Hop til indhold

Dressurkæde

Gæst Muttley
 Share

Recommended Posts

Gæst Muttley

Hvad skal mm være på en dressurkæde (kendt som kvælerhalsbånd) til en Rottweiler? Jeg har fundet frem til at det er et med flade led jeg skal have fordi de ikke tager hår med og fordi de arbejder meget blidere, men hvad størrelse? Har været i 3 forskellige fyrehandlere, desværre uden held i maxi zoo var det giagant led og poppi og den lokale var de for små ledene. Og snakkede med ejeren af den lokale dyrehandel og dem der ellers blev brugt i gamle dage som var rigtigt gode er self. ikke til og få fat på mere.

Så tænkte jeg nettet men skal have mm størrelsen på selve metallet og mellem ledene eller et link ville også være godt eller evt. erfaringer med køb af disse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Skal det være sådan et?

Vi har en sele til vores, og et nome halsbånd (som er halvkvæl): Nomehalsbånd - www.123hjemmeside.dk/hundenshus

Det at de er så brede gør, at de fylder over flere halshvirvler og mindsker dermed risikoen for nakkeskader når en kåd hvalp f.eks. hopper rundt i jubel over livet. Sele er selvfølgelig absolut det bedste, i hvert fald indtil hunden har lært at gå pænt.

Edit* Øh, er det overhovedet en hvalp du har :lol: Sorry hvis det ikk er, men mine anbefalinger gælder stadig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Muttley

Hun er 8 måneder og gå pænt er trænet fra første dagen og gangen er perfekt hun sætter farten ned ligeså snart snoren er udstrakt. Hun er super dejlig og det skal kun bruges til træningen med hende. Altså kan godt se det smarte ved sele har selv en k9 men når vi snakker Rottweiler skal hun lige når vi går have af vide hun skal gå pænt for hun skal lige prøve mig af (roser når hun går pænt og når hun trækker et lille ryk og et nej) og med selen er det ikke bæredygtigt, derfor er halsbåndet godt (alm halsbånd). Hun er en hund med muskler bag og derfor også en kæde fordi den er helt løs når hun er fri er hun mere fri end hun ellers er i alm halsbånd. Kæde er brugt altid til Rottweiler og det funker for den race :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Hun er 8 måneder og gå pænt er trænet fra første dagen og gangen er perfekt hun sætter farten ned ligeså snart snoren er udstrakt. Hun er super dejlig og det skal kun bruges til træningen med hende. Altså kan godt se det smarte ved sele har selv en k9 men når vi snakker Rottweiler skal hun lige når vi går have af vide hun skal gå pænt for hun skal lige prøve mig af (roser når hun går pænt og når hun trækker et lille ryk og et nej) og med selen er det ikke bæredygtigt, derfor er halsbåndet godt (alm halsbånd). Hun er en hund med muskler bag og derfor også en kæde fordi den er helt løs når hun er fri er hun mere fri end hun ellers er i alm halsbånd. Kæde er brugt altid til Rottweiler og det funker for den race :)

Øhmn, jeg kender da et 4-5 rottweilere, store hanhunde og en enkelt tæve, som alle går med sele eller almindelige, store brede halsbånd :???: Så nej, kæde er ikke altid brugt til rottweilere.

Du skriver skal kun bruges til træningen af hende? Det er ikke halsbåndet der lærer hunden ikke at trække, det er træningen.

Nå, men det må du jo selv om, vil stadig anbefale nomehalsbånd. De fungerer på samme måde med at være løse når hunden ikke trækker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mål omkredsen af din hunds hovede på det tykkeste sted, og læg 10 - 15 cm til.

F.eks min Grand Danois måler 60 cm om hovedet, så jeg køber størrelse 75 cm.

Jeg synes kæden er et udmærket halsbånd, men jeg går bestemt ikke ind for træning med ryk i linen. De to ting behøver ikke at høre sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal det være sådan et?

Vi har en sele til vores, og et nome halsbånd (som er halvkvæl): Nomehalsbånd - www.123hjemmeside.dk/hundenshus

Det at de er så brede gør, at de fylder over flere halshvirvler og mindsker dermed risikoen for nakkeskader når en kåd hvalp f.eks. hopper rundt i jubel over livet. Sele er selvfølgelig absolut det bedste, i hvert fald indtil hunden har lært at gå pænt.

Edit* Øh, er det overhovedet en hvalp du har :lol: Sorry hvis det ikk er, men mine anbefalinger gælder stadig.

Øhmn, jeg kender da et 4-5 rottweilere, store hanhunde og en enkelt tæve, som alle går med sele eller almindelige, store brede halsbånd :???: Så nej, kæde er ikke altid brugt til rottweilere.

