Hop til indhold

Hoftestatus på din hund - både med og uden tavle


Gæst Buddha
 Share

Hvad er din hunds hoftestatus?  

112 stemmer

  1. 1. Hvad er din hunds hoftestatus?

    • A
      41
    • B
      13
    • C
      6
    • D
      3
    • E
      5
    • Har ikke taget røntgenbilleder
      44


Recommended Posts

Gæst Buddha

Jeg gad godt at vide, hvordan tallene sådan ser ud for denne lille HF gruppe, vent et øjeblik, så kommer der en afstemning.

 

Ved godt at alle ikke har fået sendt ind til DKK, men måske dyrlægen har nævnt et cirka bogstav.

 

Tråden ligger godt nok i hunde uden stamtavle, men afstemningen er selvfølgelig til alle :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Sigurd
Har stemt "ingen billeder", men jeg har set at hans HD index pt ligger på 110 (ved godt det ændre sig hver måned)

 

:-D

 

Fint nok med indextal, men det kan bare ikke bruges uden det tilhørende sikkerhedstal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Nu har jeg stemt A igen, er det ok? Kunne være fint, at få alle hundebasserne på.

 

Åh altså - nu havde jeg jo lige lavet det om, kan du stemme over flere omgange?

 

For nej, man kan jo ikke trykke på A 5 gange på een gang, måske kommer min afstemning aldrig til at virke :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Og hvad er et sikkerhedstal?.

 

Jeg har lige skrevet det i et svar til Maiann i den anden tråd:

 

 

 

Indextallet er ikke din hunds hofter, men en ide om, at han burde have hofter som forbedrer racens hoftestatus i og med at tallet er over 100. Det tal er kommet fra de folk i din hunds linier, som har fået taget røngtenbilleder.

 

Du skal også kigge på det der sikkerhedstal, Bernerazuro kan forklare det, men jeg mener at hvis det er tæt på 1 (f.eks. 0,750) så er der rigtig mange i 'familien' som har fået taget røntgenbilleder, og så er tallet mere sikkert.

 

Synes du skal overveje kraftigt at få taget billeder, jo flere der får taget billeder, jo mere kan man jo se hvordan sundheden er i de linier.

 

 

Vi skal have dem taget om en måneds tid.. lidt uhyggeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Og hvad er et sikkerhedstal?.

 

Hans sikkerhedstal er 0,36

 

Jeg vil rigtig gerne ha taget billeder af ham, men skal lige ha skrabet sammen af SU'en...

 

Hans far har A-hofter med index tal 106 og sikkerhedstal 0,612

Hans mor har A-hofter med index tal 114 og sikkerhedstal 0,569

 

Der er ingen af hans søskende der er fotograferet endnu.. I love Hundedatabasen, total nørdet.. haha

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Og hvad er et sikkerhedstal?.

 

Sikkerhedstallet et tal mellem 0,00 og 1,00 som fortæller, hvor sikkert indextallet er.

Hvis der er mange hunde i linien (familien) som er fotograferet er index tallet højt, typisk over 0,75, er der få, incl. hundens egen status, der er fotograferet ligger sikkerhedstallet lavt typisk under 0,50.

Jeg bruger aldrig indextal på under 0,50 til noget, for de for usikre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige skrevet det i et svar til Maiann i den anden tråd:

 

 

 

Indextallet er ikke din hunds hofter, men en ide om, at han burde have hofter som forbedrer racens hoftestatus i og med at tallet er over 100. Det tal er kommet fra de folk i din hunds linier, som har fået taget røngtenbilleder.

 

Du skal også kigge på det der sikkerhedstal, Bernerazuro kan forklare det, men jeg mener at hvis det er tæt på 1 (f.eks. 0,750) så er der rigtig mange i 'familien' som har fået taget røntgenbilleder, og så er tallet mere sikkert.

 

Synes du skal overveje kraftigt at få taget billeder, jo flere der får taget billeder, jo mere kan man jo se hvordan sundheden er i de linier.

 

 

Vi skal have dem taget om en måneds tid.. lidt uhyggeligt.

