRD af rang - jeg kan snakke hunde, adfærd, etologi og ulve og domesticering og miljø og træning træning træning i dagevis, hvis jeg først går i gang.

Med andre ord - jeg brænder!

 

Til slut: Læs Nicole Wildes One on One - den bog bør give dig et indtryk af, hvad du går ind til.

 

Mennesker er ikke så lette at træne som hunde jo - meen de kan trænes :-)

 

KH Helle

Redigeret af Lenschow
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør den forening egentlig gavn for?

Intet, hvis man bare søger det nemmeste og det billigste, men ellers er det en garanti for kvalitet og grundighed i uddannelserne. Paff er imo den organisation der har skabt mere fokus på moderne træningsformer og banet vejen for andre organisationer og uddannere.

 

Hmm Tja men der er dygtige folk som IKKE er medlem og nogle som er medlem som måske ikke er helt så dygtige...

En behandler behøver jo kun at være dårlig, fordi man ikke lytter. Men ellers er det vel også sådan alle andre steder.

 

Kan egentlig heller ikke forstå den mistro dine indlæg lugter lidt af, det kunne jo være rart at gråzonen blev lidt mere overskueligt for almindelige mennesker, og det var jo til at begynde med PAFF`s hovedformål,... som ingen andre gad beskæftige sig med.

 

 

 

 

...... og nej, jeg er ikke selv medlem!.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...