Hop til indhold

Den Franske bulldogs farver


Gæst Dimon
 Share

Recommended Posts

Hej igen.

 

Nu må i kloge hoveder meget gerne lige hjælpe en nybegynder på feltet her :-D

 

Jeg var til bulldog udstilling i søndags i Slagelse, for at få en idé om hvilken avler man måske skal bruge, når nu pengene en dag er blevet sparret sammen.

Men uuuh hvor var der alt for mange søde buller, både engelske og franske i alle størrelser, jeg var helt i himlen. Men dog også lidt trist over ikke selv at kunne deltage i konkurrencerne og ikke selv have en fin buller folk kunne falde i dåne over.

Men nok om det, tak til alle der ude, der var så søde at snakke lidt med mig om deres bulldog.

 

Jeg begyndte selvfølgelig at spekulere lidt i farver, da jeg kom hjem og nu har jeg kigget lidt på bulldog-klubben's hjemmeside og der får jeg ikke helt svar, eller også gør jeg det, jeg har bare ikke fattet det :oops:

 

Kan man godt få en helt sort FB med hvid på brystet, eller vil de alle vokse op og blive "tigerstribet" eller brindel (som det vist fint hedder) - ikke at det ikke er flot, men nu blev jeg lige nysgerrig? :vedikke: Jeg ved det ikke..

 

Kærligst

 

Pernille

Link til indlæg
Del på andre sites

Om du kan finde det ved jeg ikke, men farven sort er ikke ønskelig og er en diskvalificerende fejl ifølge FCI standarden

 

The FCI standard for French Bulldogs is shown at [www.fci.be/nomenclature.aspx], and disqualifies brown, black and tan, pure black, and mouse grey colorings.

 

Der er dog nogen der er så mørkbrindlede / mørkebrune, at de næsten ser sorte ud

 

 

doorma19.jpg

 

FrenchBulldog_black.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay så er det derfor, for jeg synes at jeg har set flere på avleres hjemmesider, der med det blotte øje ser sorte ud, men igen det kan også være svært at bedømme på billeder.

Især har jeg set hvalpe der så sorte ud, men det kan man jo ikke regne med, da farven jo kan ændres som de bliver ældre.

 

Men rigtig mange gange tak for dit svar.

Selvom det ikke var helt som håbet, synes nu det havde været fint med en sort lille fransk bulldog :lun:

Men så må det bare blive en anden, det er jo heller ikke farven der tæller.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Amocca skriver så er sort (ren sort) ikke en ønskelig farve hos hverken franske eller engelske bulldogs.

 

Jeg har haft en fransk bulldog der var meget sort og så med en smule striber i (ganske lidt) - den farve der kaldes brindle. Så det er muligt at få meget mørke franske uden farven er diskvalificerende og uden at være tigret (dem der er totalt stribede i farven).

 

Mht. opdrætter skal du ikke vælge ud fra farven, de fleste bulldogskuld er med blandede farver. Eks. er min egen engelske fra et kuld hvor han er klart den mørkeste (rød/tigret/mahogni-farvet), hans søster er helt lys rød med meget hvid, hans ene bror er helt rød stortset, en anden søster er grålig og sidste bror er tigret i lyse farver. Nu varierer de engelske mere i farverne - men 2 brindlede forældre får ofte også 1-2 brogede hvalpe.

 

Mht. valg af opdrætter skal du altid vælge en som er medlem af Bulldogklubben (FCI-godkendt). Jeg har visse opdrættere jeg ville købe fra og visse jeg aldrig ville købe fra - det er udfra sundhed, udseende og tillid mine krav går. Sådan havde jeg det også med min engelske bulldog, der er lige en lille håndfuld danske og et par hollandske jeg ville købe fra. Og så er jeg så heldig at det lykkedes :lun:

 

Nu har jeg jo været med i snart 20 år (:shock:) og ved der er kommet mange nye til, men jeg ville vælge udfra nogle af de velfunderede kenneler som går op i sundhed. Der er altså nogle som liiiige får rigeligt kuld til det blot er "hyggeligt og familiært" opdræt.

