Hop til indhold

Ophold i bure/transportkasser


kennel-lowchen
 Share

Recommended Posts

Gæst King Of Lions
:hmm::evil:

Jeg tror ikke på de kræver bokse.. Hvorfor skulle de det? men de kan kræve kasserne væk.. og man kan jo selvom om man vil følge det..

Jeg har valgt at fjerne mine og fodre dem samlet igen.. Fordi jeg ikke har lyst til at nogen tror jeg har min siddende i kasser altid.. Så meget betyder fodringen heller ikke for mig.. De får deres tilskud i en klat leverpostej i stedet for..og Nomi og Shaba går i køkkent indtil alle er færdige med at spise

 

Hvorfor de skulle kræve bokse ? Jeg ved ikke hvorfor hun har krævet det ved os men det har hun. De måtte efter hendes mening jo ikke engang løbe i huset. Men vi må hellere lave den boks ellers får vi jo den disciplinær sag. Vi skrev jo under på at vi var indforstået med at lave den boks, havde vi ikke skrevet under ville vi have fået en disciplinær sag for ikke at ville samarbejde :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Altså.. jeg er ikke negativ omkring brugen af bur... vi har selv et par bure stående (er godt nok ikke opdrætter), men tænker bare - har man ikke for mange hunde, hvis man ikke kan få flokken til at fungere uden burene? :vedikke:
jo eller også har man brugt burene for længe.. Hvis man har 20 hunde som har siddet i bure længe, og pludselig lukker dem sammen så bliver der problemer.. For det første vil de være usandsynligt vilde og de unge laver hvalpe-hilsen på de voksne.. jeg kan se det når vi har været på udstilling i en uge og så kommer hjem med 10 hunde..

De vil sansynligvis også gå med stive ben og knurre indtil de ligesom er kommet overens med hvem der er hvem...

 

Jeg kan kun sige at jeg ikke har nogen problemer med at få flokken til at fungere selvom mine er løse og sover sammen.. men måske er min første-tæve bare den bedste?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst King Of Lions
Her er der flere ting jeg ikke kan give dig ret i..

Mine kan sagtens gå sammen uden gnidninger.. Når der er løbetid skiller jeg selvfølgelig hanhundene fra tæverne, men ellers går de sammen i en stor flok.. Vi har aldrig slåskampe eller ballade..og det er yderst sjældent nogen strinter (kun hvis der kommer gæster med en hund eller ved højløske tæver).

Mine kan godt slappe af både om natten, hvor de selv vælger om de vil sove i sengen eller sove i en af alle de kurve der står rundt omkring.. de fleste vælger sengen, og de kan sagtens ligge tæt uden at blive uvenner.

Men også om dagen.. De voksne har pladser hvor de kan lægge sig op f.eks senge, stole, bøtter.. Så kan de være i fred for hvalpene.. Hvalpene har adgang under netlågerne til badeværelset og køkkenet..Der kan de voksne ikke komme ud.

I alle rum står der en stor kasse med forskelligt legetøj og en stor kasse med gnaveting af alverdensart (ører, klove, struber, knudeben, pinde etc.) Jeg strarter rengøringen i den ene ende af huset om morgenen og for hvert rum der er gjort rent vælter jeg kasserne på siderne og så splitter de, leger og gnaver på livet løs..Og ja det roder men det skider jeg på...

De slås aldrig om legetøj eller ben... nogen (f.eks Magic) samler alle knudeben sammen i en bunke men hun siger aldrig nej til de andre at de ikke må få nogen.

Udenfor er der også masser at lave..

Jeg tror at når de har nok at lave så behøver de ikke skændes og slås, og ved at de altid går sammen er der ingen grund til at tæe hinanden..

Jeg ser intet ressourceforsvar hos dem..Heller ikke når de får rå ben

 

Alle hundeflokke er forskellige og det er svært at sammenligne dem. Vores flok er jo helt anderledes end din. De har nogle helt andre vaner og skikke end dine. Vi har desværre nogle ballademagere og det kan vi ikke løbe fra. Førerhundene og os gør et stor arbejde for at holde dem nede men sommetider går den desværre galt. Nogle kan og vil ikke indordne sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst King Of Lions
Hvad med stof bur? Jeg mener det er saa ogsaa uacceptabelt eller?

 

Alle typer bure er uacceptable. Selvom man køber de største bure der findes til ens chihuahua'er kan det ikke accepteres

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det vil jeg ikke sige for hunde er meget forskellige ligesom mennesker. Ligesom nogle mennesker ikke kan være sammen konstant uden at komme op og skændes har hundene det på samme måde.

 

Og for mit vedkommende er det mest betrykkende for mig at vide de ikke har mulighed for at komme op og slås når man ikke er hjemme eller for den sags skyld splitte huset af. Og så sys jeg de skal have mulighed for at slappe helt af og sove igennem om natten, det kan de ikke hvis de ved at de andre kan komme og irritere eller noget. Ligesom jeg ikke ville kunne sove roligt hvis jeg vidste at en kunne komme og dolke mig i ryggen mens jeg sover. Og når de frivilligt kommer om aftene efter sidste luftetur og vil i deres ''seng'' så skal de have lov. De ved bedst hvad de kan lide og hvad der er bedst for dem.

Jeg synes det er forkert at sammenligne dem med mennesker.. Det er hunde og de tænker slet ikke sådan..Og har du en som hopper på de andre så SÆLG den..eller forær den væk.. Sandsynligvis ville den have det så meget bedre hos en anden familie...

Eller også må du kigge på den hund som du mener er førertæven..Og sørg for aldrig at prøve at bestemme hvem der ksal være førertæve..Lad dem selv vælge.. Soffi skal ikke være førertæven, hvis de andre synes det er bekka.. Og du skal ikke tænke nej hvor er det synd for soffi.. Bland di udenom..

Du kan se på balladen i flokken om du har en god førertæve..

Jeg kan fortælle lidt om her:

Her er Terry førertæven..Hun er 7 år, 22 cm og 5 kg og ser ALT.. Er der optræk til det mindste så står hun i flokken..Jeg har set hende forære sine hvalpe væk engang fordi der var gæster med hunde på besøg.. hun gav dem til en anden mor (eneste gang jeg har set en hund flytte sine hvalpe).. Fordi førerhunden i den anden flok gav så mange problemer.. Du ved hvad jeg mener.

