Hop til indhold

Brugsprøvetræning


Hope
 Share

Recommended Posts

Hej :-D

Jeg kunne meget godt tænke mig at starte på brugsprøvetræning med min Golden, men er lidt sikker på hvad der kræves og om vi er klar. Han er 8 mdr og meget sød, den sidste måned er han dog blevet lidt koncentrationshæmmet. Vi har gået til hvalpetræning og starter nu på ungehundetræning, hvilket vi glæder os rigtig meget til. Vi træner apportering flere gange om ugen hjemme, hvor han venter pænt på at hente til at han har fået besked på at han må apportere (ikke i lang tid, men kan trække den noget), han henter uden svinkeærinder, sætter sig foran mig og afleverer i min hånd. Når vi er ude er niveauet dog langt lavere og kræver gode godbidder ;-). Han er dejlig og jeg vil ikke gå for hurtigt frem, det skal være sjovt. Samtidig er jeg måske ikke så selvsikker så nogle succes oplevelser har jeg også brug for. Samtidig føler jeg dog at det kunne være dejligt med hjælp på retriever området. Så mit spørgsmål er egentlig hvordan det foregår på holdene i DRK og hvad man skal kunne før? Jeg skal vel egentlig gå i region Nordsjælland, men der er få brugskurser og de er altid optage når jeg tjekker. Så jeg tænkte at vi måske kunne prøve i region midtsjælland? Glæder mig til at høre om jeres erfaringer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Altså brugsprøven indeholder jo ikke noget særligt. Lineføring, fri ved fod, sit (bliv), indkald og apport (så vidt jeg husker endda på selvvalgt genstand). Det var vidst det hele...

Den må, hvis jeg husker korrekt, tages når hunden er 8 mdr. Så den skulle da være ret ligetil:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, brugsprøven burde være "ganske ligetil". Den består af fem delelementer: lineføring, fri ved fod, afdækning, indkald og apportering af selvvalgt emne.

 

Det du bør træne på, er kontakt til at starte med. Gå med hunden i plads position, og forlæng tiden (antal skridt), hvor den kan holde øjenkontakt med dig mens I går. Træn det med flere og flere forstyrrelser. Først hjemme, så et sted, hvor der hverken er voldsomt mange mennesker/hunde eller dufte. Og trap så op på forstyrrelserne, men husk at som der er flere forstyrrelser, skal du lidt tilbage i træningen, sådan at du sætter kravene lidt lavere.

 

Gør det aldrig sværere for hunden, end den kan honorere kravene. Og byg langsomt på - ligesom der også skal være variation i, hvor lang tid hunden skal arbejde for at få sin belønning.

 

På prøven starter man ud med at gå 25 meter ligefrem lineføring, lave et 90 graders knæk mod venstre og gå yderligere 25 meter. Her skal man stoppe op (og dreje 90 grader mod højre) og linen tages af. Herefter fortsætter man 25 meter frem, drejer 90 grader til højre og går yderligere 25 meter - sådan at man nu står 50 meter ligefremme fra startpositionen.

 

Her dækkes hunden af, og man går tilbage til udgangspunktet. For at træne denne del, er det vigtigt, at man i træningen ALTID går tilbage til hunden når den ligger i dæk, giver den belønning og fri. Indkald skal indlæres separat sideløbende, men man kalder kun hunden ind fra dæk på prøven, aldrig til træning. Husk at når man træner dækfasthed, træner man to variabler: tid hunden skal blive liggende og den afstand der er mellem hund og fører. Man kan kun skrue op for en af variablerne ad gangen.

 

Apportering lyder det til, at I har fint styr på, så den er jo på plads. Hvis du vil videre i træningen med hunden og gå til flere prøver på sigt, kan du begynde at arbejde med dirigering, fremadsendelse og flere markeringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu ikke helt rigtigt når det nu er retriver brugsprøven,

Her går man kun lineføring de første 25 meter til stk 2, her tager man llinen af og går fri ved fod over stok 3 og 4 til stok 5.

Føreren kan frit vølge om hunden her skal sidde eller dække.

Herefter er der indkald fra stok 5 til 1.

Apporteringen er 15 meter med aflevering til hånd,

Til sids er der afprøvning af skudfasthed.

Reglerne kan findes på DRK's hjemmeside

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

 

Havde glemt valgfriheden mellem dæk og sit. Har ellers læst på de regler i en evighed, netop fordi jeg syntes der er god logik i, at fører selv bestemmer hvilken position hunden skal indtage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu ikke helt rigtigt når det nu er retriver brugsprøven,

Her går man kun lineføring de første 25 meter til stk 2, her tager man llinen af og går fri ved fod over stok 3 og 4 til stok 5.

