Hop til indhold

husky som førstegangshund??


Franziska
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har ønsket mig en egen hund i lang tid snart og nu kommer muligheden måske snart for det..

Jeg har sammen med min kæreste fundet en dejlig stor lejlighed med en lille have til og har 6 ugers sommerferie...

 

Nu er spørgsmålet om det er helt hen i vejret at vælge en Siberian husky som første gangs hund??

Jeg har læst rigtig meget om dem og synes at der er meget blandede meninger omkring det sååå...

 

Da jeg boet hjemme hos mine forældre havde vi en Dalmatiner og en Rodesian Ridgeback, hvor jeg stod for gåture og træning meget af tiden.

Nu har jeg en labrador nogle gange (2-3 uger ad gangen) for en veninde.

 

Og hvor meget motion skal en husky virkelig have?? nogen steder siger de min. 15 km om dagen hvor andre siger at de sagtens kan klare sig med 1 times gåtur (plus aktivering i begge tilfælde) med labradoren går jeg ca 1 1/2 til 2 timer..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ikke at jeg ved meget om huskyer på nogen måde, men mit umiddelbare spørgsmål ville være: Hvad skal du bruge den til?

 

Hvis du har nogle ambitioner om forskellige former for hundesport (udover slædeløb eller træk) så tror jeg absolut det er en meget dårlig førstegangshund...

 

Har du derimod en drøm om en slædehund, så er den bygget til opgaven...

 

Vær dog opmærksom på, at du kan blive tvunget ud i at bygge din have om til en hundegård, husky'er er udprægede "udehunde".... og du skal nok ikke forvente at kunne have den løs efter hvalpealderen...

 

Men en smuk hund, det er det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke personligt nogle huskyer, men det er ikke mit indtryk, at den egner sig som førstegangshund. De kræver meget motion, mere end f.eks. en labrador, vil jeg mene (det der med en times tur, som der er nogle, der har sagt til dig, det lyder helt hen i vejret :shock:), og som Amocca siger, skal I nok ikke regne med at få et indkald, der altid sidder i skabet.

 

Det er meget selvstændige hunde, og jeg har ladet mig fortælle (men ved ikke, om det er rigtigt), at mange af dem kan være ret skarpe overfor andre hunde.

Redigeret af sonja77
Link til indlæg
Del på andre sites

nu synes jeg jo heller ikke kun, at det er et spørgsmål om, hvorvidt det er første eller anden gang i skal have hund - hvis man sætter sig grundigt ind i racen, og ved hvad man har med at gøre, tror jeg godt, at en husky kan være førstegangshund.

 

men det er dog ikke en hund jeg ville vælge, hvis ikke jeg havde nogle meget specifikke årsager til at ønske mig lige præcis en husky. hvis ikke jeg skulle bruge den til lige præcis noget af det en husky kan bedre end alle andre hunde - trække f.eks. og ærligt talt tror jeg, at det sædvanligvis er en pænt dårlig, eller i hvert fald ikke uproblematisk, familiehund.

 

jeg kender en husky, hun er skøn. men hun gider bestemt ikke "kæle" eller noget som helst i den stil, hun foretrækker langt ude frem for inde, og ejeren har været ude med hende i timesvis hver eneste dag. hun foretrækker helt sikkert langt andre hunde over mennesker. og selv om ejeren har været ekstremt dedikeret, og selvom jeg er virkelig imponeret over den grad af lydighed hun har nået, er det ikke en hund som hører sin ejer overhovedet, hvis hun er kommet for langt væk eller har fået fært. så uden snor foregår kun i meget aflukkede omgivelser og under "fuld kontrol". desuden har hunden haft massive alene-hjemme-problemer, som der er arbejdet med al den tid, hun har haft hende. nu er hunden omplaceret til at hjem på landet med flere huskys i erkendelse af, at den ikke trivedes som alene hund, og fordi hun simpelthen skulle ud et sted, hvor hun ikke var tvunget til at være inden døre omtrent 20 timer i døgnet. og omplaceringen altså på trods af, at ejeren havde hende som altoverskyggende interesse og brugte meget, meget tid og energi på hende.