 

At de kommer frivilligt og beder om at komme i seng, er ikke et udtryk for at de elsker deres kasse, men at de ved de skal derind... Hvis du lod lågeren stå åbne ville de sikkert væle et andet sted i løbet af et par nætter

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har jo hellere aldrig haft en hund som Penny. Kan du huske hvor meget hun åd da vi var oppe ved dig ? Hun spiste jo konstant, madglade enerådige hund. Og så har vi et par andre der også til tider kan blive sådan. Og vi har jo også en der skal have special foder for ellers bliver hun syg og en anden skal jo leve konstant på slankefoder pga tendens til overvægt, og de sidste får noget helt andet foder igen. Så er det lidt svært at finde ud af hvad man så skal stille frem da de ene ikke må få det, og de andre ikke noget andet osv.
Me på et eller andet tidspunkt så stopper æderiet..Når jeg skifter foder tilbage til Royal Canin kan mine også æde det dobbelte af hvad de plejer..Men så stagnerer det og det finder et leje... Når de går løse forbrænder de også meget mere..

De to der skal have speciel mad må gå for sig selv mens maden er fremme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen tvinger dem til at være sammen hvis de ikke vil. Og overfaldet er nok et voldsomt ord at bruge da det jo ikke forholder sig sådan. Men en rolig og en hyperaktiv hund kan have svært ved ar falde til ro i samme rum da den ene jo vil have ro mens den anden fiser rundt. Det giver jo nogle uønskede gnidninger. Og det er synd at de så hakker efter hinanden. Og dette behøves ikke kun være ved en der har mange hunde, det kan lige så godt ske for familien med 2 hunde. Og alle ved jo at hvalpe har nogle utroligt kløende tænder i starten, så når man har hvalpe nærmest hele tiden og de skulle løbe over hele huset ville der nok altid være et eller andet de fik ødelagt. Og så findes der den type hund der kun er tryg ved at være alene hjemme når de er i bur, ellers ødelægger de huset i desperation ved at være alene hjemme. Vi har selv engang taget imod en omplaceringshund af denne type, så vi ved hvad det betyder.
De finder altså hurtigt ud af at være rolige indenfor..det sørger førertæven for..

Du er nødt til at have steder hvor de voksne kan hoppe op og være i fred for hvalpene.

Mine hvalpe går i hele huset.. De bider aldrig i noget. Der er aldrig røget en ledning eller en sko, men de har også tonsvis af legetøj og gnave ben..

Tæverne holder øje med dem og bliver de for uartige bliver de rettet ind.. Men aldrig hårdt! Jeg ser aldrig tæver snappe ud eller pinne hvalpe..men jeg ser dem gå hen til dem og lægge sig foran dem..Og når hvalpene lægger sig for at se hvad de laver så nusser/nurser tæverne dem og så er der ro..

Jeg tror altså at når de vænner sig til at gå i en stor flok så vil du se hvor megt de allesammen ønsker at flokken skal være rolig og være et dejligt sted at være FOR ALLE.

Her deles de f.eks om hvalpene... Jeg har endda engang hvor jeg havde tre der ville føde samtidig (jeg er selvfølgelig til stede) set en tæve lade en anden hjælpe med at slikke en nyfødt hvalp og pakke den ud..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst King Of Lions
Jeg synes det er forkert at sammenligne dem med mennesker.. Det er hunde og de tænker slet ikke sådan..Og har du en som hopper på de andre så SÆLG den..eller forær den væk.. Sandsynligvis ville den have det så meget bedre hos en anden familie...

Eller også må du kigge på den hund som du mener er førertæven..Og sørg for aldrig at prøve at bestemme hvem der ksal være førertæve..Lad dem selv vælge.. Soffi skal ikke være førertæven, hvis de andre synes det er bekka.. Og du skal ikke tænke nej hvor er det synd for soffi.. Bland di udenom..

Du kan se på balladen i flokken om du har en god førertæve..

Jeg kan fortælle lidt om her:

Her er Terry førertæven..Hun er 7 år, 22 cm og 5 kg og ser ALT.. Er der optræk til det mindste så står hun i flokken..Jeg har set hende forære sine hvalpe væk engang fordi der var gæster med hunde på besøg.. hun gav dem til en anden mor (eneste gang jeg har set en hund flytte sine hvalpe).. Fordi førerhunden i den anden flok gav så mange problemer.. Du ved hvad jeg mener.

 

At de kommer frivilligt og beder om at komme i seng, er ikke et udtryk for at de elsker deres kasse, men at de ved de skal derind... Hvis du lod lågeren stå åbne ville de sikkert væle et andet sted i løbet af et par nætter

 

Selvfølgelig skal man ikke bestemme herakien i en flok, det kan da godt være at vores ene førerhund er lidt blød men de har respekt for hende. Hun er den eneste der kan styre den hanhund der prøver fra tid til anden at vælte førehannen. Hun stopper dem også hvis hun kan se optakt til slås kampe. Men ingen kan stoppe og styre hende med resourceforsvar. Ikke når der er ressoucer til stede, kun hvis der er rigeligt til alle. Så vidt vi har fundet ud af det er det arveligt og voldsomt tillært i hendes tilfælde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst King Of Lions
De finder altså hurtigt ud af at være rolige indenfor..det sørger førertæven for..

Du er nødt til at have steder hvor de voksne kan hoppe op og være i fred for hvalpene.

Mine hvalpe går i hele huset.. De bider aldrig i noget. Der er aldrig røget en ledning eller en sko, men de har også tonsvis af legetøj og gnave ben..

Tæverne holder øje med dem og bliver de for uartige bliver de rettet ind.. Men aldrig hårdt! Jeg ser aldrig tæver snappe ud eller pinne hvalpe..men jeg ser dem gå hen til dem og lægge sig foran dem..Og når hvalpene lægger sig for at se hvad de laver så nusser/nurser tæverne dem og så er der ro..

Jeg tror altså at når de vænner sig til at gå i en stor flok så vil du se hvor megt de allesammen ønsker at flokken skal være rolig og være et dejligt sted at være FOR ALLE.

