Hop til indhold

Lp træningstråden


Linda
 Share

Recommended Posts

Hej,

Vi er nye på dette forum:slem:

 

Håber der er et par gode råd at hente ved jer.. Da vi har fået et problem som jeg ikke selv kan knække koden på, øv.

Det drejer sig om fællesøvelserne, hvor min søde hund er begyndt at skrige efter mig - ikke hyle, klynke eller pive, men skrige højt og klart:genert:.

Det har været et problem til de sidste to prøver, hvor han både piver højlydt i sit og skriger i dæk, såsnart jeg er gået i skjul, alle 4 minutter!!

Ikke nok med at det gør mig virkelig ked af det at høre ham kalde, så forstyrrer det jo rigtig meget de andre hunde i fællesøvelsen.

 

 

Til træning er der aldrig nogen problemer, men der ligger han jo også med sine to træningsmakkere som han er helt tryg ved og han får ekstra belønning efter alle fællesøvelser.

Jeg har aldrig været i tvivl om, at det kræver virkelig meget af ham disse fællesøvelser da han ikke er så pjattet med andre store hunde - men det er gået godt lige indtil nu, hvor han åbenbart har følt sig presset ud over kanten - og derfor kalder på mig..

 

Der er her i området ret tyndt befolket med lydighedsfolk, så det er svært at finde nogen at øve disse ting med og en træner har jeg heller ikke, så det er lidt op ad bakke. Men men men, hvis det lykkedes mig at finde nogen at træne fælles med, hvad er så jeres råd til mig - jeg kan kun komme i tanker om, at belønne hurtigt inden koncerten starter og hvis jeg ikke "når" det, forblive i skjul til der er ro?

Måske andre har haft problemet eller har en idé til hvordan jeg griber det an, på forhånd tak!

 

/Pernille

 

Hej Pernille

 

Hvis du har brug for indimellem at træne med "fremmede" hunde, så jeg da sagtens lægge to til.

Vi kan sikkert også få Karin (@bodeval) og Merete til at være med.

 

I DCH har vi jo en lignende øvelse, så det vil også være god træning for os

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hej Dorte,

Tænk, jeg anede ikke i havde sådan en øvelse i DCH. Det ville da være super fedt, hvis jeg kunne komme forbi en dag og låne jeres store vovser til mit lille projekt.

 

Programmerne i DKK er jo ændret, så han nu kun skal sidde 1 minut, mens jeg er i skjul og derefter dække 30 sek, så det burde være lettere, rent tidsmæssigt - men det kan jeg jo ikke forklare hunden

/Pernille

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal jeg bare have et hold kæft bolsje med:oops:

Håber stadig der er nogle der kan bidrage med ideer til hvordan jeg løser det.

Jeg har fået foreslået at træde frem mod ham og skælde ud, men jeg har aldrig brugt skæld ud i træningen og synes heller ikke han foruden de andre hunde og alle forstyrrelser til en prøve, behøver at have en konflikt med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået foreslået at træde frem mod ham og skælde ud, men jeg har aldrig brugt skæld ud i træningen og synes heller ikke han foruden de andre hunde og alle forstyrrelser til en prøve, behøver at have en konflikt med mig.

 

Synes I hvertilfælde ikke du skal gå frem og skælde ud - det bekræfter ham jo bare I at så kommer du når han "kalder" - du ved godt at negativt opmærksomhed er bedre end ingen :lol:

 

Måske du kunne prøve at få en til at stå tæt (2-3 mtr) fra ham og I stedet belønne (smid en godbid) når han er stille ??

tror jeg ville være en bedre løsning for det skal jo være en positiv oplevelse ikke en negativ ;-)

 

jeg stiller også gerne hund til rådighed sammen med Dorte :-)

Min Homer er A-hund og plejer da at ligge pænt - selvom han er en bandit ind I mellem :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville da være virkelig synd at skælde ham ud, når det tilsyneladende er pga. utryghed, at han skriger. I hvert fald fortæller han jo meget klart, at han ikke kan magte situationen. Jeg synes, at det lyder som en god ide at sætte træningssituationer op med forskellige hunde og på forskellige steder, og så hele tiden sætte kriterierne, så du kan belønne ham, mens ham stadig føler sig tryg ved og i kontrol over situationen. Dvs. gøre det meget let for ham i starten mht. din afstand, varighed og afstanden til de andre hunde, når du nu øger kriterierne et andet sted, nemlig ved at træne øvelsen med fremmede hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene, ja jeg skal træde varsomt så man kan nå at belønne mens der er ro og han ikke er for panik-agtig.

Og så vil jeg sige til Dorte og Bodeval at det er umanerligt pænt af jer, at i gider hjælpe mig, tusind tak for det!!!

Og jeg hjælper selvfølgelig gerne jer, skulle i have et problem i dressur-delen - spor er jeg lidt bovlam i, så der klarer i jer nok bedre uden mine gode råd.

Vi kan lige aftale nærmere, når vi ses om en uges tid.

