Hop til indhold

Lp træningstråden


Linda
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 1,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dyyygtig Bonus. Har det været nemmere at indlære med låste forben end med låste bagben? Om ikke andet så må det da være nemmere at holde øje med om hunden gør det rigtige når man kommer lidt på afstand :blink:.

 

Her er en lille video af Tempos indkald. Han er virkelig ved at få fart på, og holder det flot hele vejen ind. Nogle gange må jeg lige bede ham om at bremse lidt for ellers løber/hopper han ind i mig :lun:. Han kommer til at sidde lidt skævt her, men jeg står jo også med den ene hånd oppe for at kunne filme. Men han er ellers ved at blive ret stabil i at løbe ind foran også selvom jeg står med hænderne ned langs siden og ikke hjælper ham.

 

[video=youtube;_jaa-4AOqUw]

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyyygtig Bonus. Har det været nemmere at indlære med låste forben end med låste bagben? Om ikke andet så må det da være nemmere at holde øje med om hunden gør det rigtige når man kommer lidt på afstand :blink:.

 

Her er en lille video af Tempos indkald. Han er virkelig ved at få fart på, og holder det flot hele vejen ind. Nogle gange må jeg lige bede ham om at bremse lidt for ellers løber/hopper han ind i mig :lun:. Han kommer til at sidde lidt skævt her, men jeg står jo også med den ene hånd oppe for at kunne filme. Men han er ellers ved at blive ret stabil i at løbe ind foran også selvom jeg står med hænderne ned langs siden og ikke hjælper ham.

 

[video=youtube;_jaa-4AOqUw]

 

Det ser da mega godt ud!!! Dygtige jer :banan:

 

Det er meget lettere med låste forben, hvis hunde naturligt har det bevægelsesmønster. Men jeg synes altså stadig at låste bagben er det pæneste!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser da mega godt ud!!! Dygtige jer :banan:

 

Det er meget lettere med låste forben, hvis hunde naturligt har det bevægelsesmønster. Men jeg synes altså stadig at låste bagben er det pæneste!

 

Helt enig. Men hvis dommerne bedømmer det ens og hunden har nemmere ved at lære det korrekt på den måde, så er det måske bare en kamel man må sluge.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Når man vælger hvordan hunden skal låse bagbenene, er det så ikke det bedste at se på hvad hunden gør helt naturligt(spørger fordi jeg ikke har erfaring med indlæringen af det som sådan).

 

Jeg leger lidt med Calle, og det skifte der er fra stå til dæk, og det er tydeligt at han vist gerne vil holde bagbenene på plads. I hvert fald bliver hele vægten lagt bagover og han flytter sine forben lidt bagud, hvis det er nødvendigt. Det er det samme når han rejser sig. Bagbenene bliver stående, men forbene flytter på sig. Vi har også set lidt på sit-dæk-skiftet, og det virker som om det samme gør sig gældende her. Spørgsmålet er så hvad der sker, når vi engang begynder på stå-sit.

 

Når det nu virker så naturligt, er det så bare at holde fast i det, og så sørge for at han får samme mønster ind i den sidste, når vi engang starter med den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man vælger hvordan hunden skal låse bagbenene, er det så ikke det bedste at se på hvad hunden gør helt naturligt(spørger fordi jeg ikke har erfaring med indlæringen af det som sådan).

 

Jeg leger lidt med Calle, og det skifte der er fra stå til dæk, og det er tydeligt at han vist gerne vil holde bagbenene på plads. I hvert fald bliver hele vægten lagt bagover og han flytter sine forben lidt bagud, hvis det er nødvendigt. Det er det samme når han rejser sig. Bagbenene bliver stående, men forbene flytter på sig. Vi har også set lidt på sit-dæk-skiftet, og det virker som om det samme gør sig gældende her. Spørgsmålet er så hvad der sker, når vi engang begynder på stå-sit.

 

Når det nu virker så naturligt, er det så bare at holde fast i det, og så sørge for at han får samme mønster ind i den sidste, når vi engang starter med den?

 

 

Stå-dæk r det samme uanset hvilken variant du vælger.

Du skal kigge på hunden når den bevæger sig naturligt - altså ikke under træning - for at se hvordan det naturlige bevægelsesmønster er. Tror sjældent man ser en hjnd lave sit-dæk med låste forben helt naturligt, men man kan let få en god fornemmelse for hundens naturlige præferencer ved at observere den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil i øvrigt ikke starte for tidligt med stillngsskift. Det er en svær øvelse, der kræver fokus, koncentration og god kropskontrol. Joppe er først startet nu, 8 mdr gammel.