Her deles de f.eks om hvalpene... Jeg har endda engang hvor jeg havde tre der ville føde samtidig (jeg er selvfølgelig til stede) set en tæve lade en anden hjælpe med at slikke en nyfødt hvalp og pakke den ud..

 

Jeg giver dig næsten ret i alt. Undtagen det med ledninger selvom der er legetøj og så er alle tæver ikke lige tolerante overfor hvalpene. Eller en er ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hundeflokke er forskellige og det er svært at sammenligne dem. Vores flok er jo helt anderledes end din. De har nogle helt andre vaner og skikke end dine. Vi har desværre nogle ballademagere og det kan vi ikke løbe fra. Førerhundene og os gør et stor arbejde for at holde dem nede men sommetider går den desværre galt. Nogle kan og vil ikke indordne sig.
Så er det fordi der er noget galt i flokken.. Måske i tror valery er førertæven? men hvad synes de andre? hvad synes Valery?

Da jeg solgte Bertie som var bossen blandt hanhundene (det var dumhed).. Der var jeg ret overbevist om at Lexus ville blvie den nye boss..Han er stræk psykisk.. Jeg var hvertfald megt overbevist om at Bobo ikke ville blvie den nye boss..Han er blid og holder sig fra ballade...Nu er jeg altid sammen med hundene jo så jeg så hvad der skete.. Den første uge ingenting, men så begyndte nogle pludselig (af de voksne hanner) at lave hvalepadfærd overfor Bobo.. og så blev det flere og flere.. Til sidst kunne jeg se at de havde VALGT ham til boss... Jeg troede seriøst at de ville slås om hvem der skulle være det og så ville den stærkeste vinde..Det var så grænseoverdkridende for mig at se de andre vælge en hund, som jeg ikke anså for boss-kandidat..

 

Alle flokke burde i praksis være ens.. Alle flokke har samme agenda : De vil overleve, formere sig og have et sted at bo.. Derfor deler en god flok den mad der er..og da hvalpene er deres største ressource, er alle med til at tage sig af dem.. De holder fred, for en splittet flok vil aldrig kunne klare sig hvis den bliver angrebet..En flok som ikke kan samarbejde vil aldrig kunne nedlægge et bytte..

Og jeg ved godt at de her flokke ikke har valgt at være i samme flok. Men de vil alligevel forsøge at få ro og fred i flokken

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Ingen tvinger dem til at være sammen hvis de ikke vil. Og overfaldet er nok et voldsomt ord at bruge da det jo ikke forholder sig sådan. Men en rolig og en hyperaktiv hund kan have svært ved ar falde til ro i samme rum da den ene jo vil have ro mens den anden fiser rundt. Det giver jo nogle uønskede gnidninger. Og det er synd at de så hakker efter hinanden. Og dette behøves ikke kun være ved en der har mange hunde, det kan lige så godt ske for familien med 2 hunde. Og alle ved jo at hvalpe har nogle utroligt kløende tænder i starten, så når man har hvalpe nærmest hele tiden og de skulle løbe over hele huset ville der nok altid være et eller andet de fik ødelagt. Og så findes der den type hund der kun er tryg ved at være alene hjemme når de er i bur, ellers ødelægger de huset i desperation ved at være alene hjemme. Vi har selv engang taget imod en omplaceringshund af denne type, så vi ved hvad det betyder.

 

Ok, nu skrev du bare selv:

 

"Og så sys jeg de skal have mulighed for at slappe helt af og sove igennem om natten, det kan de ikke hvis de ved at de andre kan komme og irritere eller noget. Ligesom jeg ikke ville kunne sove roligt hvis jeg vidste at en kunne komme og dolke mig i ryggen mens jeg sover."

 

Derfor jeg brugte ordet overfald :-)

 

De fleste af de problemer vil vel forsvinde, hvis hundene ellers bliver aktiverede - så er det i hvert fald min erfaring, at der er ro på hundene, når de er inde. :5up:

Mht alene hjemme, så kan det kun anbefales, at lære dem det - et bur gør måske, at de ikke ødelægger hjemmet, men følelsen for hunden er den samme :5up:

Mht hvalpe og kløende tænder, så kan legetøj, gnaveting, hvalpesikring osv anbefales - vælger man at vil have hvalp(e) i huset, så må man også vide, at hvalpe er nogle pilfingre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, nu skrev du bare selv:

 

"Og så sys jeg de skal have mulighed for at slappe helt af og sove igennem om natten, det kan de ikke hvis de ved at de andre kan komme og irritere eller noget. Ligesom jeg ikke ville kunne sove roligt hvis jeg vidste at en kunne komme og dolke mig i ryggen mens jeg sover."

 

Derfor jeg brugte ordet overfald :-)

 

De fleste af de problemer vil vel forsvinde, hvis hundene ellers bliver aktiverede - så er det i hvert fald min erfaring, at der er ro på hundene, når de er inde. :5up:

Mht alene hjemme, så kan det kun anbefales, at lære dem det - et bur gør måske, at de ikke ødelægger hjemmet, men følelsen for hunden er den samme :5up:

Mht hvalpe og kløende tænder, så kan legetøj, gnaveting, hvalpesikring osv anbefales - vælger man at vil have hvalp(e) i huset, så må man også vide, at hvalpe er nogle pilfingre :5up:

Jeg tror også aktivering er nøgleordet. Og der skal ikke ret meget til.

Jeg tænkte lidt på det med alene-hjemme. Alle burde jo sådan set filme deres hudne og se hvad de egentlig laver.. Jeg ved f.eks at Cleo og Blaster ligger foran døren og venter.. De andre finder ben og gnaver og lægger sig til at sove.. Så er der et par stykker som altid skal op på bordet og sidde :evil: og når man kommer ind så ser de så uskyldige ud, nede på gulvet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også aktivering er nøgleordet. Og der skal ikke ret meget til.