/Pernille

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Mon nogen kan opklare et par spørgsmål for mig. Skal man være medlem af DKK for at stille i en LP? Hunden har stamtavle ved DKK, men jeg er ikke medlem. Kan jeg mon spare lidt penge og nøjes med en startbog?

 

Og så har jeg et spørgsmål til LP1. Jeg må gerne løbe ud og belønne mellem hver øvelse? (Altså ganske kort).

Så til det "egentlige" spørgsmål. Måske det er mig der er lidt smådum men forstår ikke helt snor reglerne. Må jeg tage snoren af ved første øvelse og først sætte den på efter sidste øvelse? Eller skal den på imellem øvelserne? Og må man gå fri ved fod eller skal det være lineføring?

 

Vil så gerne prøve en lp1, men ved ikke så meget om det.

Er der mon nogen gode konkurrencer i Midtjylland her i maj, juni måned eller i efteråret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon nogen kan opklare et par spørgsmål for mig. Skal man være medlem af DKK for at stille i en LP? Hunden har stamtavle ved DKK, men jeg er ikke medlem. Kan jeg mon spare lidt penge og nøjes med en startbog?

 

Og så har jeg et spørgsmål til LP1. Jeg må gerne løbe ud og belønne mellem hver øvelse? (Altså ganske kort).

Så til det "egentlige" spørgsmål. Måske det er mig der er lidt smådum men forstår ikke helt snor reglerne. Må jeg tage snoren af ved første øvelse og først sætte den på efter sidste øvelse? Eller skal den på imellem øvelserne? Og må man gå fri ved fod eller skal det være lineføring?

 

Vil så gerne prøve en lp1, men ved ikke så meget om det.

Er der mon nogen gode konkurrencer i Midtjylland her i maj, juni måned eller i efteråret?

 

Du kan godt tilmelde uden at være medlem af DKK, men er faktisk ikke helt klar over hvordan og om man kan have en profil på hundeweb uden at være medlem - @Siri Hjælp.

 

Men en startbog skal du jo have uanset, så bare se at få den bestilt.

 

Og ja, der må belønnes kort med en godbid mellem hver øvelse til og med LP3.

 

Mht. linen er det frivlligt om hunden føres i line mellem øvelserne.

Det skal dog være mellem alle øvelserne, at hunden føres i line hvis det er det man vælger og det samme gælder selvfølgelig hvis man ikke vil have den i line.

 

Men lineføring er i line, ellers får du et rundt 0, fordi du udføre en anden øvelse :mrgreen:

 

 

Generelt skal man gide køre lidt for at komme til LP prøver og de koster en mindre formue (360 kr?).

Så det er værd at vælge prøverne lidt efter om de giver DM udtag, hvis man vil gå efter det og det samme med årets hund.

 

Typisk er de prøver der ikke tæller til nogle af delene lidt mindre og der er lidt mere ro omkring ringene - Ofte rigtig gode steder at starte.

 

Men der er en prøve i Esbjerg d. 5/5

En i Holstebro samme dato

 

Viby 6-7/5 (temmelig stort arrangement med LP, rally og AG)

 

Støvring d. 14/5 - Mener det plejer at være en mindre og meget hyggelig prøve.

 

Årslev på fyn d. 22/5 (tager ikke så lang tid at køre dertil) som er en ret stor prøve i år, med HTM, rally og LP

 

og Vejen d. 10-11-12 juni som også er en stor prøve med udstilling, lp, rally osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon nogen kan opklare et par spørgsmål for mig. Skal man være medlem af DKK for at stille i en LP? Hunden har stamtavle ved DKK, men jeg er ikke medlem. Kan jeg mon spare lidt penge og nøjes med en startbog?

 

Og så har jeg et spørgsmål til LP1. Jeg må gerne løbe ud og belønne mellem hver øvelse? (Altså ganske kort).

Så til det "egentlige" spørgsmål. Måske det er mig der er lidt smådum men forstår ikke helt snor reglerne. Må jeg tage snoren af ved første øvelse og først sætte den på efter sidste øvelse? Eller skal den på imellem øvelserne? Og må man gå fri ved fod eller skal det være lineføring?

 

Vil så gerne prøve en lp1, men ved ikke så meget om det.

Er der mon nogen gode konkurrencer i Midtjylland her i maj, juni måned eller i efteråret?

 

MM har helt ret! Ift. medlemskab, så skal du ikke være medlem for at starte prøver. Du opretter bare en profil på hundeweb.dk, hvor du også kan tilgå oversigten over lydighedsprøver. Men som Ane også skriver, så skal man være medlem for at kunne kvalificere sig til DM :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for jeres svar.

 

Har egentlig ingen planer om DM - bare en enkelt LP. :rolleyes:

Hvad kræver det at kvalificere sig til DM? Og hvor mange resultater skal man bruge? (Bare nysgerrighed - så gode er vi ikke).

