Hop til indhold

husky som førstegangshund??


Franziska
 Share

Recommended Posts

Åårww hvor er den nuser og så med hvalpe-kipøre :lun: :hjerte::lun:

 

Hihih jaa det sååå sødt :lun:- er spændt på hvornår de begynder at stå op..

 

Og børne der bor i området - elsker elsker elsker hende også.. (og hun dem - det meget nemmer at slik dem i hovedet end ved voksene mennesker:blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Katrine

Spændende med en Alaskan malamute! De er jo super smukke! Min kæreste ønsker sig en, men jeg er ikke sikker på, at vi er aktive nok... Er den ikke godt nok lige så aktiv/motionskrævende som en Huskey?

 

Tillykke med hende, hun er super smuk! Glæder mig til flere billeder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med ørerne- jeg lod ikke mærke til det- men jeg kan se på de første billeder at de lå ned i starten og pludselig, ja så står de op på alle billederne. Og man går og kigger på hunden hver eneste dag........det er lidt underligt.

 

Husk at finde jer nogle malamute venner allerede nu- det er vigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende med en Alaskan malamute! De er jo super smukke! Min kæreste ønsker sig en, men jeg er ikke sikker på, at vi er aktive nok... Er den ikke godt nok lige så aktiv/motionskrævende som en Huskey?

 

Tillykke med hende, hun er super smuk! Glæder mig til flere billeder!

 

Hihih.. Det var også min kæreste der synes det skulle være en slædehund..:lun: Vi har så vælgt Malamutten da den passer lidt bedre en huskyen (efter hvad vi har fået at vide) De er jo mere bygget til at trække tunge ting et kort stykke vej i forhold til huskien der trækker lette ting langt. Opdrætteren spurgt også meget ind til hvor meget vi kunne motioner hende, hvor jeg spurgt hvad meget var - om to timer om dagen var okay.

Og det ment hun helt sikkert - så.. men altså regner med at lære hende at trække enten cyklen eller mig på rulleskøjter når hun er gammel nok..

 

(plus min kæreste er spejder og jeg hjælper nogengange til på lejrene, så vores krav var at vi skulle have en hund der kunne holde til all slags vejr, trave med os + en del mennesker og børn)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med ørerne- jeg lod ikke mærke til det- men jeg kan se på de første billeder at de lå ned i starten og pludselig, ja så står de op på alle billederne. Og man går og kigger på hunden hver eneste dag........det er lidt underligt.

 

Husk at finde jer nogle malamute venner allerede nu- det er vigtigt.

 

Jaaa vi prøver men synes godt nok det svært at finde nogen.. så jeg prøver generalt at finde nogen med hunde der gider mødes..

Link til indlæg
Del på andre sites

snak med kennelen,måske er der andre købere i jeres område- så er det to søskende der kan lege sammen.

Ellers må du over spidshundeklubben

 

Spidshunde der møder spidshunde er bare noget andet-

 

30 km fra hvor jeg bor, bor min hunds bror- og bedste legekammerat fra hvalpedagene- de elskede at bokse sammen og de sov vist tit sammen væk fra de andre i kuldet.

 

Men de nye ejere havde ikke lyst at de skulle lege sammen- det var jeg ret ærgerlig over- nu har vi et godt legenetværk- så gør det ikke så meget..........men jeg forstår ikke den slags hvalpekøbere..........:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaaa, har spurgt dem - men må jo lige prøve igen. Har aftalt med opdrætter at vi skal mødes nogen gange.. (de har mor og far + en på 8 mdr der er mutter..)

 

Men må da lige se på spidshundeklubben :blink: Kunne være dejligt at mødes nogen men samme race (måske de også har specifice tips til hvordan man træner sin mutte):lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi starter hunde træning på onsdag - kunne have startet igår, men det synes jeg var lige lovlig tidligt, når hun var kommet hjem i tirsdags... Og tro mig der bliver læst rigtig...