Jeg tænkte lidt på det med alene-hjemme. Alle burde jo sådan set filme deres hudne og se hvad de egentlig laver.. Jeg ved f.eks at Cleo og Blaster ligger foran døren og venter.. De andre finder ben og gnaver og lægger sig til at sove.. Så er der et par stykker som altid skal op på bordet og sidde :evil: og når man kommer ind så ser de så uskyldige ud, nede på gulvet :mrgreen:

Uhh jeg har også en der danser på bordet når den er alene hjemme..:evil:

 

Men tilgendgæld sover hun i den brune lænestol, som hun aldrig bruger når vi er hjemme, godt eller skidt:vedikke:

 

Ellers er det toiletruller der dør, og aviser i ny og næ, hvis de bliver forladt med en hund i nogle timer, tror dog ikke det er et alenehjemme problem, for kræet morer sig konge med det, har vi set på optagelser..:stupid::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst King Of Lions
Så er det fordi der er noget galt i flokken.. Måske i tror valery er førertæven? men hvad synes de andre? hvad synes Valery?

Da jeg solgte Bertie som var bossen blandt hanhundene (det var dumhed).. Der var jeg ret overbevist om at Lexus ville blvie den nye boss..Han er stræk psykisk.. Jeg var hvertfald megt overbevist om at Bobo ikke ville blvie den nye boss..Han er blid og holder sig fra ballade...Nu er jeg altid sammen med hundene jo så jeg så hvad der skete.. Den første uge ingenting, men så begyndte nogle pludselig (af de voksne hanner) at lave hvalepadfærd overfor Bobo.. og så blev det flere og flere.. Til sidst kunne jeg se at de havde VALGT ham til boss... Jeg troede seriøst at de ville slås om hvem der skulle være det og så ville den stærkeste vinde..Det var så grænseoverdkridende for mig at se de andre vælge en hund, som jeg ikke anså for boss-kandidat..

 

Alle flokke burde i praksis være ens.. Alle flokke har samme agenda : De vil overleve, formere sig og have et sted at bo.. Derfor deler en god flok den mad der er..og da hvalpene er deres største ressource, er alle med til at tage sig af dem.. De holder fred, for en splittet flok vil aldrig kunne klare sig hvis den bliver angrebet..En flok som ikke kan samarbejde vil aldrig kunne nedlægge et bytte..

Og jeg ved godt at de her flokke ikke har valgt at være i samme flok. Men de vil alligevel forsøge at få ro og fred i flokken

 

 

Valery går imellem når der er optakt til ballade og så stopper det som regel, næsten alle overgiver sig for hende, altså vender bugen op. Den eneste son Hannibal og Valery skal presse til at overgive sig er Woodstock

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst King Of Lions
Her er der flere ting jeg ikke kan give dig ret i..

Mine kan sagtens gå sammen uden gnidninger.. Når der er løbetid skiller jeg selvfølgelig hanhundene fra tæverne, men ellers går de sammen i en stor flok.. Vi har aldrig slåskampe eller ballade..og det er yderst sjældent nogen strinter (kun hvis der kommer gæster med en hund eller ved højløske tæver).

Mine kan godt slappe af både om natten, hvor de selv vælger om de vil sove i sengen eller sove i en af alle de kurve der står rundt omkring.. de fleste vælger sengen, og de kan sagtens ligge tæt uden at blive uvenner.

Men også om dagen.. De voksne har pladser hvor de kan lægge sig op f.eks senge, stole, bøtter.. Så kan de være i fred for hvalpene.. Hvalpene har adgang under netlågerne til badeværelset og køkkenet..Der kan de voksne ikke komme ud.

I alle rum står der en stor kasse med forskelligt legetøj og en stor kasse med gnaveting af alverdensart (ører, klove, struber, knudeben, pinde etc.) Jeg strarter rengøringen i den ene ende af huset om morgenen og for hvert rum der er gjort rent vælter jeg kasserne på siderne og så splitter de, leger og gnaver på livet løs..Og ja det roder men det skider jeg på...

De slås aldrig om legetøj eller ben... nogen (f.eks Magic) samler alle knudeben sammen i en bunke men hun siger aldrig nej til de andre at de ikke må få nogen.

Udenfor er der også masser at lave..

Jeg tror at når de har nok at lave så behøver de ikke skændes og slås, og ved at de altid går sammen er der ingen grund til at tæe hinanden..

Jeg ser intet ressourceforsvar hos dem..Heller ikke når de får rå ben

 

Vores har aldrig ligget i en bunke, heller ikke dengang vi kun havde 5 der gik løs 24 timer i døgnet. De foretrækker at ligge med 50 cm afstand til hinanden, hvalpene begynder selv på den måde når de bliver 4 mdr.

 

Jeg sys alle mere eller mindre har en form for ressourceforsvar, selvom vi f.eks undlader at hvalpene er med når der gives godbidder begynder de alligevel mere eller mindre omkring 3 mdrs alderen, selvom de aldrig har set de voksene gøre det og hvalpene har ellers fri adgang til foder som der er rigeligt af. Det værste med ressourceforsvar er hvis nogle begynder at se mennesker som ressource og så forsvarer dem overfor de andre.

 

Her leger alle med hvalpene men gælder det nusseri og opdragelse er det kun hundemor og føretæven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Valery går imellem når der er optakt til ballade og så stopper det som regel, næsten alle overgiver sig for hende, altså vender bugen op. Den eneste son Hannibal og Valery skal presse til at overgive sig er Woodstock
Det med rødt: Den del får det til at gibbe i mig.. Det virker helt forkert at Valery agerer på den måde..INGEN fører i en hundeflok vil køre sin flok med så hård pote, når flokken jo i virkeligheden er baseret på samarbejde, kærlighed og respekt for hinanden.. Det er ikke respekt når de andre underkaster sig på den måde..Det er skræk! Og jeg kan slet ikke forstå at I tillader det..

Og jeg frygter virkelig at når I nu begynder at have dem gående i en stor flok sammen, så vender de sig alle sammen mod Valery. Og så slår de hende ihjel hvis de får chancen.

Og jeg kan slet ikke forstå at valery blander sig i Woodstock..HAn er en hanhund, og normalt blander de sig ikke over tværs af kønnene. Den eneste gang jeg har set Terry gå ind og markere alle stopper nu blandt hannerne, var dengang Bertie blev solgt og alt bare var lidt lalala mellem hanhundene.

Og så siger hun selvfølgelig noget til de unge hanhunde hvis de bliver for vilde når de nye babyer begynder at gå på gulvet og går under køkkendøren ud til os andre (incl. de voksne hunde). Men hun markere, bider eller pinner aldrig. Hun stiller sig op og bare står og ser stor ud, så sætter de farten ned..

