Hop til indhold

Lp træningstråden


Linda
 Share

Recommended Posts

Ang. Appotering :mrgreen:

 

 

Har ingen problemer med knaldapportering med Koda har lært ham at han skal tilbyde øjenkontakt før han må løbe ud til apporten og det fungere indtilvidere ihvertfald :engel:

 

Men kom til at tænke på hvad nu hvis hun knaldapportere hvad ville i så vælge at gøre??? både til prøve men også under træningen, ikke noget jeg ved men kunne forestille mig det vil blive en udfordring med kaos :genert: vi træner stadig "kun" holde fast i apporten og optag fra gulv..

 

Men jeg ved ikke hvad jeg ville gøre ved en knaldapportering :???:

 

Det jeg tænker ville være art have en hjælper til at fjerne apporten hvis hunden havde til vane at gøre det.. men det jo ikke altid lige til :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ang. Appotering :mrgreen:

 

 

Har ingen problemer med knaldapportering med Koda har lært ham at han skal tilbyde øjenkontakt før han må løbe ud til apporten og det fungere indtilvidere ihvertfald :engel:

 

Men kom til at tænke på hvad nu hvis hun knaldapportere hvad ville i så vælge at gøre??? både til prøve men også under træningen, ikke noget jeg ved men kunne forestille mig det vil blive en udfordring med kaos :genert: vi træner stadig "kun" holde fast i apporten og optag fra gulv..

 

Men jeg ved ikke hvad jeg ville gøre ved en knaldapportering :???:

 

Det jeg tænker ville være art have en hjælper til at fjerne apporten hvis hunden havde til vane at gøre det.. men det jo ikke altid lige til :engel:

Asta knaldapporterede i starten og jeg lod hende gøre det, da det har taget mig meget meget lang tid at opbygge hendes motivation for at apportere.

 

Da det skulle pilles af igen, sørgede jeg bare for at klikke hende for at blive siddende. Først et par gange hvor jeg blot svingede apporten, men uden at kaste den ud. Senere kastede jeg apporten og klikkede for øjenkontakt med mig.

 

Det tog ret kort tid, og hun knalder aldrig længere. Jeg sørger for at vedligeholde det, ved at varriere øvelsen og forstærke hende for at blive siddende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Asta knaldapporterede i starten og jeg lod hende gøre det, da det har taget mig meget meget lang tid at opbygge hendes motivation for at apportere.

 

Da det skulle pilles af igen, sørgede jeg bare for at klikke hende for at blive siddende. Først et par gange hvor jeg blot svingede apporten, men uden at kaste den ud. Senere kastede jeg apporten og klikkede for øjenkontakt med mig.

 

Det tog ret kort tid, og hun knalder aldrig længere. Jeg sørger for at vedligeholde det, ved at varriere øvelsen og forstærke hende for at blive siddende.

 

Mht denne øvelse gør jeg meget som overstående :-)

 

Jeg klikker for at Caia bliver siddende og tager kontakt til mig.. Nogen gange kaster jeg apporten og henter den igen uden hun får lov til at løbe ud, andre gange går jeg ud og lægger den, klikker for at hun bliver og tager kontakt til mig, og så henter jeg den igen...

 

Jeg kan ikke mindes at hun er løbet ud før tid, men hvis hun gjorde, ville jeg lade hende løbe ud og hente den, og så simpelthen bare ignorere at hun kommer ind med den. Sådan så hun ingen respons får på det.

For hvis jeg ville prøve at stoppe hende, ville fremdriften måske blive ødelagt tænker jeg:vedikke:

 

Om det er en god måde at gøre det på ved jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. Appotering :mrgreen:

 

 

Har ingen problemer med knaldapportering med Koda har lært ham at han skal tilbyde øjenkontakt før han må løbe ud til apporten og det fungere indtilvidere ihvertfald :engel:

 

Men kom til at tænke på hvad nu hvis hun knaldapportere hvad ville i så vælge at gøre??? både til prøve men også under træningen, ikke noget jeg ved men kunne forestille mig det vil blive en udfordring med kaos :genert: vi træner stadig "kun" holde fast i apporten og optag fra gulv..