Du skriver skal kun bruges til træningen af hende? Det er ikke halsbåndet der lærer hunden ikke at trække, det er træningen.

Nå, men det må du jo selv om, vil stadig anbefale nomehalsbånd. De fungerer på samme måde med at være løse når hunden ikke trækker.

En kæde er altså ikke nødvendigvis værre ved nakken end andre typer halsbånd :lol:

Jeg bruger jo fast/låst kæde til Jacki, og selvom min "nye" kiropraktor ikke bryder sig specielt meget om denne type halsbånd, kan han altså ikke finde noget at sætte sin finger på i den forbindelse, hvor gerne han end vil :lol: :lol:

Jeg spørger ham hver gang, og hver gang svarer han, at han tjekker ekstra grundigt grundet kædehalsbåndet, men han kan intet finde :slem: Han er faktisk lidt sådan her :fornaermet: over det :mrgreen:

Nu går Jacki altså ikke særlig pænt i snor :oops: så ind imellem får hun nogle gevaldige ryk, men INTET er der at komme efter - vidste kiro ikke bedre ville han tro, at hun altid gik med sele, hans ord ikke mine :blink: Det samme hører jeg fra rigtig mange andre, der har deres kræ i kæde, og som får/har fået kræet tjekket hos kiro .....

Et fast halsbånd kan gøre præcis samme skade på hunden, hvis ejer hiver og slider i linen ...... Det er ikke halsbåndet, der gør skade - det er træningsmetoden :vuf:

Redigeret af a9
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Muttley

Nu det er det desværre kørt ud på hvor hvidt hvilke halsbånd er bedst og jeg vil træne med det ikke til gåture så det min gode veninde der har haft schæfer i over 20 år og har trænet på meget højt plan med kæde og derfor ved hun hvordan det skal bruges, og skal snart starte træning. Og rigtigt det er ikke halsbåndet det er forkerte træningsmetoder der giver skader ;) (min mening)

Og umulia tak for hjælpen :)

Og tusinde tak for linket a6. Det præsis sådan et jeg leder efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

En kæde er altså ikke nødvendigvis værre ved nakken end andre typer halsbånd :lol:

Jeg bruger jo fast/låst kæde til Jacki, og selvom min "nye" kiropraktor ikke bryder sig specielt meget om denne type halsbånd, kan han altså ikke finde noget at sætte sin finger på i den forbindelse, hvor gerne han end vil :lol: :lol:

Jeg spørger ham hver gang, og hver gang svarer han, at han tjekker ekstra grundigt grundet kædehalsbåndet, men han kan intet finde :slem: Han er faktisk lidt sådan her :fornaermet: over det :mrgreen:

Nu går Jacki altså ikke særlig pænt i snor :oops: så ind imellem får hun nogle gevaldige ryk, men INTET er der at komme efter - vidste kiro ikke bedre ville han tro, at hun altid gik med sele, hans ord ikke mine :blink: Det samme hører jeg fra rigtig mange andre, der har deres kræ i kæde, og som får/har fået kræet tjekket hos kiro .....

Et fast halsbånd kan gøre præcis samme skade på hunden, hvis ejer hiver og slider i linen ...... Det er ikke halsbåndet, der gør skade - det er træningsmetoden :vuf:

Jeg har samme oplevelser - ingen anmærkninger hos kirporaktor. Jeg bruger så ikke kæde (dårlig kombi med lang pels), men bare en retrieverline - samme koncept uden kæde.

Jeg tror nærmest uanset hvad man propper på en hund af gode ting, så vil den hund der trækker få skader i en eller anden grad. Hvis man bare kigger på en hund, der trækker (hvadenten den har kæde, bredt halsbånd eller sele) så kan man se at hele kroppen ofte er skæv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har samme oplevelser - ingen anmærkninger hos kirporaktor. Jeg bruger så ikke kæde (dårlig kombi med lang pels), men bare en retrieverline - samme koncept uden kæde.

Jeg tror nærmest uanset hvad man propper på en hund af gode ting, så vil den hund der trækker få skader i en eller anden grad. Hvis man bare kigger på en hund, der trækker (hvadenten den har kæde, bredt halsbånd eller sele) så kan man se at hele kroppen ofte er skæv.

Kenjans er virkelig gode! De holder noget nær for evigt!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kenjans er virkelig gode! De holder noget nær for evigt!!

:5up:

..... hvis altså ikke hunden smider halsbåndet et eller andet sted, har jeg hørt :engel:

En anden fordel ved Kenjans er, at de ikke slider på pelsen, nogle typer slider/river i pelsen, så pelsen rundt nakken bliver helt ødelagt :???: men det sker ikke med Kenjans :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

..... hvis altså ikke hunden smider halsbåndet et eller andet sted, har jeg hørt :engel:

En anden fordel ved Kenjans er, at de ikke slider på pelsen, nogle typer slider/river i pelsen, så pelsen rundt nakken bliver helt ødelagt :???: men det sker ikke med Kenjans :cool:

Jeg rykker nu halvkvæl eller kædehadehalsbånd af mine hunde, når de er løse...