 

Hvis du har brug for nogle råd må du endelig sende mig en privatbesked, jeg vil gerne hjælpe så godt jeg kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Amocca skriver så er sort (ren sort) ikke en ønskelig farve hos hverken franske eller engelske bulldogs.

 

Jeg har haft en fransk bulldog der var meget sort og så med en smule striber i (ganske lidt) - den farve der kaldes brindle. Så det er muligt at få meget mørke franske uden farven er diskvalificerende og uden at være tigret (dem der er totalt stribede i farven).

 

Mht. opdrætter skal du ikke vælge ud fra farven, de fleste bulldogskuld er med blandede farver. Eks. er min egen engelske fra et kuld hvor han er klart den mørkeste (rød/tigret/mahogni-farvet), hans søster er helt lys rød med meget hvid, hans ene bror er helt rød stortset, en anden søster er grålig og sidste bror er tigret i lyse farver. Nu varierer de engelske mere i farverne - men 2 brindlede forældre får ofte også 1-2 brogede hvalpe.

 

Mht. valg af opdrætter skal du altid vælge en som er medlem af Bulldogklubben (FCI-godkendt). Jeg har visse opdrættere jeg ville købe fra og visse jeg aldrig ville købe fra - det er udfra sundhed, udseende og tillid mine krav går. Sådan havde jeg det også med min engelske bulldog, der er lige en lille håndfuld danske og et par hollandske jeg ville købe fra. Og så er jeg så heldig at det lykkedes :lun:

 

Nu har jeg jo været med i snart 20 år (:shock:) og ved der er kommet mange nye til, men jeg ville vælge udfra nogle af de velfunderede kenneler som går op i sundhed. Der er altså nogle som liiiige får rigeligt kuld til det blot er "hyggeligt og familiært" opdræt.

 

Hvis du har brug for nogle råd må du endelig sende mig en privatbesked, jeg vil gerne hjælpe så godt jeg kan.

 

Så er det nok der min forvirring af farven er startet. :oops:

Jeg ville aldrig vælge en hund udelukket på farven og jeg vil selvfølgelig have en hund med godkendt stamtavle af bulldogklubben, det er også derfor jeg har valgt at tage ud til udstilling, for at se en masse forskellige hunde fra forskellige opdrætter her i landet.

 

Men jeg synes det er rigtig rigtig svært. Man kan jo ikke ud fra små samtaler med folk og ved at kigge på deres hjemmesider sige noget om deres standart og om hvor meget de går op i sundhed. Et er jo hvad man skriver et andet er hvad man gør ved det. Men man kan da danne sig et overblik :-D

 

Så derfor har jeg også allerede snakket lidt med nogle forskellige bulldog-ejer om deres erfaringer og oplevelser. Jeg står dog ikke og skal have en hvalp lige nu og her, så jeg har rigtig go tid til at snakke med en masse bulldog-engagerede mennesker. Jeg bliver nød til at spare pengene sammen først. De er jo ikke helt billige og så er der forsikringer og alle startbeløbene til hundeseler, seng, skåle osv.

 

Men da jeg er i gang med uddannelsen til veterinærsygeplejerske, har jeg om hunde hver dag og så kan man jo ikke lade være med at glæde sig helt vild og sætte sig godt ind i tingene.

 

Er simpelthen så glad for alt den hjælp, folk har været så søde at give mig. Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer med avlere også. Det behøver ikke kun at være avlere på Sjælland, jeg er villig til at rejse for den rigtige hund. Men det ville nu være meget rart, hvis det ikke lå for langt væk så man bedre kan følge med i den første tid også :genert:

 

Skal jeg lige sende dig en pb også ? :cool:

 

Venligst

Pernille

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det nok der min forvirring af farven er startet. :oops:

Jeg ville aldrig vælge en hund udelukket på farven og jeg vil selvfølgelig have en hund med godkendt stamtavle af bulldogklubben, det er også derfor jeg har valgt at tage ud til udstilling, for at se en masse forskellige hunde fra forskellige opdrætter her i landet.