 

jeg siger ikke, at i ikke skal have en husky. men i skal kun have en husky PÅ GRUND af alle de specielle ting der er ved racen, ikke på trods. altså på racens præmisser. for i min opfattelse er det bestemt ikke en hvermandshund der egner sig til en sædvanlig dansk familie. så det skal i nok overveje, om i er indstillede på.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :vinken:

Forstår godt jeres overvejelser omkring huskeyen, det er helt sikkert en af de smukkeste racer der findes. Er meget enig i det de andre skriver her i tråde, det passer også på min opfattelse af racen, ud fra hvad jeg har læst og hørt.

Jeg tror også at din mand vil ærge sig over ikke at kunne have hunden løbende løs på sine ture? Desunde har jeg læst at de skulle være meget følsomme overfor menneskers signaler også dem de ubevidst sender, og det er måske ikke helt optimalt, hvis man lever et liv med kontakt til mange yngre mennesker og børn som måske kan komme til at virke voldsomme eller truende overfor sådan en hund, hvis de ikke er blevet sat grundigt ind i hvordan de skal opføre sig først (og husker det hele tiden)?

 

Men hvis I godt kan lide huskyens sind og udseene, var det så ikke en mulighed at kigge på nogle af de nordiske spidshunde?

De har mere været brugt som jagt- og gårdhunde, hvilket gør at de knytter sig meget mere til deres mennesker end en huskey som er ren slædehund.

Nordiske Spidshunde

images?q=tbn:ANd9GcRXw9jJCrA_O7kPpuAde_Vz3e_7O_BCfWVSQhKfLOMMcU5AqLaftQimages?q=tbn:ANd9GcRbSTznRe-J6oM5aM_3LA8VRJVK34Ezw62dlzb2HeSqr-lL3wCbdQimages?q=tbn:ANd9GcQQ66lwpWy3djJW081iVER-_a7cD5xm3hhNTv46nblCWb_aDZARQg

images?q=tbn:ANd9GcQsVgre4zN2JRLT-cYWgf291BsjtJhP7sEQ8YLoC8NXeF2yXtdVimages?q=tbn:ANd9GcQieOZq_bE6ydHhstpJf-X7SADbUIEuRauXlTvSSEG9P_LZAxXd3Q

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Jeg ville aldrig vælge en husky, men jeg ville så heller aldrig vælge en labrador fx...

 

Det er jo smag og behag..

Jeg ville mene at hvis du skal have en husky skal det være fordi I vil bruge den til det den er avlet til - at trække...

 

Jeg har selv en samojed, som også er en slædehund og han kommer ud og trække 1-2gange om ugen.. Kommer han ikke det ville jeg skulle bruge meget mere tid på gå-ture end jeg gør nu..

 

Men disse ture giver ham bare så meget...

 

Huskyen er i mine øjne noget mindre "ejer-fikseret" end mange andre racer.. Vi fik også at vide at samojeden var selvstændig og aldrig kunne gå løs, men det er altså kun et spørgsmål om træning med den race jeg har. Min kan i hvertfald sagtens gå løs, og går faktisk bedre uden snor end med :klap:

 

Til gengæld har jeg endnu ikke mødt en husky som ikke ville benytte chancen for at smutte hvis den gik uden snor...

 

Jeg ville jo selvfølgelig reklamere for samojeden, skøøøøn familiehund og elsker børn...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg starter med at sig tak til jer :D

Og ja vi har tænkt rigtig meget på det aldrig kommer til at kunne gå løst, men det er jeg vandt til hjemme fra med vores hunde.. de var så jagtfikseret at du ikke havde en chance for at få dem tilbage hvis de gik løs.....