Den procedure er dog ændret fremover. For i går havde jeg nemlig ladet det sidde på og så sker der det bizarre at min hund dratter i havnen – længere historie. Men der kunne jeg hive ham op på båden igen i halsbåndet (som naturligvis kvalte ham – hvilket jeg var ret ligeglad med på det tidspunkt). Så fremover beholder mine halsbåndet på når de er løse. Så må vi leve med et mistet indimellem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Den procedure er dog ændret fremover. For i går havde jeg nemlig ladet det sidde på og så sker der det bizarre at min hund dratter i havnen – længere historie. Men der kunne jeg hive ham op på båden igen i halsbåndet (som naturligvis kvalte ham – hvilket jeg var ret ligeglad med på det tidspunkt). Så fremover beholder mine halsbåndet på når de er løse. Så må vi leve med et mistet indimellem!

:shock: :shock: sikke et chok :megaked:

Indimellem og specielt i livstruende situationer helliger målet bare midlet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumle trækker meget nye steder... specielt hvis der er andre hunde. Vi bruger special syet lædersele til ham, hvor linen kan sættes over skulderbladene, på den ene side, på den anden, på begge samtidig eller foran (har vi dog kun brugt til spor). Så alt efter hvordan han trækker skiftes linens placering så han ikke trækker sig vind og skæv.

Til hverdag skifter vi mellem alm. sele og bredt halsbånd.

men er enig i at det er måden der trænes på og ikke hvad der sidder på hunden der afgør det, men uanset hvad der bruges er jeg helt og aldeles imod træning med ryk i linen.

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock: :shock: sikke et chok :megaked:

Indimellem og specielt i livstruende situationer helliger målet bare midlet.

Ja, jeg var ret ligeglad med om han blev kvalt - bare jeg fik ham op på husbåden, der lå i havnen! Og det gjorde jeg. Heldigvis var Otto noget mindre påvirket end alle os tobenede - typisk hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumle trækker meget nye steder... specielt hvis der er andre hunde. Vi bruger special syet lædersele til ham, hvor linen kan sættes over skulderbladene, på den ene side, på den anden, på begge samtidig eller foran (har vi dog kun brugt til spor). Så alt efter hvordan han trækker skiftes linens placering så han ikke trækker sig vind og skæv.

men er enig i at det er måden der trænes på og ikke hvad der sidder på hunden der afgør det, men uanset hvad der bruges er jeg helt og aldeles imod træning med ryk i linen.

Det tror jeg er en rigtig god løsning, hvis hunden trækker!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Av, grim oplevelse! Har selv prøvet det - min Bo faldt i Odense kanal, og jeg var også rigtig glad for at han havde sit halsbånd på, selv om vi måtte være tre om at få ham op. En gennemblødt hund på 45 kg vejer mindst 100 :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, jeg ved egenligt ikke om mit tidligere indlæg kan misforståes :hmm: :genert:

Når jeg skriver, at Jacki ind imellem "får ryk" i linen, mener jeg, at hun "giver" dem til sig selv ved at flyve frem i linen - ikke at jeg rykker/nykker eller andet :shock: - gjorde jeg det, havde jeg bedre armmuller end tilfældet er :oops:

Jeg har skrevet det før og gentager lige migselv - man kan godt træne blødt med en hård kæde :drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jo men det er da vildt dejligt - men derfor hedder anbefalingen nu stadigvæk brede halsbånd som dækker over flere hvirvler - siger ikke at alle hunde får nakkeskader, men nogle gør.. Motor skulle f.eks. ordnes en smule i nakken ved kiropraktor, og jeg har aldrig gået og flået ham i halsbånd.

TS skriver, at hun træner det ved at lave små ryk :???: og sige nej..... Hvilket jeg sådan set også havde kommenteret, men den er vist røget i kaosset igår.

Nåmen, jeg bruger også tit halsbånd til Motor nu, et nomehalsbånd som er halvkvæl, er viiildt glad for det, det er ikke halsbånd jeg er modstander af, det er kæde kombineret med gå og rykke i hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Av, grim oplevelse! Har selv prøvet det - min Bo faldt i Odense kanal, og jeg var også rigtig glad for at han havde sit halsbånd på, selv om vi måtte være tre om at få ham op. En gennemblødt hund på 45 kg vejer mindst 100 :lol:

Jeg var selv ved at falde i havnen i morges hehe, der var stygt glat, Motor havde halsbånd på - tvivler på at han kunne trække mig op, desværre :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo men det er da vildt dejligt - men derfor hedder anbefalingen nu stadigvæk brede halsbånd som dækker over flere hvirvler - siger ikke at alle hunde får nakkeskader, men nogle gør.. Motor skulle f.eks. ordnes en smule i nakken ved kiropraktor, og jeg har aldrig gået og flået ham i halsbånd.