Føreren kan frit vølge om hunden her skal sidde eller dække.

Herefter er der indkald fra stok 5 til 1.

Apporteringen er 15 meter med aflevering til hånd,

Til sids er der afprøvning af skudfasthed.

Reglerne kan findes på DRK's hjemmeside

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

 

Havde glemt valgfriheden mellem dæk og sit. Har ellers læst på de regler i en evighed, netop fordi jeg syntes der er god logik i, at fører selv bestemmer hvilken position hunden skal indtage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, brugsprøven burde være "ganske ligetil". Den består af fem delelementer: lineføring, fri ved fod, afdækning, indkald og apportering af selvvalgt emne.

 

Det du bør træne på, er kontakt til at starte med. Gå med hunden i plads position, og forlæng tiden (antal skridt), hvor den kan holde øjenkontakt med dig mens I går. Træn det med flere og flere forstyrrelser. Først hjemme, så et sted, hvor der hverken er voldsomt mange mennesker/hunde eller dufte. Og trap så op på forstyrrelserne, men husk at som der er flere forstyrrelser, skal du lidt tilbage i træningen, sådan at du sætter kravene lidt lavere.

 

Gør det aldrig sværere for hunden, end den kan honorere kravene. Og byg langsomt på - ligesom der også skal være variation i, hvor lang tid hunden skal arbejde for at få sin belønning.

 

På prøven starter man ud med at gå 25 meter ligefrem lineføring, lave et 90 graders knæk mod venstre og gå yderligere 25 meter. Her skal man stoppe op (og dreje 90 grader mod højre) og linen tages af. Herefter fortsætter man 25 meter frem, drejer 90 grader til højre og går yderligere 25 meter - sådan at man nu står 50 meter ligefremme fra startpositionen.

 

Her dækkes hunden af, og man går tilbage til udgangspunktet. For at træne denne del, er det vigtigt, at man i træningen ALTID går tilbage til hunden når den ligger i dæk, giver den belønning og fri. Indkald skal indlæres separat sideløbende, men man kalder kun hunden ind fra dæk på prøven, aldrig til træning. Husk at når man træner dækfasthed, træner man to variabler: tid hunden skal blive liggende og den afstand der er mellem hund og fører. Man kan kun skrue op for en af variablerne ad gangen.

 

Apportering lyder det til, at I har fint styr på, så den er jo på plads. Hvis du vil videre i træningen med hunden og gå til flere prøver på sigt, kan du begynde at arbejde med dirigering, fremadsendelse og flere markeringer.

 

Det er nu ikke helt rigtigt når det nu er retriver brugsprøven,

Her går man kun lineføring de første 25 meter til stk 2, her tager man llinen af og går fri ved fod over stok 3 og 4 til stok 5.

Føreren kan frit vølge om hunden her skal sidde eller dække.

Herefter er der indkald fra stok 5 til 1.

Apporteringen er 15 meter med aflevering til hånd,

Til sids er der afprøvning af skudfasthed.

Reglerne kan findes på DRK's hjemmeside

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak allesammen!!

Jeg har læst på selve brugsprøven. Ved godt at vi har en del at lære og vi har også arbejdet på linieføring, fri ved fod og blive. Vi er ikke klar til prøve endnu, men det er jo rart at have et mål. Jeg prøver altid på at gøre det sjovt for os begge to. Det jeg tænkte på var nivaeuet til træningen = hvor meget skal vi øve før vi kan være bekendt at melde os til? Desuden er vi jo vandt til at træne med godbidder (især nu når han har så svært ved koncentrere sig) og masser af ros. Et bestemt nej er normalt nok til at stoppe ham - pt er det dog også lidt sværere:-D. Så jeg tænkte også på hvad træningsmetoderne er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Fra de folk jeg kender der træner i DRK er mit indtryk at det er ligeså forskelligt hvilke metoder der bruges som det er i f.eks. DCH eller DKK. Det varierer lidt fra træningsplads til træningsplads.

Men det er jo helt op til dig selv om du vil bruge godbidder eller ej. Der kan være øvelser hvor det er en fordel at bruge en anden belønning, men det er jeg sikker på trænerne vil kunne vejlede dig i:-)

 

Var det mig, ville jeg melde til træning nu -DRK har jo hold på forskelligt niveau, så ring da til den nærmeste DRK-afdeling og få en snak med dem om hvilket hold der passer til jer:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde glemt valgfriheden mellem dæk og sit. Har ellers læst på de regler i en evighed, netop fordi jeg syntes der er god logik i, at fører selv bestemmer hvilken position hunden skal indtage.