 

Men jeg ved ikke hvad jeg ville gøre ved en knaldapportering :???:

 

Det jeg tænker ville være art have en hjælper til at fjerne apporten hvis hunden havde til vane at gøre det.. men det jo ikke altid lige til :engel:

 

Det kommer vist helt an på hvad en knaldapportering er for dig? For mig er en knaldapportering først en knaldapportering, hvis jeg forinden kastet har sat min hund plads. Hvis min hund knaldapporterer, så råber jeg vældig højt! Jeg accepterer aldrig en knalapportering og afbryder altid øvelsen inden hunden samler apporten op og derved får belønningen. Nøjagtig ligesom jeg gør, hvis min hund går i forkert retning under dirrigeringsapport.

 

Det skal lige siges at begge mine hunde har fået leget apporten ind og har meget høj motivation for apport.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Jeg kan ikke mindes at hun er løbet ud før tid, men hvis hun gjorde, ville jeg lade hende løbe ud og hente den, og så simpelthen bare ignorere at hun kommer ind med den. Sådan så hun ingen respons får på det.

For hvis jeg ville prøve at stoppe hende, ville fremdriften måske blive ødelagt tænker jeg:vedikke:

 

Om det er en god måde at gøre det på ved jeg ikke.

 

Jeg tænker stik modsat. Jeg tænker netop at såfremt din hund bruger sin jagtfunktion i denne øvelse - og det gør de fleste hunde immervæk (selv min tæppetisser), så er det primært indløb man skal være påpasselig med - ikke udløb. Jeg vil aldrig lade min hund knalapportere. Udløb er jo på sin vis belønning i sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg tænker stik modsat. Jeg tænker netop at såfremt din hund bruger sin jagtfunktion i denne øvelse - og det gør de fleste hunde immervæk (selv min tæppetisser), så er det primært indløb man skal være påpasselig med - ikke udløb. Jeg vil aldrig lade min hund knalapportere. Udløb er jo på sin vis belønning i sig selv.

 

Jeg skrev også at jeg ikke vidste om det var den rette metode.

Jeg har ikke været ude for at hun har gjort det i træningen så er lidt usikker på hvad jeg ville gøre hvis jeg kom ud for det i vores træning.

Men så er jeg blevet det klogere... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev også at jeg ikke vidste om det var den rette metode.

Jeg har ikke været ude for at hun har gjort det i træningen så er lidt usikker på hvad jeg ville gøre hvis jeg kom ud for det i vores træning.

Men så er jeg blevet det klogere... :-)

 

Der er bestemt heller ingen, der siger at det jeg skriver er rigtigt! Du kan have mindst ligeså meget ret som mig :lol: Umiddelbart tænker jeg bare at udløbet - for mine hunde i hvert tilfælde - er en stor belønning. Især da de jo netop er i jagtfunktionen. Det er vel også derfor man ser nogle hunde lave "musefangerhop" på apporten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Der er bestemt heller ingen, der siger at det jeg skriver er rigtigt! Du kan have mindst ligeså meget ret som mig :lol: Umiddelbart tænker jeg bare at udløbet - for mine hunde i hvert tilfælde - er en stor belønning. Især da de jo netop er i jagtfunktionen. Det er vel også derfor man ser nogle hunde lave "musefangerhop" på apporten?

 

Jamen du har absolut en god pointe :-) Og det vil jeg have i baghovedet.

 

Hvad ville du gøre hvis det skete..?! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er bestemt heller ingen, der siger at det jeg skriver er rigtigt! Du kan have mindst ligeså meget ret som mig :lol: Umiddelbart tænker jeg bare at udløbet - for mine hunde i hvert tilfælde - er en stor belønning. Især da de jo netop er i jagtfunktionen. Det er vel også derfor man ser nogle hunde lave "musefangerhop" på apporten?

Jeg tror uenighederne bunder i, at der netop ikke findes én gylden løsning :-)

 

Kører hunden på byttedrift og har høj motivation for at apportere, ville jeg umiddelbart ikke betænke mig på at stoppe den i udløb, da det ville have forstærkende effekt at give den lov til at samle genstanden op.

Arbejder man derimod med en hund der ikke i samme grad motiveres af selve apporteringen, ville jeg tøve med at stoppe den.