 

Og det jeg synes er lidt forvirrende er at i skriver de ikke knytter sig til ejeren.. for har ret tit læst om at de er godheden i sig selv og elsker mennesker og blive kælet med.. For det er især på grund af hvad vi har læst om deres temperament vi lige har besluttet os for en husky (og også lidt deres udseen for de er jo bare smukke)

 

Maian889 - jeg kunne også godt tænke mig en samojede - fordi de skulle være noget nemmer at træne - men min kæreste synes ikke at de er så kønne.. (hvilket jeg ikke forstår ;) )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Jeg starter med at sig tak til jer :D

Og ja vi har tænkt rigtig meget på det aldrig kommer til at kunne gå løst, men det er jeg vandt til hjemme fra med vores hunde.. de var så jagtfikseret at du ikke havde en chance for at få dem tilbage hvis de gik løs.....

 

Og det jeg synes er lidt forvirrende er at i skriver de ikke knytter sig til ejeren.. for har ret tit læst om at de er godheden i sig selv og elsker mennesker og blive kælet med.. For det er især på grund af hvad vi har læst om deres temperament vi lige har besluttet os for en husky (og også lidt deres udseen for de er jo bare smukke)

 

Maian889 - jeg kunne også godt tænke mig en samojede - fordi de skulle være noget nemmer at træne - men min kæreste synes ikke at de er så kønne.. (hvilket jeg ikke forstår ;) )

 

I skulle tage på udstillingen i karlslunde her den 26/3, så kan han få lov at se smukke samojeder :blink:

 

Det er en fantastisk hund!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
det faktisk en ret god ide..

Hvad tid starter det? vi får gæster kl 14 den dag nemlig..

 

Og et andet spørgsmål - hvordan har samojeden det med børn??

 

De EEEELSKER børn.. Min har "hjulpet" rigtig mange børn med at overvinde deres frygt for hunde - her også indvandrebørn...

 

Carlo elsker generelt alle.. Andre hunde, chinchillaer, katte, mennesker....

 

Kan lige undersøge hva tid det starter, jeg skal nemlig selv ned og kigge...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu også jeg ville kigge på nogle af de mere.. gængse trækhunde. Som efterhånden er blevet fænomenale familiehunde..

En husky er bare mere.. rå, end man lige skulle tro. Jeg synes det er en af de smukkeste hunde vi har, men ville aldrig nogensinde kunne give den det den skulle have for at trives.

 

Jeg vil gerne have en hund der knytter sig tæt til mig, og de huskyer jeg har mødt vælger deres ejer til og fra som det lige passer dem..

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil absolut ikke anbefale det, men hvis i holder fast i beslutningen vil jeg opfordrer jer til at deltage i en 2-3 polarhundetræf så i kan opleve energiniveauet på huskyerne. Det vil også give jer mulighed for at få grundige informationer fra erfarne huskyejere.

Efter min opfattelse kræver det meget at have en af de tre polarhunde racer og det første krav er et sted hvor den for alvor kan rører sig-samt mulighed for den kan leve et aktivt udeliv- det er og bliver ingen indendørssofahund...........uden snor vil 99,9% stikke af. En lille have er ikke revir for en husky- den skal have mange mange mange kavdratmetre at løbe på og ikke mindst grave i.

 

spørg jer selv om I kan honorere huskyéns behov- istedet for om I kan lide hundetypen.

 

jeg kender rigtig mange polarhundeejere og et fælles træk hos mange ejere er, den dårlig samvittighed over at hundene aldrig får heeelt nok dækket deres behov.-det er svært.

 

hvad med at kigge på nogle af de finske eller norske spidshunde, hvis i vil i retningen af spidserne?

 

eller shiba, som er et godt sted at starte- oveni det fiindes der i danmark rigtig mange gode shibaavlere- så der er god mulighed for at finde en rigtig sund og velpræget hund. De er nogle sjove følgesvende og de passer til et lidt mindre areal.(selvom nogle af dem hyler- men for de fleste spidshunde gælder det at I risikerer mange klager fra naboerne pga hyl,tuden eller lignende-ikke mindst fra huskyen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jeg tror nu nok en husky knytter sig til sin ejer, det gør en samojed også, men det er stadig hunde som er deres "egne", altså f.eks. duer det ikke at være for hårde ved dem, for så vælger de dig fra, dvs. det er hunde som for det meste sagtens føler at de kan klare sig selv. Hvis det giver mening :genert: Og ikke at man skal være hård ved nogen som helst hund, selvfølgelig.