 

Ja og så er der også lige den forskel på spaniel og retriver brugsprøven at lineføring er 50 meter for spaniels og 25 meter for retrivere. Retriverne skal stoppe og tage linen af allerede ved anden stok.

 

Med hensyn til sit eller dæk er vi helt eninge. Der er mere logik i at bruge sit når det hægtes sammen med indkald; men jeg ville nu hellere skille dæk og indkald helt ad. jeg synes det er rigtig træls også som dommer at de to øvelser er lagt sammen.

jeg har på et tidspunkt lavet et ændringsforslg til dressurprøven (som den rettelig hedder for spaniels) men det faldt slet ikke i god jord hos formanden.

 

:vinken:Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde glemt valgfriheden mellem dæk og sit. Har ellers læst på de regler i en evighed, netop fordi jeg syntes der er god logik i, at fører selv bestemmer hvilken position hunden skal indtage.

 

Ja og så er der også lige den forskel på spaniel og retriver brugsprøven at lineføring er 50 meter for spaniels og 25 meter for retrivere. Retriverne skal stoppe og tage linen af allerede ved anden stok.

 

Med hensyn til sit eller dæk er vi helt eninge. Der er mere logik i at bruge sit når det hægtes sammen med indkald; men jeg ville nu hellere skille dæk og indkald helt ad. jeg synes det er rigtig træls også som dommer at de to øvelser er lagt sammen.

jeg har på et tidspunkt lavet et ændringsforslg til dressurprøven (som den rettelig hedder for spaniels) men det faldt slet ikke i god jord hos formanden.

 

:vinken:Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde glemt valgfriheden mellem dæk og sit. Har ellers læst på de regler i en evighed, netop fordi jeg syntes der er god logik i, at fører selv bestemmer hvilken position hunden skal indtage.

 

Ja og så er der også lige den forskel på spaniel og retriver brugsprøven at lineføring er 50 meter for spaniels og 25 meter for retrivere. Retriverne skal stoppe og tage linen af allerede ved anden stok.

 

Med hensyn til sit eller dæk er vi helt eninge. Der er mere logik i at bruge sit når det hægtes sammen med indkald; men jeg ville nu hellere skille dæk og indkald helt ad. jeg synes det er rigtig træls også som dommer at de to øvelser er lagt sammen.

jeg har på et tidspunkt lavet et ændringsforslg til dressurprøven (som den rettelig hedder for spaniels) men det faldt slet ikke i god jord hos formanden.

 

:vinken:Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde glemt valgfriheden mellem dæk og sit. Har ellers læst på de regler i en evighed, netop fordi jeg syntes der er god logik i, at fører selv bestemmer hvilken position hunden skal indtage.

 

Ja og så er der også lige den forskel på spaniel og retriver brugsprøven at lineføring er 50 meter for spaniels og 25 meter for retrivere. Retriverne skal stoppe og tage linen af allerede ved anden stok.

 

Med hensyn til sit eller dæk er vi helt eninge. Der er mere logik i at bruge sit når det hægtes sammen med indkald; men jeg ville nu hellere skille dæk og indkald helt ad. jeg synes det er rigtig træls også som dommer at de to øvelser er lagt sammen.

jeg har på et tidspunkt lavet et ændringsforslg til dressurprøven (som den rettelig hedder for spaniels) men det faldt slet ikke i god jord hos formanden.

 

:vinken:Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Ændringer kan være svære at overbevise plejer om. Men jeg er ung og naiv, og er ved at foreslå de samme ting igen. Så må vi se hvor bred en mur jeg trykker næsen flad mod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Med hensyn til sit eller dæk er vi helt eninge. Der er mere logik i at bruge sit når det hægtes sammen med indkald; men jeg ville nu hellere skille dæk og indkald helt ad. jeg synes det er rigtig træls også som dommer at de to øvelser er lagt sammen.

 

Må man spørge hvorfor? Jeg kan ikke rigtigt få øje på problemet i indkald fra dæk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må man spørge hvorfor? Jeg kan ikke rigtigt få øje på problemet i indkald fra dæk.

 

I jagthundesammen hæng har man brug for to ting dels at hunden i visse situationer stopper/sætter sig og forbliver på stedet indtil den får en anden kommando, som f.eks at apportere. Det er i disse situationer vigtigt at hunden bevarer overblikket og evt. kan se hvor en fugl falder. Her har en siddende hund bedre overblik end en liggende.'