Jeg har set hende 1 gang gå på en anden hund. Det var dengang I var oppe hos os (dengang Terry gav Dicke sin hvalpe om dagen). Jeg kan ikke huske om det var Hannibal der røg på Penny, den lille hvalp i havde med.. Hvalpen skreg og Valery kom flyvende og bed og ruskede hvalpen så læsterligt, og ville fame ikke stoppe igen..Dengang fløj Terry i hovedet på Valery og der bed hun! Kan du huske hvordan Terry passede på hvalpen al den tid I var oppe hos os? Og sørgede for at hun selv hele tiden var mellem hvalpen og Valery?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores har aldrig ligget i en bunke, heller ikke dengang vi kun havde 5 der gik løs 24 timer i døgnet. De foretrækker at ligge med 50 cm afstand til hinanden, hvalpene begynder selv på den måde når de bliver 4 mdr..
Det synes jeg lyder helt vildt.. Mine ligger gerne i en bunke og gerne mens de gnaver ben/ører/klove.. De kan ligge i samme seng sammen med et menenske (mig eller Natascha:mrgreen:) og der er ingen der knurrer eller på anden måde surmuler.. De respekterer at en anden har fået den bedste plads fordi den kom først (kun Cleeo knurrede i starten og så røg hun ned på gulvet og sove).. hverken Cleo eller robotstøvsugeren knurrer nogensinde i sengen. Blaster om altid ligger under dynen ved min side, siger ikke en lyd selvom nogen altid skal vade på ham eller lægge sig ovenpå ham :mrgreen:

 

 

Jeg sys alle mere eller mindre har en form for ressourceforsvar, selvom vi f.eks undlader at hvalpene er med når der gives godbidder begynder de alligevel mere eller mindre omkring 3 mdrs alderen, selvom de aldrig har set de voksene gøre det og hvalpene har ellers fri adgang til foder som der er rigeligt af. Det værste med ressourceforsvar er hvis nogle begynder at se mennesker som ressource og så forsvarer dem overfor de andre..
Jeg ser ingen ressourceforsvar her.. Jeg sørger for at der altid er flere ben end hunde, men jeg tror nu ikke det er derfor der ingen ressourceforsvar. Og det tror jeg ikke fordi de forskellige terninger, dåser, leo og flasker som jeg smider på gulvet blandt legetøjet er der aldrig nok af..Men nogen gider lege med det, andre gider ikke..Nogen synes det er sjovt at få godbidderne ud men gider ikke spise dem.Andre vil gerne spise dem men gider ikke arbejde for det :mrgreen:. Så samarbejder de bare :slem:

Mht hvalpene så kan de også dele.. However har en gang hoppet på en anden som gik forbi, mens han havde kapret et godt ben. Men jeg er jo sammen med dem altid (eller også er Natascha) og jeg sagde nej og tog ham væk. Da han blev sat ned igen fik han et andet ben, der var jo en anden der havde taget det første.

De hugger heller ikke fra hinanden med magt..Men de kan finde på at snøre en anden til at aflevere et ben, ved f.eks at løbe hen til døren og gø eller ved at lave som om man skal ud og tisse, og på den måde få den anden til at slippe benet :engel:

Angående ressourceforsvar af menensker så vil jeg ikke have det..Sidder jeg med en og en anden kommer hen og vil snakke, og den der sidder på mig nedstirrer den anden og får en skrid-attitude, så ryger den ned.. De skal ikke ned mange gange før de ved at alle kan snakke med, og ingen har patent på mig.

Ligger de med noget godt og der kommer en baby/hvalp hen, så lader de baby/hvalp tage det.. Og så selvfølgelig Spritte :damn: jeg ved ikke hvorfor hun stadig har så lang line.. Hende giver de også "gaver" :stupid:

 

Her leger alle med hvalpene men gælder det nusseri og opdragelse er det kun hundemor og føretæven.
Her nusser alle med hinanden.. Ivy (hanhund) f.eks tjekker hver eneste dag øjnene på alle de andre (også de andre voksne) og slikker dem rene.

De har jo også hvalpene sammen.. Langt de fleste lægger mælk ned og lader babyer (babyer er de indtil 3 måneder) die.. Og de lægger mælk ned selvom de ikke selv har født før.

De første par uger bor babyerne i hvalperummet.. hvis mere end en har hvalpe bor de også der.. I hver sin weekend seng selvfølgelig.. Men de besøger hinanden.. og de nurser og lader de andres få mælk hos dem.

Når de flytter ind i køkkenet (stadig i weekendsengene, så lægger jeg en dyne der hvor hullet i siden på sengen er for så varer det ikke længe før de små hopper ud.. Når først de er hoppet ud finder de en kurv at sove i - alle hvalpene sammen og så lægger mødrene sig bare op til dem..De skelner ikke mellem dine og mine hvalpe eller du er for tæt på, makker..

Når babyerne så udvider der radius og nærmer sig køkkendøren, åbner jeg døren og sætter et brædt på tværs så der er en åbning på omkring 10 cm nedenunder brædtet.. Dem der ikke er mødre respekterer brædtet, mens mødrene nu kan komme ud i til de andre..

Så snart babyerne kravler under brædtet og u til flokken står nogle af tæveren klar..De tager en baby hver som de mandsopdækker.. Hvis der så kommer en unghund tonsende gennem huset, får den besked på at falde ned og tag den lidt med ro.. Og når de andre kommer hen og vil snuse til de nye hvalpe, så står security-tæven klar og passer på at alt foregår stille og roligt. I løbet af et par dage går de små bare rundt og alle ved de lige skal passe lidt på for der er babyer på gulvet..

Babyerne lægger sig til at sove i en eller anden bunke hunde hvor de har lyst. Hvis de voksne ikke gider dem kan de hoppe op på en stol.

Nogle af de voksne kaster også mad op til babyerne.. Og mange af dem bringer dem legetøj og prøver at få dem i leg - altid liggende.

Jeg kan da se at dem fra k og l kuldet jeg har beholdt leger meget forsigtigt med n og o kuldet, som er de der 7-10 uger nu.