 

Ikke at vores samojed ikke er vildt glad for os mennesker, men andre ting er også vigtige for ham, hvis han jager mus, så er han helt i sin egen verden og glemmer alt om os.

 

Samojeden er også rigtig glad for mennesker, men det er langt fra alle vores gider at snakke med. Han foretrækker for det første piger :mrgreen: og så gider han at nusse når han gider at nusse - og kun indtil et vist punkt. Nogle gange har jeg mødt nogle jeg kender, så skal jeg næsten overtale Motor til at komme hen og sige hej (men så gør han det også meget helhjertet) - det er nu ikke fordi han ikke gider mennesker, det er bare igen at nogle gange er han altså lige ved noget andet. Andre gange tror han at han kender en eller anden fremmed, og er ved at dø fordi han ikke skal sige hej...

 

Vi kommer tit i en park, og mange vil gerne sige hej til ham, størstedelen får lige lov at nå at ae ham på røven, så er han smuttet videre. Nogle af dem prøver også at give ham godbidder, 8 ud af 10 gange går han bare videre og ignorerer deres flæskesteg totalt :lol: For han er jo lige ved noget andet... såsom at lette ben over det hele eller bare spankulere rundt.

 

Og der tror jeg huskyen er mere udpræget, jeg er ikke sikker, men ved ikke om den gider blive klappet af 20 børn en hel weekend - det synes jeg i hvert fald at i skal prøve at snakke med nogle ejere eller opdrættere om. Tror nu nok godt at de kan lide børn, men ved ikke hvor meget i forhold til samojeden.

 

Motor vil MEGET gerne kysse børn, tror han elsker at de er så ligefremme, skrigende og han mener absolut ikke at der er ondt skabt i dem :lun: Så hvis de hiver ham i halen, så slikker han dem bare i hovedet. Og så er børns madpakker altså jordens bedste :mrgreen:

 

Vores kan IKKE gå løs en hel tur, han kan ofte til et vist punkt, men så pludselig får han fært af en hund, en tæve, en fugl, en mus - eller også lader han bare som om han får fært af noget, og så er han *puf* væk. Men nu har han så også haft sin del af hormoner, satser på at de falder lidt ned engang hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Jo jeg tror nu nok en husky knytter sig til sin ejer, det gør en samojed også, men det er stadig hunde som er deres "egne", altså f.eks. duer det ikke at være for hårde ved dem, for så vælger de dig fra, dvs. det er hunde som for det meste sagtens føler at de kan klare sig selv. Hvis det giver mening :genert: Og ikke at man skal være hård ved nogen som helst hund, selvfølgelig.

 

Ikke at vores samojed ikke er vildt glad for os mennesker, men andre ting er også vigtige for ham, hvis han jager mus, så er han helt i sin egen verden og glemmer alt om os.

 

Samojeden er også rigtig glad for mennesker, men det er langt fra alle vores gider at snakke med. Han foretrækker for det første piger :mrgreen: og så gider han at nusse når han gider at nusse - og kun indtil et vist punkt. Nogle gange har jeg mødt nogle jeg kender, så skal jeg næsten overtale Motor til at komme hen og sige hej (men så gør han det også meget helhjertet) - det er nu ikke fordi han ikke gider mennesker, det er bare igen at nogle gange er han altså lige ved noget andet. Andre gange tror han at han kender en eller anden fremmed, og er ved at dø fordi han ikke skal sige hej...