Jeg har startet Bonus i øvelsen tidligt fordi han har ekstremt god kropskontrol naturligt og fordi det er sundt for ham at lave noget der kræver høj grad af fokus og ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke noget vi træner meget, men af og til sætter jeg mig med ham, og lader ham få lov til at tilbyde adfærden. Men jeg vil holde øje med hvad han gør ellers...

 

Jeg tænker jo lidt over det Cassi er jo en kegle hvad angår de stillingsskifte. Fx så holder hun sin forben det samme sted når hun sætter sig ned fra en stå, men skal hun rejse sig, så flytter hun sine forben fremad. Det er lidt det samme med skiftene mellem dæk og stå. Når hun lægger sig ned, så tror jeg næsten hun holder alle fire poter det samme sted, men mens hun er i dæk bliver forbenene stukket lidt mere fremad, og så flytter hun på sin bagben når hun rejser sig. Nu regner jeg ikke med hun skal ud i LP igen, så det er ikke noget vi arbejder med pt.

Eller, jo, vi bruger det sammen med vores balancebold, for der holder hun sine bagben sammested, og det er god styrketræning for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil aldrig lade mine hunde tilbyde den adfærd jeg skal bruge i stillingsskift. Det er kontrolleret fra starten. Jeg ser for mange der virkelig har store problemer med øvelsen fordi hunden tilbyder alt for meget. Øvelsen handler om kontrol, ro, intensitet og kommunikation. Så jeg forsøger at skabe rammerne for det fra dag 1.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Gode råd søges!! Spot har 4 gange i træk lagt sig i sitten - det koster 30 point og i weekenden er der så internatinal konkurrence med udtagelse til NM - så der har jeg ligesom ikke råd til at miste 30 point.

Han er ikke trykket eller ked af det, han virker bare til at være helt enormt afslappet omkring opgaven. Gode tips??

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver selv, at han er "enormt afslappet omkring opgaven". Hvad med en ekstern belønning bag ham, så han er lidt mere spændt.

Der redder måske ikke din weekend; men jeg tænkte på længere sigt.

 

Har jeg desværre prøvet med uden stort held. Det er bare som om at han ved han skal sidde der længe, så kan han ligeså godt tage det helt roligt - dumme kræ:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo ikke noget at gøre i en LP tråd, men..... Hvor længe skal de sidde? De gange min har lagt sig, har jeg gået tilbage til start - belønne varieret og aldrig lave hele øvelsen. Men jeg kan godt se at du er ret presset på tiden:???: Måske - afhængigt af hvor meget i kan træne, og hvor hurtigt han fanger den, kan i nå at rette det.

 

Og ikke for at gøre dig nervøs, men de gange min har lagt sig, har det altid vist sig at hun havde orm - og bare lagde sig fordi hun var træt. Faktisk en af de første ting hun begyndte at fejle i:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo ikke noget at gøre i en LP tråd, men..... Hvor længe skal de sidde? De gange min har lagt sig, har jeg gået tilbage til start - belønne varieret og aldrig lave hele øvelsen. Men jeg kan godt se at du er ret presset på tiden:???: Måske - afhængigt af hvor meget i kan træne, og hvor hurtigt han fanger den, kan i nå at rette det.

 

Og ikke for at gøre dig nervøs, men de gange min har lagt sig, har det altid vist sig at hun havde orm - og bare lagde sig fordi hun var træt. Faktisk en af de første ting hun begyndte at fejle i:(

 

2 minutter så det er jo til at klare.

Han virker ikke særlig træt og går bedre end nogensinde før udover lige i den her skide sit :vedikke:

Tror ikke han fejler noget - han er løbende testet på kryds og tværs fordi han jo har været døden nær af tbe for nylig.

Jeg bruger bedste belønning og han er glad og tændt, men det er bare som om at han totalt slapper af når det er til konkurrence. Overvejer at få andre til at korrigere ham, så det ikke er mig. Altså bare sætte ham op igen. Øv hvor er det irriterende.

i daf sad han 10 minutter med mig i skjul uden problemer....m:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet med synlig belønning der forsvinder når han lægger sig?

 

Altså noget han tænder HELT vildt på og med en hjælper der fjerner det hver gang han lægger sig - Og så får han så naturligvis lov at tage det med variabelt tidsinterval, men først når du er retur hos ham?

Så han på den måde får kodet det helt tydeligt ind i hovedet, at når du kommer - Så er der adgang til det der vildt fede og det kræver så han bliver siddende, for ellers forsvinder al mulighed for at få det.

 

Synes ofte det er ekstremt effektivt til at sikre de her stationære øvelser og synes ofte det går lynhurtigt på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

:blink:

Har du prøvet med synlig belønning der forsvinder når han lægger sig?