Mine opdrager heller ikke på hvalpene, hvis du med opdragelse mener at sætte på plads? Mine lærer af at se hvad de andre gør, og hvad vi gør med dem, tror jeg.. For de lærer af sig selv at nogle døre går man kun igennem på navn. Og at man ikke hopper op i opvaskemaskinen (selvom om døren står åben) medmindre jeg ikke er i nærheden :mrgreen:..

 

Hvis du sætter dig stille og roligt ned og bare observer jeres hunde må du kunne se hvor forskellige de er og hvad deres "ærinde" i flokken er? Molly f.eks er legetanten..Alle kan hive hende rundt i halen mens hun ligger på gulvet..Hende kan de også altid få gang i udenfor.. Spritte er den evige hvalp som alle elsker (og respekterer).. Hvis hun vil lege er der altid 10 der er klar..Det er hende Terry tager med rundt og ser om tingene er som de skal være.. Måske hun bliver den næste Fru Hund i flokken :vedikke: Soshy er spasmageren som kan en masse dumdristige ting, som f.eks at kravle op på de tynde grene på det væltede træ eller hoppe i vandskålen og grave vand til alle sider..Det var også hende der først opdagede frøen i vores havedam og faldt i selvfølgelig :mrgreen: Hvis hun synes tingene er for kedelige finder hun på noget..Til verdensudstillingen viste hun Isabella at jeg har lært hende at kravle og spille død..Isabella syntes så ikke lige det var det morsommeste hun har været ude for :slem: Gudinderne gør hver dagtil en fest - for alle, men især for dem selv :mrgreen: Magic er samler.. Hun samler ben, legetøj osv sammen..Enten på i et hjørne eller i et hul ide i haven- men som også alti tilbyder de andre hendes sammensamlede ting. Heartbeat er bøven der hver dag undrer sig over at han ikke kan komme ind i babytunnelen - han kunne jo engang.. Zorro finder pinde alle vejne og prøver at få nogen til at hive i dem.. Vidi fiser bare rundt og kommer pludselig i tanke om noget han vil/skal..JEg tror seriøst ikke der er meget aktivitet deroppe, andet end i små splitsekunder :engel:

Og sådan kunne jeg blive ved..De er så forskellige og alligevel så ens..

 

JEg elsker sq de løver:lun: (selvom det er helt off topic at skrive det) og jeg blvier ked af det når jeg læser at i ikke har samme oplevelse af dem eller at de ikke fungerer i en flok hvor de har det godt.. Men skal opleve så meget stress og være nødt til at smide sigog blotte brystet/halsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst King Of Lions
Det med rødt: Den del får det til at gibbe i mig.. Det virker helt forkert at Valery agerer på den måde..INGEN fører i en hundeflok vil køre sin flok med så hård pote, når flokken jo i virkeligheden er baseret på samarbejde, kærlighed og respekt for hinanden.. Det er ikke respekt når de andre underkaster sig på den måde..Det er skræk! Og jeg kan slet ikke forstå at I tillader det..

Og jeg frygter virkelig at når I nu begynder at have dem gående i en stor flok sammen, så vender de sig alle sammen mod Valery. Og så slår de hende ihjel hvis de får chancen.

Og jeg kan slet ikke forstå at valery blander sig i Woodstock..HAn er en hanhund, og normalt blander de sig ikke over tværs af kønnene. Den eneste gang jeg har set Terry gå ind og markere alle stopper nu blandt hannerne, var dengang Bertie blev solgt og alt bare var lidt lalala mellem hanhundene.

Og så siger hun selvfølgelig noget til de unge hanhunde hvis de bliver for vilde når de nye babyer begynder at gå på gulvet og går under køkkendøren ud til os andre (incl. de voksne hunde). Men hun markere, bider eller pinner aldrig. Hun stiller sig op og bare står og ser stor ud, så sætter de farten ned..

Jeg har set hende 1 gang gå på en anden hund. Det var dengang I var oppe hos os (dengang Terry gav Dicke sin hvalpe om dagen). Jeg kan ikke huske om det var Hannibal der røg på Penny, den lille hvalp i havde med.. Hvalpen skreg og Valery kom flyvende og bed og ruskede hvalpen så læsterligt, og ville fame ikke stoppe igen..Dengang fløj Terry i hovedet på Valery og der bed hun! Kan du huske hvordan Terry passede på hvalpen al den tid I var oppe hos os? Og sørgede for at hun selv hele tiden var mellem hvalpen og Valery?

 

Alle vender bugen op ligegyldigt om det er Hannibal eller Valery. De presser dem ikke til det, de kommer bare gående og så løber alle ind foran og smider sig. Eller hvis de andre bliver for nærgående og Hannibal og Valery knurrer, så smider de sig også på ryggen. Her blander begge førehunde sig på tværs af flokken, det har de altid gjort helt fra starten af. De markerer kun når Penny og Woodstock går for vidt og det gør de tit.

Jeg må nok sige at dramaet mellem Valery, Terry og hvalpen har jeg ikke fået med. Kan kun huske at Bina (Natashas gårdhund) fløj på Penny så hendes næse blødte, og at Camilla truede Penny en af de sidste dage.

Men kan huske at alle dine tæver var efter Valery, men hun opførte sig også umuligt. Alle de fremmede mennesker (dig og din familie) kunne hun ikke klare, hun blev mere forvirret end normalt. Hun HADER jo fremmede hvilket bliver et stort problem hvis vi ikke må bruge kasser. Det bliver et stort kaos med hende løbende gøende rundt i huset. Og dengeng var hun hellere ikke faldet helt på plads i sin rolle som føretæve. Når man de første 8 mdr af sit liv bliver mishandlet i Tyskland er det hellere ikke mærkeligt. Derfor blander vores førehunde sig også på tværs af flokken. Dengang Valery ikke kunne overskue hendes rolle gik Hannibal ind og hjalp eller overtog, så overtog hun derimod noget af hans arbejde. Det gør de stadig og det vil de nok også blive ved med. Jeg har jo sagt at vores flok er speciel men den fungerer og det er hovedsagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obama-lamselår
Alle vender bugen op ligegyldigt om det er Hannibal eller Valery. De presser dem ikke til det, de kommer bare gående og så løber alle ind foran og smider sig. Eller hvis de andre bliver for nærgående og Hannibal og Valery knurrer, så smider de sig også på ryggen. Her blander begge førehunde sig på tværs af flokken, det har de altid gjort helt fra starten af. De markerer kun når Penny og Woodstock går for vidt og det gør de tit.