 

Vi kommer tit i en park, og mange vil gerne sige hej til ham, størstedelen får lige lov at nå at ae ham på røven, så er han smuttet videre. Nogle af dem prøver også at give ham godbidder, 8 ud af 10 gange går han bare videre og ignorerer deres flæskesteg totalt :lol: For han er jo lige ved noget andet... såsom at lette ben over det hele eller bare spankulere rundt.

 

Og der tror jeg huskyen er mere udpræget, jeg er ikke sikker, men ved ikke om den gider blive klappet af 20 børn en hel weekend - det synes jeg i hvert fald at i skal prøve at snakke med nogle ejere eller opdrættere om. Tror nu nok godt at de kan lide børn, men ved ikke hvor meget i forhold til samojeden.

 

Motor vil MEGET gerne kysse børn, tror han elsker at de er så ligefremme, skrigende og han mener absolut ikke at der er ondt skabt i dem :lun: Så hvis de hiver ham i halen, så slikker han dem bare i hovedet. Og så er børns madpakker altså jordens bedste :mrgreen:

 

Vores kan IKKE gå løs en hel tur, han kan ofte til et vist punkt, men så pludselig får han fært af en hund, en tæve, en fugl, en mus - eller også lader han bare som om han får fært af noget, og så er han *puf* væk. Men nu har han så også haft sin del af hormoner, satser på at de falder lidt ned engang hehe.

 

Men vores hunde er også meget forskellige, har vi kunnet konstatere før.. :slem:

Carlo jagter jo fx ALDRIG mus.. Og elsker alle, heeeeele tiden... :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vores hunde er også meget forskellige, har vi kunnet konstatere før.. :slem:

Carlo jagter jo fx ALDRIG mus.. Og elsker alle, heeeeele tiden... :klap:

 

Jeg skriver også min hund, ikke alle, men derudover er det vist din hund der bare ikke har opdaget at der findes mus :blink: Både Freya og Samson jagter dem i hvert fald også gladeligt :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også en anden spidshunde race passer bedre og har lidt min egen islænder i tankerne. Hun er den ideelle vandre hund. Kan gå løs alle steder, eeeelsker at blive kælet af alle og i det hele taget meget social og lærenem, men stadig med en vis selvstændighed.

 

Og så fås de i alle farver, vi kender en der er ulvegrå feks:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

spix : hvor og hvornår er sådan nogle polartræf?? det lyder nemlig rigtig spændende..

Og jeg har også læst om shibaen og andre spidshunde men synes tit at der står at deres temperament ikke funger særlig godt med mindre børn og andre hunde/dyr. Og det mest sørgelige ville være at vi bliver nød til at kom af med hunden den dag der måske kommer børn ind i vores liv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Jeg skriver også min hund, ikke alle, men derudover er det vist din hund der bare ikke har opdaget at der findes mus :blink: Både Freya og Samson jagter dem i hvert fald også gladeligt :mums:

 

Var også bare for at understrege den forskel der kan være på hunde af samme race for TS.. :-D

 

Carlo er ikke så hurtig - kun´hvis der går en smuk tæve forbi :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Var også bare for at understrege den forskel der kan være på hunde af samme race for TS.. :-D

 

Carlo er ikke så hurtig - kun´hvis der går en smuk tæve forbi :blink:

 

Fnis, jeg kan måske sende dig en lille mus? Hvis ikke Motor når at sluge den :slem: - og ad til min egen ide, bliver nok også vildt upopulær hos posten!

Link til indlæg
Del på andre sites

her den 26 marts er der udstilling i Karlslunde,ellers kan du gå ind på polarhund.dk og se de øvrige udstillinger, der er også ringtrænning hver uge på fyn, hvis du bor der.

 

Du vil blive meget overrasket når du møder et spand huskies.Er I en småbørnsfamilie, så bliver det ret voldsomt.

 

Der er andre spidshunde som sagtens kan gå med mindre børn, islandsk fårehund, som en anden har foreslået er også et rigtig godt bud, Du skal bare være sikker på ,I kan lægge den rette mængde energi i at træne med den,den bliver temmelig svær at have med at gøre,hvis man ikke opdrager den korrekt.