 

Jeg ville aldrig stoppe min hund i udløbet. Hun er så blød og uden synderlig apporteringsglæde, at det ville kunne ødelægge øvelsen hvis jeg gjorde det ret manga gange eller blot en smule for hårdt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen du har absolut en god pointe :-) Og det vil jeg have i baghovedet.

 

Hvad ville du gøre hvis det skete..?! :blink:

 

Jamen jeg ville såmænd bare råbe "nej" - så sætter de bremserne i og jeg ville derefter samle apporten op og starte forfra.

Men altså mine hunde har også virkelig høj motivation for apport og jeg vedligeholder den konstant ved apportlege - så på den måde er mine forudsætninger gode i forvejen. Derfor er det nok lettere at bremse hunden flere gange uden at den mister motivation. For Carla er det eks. en belønning i sig selv at hente og aflevere apporten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg tror uenighederne bunder i, at der netop ikke findes én gylden løsning :-)

 

Kører hunden på byttedrift og har høj motivation for at apportere, ville jeg umiddelbart ikke betænke mig på at stoppe den i udløb, da det ville have forstærkende effekt at give den lov til at samle genstanden op.

Arbejder man derimod med en hund der ikke i samme grad motiveres af selve apporteringen, ville jeg tøve med at stoppe den.

 

Jeg ville aldrig stoppe min hund i udløbet. Hun er så blød og uden synderlig apporteringsglæde, at det ville kunne ødelægge øvelsen hvis jeg gjorde det ret manga gange eller blot en smule for hårdt.

 

Omkring det med fed: Jeg har lidt samme tanke hvad angår Caia. Altså hun elsker godt nok at appotere, men jeg ville måske være bange for at farten i hendes udløb ville blive langsom hvis jeg tidligere i min træning har stoppet hende..

Link til indlæg
Del på andre sites

Omkring det med fed: Jeg har lidt samme tanke hvad angår Caia. Altså hun elsker godt nok at appotere, men jeg ville måske være bange for at farten i hendes udløb ville blive langsom hvis jeg tidligere i min træning har stoppet hende..

 

Jeg tror det er de færreste der vil få problemer med tempo i udløb. Det er vel også et spørgsmål om hvordan man stopper sin hund og om den er vant til at blive korrigeret i træningen. For jeg stopper tit mine hunde, hvis det ikke er godt nok, der ikke er tempo nok eller de ikke reagerer hurtigt nok. Så får de en chance mere og det er altid tydeligt at de lige giver lidt ekstra, når de får en ny chance. Altså sådan lidt: Det andet var ikke godt nok, så nu gør jeg mig lige ekstra umage."

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. Appotering :mrgreen:

 

 

Har ingen problemer med knaldapportering med Koda har lært ham at han skal tilbyde øjenkontakt før han må løbe ud til apporten og det fungere indtilvidere ihvertfald :engel:

 

Men kom til at tænke på hvad nu hvis hun knaldapportere hvad ville i så vælge at gøre??? både til prøve men også under træningen, ikke noget jeg ved men kunne forestille mig det vil blive en udfordring med kaos :genert: vi træner stadig "kun" holde fast i apporten og optag fra gulv..

 

Men jeg ved ikke hvad jeg ville gøre ved en knaldapportering :???:

 

Det jeg tænker ville være art have en hjælper til at fjerne apporten hvis hunden havde til vane at gøre det.. men det jo ikke altid lige til :engel:

 

Under træning har du fået svar på :cool: Men til prøve, der kan du ikke gøre en dyt, det koster, uanset om du stopper hunden eller ej... Hvis du er rigtig hurtig og har en meget flink dommer, kan du knalde en apportkommado af samtidig med at hunden rejser sig -er afprøvet :engel: men altså, der var dommeren også lidt meget flink, for det burde jo have trukket ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende debat omkring knaldapportering :mrgreen:

 

Jeg ville aldrig kunne råbe nej til koda ved udløb så glad for apportering er han slet ikke og det ville sætte vores træning tilbage er jeg bange for.