Jeg må nok sige at dramaet mellem Valery, Terry og hvalpen har jeg ikke fået med. Kan kun huske at Bina (Natashas gårdhund) fløj på Penny så hendes næse blødte, og at Camilla truede Penny en af de sidste dage.

Men kan huske at alle dine tæver var efter Valery, men hun opførte sig også umuligt. Alle de fremmede mennesker (dig og din familie) kunne hun ikke klare, hun blev mere forvirret end normalt. Hun HADER jo fremmede hvilket bliver et stort problem hvis vi ikke må bruge kasser. Det bliver et stort kaos med hende løbende gøende rundt i huset. Og dengeng var hun hellere ikke faldet helt på plads i sin rolle som føretæve. Når man de første 8 mdr af sit liv bliver mishandlet i Tyskland er det hellere ikke mærkeligt. Derfor blander vores førehunde sig også på tværs af flokken. Dengang Valery ikke kunne overskue hendes rolle gik Hannibal ind og hjalp eller overtog, så overtog hun derimod noget af hans arbejde. Det gør de stadig og det vil de nok også blive ved med. Jeg har jo sagt at vores flok er speciel men den fungerer og det er hovedsagen.

 

Jeg må lige rette på dit, jeanette. Bina fløj ikke på Penny! Bina kunne ikke lide når hvalpe blev for nærgående (husk på hun var gammel, halvdøv og halv blind!), men at hun fløj på hende... Ejjjjj, den må du sku længere ud på landet med!!!! For det er sku løgn! Ja, hun markerede så Penny's næse begyndte at bløde, det er rigtig, men hun hoppede sku ikke på hende!!!

Og by the way, jeg kan også huske at valley sprang på Penny (og os andre, for den sags skyld!) Og jeg mener også at huske at din far stod og kiggede på det.. ?

Redigeret af Obama-lamselår
Link til indlæg
Del på andre sites

Valery går imellem når der er optakt til ballade og så stopper det som regel, næsten alle overgiver sig for hende, altså vender bugen op. Den eneste son Hannibal og Valery skal presse til at overgive sig er Woodstock
Men Woodstock skal presses til det?

 

Alle vender bugen op ligegyldigt om det er Hannibal eller Valery. De presser dem ikke til det, de kommer bare gående og så løber alle ind foran og smider sig. Eller hvis de andre bliver for nærgående og Hannibal og Valery knurrer, så smider de sig også på ryggen. Her blander begge førehunde sig på tværs af flokken, det har de altid gjort helt fra starten af. De markerer kun når Penny og Woodstock går for vidt og det gør de tit..
Altså Woodstock OG Penny skal presses? Men hvorfor? og hvorfor giver I hende lov til det?

 

Jeg må nok sige at dramaet mellem Valery, Terry og hvalpen har jeg ikke fået med. Kan kun huske at Bina (Natashas gårdhund) fløj på Penny så hendes næse blødte, og at Camilla truede Penny en af de sidste dage..
:hmm:
Men kan huske at alle dine tæver var efter Valery, men hun opførte sig også umuligt..
:hmm: Under kategorien umulig ligger der også at hun kom farende hver gang en af os bevægede sig og bed sig fast? For så har du ret..Hun var umulig.. Eller jeg vil kalde det hamrende bange og utryg..
Alle de fremmede mennesker (dig og din familie) kunne hun ikke klare, hun blev mere forvirret end normalt..
Hvorfor lod I hende så ikke blive inde på værelset. sammen med jeres ting og hendes kasse?
Hun HADER jo fremmede hvilket bliver et stort problem hvis vi ikke må bruge kasser. Det bliver et stort kaos med hende løbende gøende rundt i huset..
Så sørg for at hun ikke er ude når der kommer gæster.. Alle de andre hunde bliver præcis ligesom hende.. Måske var det mest humane endda at aflive hende? Har hun et godt liv?

 

Og dengeng var hun hellere ikke faldet helt på plads i sin rolle som føretæve. Når man de første 8 mdr af sit liv bliver mishandlet i Tyskland er det hellere ikke mærkeligt..
I vidste hun kom fra en elendig kennel.. Og I vidste hun var et nervevrag.. Og i vidste at alt hvad hun havde set fra kennelen var tremmerne i hendes bur :cry:
Derfor blander vores førehunde sig også på tværs af flokken. Dengang Valery ikke kunne overskue hendes rolle gik Hannibal ind og hjalp eller overtog, så overtog hun derimod noget af hans arbejde. Det gør de stadig og det vil de nok også blive ved med. Jeg har jo sagt at vores flok er speciel men den fungerer og det er hovedsagen.
Nej den fungerer ikke..Den fungerer mens de sidder i kasser, men nu skal de ud af de kasser.. Og så er det pludselig ikke menneskene der bestemmer hvem der skal være flokkens leder..Det bestemmer hundene.

Når jeg kigger på min flok var der da også nogle jeg hellere ville se som leder..Blaster som er mit hjertebarn.. Xander som var min første rigtige løve.. Magic som bare er så kær.. Men jeg vælger jo med hjertet og følelserne, hundene kigger på hvem der vil være den bedste.. Og så er Blaster et elendigt valg, eftersom han kun ser mig. Xander ville have været et endnu dårligere valg..Han var en dårlig taber under leg og blev pissesur hvis nogen løb hurtigere end ham..

Terry er den bedste set med hundeøjne..Hun taber aldrig besindelsen..Bider aldrig nogen.. Forlanger aldrig underkastelse.. Nurser alle, og gylper endda mad op til de andre..

Bobo er sandsynligvis også den bedste..

 

Lige meget hvad du siger er det ikke normalt i en flok at når en bestemt hund kommer forbi så smider alle de andre sig ned og blotter bugen. Og på et eller adet tidspunkt så synes de andre hun er en hæmskoo for flokken, og så slår de hende ihjel :cry: Hvis de tager hende samtidig har hun ikke en chance. Hun kan ikke engang se dem jo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst King Of Lions
Jeg må lige rette på dit, jeanette. Bina fløj ikke på Penny! Bina kunne ikke lide når hvalpe blev for nærgående (husk på hun var gammel, halvdøv og halv blind!), men at hun fløj på hende... Ejjjjj, den må du sku længere ud på landet med!!!! For det er sku løgn! Ja, hun markerede så Penny's næse begyndte at bløde, det er rigtig, men hun hoppede sku ikke på hende!!!