TS skriver, at hun træner det ved at lave små ryk :???: og sige nej..... Hvilket jeg sådan set også havde kommenteret, men den er vist røget i kaosset igår.

Nåmen, jeg bruger også tit halsbånd til Motor nu, et nomehalsbånd som er halvkvæl, er viiildt glad for det, det er ikke halsbånd jeg er modstander af, det er kæde kombineret med gå og rykke i hunden.

Jeg er vel egentlig bare mest træt af, at der er en tendens til automatisk at sætte lighedstegn mellem kædehalsbånd og nakkeskader så man pr. automatik er et dårligt menneske for at give sin hund en kæde på :damn:

Kæde er IKKE automatisk lig med nakkeskader - ligesom man, som du har erfaret, ikke automatisk er forskånet for nakkeskader ved ikke at bruge kæde eller halsbånd i det hele taget.

Anders Hallgren skriver i "Rygproblemer hos hunde", side 17:

"Halsbånd.

Der var ingen sammenhæng mellem brugen af kvælerhalsbånd og rygfejl. Da det så ud til, at dette kunne være tilfældet, sammenholdt man brugen af kvælerhalsbånd med lokaliseringen af eventuelle rygfejl. Der blev ikke observeret nogen sammenhæng mellem halsbåndet og lumbal, thorakal eller cervikal lokalisering. Man kunne jo eller nemt forestille sig, at et kvælerhalsbånd skulle kunne forårsage skader på halshvirvlene.

Ryk og hug i linen.

Derimod observerede man en sammenhæng imellem rygproblemer og "ryg og hug", det vil sige hvordan man håndterer halsbåndet. .......... 91% af de hunde, som havde cervikale skader, havde været udsat for hårde eller langvarige ryk i linen."

Beklager, at min "vrede" går udover dig, men kædehalsbånd ér altså ikke roden til alt ondt :slem:

I øvrigt skriver A.H på side 16 i samme bog om tidlige ledfejl, som ved Motor "Hunde, som havde haft vokseværk havde signifikant flere rygproblemer (83,33%) end andre. På samme måde var det mere almindeligt med rygproblemer hos hunde, der havde haft en eller anden ledskade, 71% (signifikant på 5% niveau). Hunde som havde haltet, uden at man havde kunnet finde årsagen, havde også signifikant oftere rygfejl, 75%."

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Ok A9 - læs lige mit indlæg een gang til :???:

Jeg skriver:

TS skriver, at hun træner det ved at lave små ryk og sige nej..... Hvilket jeg sådan set også havde kommenteret, men den er vist røget i kaosset igår.

Citat fra dig:

Ryk og hug i linen.

Derimod observerede man en sammenhæng imellem rygproblemer og "ryg og hug", det vil sige hvordan man håndterer halsbåndet. .......... 91% af de hunde, som havde cervikale skader, havde været udsat for hårde eller langvarige ryk i linen."

Og ps, Motors ledfejl kom af et fald/slag, han har heller aldrig haltet. Den sad desuden i røven, det han havde i nakken var absolut ikke alvorligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville vælge et HS eller Curogan halsbånd fra Kenjan hvis jeg var dig, de slider ikke pelsen og så kan de byttes lige over med en større kæde af samme mærke, efterhånden som hvalpen/hunden vokser :blink: :5up:

Jeg brugte dem selv til mine schæfere (som også gik til kiropraktor, som heller ikke kunne sætte fingeren på noget mht. at de gik med kæde ;-))

HS rustfri kæder - store led

Curogan kæder - store led

Jeg ville vælge de store led til en rotte ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Muttley

Jeg vil ikke bruge dresurkæden til gå ture og da hunden ikke trækker er de små ryk og et nej stort set ikke i brug, det kan være i siturationer hvor hun ikke har været ude og gå med mig længe fx. sidst jeg var syg i en uge der skulle hun se om hun kunne trække med mig og skrev også at jeg kun ville bruge kæden til træning dvs. ingen ryk med kæden på, og minimalt ryk med alm halsbånd eller k9 selen. Skrev også da jeg skrev hvordan jeg gjorde i en parates alm. halsbånd.

Havde ikke set dit halsbånd var et halvkvæl så vil lige genoverveje det men må indrømme er til kæde.

Link til indlæg
Del på andre sites