 

Men jeg synes det er rigtig rigtig svært. Man kan jo ikke ud fra små samtaler med folk og ved at kigge på deres hjemmesider sige noget om deres standart og om hvor meget de går op i sundhed. Et er jo hvad man skriver et andet er hvad man gør ved det. Men man kan da danne sig et overblik :-D

 

Så derfor har jeg også allerede snakket lidt med nogle forskellige bulldog-ejer om deres erfaringer og oplevelser. Jeg står dog ikke og skal have en hvalp lige nu og her, så jeg har rigtig go tid til at snakke med en masse bulldog-engagerede mennesker. Jeg bliver nød til at spare pengene sammen først. De er jo ikke helt billige og så er der forsikringer og alle startbeløbene til hundeseler, seng, skåle osv.

 

Men da jeg er i gang med uddannelsen til veterinærsygeplejerske, har jeg om hunde hver dag og så kan man jo ikke lade være med at glæde sig helt vild og sætte sig godt ind i tingene.

 

Er simpelthen så glad for alt den hjælp, folk har været så søde at give mig. Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer med avlere også. Det behøver ikke kun at være avlere på Sjælland, jeg er villig til at rejse for den rigtige hund. Men det ville nu være meget rart, hvis det ikke lå for langt væk så man bedre kan følge med i den første tid også :genert:

 

Skal jeg lige sende dig en pb også ? :cool:

 

Venligst

Pernille

Regnede nu heller ikke med du ville vælge en bulldog pga farven ;-) mere så du ved at de fleste kuld har blandede farver. Faktisk drømte jeg selv om at få en engelsk bulldog i lyse farver og nu har jeg den allermørkeste variant der findes :blink:

 

Jeg synes det er et super udgangspunkt du har, at afsøge racen og tale med en masse bulldogejere. Jeg ville ønske der var flere som gjorde som dig.

 

Og lige præcis - bulldogs KAN være dyre i drift (og dyre i indkøb), derfor er det endnu vigtigere at du laver en grundig research så du kan sortere de værste fra.

 

Men som du allerede har opdaget så er de helt specielle og hver dag til stor glæde og morskab. De ER små klovne, enormt nysgerrige og deltager gerne i alt: eks. har jeg ligget med røven i vejret for at vaske gulv nu her - og min bulldog har stået med næsen i kluden, slikket på min lænd og generelt lagt sig så jeg partout skulle kravle over ham for at komme til :roll::lun:

 

Jeg kan iøvrigt anbefale DKK's bog om bulldogs og den som Bulldogklubben har udgivet (de kan købes på Bulldogklubbens hjemmeside) - de giver et supergodt billede af racen fordi den er skrevet af erfarne bulldogfolk.

 

Og kan godt forstå du glæder dig helt vildt - jeg er vokset op med racen, og siden jeg flyttede hjemmefra som 21-årig har jeg savnet grøffen i hverdagen. Nu er jeg 29 og endelig er der mulighed, økonomi og en kæreste som passer ind i bulldog-billedet.

 

Evt. så lav en sparegris hvor du smider småpenge i indimellem, og så øremærk disse på en bulldog. Meget af tilbehøret fås billigt på nettet, et eksempel er at jeg købte en superlækker kvalitets-læder-line til omkring 140 kr - den koster nemt 400 kr i en dyrehandel herhjemme.

 

Jeg vil gerne anbefale opdrættere, helt sikkert. Men vil helst gøre det pr. pb. Iøvrigt er det også muligt at få en omplacerings-bulldog, men jeg vil ikke anbefale dig dette hvis det er første gang du skal have hund.

 

Bulldogs er forholdsvis nemme at opdrage - det du skal huske er at de skal tales til rette. De har et blødt og venligt sind.

 

Det er en fransk du er ude efter ikke?

 

De fleste gode opdrættere jeg kender bor i Jylland - der hentede jeg også min engelske, den ene franske og så den sidste franske på Fyn. Mine 2 franske var fra kenneler der ikke længere har opdræt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...