 

Men igen ,kan I lide shibaen,så er det altså også en herlig hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vil som de andre også anbefale at i overvejer huskyen en ekstra gang og starte med en lidt mindre krævende race, som måske kan lære jer lidt mere om trækhundenes karakter, inden i springer ud i at anskaffe jer en af kongerne indenfor trækhunderacerne.

 

Det er en hund der er avlet til at blive brugt som trækhund og er ikke på samme måde som andre spidshunde, blevet avlet til primært at være familiehund.

 

Min veninde har en husky og deres have er nærmest et fort, for at holde den inde - Den kan satme springe højt :shock: 180 er IKKE nok til at holde den inde, så de har måtte så et indadvent stykke for oven på hegnet.

Derudover er de sindssygt gode til at grave og kommer snildt under alm. havehegn efter 15 minutter uden opsyn!

 

Og så er det bandlyst at have den løs. Rigtig mange husky ejere har mistet deres hund på den bekostning, da de er så egen, at de kan stejfe i dagevis - Og med risiko for at møde en bil på vejen.

 

Hendes husky og mange af de andre jeg har kendt, har haft alvorlige adfærdsproblemer, som bundede i, at deres behov simpelthen ikke blev opfyldt. For min venindes vedkommende var det eneste der virkede, at begynde at lade den trække - Al anden adfærdsbehandling var nytteløs, men i samme øjeblik den fik lov at blive brugt til det den var avlet til, så blev den MEGET mere afbalanceret.

Og det er ikke det eneste eksempel jeg har hørt, selvom det ikke er alle indenfor racen der har lige stort behov.

 

Jeg synes også i alvorligt skal overveje om i kan give den de lange, lange ture den har brug for når der kommer børn - Det er flere timer vi taler om.

Og småbørn skal ammes, skiftes osv. og det er ikke altid skide praktisk midt på en flere timer lang gåtur ;-)

 

Derudover vil huskyen ofte hellere ligge udenfor hele dagen, end indenfor - Uanset om den elsker sine mennesker nok så meget.

Det er for mig ikke lige indbegrebet af en familiehund.

 

Den vil også gerne jage og katte, mindre hunde osv. kan blive opfattet som byttedyr - Og de bliver slagtet, hvis de får tændt huskyens jagtinstinkt.

 

Mht. andre spidsracer, så tjek lige op på naboer og gøen... Er selv stor fan af den islandske fårehund, som er noget af det mest fantastiske. Men de gør.... Meget.... En del kan trænes væk, men sats ikke på det.

Det er ikke spor sjovt at skulle af med sin hund pga. klager fra naboerne, så sørg for at have den overvejelse med.

 

Men held og lykke med projektet - Håber i får besøgt en masse kenneler og træf, hvor i kan lære mere om de forskellige racer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Hej !

 

Min veninde har haft 2 husky'er igennem sin barndom. Bedårende hunde, bestemt. Men hvis det er en decideret familiehund i søger så ville jeg nok kigge om efter en anden race.

De (altså lige de 2 jeg kender) bor nærmest udenfor. Hele haven er dedikeret til hundene og der er bygget kæmpe massiv hæng rundt om i en højde af nok....2,5 meter. De bor ude fordi de simpelthen ikke gider være indenfor !

De er stukket af tonsvis af gange påtrods af de aldrig går løs.

 

Hun elsker dem naturligvis af hele sit hjerte :hjerte:...men familiehunde bliver de aldrig !

 

Det skal siges at de faktisk er blevet trænet en hel del og dagligt kommer på cykelture og mega lange gåture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Udstillingen den 26/3 er ved Karlslunde hallerne (kongens enge 42, 2690 karlslunde).. Starter kl 10.00 med huskyerne kl 11 er det samojeder og kl 13 er det malamuterne

 

Så der bliver lidt at kigge på..:lun::lun:

 

Jeg skal ud og kigge, tager min egen med (skal lige se hvordan han reagere inden vi selv skal på udstilling)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...