 

Faktisk har han fået lov at knaldapportere 3 gange lige i træk et tip jeg fik fre en dygtig træner Koda ahvde en mani med at gå ud og stå at kigge på mig og vente på ekstra kommando før ahn ville atge op, så fik jeg af vide at jeg lige skulle gå ned bagved og lade ham knald apportere 3 gange og det hjalp sku!!!

 

Apportering er ikek den bedste øvelse han ved men han blvier mere og mere glad for den :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal snart i gang med dirrigeringsapport med Otto og er lidt i tvivl om fremgangsmåde. Hvordan griber I den an?

Target er udelukket - genstand er tilgengæld altid en mulighed. Jeg har indlært udløb til kegle, så det er fra kegle til apporter..

 

Hvad gør I?

 

Jeg bruger target, såeh..... :vedikke:

 

Nej hvis du vil bruge apporter fra dag ét, så er det jo bare at gå igang.... ville dog starte med kun at have én apport udlagt for at undgå fejl - men der er vi nok ikke helt enige :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger target, såeh..... :vedikke:

 

Nej hvis du vil bruge apporter fra dag ét, så er det jo bare at gå igang.... ville dog starte med kun at have én apport udlagt for at undgå fejl - men der er vi nok ikke helt enige :genert:

 

Jeg er umiddelbart ude i at lægge genstande ud, i stedet for apporter - men jeg ved det ikke...:vedikke: Hvordan gør du?

Jeg vil dog altid vælge at lægge tre genstande/apporter ud - for at hunden får det korrekte billede af øvelsen. Jeg startede nemlig med 2 apporter og 5 meters afstand med Carla - og det gav en masse unødvendig rod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er umiddelbart ude i at lægge genstande ud, i stedet for apporter - men jeg ved det ikke...:vedikke: Hvordan gør du?

Jeg vil dog altid vælge at lægge tre genstande/apporter ud - for at hunden får det korrekte billede af øvelsen. Jeg startede nemlig med 2 apporter og 5 meters afstand med Carla - og det gav en masse unødvendig rod.

 

Hvis hunden er glad for apporterne, så kan jeg ikke se nogen grund til at bruge andre genstande (hvad tænker du præcist på her?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden er glad for apporterne, så kan jeg ikke se nogen grund til at bruge andre genstande (hvad tænker du præcist på her?)

 

Jeg ved det ikke - jeg er som sagt ret meget på bar bund :blink: Det er selvfølgelig åndssvagt at lægge genstande ud, når han er glad for apporterne - du har ret.

Måske skal jeg træne lidt højre/venstre inden jeg prøver?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det ikke - jeg er som sagt ret meget på bar bund :blink: Det er selvfølgelig åndssvagt at lægge genstande ud, når han er glad for apporterne - du har ret.

Måske skal jeg træne lidt højre/venstre inden jeg prøver?

 

Højre/venstre træner jeg med target inden jeg lægger apporterne på - på den måde kan jeg styre om hunden får noget ud af at løbe forkert og samtidig undgå at skulle korrigere hunden :vedikke:

 

Kimmi har lært det ved at starte med én apport....

Link til indlæg
Del på andre sites

Højre/venstre træner jeg med target inden jeg lægger apporterne på - på den måde kan jeg styre om hunden får noget ud af at løbe forkert og samtidig undgå at skulle korrigere hunden :vedikke:

 

Kimmi har lært det ved at starte med én apport....

 

Måske skulle jeg bare prøve at sende ham til højre/venstre og se hvad der sker. Og naturligvis hjælpe ham med kropssprog. Går han i den forkerte retning, kan jeg jo bare lade være med at kaste bolden til ham...

Synes det er lidt svært. Det er også den eneste øvelse, hvor jeg ligesom ikke har en klar idé om hvordan jeg skal indlære den. Og det er da til at blive vanvittig af!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske skulle jeg bare prøve at sende ham til højre/venstre og se hvad der sker. Og naturligvis hjælpe ham med kropssprog. Går han i den forkerte retning, kan jeg jo bare lade være med at kaste bolden til ham...

Synes det er lidt svært. Det er også den eneste øvelse, hvor jeg ligesom ikke har en klar idé om hvordan jeg skal indlære den. Og det er da til at blive vanvittig af!!

 

Men hvorfor er det lige at det ikke må være med target?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor er det lige at det ikke må være med target?