Og by the way, jeg kan også huske at valley sprang på Penny (og os andre, for den sags skyld!) Og jeg mener også at huske at din far stod og kiggede på det.. ?

 

Okay jeg brugte måske et forkert udtryk, jeg beklager.

Og mht min far ja så skulle man tro et han var døv og blind da han kun får halvdelen med af hvad der forgår omkring ham. Jeg har bare aldrig fået det med Valery og Penny at vide før nu så er lidt paf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst King Of Lions
Men Woodstock skal presses til det?

 

Altså Woodstock OG Penny skal presses? Men hvorfor? og hvorfor giver I hende lov til det?

 

:hmm:

:hmm: Under kategorien umulig ligger der også at hun kom farende hver gang en af os bevægede sig og bed sig fast? For så har du ret..Hun var umulig.. Eller jeg vil kalde det hamrende bange og utryg..

Hvorfor lod I hende så ikke blive inde på værelset. sammen med jeres ting og hendes kasse?

Så sørg for at hun ikke er ude når der kommer gæster.. Alle de andre hunde bliver præcis ligesom hende.. Måske var det mest humane endda at aflive hende? Har hun et godt liv?

 

I vidste hun kom fra en elendig kennel.. Og I vidste hun var et nervevrag.. Og i vidste at alt hvad hun havde set fra kennelen var tremmerne i hendes bur :cry:

Nej den fungerer ikke..Den fungerer mens de sidder i kasser, men nu skal de ud af de kasser.. Og så er det pludselig ikke menneskene der bestemmer hvem der skal være flokkens leder..Det bestemmer hundene.

Når jeg kigger på min flok var der da også nogle jeg hellere ville se som leder..Blaster som er mit hjertebarn.. Xander som var min første rigtige løve.. Magic som bare er så kær.. Men jeg vælger jo med hjertet og følelserne, hundene kigger på hvem der vil være den bedste.. Og så er Blaster et elendigt valg, eftersom han kun ser mig. Xander ville have været et endnu dårligere valg..Han var en dårlig taber under leg og blev pissesur hvis nogen løb hurtigere end ham..

Terry er den bedste set med hundeøjne..Hun taber aldrig besindelsen..Bider aldrig nogen.. Forlanger aldrig underkastelse.. Nurser alle, og gylper endda mad op til de andre..

Bobo er sandsynligvis også den bedste..

 

Lige meget hvad du siger er det ikke normalt i en flok at når en bestemt hund kommer forbi så smider alle de andre sig ned og blotter bugen. Og på et eller adet tidspunkt så synes de andre hun er en hæmskoo for flokken, og så slår de hende ihjel :cry: Hvis de tager hende samtidig har hun ikke en chance. Hun kan ikke engang se dem jo.

 

Vi giver hende kun lov til at presse hvis de selv er udenom det. Altså hvis de lægger op til ballade som hun vil standse men som de ikke kan acceptere hun vil. Den ene vil nemlig meget tit slås om føreposten med Hannibal, og den anden tryner de andre og det tollerere Valery ikke.

 

Ja det ligger også under umulig. Hun bider sjældent, markerer som regel men med alt det nye omkring hende skal jeg da ikke benægte at hun måske overreagerede. Fordi hun er min fars et og alt og han kan ikke nænne at pakke hende væk og desuden havde hun jo ingen kasse. Hun plejer heller aldrig at løbe sammen med de andre når vi har gæster netop for at undgå at de bliver som hende og det virker fint. Hvorfor skulle hun ikke have et godt liv ? Hun løber og leger med de andre og nusser hvalpe. Hun er bange i visse situationer og udfarende, men kan god løbe ude når vi har gæster. Hvis gæsterne vel og mærke kan sige nej når hun er udfarende og rette på hendes opførsel, det hjælper ikke at vi gør det hvis hun kan mærke at gæsterne er bange.

 

Dengang vidste vi ikke hvor dårlig en kennel det var men vi ved det nu. Vi vidste hellere ikke at hun var et nervevrag, men det fandt vi hurtigt ud af. Hvad hun har været udsat for er svært at sige, men hun er tydeligvis blevet slået hos den tidligere ejer inden hun kom retur til kennelen. Og det du siger med at flokken kun fungerer når de er i kasser støder mig meget.

De er nemlig ikke i kasser om dagen hvor mange gange skal jeg sige det ? De er i kasser lige når der kommer gæster ind af døren, men ellers er de løse igen alt efter forhold. Men da du havde dine med kunne de jo ikke alle være løse især ikke når dine hunde ville rette på vores, sikke et virvar det ellers ville have blevet.

 

Jeg ved bare at underkastelsen begyndte med at Hannibal markerede overfor dem som hvalpe, og det har de holdt ved siden, måske også fordi de så bliver nusset af de andre når de gør det ? Og mht hæmsko ved jeg ikke rigtigt, jeg sys ikke hun er. Og hun kan nu sagtens se, hun er ikke blind men har grå stær som følge af sukkesyge som følge af de 3 hvalpe hun mistede pga herpesvirus. Hvalpe er og bliver hendes kæreste eje. Og hvis hun ikke kan se hvordan kan hun så stoppe ballade inden den opstår eller puste sig op når nogen provokerer hende ? Så hun kan jo sagtens se. Og det med at de andre vil tage hende samtidig, så er det ikke alle, Hannibal er altid på hendes side og står altid ved hende. Der er og har aldrig været et ondt ord imellem dem, de hænger sammen som ærtehalm.

Og de eneste der har et ondt øje til Hannibal og Valery er Penny og Woodstock, de andre er neutrale. Hvis der opstår slåskampe er det da også ballademagerne vi skal redde ud af balladen for ellers bliver de dræbt. De vil ikke indordne sig, det ville de fra starten af ikke, så dem har alle et dårligt øje til. Der slås gudskelov sjældent men af og til glipper det men som regel kun i specielle situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...