 

ved du hvad- hvis du synes det er for tidligt, så tag afsted uden hund 1 gang og øv det derhjemme som du får ud af træningen- det vil også give dig den fordel at du kan spotte både træner og de andre hvalpeejere- hvem I gerne vil forsøge at lege med, om I kan lide træneren osv osv osv

 

Du kan jo hurtigt se på din hvalp om den kanklare det- eller om det måske er klogt at venten en til to uger- altså om den er tryg ved jer og virker til at være faldet godt til- og at det er et hvalpehold primært med unge hvalpe og ikke 4 måneders tons imod din 8 ugers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde også tænkt over at tage alene afsted(havde fået en e-mail fra træneren der forslog det) men kunne desværre ikke få nogen til at passe den lille (som jeg stoler nok på) imens jeg skulle have været væk..

 

Så nu ser vi om hun er klar onsdag og ellers har jeg allieret mig med en god veninde, der gerne vil se efter hende..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Motor vil gerne lege med hende når hun bliver lidt større, han er rigtig sød ved hvalpe, og vi får selv en hvalp om en måneds tid som sikkert også rigtig gerne vil lege med sådan en lille sød hunhund.

 

2 timer gåture? Orv, det var ikke meget. Vi går mellem 3 og 5 timer med Motor, nogle dage een lang tur, andre dage flere kortere. Det er jo en stærk, fysisk aktiv hund du har valgt.

 

Motor er faktisk kun inde om natten, han elsker elsker elsker at være udenfor, også i sne og regnvejr (han har selvfølgelig et sted han kan ligge tørt).

 

Hvis du kan, så lad hende være rigtig meget sammen med små hunde allerede fra nu af. Kender et par mutter, også tæver, som rigtig gerne vil jage små racer, hvilket de små racer bestemt ikke synes er sjovt.

Den ene blev også steriliseret, da hun begyndte at se sig sur på andre tæver. Har i hørt noget om det fra opdrætter? Ved at en del opdrættere kun vil sende mutter ud til hjem med det modsatte køn, men ved ikke hvor anderledes det er i forhold til at møde hunde på turene?

 

 

Du må forresten gerne komme med os og prøve en træktur til vinter, vi har vogn og udstyr, dog skal du selv have selen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

2 timer gåture? Orv, det var ikke meget. Vi går mellem 3 og 5 timer med Motor, nogle dage een lang tur, andre dage flere kortere. Det er jo en stærk, fysisk aktiv hund du har valgt.

 

Vi går også max 2 timer pr dag med Carlo, og han mangler bestemt ikke noget. Tværtimod, han stresser hvis der sker for meget. Han kan til gengæld godt bare ligge ude i haven og holde øje hele dagen.

 

Nogen dage er han så ude og lege eller ude og cykle (når temperaturen er til det)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Vi går også max 2 timer pr dag med Carlo, og han mangler bestemt ikke noget. Tværtimod, han stresser hvis der sker for meget. Han kan til gengæld godt bare ligge ude i haven og holde øje hele dagen.

 

Nogen dage er han så ude og lege eller ude og cykle (når temperaturen er til det)..

 

Motor kunne da nok osse leve fint med 2 timer, tror ikke hunden dør af det, men han elsker lange ture, og jeg fik en aktiv hund for at være aktiv med den :vedikke: Det bliver nok mindre når vi får Voodoo, for så bruger de vel en maaasse krudt på at lege i stedet.

 

Skal lige siges, at det ikke behøves være konstant bevægelse på gåturen, vi kan sagtens bare hænge ud i et område, eller Motor kan jage mus eller lege med en gammel punkteret bold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha: Det lyder jo helt fantastisk - begge ting siger gerne ja tak til :D

 

Opdrætterens tæve er meget blid overfor alle, også andre hunde - faren kan vidst også med de fleste hunde (der vel altid nogen man ikke kan lide)

 

Angående motionen må vi jo se, bliver to timer for lidt må hun jo bare have noget mere ;) Snakkede bare med en der ville sælge sin husky og hun ment alt under 20 km var for lidt - så måske meget forskelligt fra hund til hund..?!

 

Og selvom vi kun har en mini have - så elsker hun den allerede nu, jeg skal bare helst sidde med der ude :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Buddha: Det lyder jo helt fantastisk - begge ting siger gerne ja tak til :D

 

Opdrætterens tæve er meget blid overfor alle, også andre hunde - faren kan vidst også med de fleste hunde (der vel altid nogen man ikke kan lide)

 

Angående motionen må vi jo se, bliver to timer for lidt må hun jo bare have noget mere ;) Snakkede bare med en der ville sælge sin husky og hun ment alt under 20 km var for lidt - så måske meget forskelligt fra hund til hund..?!