 

Fordi jeg er utrolig lidt begejstret for target, efter jeg har haft store felt problemer. Det tog mig evigheder at aflære. Så nu vil jeg prøve uden. Desuden er det jo altid spændende at prøve en ny indlæringsmetode;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg er utrolig lidt begejstret for target, efter jeg har haft store felt problemer. Det tog mig evigheder at aflære. Så nu vil jeg prøve uden. Desuden er det jo altid spændende at prøve en ny indlæringsmetode;-)

 

Ok, men det bliver jo så bare mere gamle, endnu nye indlæringsmetoder, hvis du går direkte til apporterne :engel::mrgreen:

 

Nå, men altså både Flica, Cody og Chivas har indlært dirrigeringsapport, ved at starte med at ligge én apport ud, så der ikke var mulighed for fejl. Derefter blev endnu en apport lagt ud, og vi kørte klasse 3 apportering, og senere igen, har jeg lagt en gul mursten i midten -efter råd fra Åsa, for at hunden aldrig skulle få succes med at gå efter midten, det har egentlig virket ganske ok, men desværre er noget gået galt, med Chivas' dirrigeringsapport, jeg ved vitterlig ikke hvad der er gået galt, for han har kunne den til ug i flere år, men ødelagt, det er den i hvert fald, og efter i laaang tid at have forsøgt "bare" at rette op på den, har jeg nu accepteret at jeg er nød til at starte forfra, på en anden måde, hvis vi skal kommer videre, så denne gang bliver det med target (snudetarget på sodavandsflaske), som beskrevet i Lydighedstræning i teori og praksis, men vi er ikke nået så langt endnu -der kom lige en vinter i vejen :evil: Men jeg regner ikke med at få de store problemer med at fjerne target, det har jeg i hvert fald ikke haft ved feltet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, men det bliver jo så bare mere gamle, endnu nye indlæringsmetoder, hvis du går direkte til apporterne :engel::mrgreen:

 

Nå, men altså både Flica, Cody og Chivas har indlært dirrigeringsapport, ved at starte med at ligge én apport ud, så der ikke var mulighed for fejl. Derefter blev endnu en apport lagt ud, og vi kørte klasse 3 apportering, og senere igen, har jeg lagt en gul mursten i midten -efter råd fra Åsa, for at hunden aldrig skulle få succes med at gå efter midten, det har egentlig virket ganske ok, men desværre er noget gået galt, med Chivas' dirrigeringsapport, jeg ved vitterlig ikke hvad der er gået galt, for han har kunne den til ug i flere år, men ødelagt, det er den i hvert fald, og efter i laaang tid at have forsøgt "bare" at rette op på den, har jeg nu accepteret at jeg er nød til at starte forfra, på en anden måde, hvis vi skal kommer videre, så denne gang bliver det med target (snudetarget på sodavandsflaske), som beskrevet i Lydighedstræning i teori og praksis, men vi er ikke nået så langt endnu -der kom lige en vinter i vejen :evil: Men jeg regner ikke med at få de store problemer med at fjerne target, det har jeg i hvert fald ikke haft ved feltet.

 

Hvem siger at det skal være " gamle" indlæringsmetoder, bare fordi jeg vil gå direkte til apporterne og ikke bruge target? Der findes heldigvis mange andre indlæringsmuligheder end lige target. Man kunne eks overveje at frishape dele af øvelsen for så at sætte det sammen. Eks. Frishape højre og venstre - for så at kæde sammen med apport? Det er lidt derfor at jeg spørger ind til hvad I kunne forestille jer.

 

Jeg har virkelig haft store problemer med target - både ved felt og Ved min eksperimentelle target under indkald med stå. Mine hunde bliver enormt afhængige af target, også selvom jeg sørger for at bruge target som retningsangiver og ikke som ”genstand, der skal markeres på/ved”. Så hvis jeg b ruger det nu (b rugte det eks. ved indlæring af kegle hos Carla) så bruger jeg det maks. 2 gange og så frishaper jeg resten af vejen.

 

 

Håber det lykkes med Chivas - surt at den sådan er røget i vasken uden at du kan finde grunden! Æv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...