 

Så har man til tider også brug for at efterlade hunden hunden for på et tidspunkt at komme tilbage og hente den. Her finder jeg dæk som en god øvelse, da hunden her ikke behøver overblik og blot skal afvente ens tilbagekomst.

 

I mine hundes verden er dæk altid forbundet med at forblive på stedet indtil jeg kommer og siger noget andet. Dermed får hundene en en hel klar fornemmelse af at de kan ligeså godt blive liggende for jeg kommer jo og henter dem.

Sit eller stå kan derimod god efterfølges af en kommando fra afstand.

 

Når jeg skelner på denne måde får jeg en hund som ligger roligt i dæk med den forventning at den skal ikke noget andet før jeg kommer hen til den.

 

Det er min begrundelse for at have den holdning

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Tak for forklaringen:-)

 

Den med sit og overblik giver jo meget god mening. Det gør det self osse med dæk, men der tæker jeg jo (lydigheds-menneske som jeg er) at det sagtens kan skelnes på anden vis.

Mine hunde kan dækkes af og efterlades (ok, den ene mere sikkert end den anden -men derfor har jeg jo så osse en spidshund:mrgreen:), men der trænes osse dæk + indkald, fremad + dæk + ny kommando osv.

Altså dæk er ikke forbeholdt "bliv her til jeg kommer igen"

 

Men kan alligevel sagtens finde mening i din måde at gøre det på:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I jagthundesammen hæng har man brug for to ting dels at hunden i visse situationer stopper/sætter sig og forbliver på stedet indtil den får en anden kommando, som f.eks at apportere. Det er i disse situationer vigtigt at hunden bevarer overblikket og evt. kan se hvor en fugl falder. Her har en siddende hund bedre overblik end en liggende.'

 

Så har man til tider også brug for at efterlade hunden hunden for på et tidspunkt at komme tilbage og hente den. Her finder jeg dæk som en god øvelse, da hunden her ikke behøver overblik og blot skal afvente ens tilbagekomst.

 

I mine hundes verden er dæk altid forbundet med at forblive på stedet indtil jeg kommer og siger noget andet. Dermed får hundene en en hel klar fornemmelse af at de kan ligeså godt blive liggende for jeg kommer jo og henter dem.

Sit eller stå kan derimod god efterfølges af en kommando fra afstand.

 

Når jeg skelner på denne måde får jeg en hund som ligger roligt i dæk med den forventning at den skal ikke noget andet før jeg kommer hen til den.

 

Det er min begrundelse for at have den holdning

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

 

Retrieverfolk bruger så, så vidt jeg har kunnet observere, kun én kommando, for det hele. Stopfløjtet, som bruges når hunden skal standses og vende sig mod dig for at kunne få næste kommando i en dirigering.......

Som er samme signal der gives hver gang man fortæller hunden at den skal slå røven i sædet........ som også betyder at den skal blive siddende til den får andet at vide.

 

Det er, imo alt rigeligt. Der er for mig ikke noget formål i at fortælle hunden at den skal sætte sig ned, hvis den selv må bestemme hvor længe. SÅ kunne jeg jo lige så godt have ladet den stå hvor den var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Retrieverfolk bruger så, så vidt jeg har kunnet observere, kun én kommando, for det hele. Stopfløjtet, som bruges når hunden skal standses og vende sig mod dig for at kunne få næste kommando i en dirigering.......

Som er samme signal der gives hver gang man fortæller hunden at den skal slå røven i sædet........ som også betyder at den skal blive siddende til den får andet at vide.

 

Det er, imo alt rigeligt. Der er for mig ikke noget formål i at fortælle hunden at den skal sætte sig ned, hvis den selv må bestemme hvor længe. SÅ kunne jeg jo lige så godt have ladet den stå hvor den var.

 

Ja det er muiligt jeg ikke udtrykker mig klart, jeg bruger også kun et signal, nemlig stop fløjtet. Derfor også min utilfredshed med dressurprøven fordi den er så gammeldags at det stadigvæk er dæk.

Jeg tror ikke jeg har givet udtryk for at hundene selv måtte bestemme hvor længe en kommando var gældende. Det jegskelner mellem et at med sit kan det efterfølges med en anden kommendo givet fra afstand. Ved dæk går jeg alrid tilbage til hunden; men de skal da udner alle omstændigheder blive i positionen til de får besked på noget andet.

 

Så vi er helt enige

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...