 

Altså noget han tænder HELT vildt på og med en hjælper der fjerner det hver gang han lægger sig - Og så får han så naturligvis lov at tage det med variabelt tidsinterval, men først når du er retur hos ham?

Så han på den måde får kodet det helt tydeligt ind i hovedet, at når du kommer - Så er der adgang til det der vildt fede og det kræver så han bliver siddende, for ellers forsvinder al mulighed for at få det.

 

Synes ofte det er ekstremt effektivt til at sikre de her stationære øvelser og synes ofte det går lynhurtigt på den måde.

 

Han har jo lært at tænke på opgaven og ikke belønningen. Så når han sidder kan jeg ikke holde hans fokus på belønningen. Noget er bare ligesom gået galt i opgavebeskrivelsen :blink:

 

Og faktisk er det du skriver netop årsagen til ar jeg tænker at då en anden til at korrigere. For du ved jo hvad der er den største belønning for dem!

Link til indlæg
Del på andre sites

:blink:

 

Han har jo lært at tænke på opgaven og ikke belønningen. Så når han sidder kan jeg ikke holde hans fokus på belønningen. Noget er bare ligesom gået galt i opgavebeskrivelsen :blink:

 

Og faktisk er det du skriver netop årsagen til ar jeg tænker at då en anden til at korrigere. For du ved jo hvad der er den største belønning for dem!

 

 

Yes, men det at belønningen forsvinder i samme øjeblik han lægger sig, kan være med til at gøre ham meget bevidst om den fejl han lavede og dermed gøre ham mere bevidst om selve øvelsen og positionen.

 

Synes i hvertfald jeg ser, at hundene jeg har brugt det på, har være langt mere bevidste om, hvad de fejles for og bliver mere "tændte" på at holde positionen for enhver pris, for de skal fandeme ikke nyde noget af, at deres belønning sådan forsvinder.

 

Men HELT klart du skal have en anden til at styre det der med at korrigere, for du skal ikke blandes ind i det :blink:

Evt. vedkommende kan lokke meget med belønningen og kalde osv. og hvis han så forlader postionen, så er det bare ærligt.... Væk med skønne mennesker og belønning.

 

(Oh yes, oooooond straf for nogens søn, at mennesker forsvinder - Især hvis de har hans yndlingslegetøj med :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes, men det at belønningen forsvinder i samme øjeblik han lægger sig, kan være med til at gøre ham meget bevidst om den fejl han lavede og dermed gøre ham mere bevidst om selve øvelsen og positionen.

 

Synes i hvertfald jeg ser, at hundene jeg har brugt det på, har være langt mere bevidste om, hvad de fejles for og bliver mere "tændte" på at holde positionen for enhver pris, for de skal fandeme ikke nyde noget af, at deres belønning sådan forsvinder.

 

Men HELT klart du skal have en anden til at styre det der med at korrigere, for du skal ikke blandes ind i det :blink:

Evt. vedkommende kan lokke meget med belønningen og kalde osv. og hvis han så forlader postionen, så er det bare ærligt.... Væk med skønne mennesker og belønning.

 

(Oh yes, oooooond straf for nogens søn, at mennesker forsvinder - Især hvis de har hans yndlingslegetøj med :blink:)

 

det et er bare svært når jeg er den bedste belønning. men altså alt skal prøves! Tester det i morgen tidlig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne det tænkes at man kunne prøve at gøre noget uforudsigeligt? Du siger jo selv at det virker som om han bare ved at han skal han blive siddende, så hvorfor ikke bare lægge sig. Men hvad nu hvis han lige pludselig får den vendt til jeg skal måske ikke blive siddende her i to minutter, så jeg skal være klar hvis hun kalder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har tydeligvis luret at der ikke sker noget før du kommer tilbage. Så, som Camilse også er inde på, må du vække ham lidt. En sit øvelse kan godt slutte med noget andet end at du går tilbage til ham. Du kan fx afsludde med at du lynhurtigt stiller dig frem hvor han kan se dig og så kalder du ham ind. Det bruger jeg i hvert fald på Tempo med jævne mellemrum og det lader til at virke. Selvfølgelig skal du aldrig lave indkald uden at han kan se dig først, da du så risikerer at han forlader positionen når du er i skjul. Men stik fx hoved frem, giv ham en fri-kommando efterfulgt af vild belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

ha ha... kender kun al for godt det med at hunden laver en fejl, men kun gør det til konkurrencer. MEGET frustrerende og MEGET svært at træne. Hmmm.... ja så ved jeg ikke helt hvad jeg skal anbefale. Har du mulighed for at arrangere/deltage i en prøve-prøve hvor du kan rette ham, men i øvrigt køre det som til en prøve?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...