 

Det kan jeg jo næppe beskrive meget bedre end du :mrgreen:

 

Men ja, sikkerhedstallet indikerer, hvor sikkert indeks-tallet er. En hund kan have et brandgodt HD-indeks, mens hvis "kun" 25% af nærmeste familie er fotograferet til A-hofter og resten er ukendt, så kan tilliden til det ligge på et... Knap så godt sted - og ditto sikkerhedstallet. For hvordan står det liiiige til med de andre 75%?

 

Er 75-100% af nærmeste familie fotograferet, så vil sikkerhedstallet også være højere, da sandsynligheden for, at hundens afkom stemmer overens med HD-indekset er større.

 

Skal dog siges, at HD-indekset i dag også påvirkes af mængden af fotograferet familie. Importerede hunde har ofte et meget lavt HD-indeks, da der kun er få af de registrerede forfædre, der er fotograferet. Møffes far have B-hofter og hans mor havde A-hofter i følge hundeweb - alligevel havde han et HD-indeks på sølle nogle og 80 :shock: Havde det været "korrekt", skulle det nok nærmere have været på 105 or so, men med et indekstallet rangerende nede mod 0,1 (har ingen anelse om, hvor meget det påvirkes, så det er et rent gæt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Aslans hofter er bedømt af dyrelægen, hvilket DKK ser sig frabedt, men nu er aslan jo uden tavle, så det blev dyrelægen.

 

Hun siger B og siger også at en pissimist ville sige god c.

 

:5up: Jeg siger også B så :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Preisler mente, at Jacki havde B hofter, A på en god dag i medvind nedad bakke - DKK siger rent A :slem:

 

Hehe, nogle er heldige :mrgreen:

 

Men det er "særlige" dyrlæger der foretager HD-fotos ikk?? Mener så DKK kan sige god for dem?? :-D

 

Jo, de skal være godkendte - man kan se hvilke inde på hundeweb, når man er inde og bestille rekvisition, hvis man ikke lige ved, om ens egen dyrlæge er godkendt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, nogle er heldige :mrgreen:

 

Jep :klap:

 

Jo, de skal være godkendte - man kan se hvilke inde på hundeweb, når man er inde og bestille rekvisition, hvis man ikke lige ved, om ens egen dyrlæge er godkendt :-D

 

Men bare fordi ens egen dyrlæge er godkendt, betyder det ikke nødvendigvis at vedkomne er god til det :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige skrevet det i et svar til Maiann i den anden tråd:

 

 

 

Indextallet er ikke din hunds hofter, men en ide om, at han burde have hofter som forbedrer racens hoftestatus i og med at tallet er over 100. Det tal er kommet fra de folk i din hunds linier, som har fået taget røngtenbilleder.

 

Du skal også kigge på det der sikkerhedstal, Bernerazuro kan forklare det, men jeg mener at hvis det er tæt på 1 (f.eks. 0,750) så er der rigtig mange i 'familien' som har fået taget røntgenbilleder, og så er tallet mere sikkert.

Okay, tak for forklaringen. :-D

 

Synes du skal overveje kraftigt at få taget billeder, jo flere der får taget billeder, jo mere kan man jo se hvordan sundheden er i de linier.

Hvis det var et stort problem for racen ville jeg nok også være behjælpelig, men ellers vil jeg hellere bruge pengene på noget der gavner min egen hund.

 

Iøvrigt virker det somom man har taget HD og AD-/ samt øjenundersøgelser ind i alle racer, som garanti for seriøsitet, selvom der er andre mere alvorlige/ mere udbredte sygdomme man burde kaste sig over.

 

Eks. Flatcoats har igennem mange år ligget helt i top hvad angår HD/AD, men det er et krav at hundene er fotograferede før de kan anvendes i avl. Tilgengæld er det almindelig kendt at flatten er mere udsat for at dø af cancer i en ung alder, end andre racer. Gør man noget ved det?. Ikke mig bekendt. Det viser sig at der har været spondylose i racen i mange år,... gør man noget ved det?. Ikke mig bekendt. Så ehhh, :vedikke: før sygdomsundersøgelserne er tilpasset de enkelte racer, ser jeg det egentlig ikke som mit ansvar.

 

Vi skal have dem taget om en måneds tid.. lidt uhyggeligt.

Spændende, held og lykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...