 

Og selvom vi kun har en mini have - så elsker hun den allerede nu, jeg skal bare helst sidde med der ude :lun:

 

Det var godt, med moren :-D Ved så heller ikke noget om hvor de tæver jeg kender kommer fra, men de er vildt søde sammen med Motor og de leger super godt sammen :lun:

 

Vi har heller ikke så meget udendørs plads, men sidde og kigge på naboer osv, ih det kan Motor få timer til at gå med.

 

Forresten bruger vi også meget, at dagen efter meget aktivitet, er der slappedag, det er godt at tænke over fra starten. Så kan hunden jo bare få gode kødben eller fodersøg i stedet, eller man kan øve tricks osv.

 

Har i bil egentlig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var godt, med moren :-D Ved så heller ikke noget om hvor de tæver jeg kender kommer fra, men de er vildt søde sammen med Motor og de leger super godt sammen :lun:

 

Vi har heller ikke så meget udendørs plads, men sidde og kigge på naboer osv, ih det kan Motor få timer til at gå med.

 

Forresten bruger vi også meget, at dagen efter meget aktivitet, er der slappedag, det er godt at tænke over fra starten. Så kan hunden jo bare få gode kødben eller fodersøg i stedet, eller man kan øve tricks osv.

 

Har i bil egentlig?

 

hihih hun sidder og venter på børne fra vores overbo kommer ud og vil klappe hende :lun: (eller bare at der generalt er nogen der gider klap hende:blink:) Det egentlig en god ide.. - jaa vi må se på det..

Fodersøgning laver vi allerede nu - men det mere fordi hun nægter at spise af foderskålen :stupid: - opdrætter har desværre håndfodret hende - men vi øver..

 

Ja det har vi :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
hihih hun sidder og venter på børne fra vores overbo kommer ud og vil klappe hende :lun: (eller bare at der generalt er nogen der gider klap hende:blink:) Det egentlig en god ide.. - jaa vi må se på det..

Fodersøgning laver vi allerede nu - men det mere fordi hun nægter at spise af foderskålen :stupid: - opdrætter har desværre håndfodret hende - men vi øver..

 

Ja det har vi :klap:

 

Haha du gider alligevel ikke håndfodre hende :mrgreen:

 

Fedt at i har bil, vi kigger også på at få en, men ved ikke lige hvornår det bliver.. :hmm:

 

Men i siger bare til når hun trænger til at lege :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha du gider alligevel ikke håndfodre hende :mrgreen:

 

Fedt at i har bil, vi kigger også på at få en, men ved ikke lige hvornår det bliver.. :hmm:

 

Men i siger bare til når hun trænger til at lege :-D

 

Hihih altså lige nu er det jo smadder hyggeligt at håndfodre - men tror jeg bliver træt af det i længden, men på den anden side har vi brugt hendes "problem" til noget godt.. Nu hvor hun ikke gad spise alene har vi bare trænet.. Så det lille kræ kan faktisk sitte nu :lun:

 

Det er super lækkert at have bil,men den er gammel, så vi ved ikke lige hvor længe den holder endnu..

 

jaa måske når hun lige er faldet lidt bedre til her hjemme og er blevet lidt større.. :-D

Hvor meget vejer Motor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

jaa måske når hun lige er faldet lidt bedre til her hjemme og er blevet lidt større.. :-D

Hvor meget vejer Motor?

 

Ja selvfølgelig, hun skal måske også lige vænne sig til bilen (men, det plejer at gå hurtigt når først de opdager at de så skal noget sjovt).

 

Han vejer vist omkring 25 kilo. Helt små hvalpe leger han ikke så meget med, men lader dem bare kravle rundt og bide ham i pelsen - lidt større (altså i alder) leger han mere med, men lægger sig tit ned så han ikke kommer til at træde på dem :lol: Så kan de små også nemmere angribe ham.

 

Hvad vejer en voksen malamut tæve?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fransiska, hvor stort var kuldet og hvordan har du tænkt dig at fodre den?

 

Hvis jeg havde en gård- med lidt skov- så tror jeg også jeg hoppede med på malamutevognen (eller hvis jeg boede i vildmarken)

 

(de ligger lige over 30 kg buddha og hannerne lige under 40)

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha: Nå hvor er han sød Glæder mig så meget til at skulle møde ham...

Og vi satser på en vægt der ca. hedder 30 til 35 kg.. Lige nu vejer hun ca. 8,6kg

Spix: Der var i alt 7 hvalpe.. Tænker du på hvordan jeg fodre hende nu eller hvordan jeg gerne vil gøre det fremover?

Hun fodres med tørfoder og lidt godt fra køkkenet om aften så det ikke bliver alt for kedeligt.. Jeg kunne godt tænke mig hun lavede fodersøgning (indenfor eller udenfor)om morgen, jeg ved ikke helt med frokost om man måske skulle giv hende det igennem træning eller en foderbold, også om aften bare får noget i sin madskål..

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha: Nå hvor er han sød Glæder mig så meget til at skulle møde ham...

 

Og vi satser på en vægt der ca. hedder 30 til 35 kg.. Lige nu vejer hun ca. 8,6kg

 

Spix: Der var i alt 7 hvalpe.. Tænker du på hvordan jeg fodre hende nu eller hvordan jeg gerne vil gøre det fremover?

 

Hun fodres med tørfoder og lidt godt fra køkkenet om aften så det ikke bliver alt for kedeligt.. Jeg kunne godt tænke mig hun lavede fodersøgning (indenfor eller udenfor)om morgen, jeg ved ikke helt med frokost om man måske skulle giv hende det igennem træning eller en foderbold, også om aften bare får noget i sin madskål..

 

næ jeg tænkte mere hvilken type foder, jeg ville ikke tage frokosten helt væk- min er/var også lidt fodersparende- gad ikke altid at æde- men jeg fandt ud af at et godt stykke pølse eller lignende aktiverede sulten tilstrækkelig til han gad gå ud og tømme skålen.

fodersøg er lidt problematisk ,hvis hun ikke vil spise så meget- dels kan du risikerer at have en masse foder at ligge (rotter og den slags) + du har ikke rigtig styr på hvad hun spiser. - jeg smed kun foder ud ,når jeg vidste han var rigtig sulten- og altid noget der var lidt ekstra. -iøvrigt har min altid adgang til mad- når vi er hjemme.(jeg ville ikke gøre det med mine gamle hunde- (schæfere) men ham her har fri adgang.

 

jeg er begyndt at læse en del op på tørbarf (har lige prøvet marcus muhler og er ved at undersøge easybarf) men igen malamuten kan have samme nyresvaghed som samojeden- så du skal være opmærkssom hvis du går den vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

næ jeg tænkte mere hvilken type foder, jeg ville ikke tage frokosten helt væk- min er/var også lidt fodersparende- gad ikke altid at æde- men jeg fandt ud af at et godt stykke pølse eller lignende aktiverede sulten tilstrækkelig til han gad gå ud og tømme skålen.

fodersøg er lidt problematisk ,hvis hun ikke vil spise så meget- dels kan du risikerer at have en masse foder at ligge (rotter og den slags) + du har ikke rigtig styr på hvad hun spiser. - jeg smed kun foder ud ,når jeg vidste han var rigtig sulten- og altid noget der var lidt ekstra. -iøvrigt har min altid adgang til mad- når vi er hjemme.(jeg ville ikke gøre det med mine gamle hunde- (schæfere) men ham her har fri adgang.

 

jeg er begyndt at læse en del op på tørbarf (har lige prøvet marcus muhler og er ved at undersøge easybarf) men igen malamuten kan have samme nyresvaghed som samojeden- så du skal være opmærkssom hvis du går den vej.

 

Nå på den måde.. jamen det er Arion og så blander jeg jeg op med det fra opdrætter.. (orijen tror jeg nok det hedder)

Men er mad 2 gange om dagen nok til den bette pige? Og hvad hvis hun ikke spiser op om morgen?

Lige nu bliver fodret bare fordelt lidt på vores terasse, hvor der er fliser også samler jeg sammen når hun ikke gider mere..

 

Nu er kl. halv fem og hun har ca. spist 130 g tørfoder, en skive rullepølse, meget lidt råt kød, en kvart gulerod og sådan en tyggepind..

På fodervejledningen står der hun ca. skal have 300g foder om dagen -

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...