 

Tak for de gode forslag om konkurrencer - der er da flere at vælge imellem :-)

 

et lidt dumt og ligegyldigt spørgsmål - bliver resultatet automatisk skrevet i hundens stamtavle? (Hedder det mon det?). Altså ikke i hundeweb.

 

Og hvis man har snor på mellem øvelserne (tak missM - kunne da være fint at komme til at udfører en forkert øvelse), tager man den så af og på, ligesom i Dch programmet? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal kun bruge 1 resultat til dm, men skal være til en kredsprøve.

Og seriøst... Det nye lp1 program er så åndssvagt nemt at kommer i ikke til dm med det i kan, så har du seriøst klokket i det og så aner jeg ikke hvad pokker i laver i A-klassen i dch ;)

 

Og ja, i lp reg. Titlen automatisk.

 

Snoren skal af og på som du plejer i dch :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal kun bruge 1 resultat til dm, men skal være til en kredsprøve.

Og seriøst... Det nye lp1 program er så åndssvagt nemt at kommer i ikke til dm med det i kan, så har du seriøst klokket i det og så aner jeg ikke hvad pokker i laver i A-klassen i dch ;)

 

Og ja, i lp reg. Titlen automatisk.

 

Snoren skal af og på som du plejer i dch :mrgreen:

 

tak for svar :-D

 

Hehe vi har også forvildet os op i E :genert:

men DKK er jo præcis og hurtig - ikke lige vores spidskompetence - specielt ikke den del med hurtig - det er mere "jeg har god tid, jeg når det nok :lol:" så forventer ikke det store. Har bare længe gerne villet prøve en LP, og nu skal det være :-D

så kan jeg nok lige finde ud af det med linen - går ud fra at den gerne må komme i lommen :-D

 

tusinde tak for alle jeres svar. Så håber jeg at jeg ikke falder helt igennem, det er jo et helt nyt program for mig :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for svar :-D

 

Hehe vi har også forvildet os op i E :genert:

men DKK er jo præcis og hurtig - ikke lige vores spidskompetence - specielt ikke den del med hurtig - det er mere "jeg har god tid, jeg når det nok :lol:" så forventer ikke det store. Har bare længe gerne villet prøve en LP, og nu skal det være :-D

så kan jeg nok lige finde ud af det med linen - går ud fra at den gerne må komme i lommen :-D

 

tusinde tak for alle jeres svar. Så håber jeg at jeg ikke falder helt igennem, det er jo et helt nyt program for mig :engel:

 

Altså, lp1 og 2 kræver virkelig slet, slet ikke noget i ikke længe kan honorere!!

 

Der er jo ikke nogen øvelser hvor hunden skal være hurtig og ja, skævsidninger koster, men ellers er der ikke noget særligt krav om præcision du ikke er vant til.

Slet ikke!!

Det sværeste er at blive dirigeret.

 

Det er først i kl 3 og eliten der stilles større krav.

 

Og ja, linen må gerne komme i lommen, det har jeg gjort. Men det står faktisk ikke reglerne at man må. Den skal være over skulderen hvis man læser reglerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, lp1 og 2 kræver virkelig slet, slet ikke noget i ikke længe kan honorere!!

 

Der er jo ikke nogen øvelser hvor hunden skal være hurtig og ja, skævsidninger koster, men ellers er der ikke noget særligt krav om præcision du ikke er vant til.

Slet ikke!!

Det sværeste er at blive dirigeret.

 

Det er først i kl 3 og eliten der stilles større krav.

 

Og ja, linen må gerne komme i lommen, det har jeg gjort. Men det står faktisk ikke reglerne at man må. Den skal være over skulderen hvis man læser reglerne.

 

Jeg håber, at du har ret :engel:

 

vi har heldigvis kun planer om en klasse 1, så vi får slet ikke de andre problemer :blink:

 

ja så godt det med snoren, men jeg er så lille at snoren er for lang. Så hvis jeg har den over, så er den over nakke, under begge arme og samles på ryggen. Og ud fra hvad jeg kunne læse, så må man ikke det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, man må gerne samle den på ryggen.

Og få dig dog en lille handy line i stedet :mrgreen:

 

 

Og helt ærligt... Den nye lp1 er så røvsygt at hvis du ikke vil mere end det, så spar dig de penge.

Den er viiiiirkelig kedelig!

 

Så se nu bare at få den overstået og kom op i lp2 hvor det rent faktisk er sjovt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, man må gerne samle den på ryggen.

Og få dig dog en lille handy line i stedet :mrgreen:

 

 

Og helt ærligt... Den nye lp1 er så røvsygt at hvis du ikke vil mere end det, så spar dig de penge.

Den er viiiiirkelig kedelig!

 

Så se nu bare at få den overstået og kom op i lp2 hvor det rent faktisk er sjovt :blink:

 

 

Min Line er lille og handy - bare lidt lang hvis den kun skal hænge over den ene skulder. Og skal altid helst have den lidt foldet i hånden, så den kan ikke være kortere :mrgreen:

 

hehe lad os nu se - tænker at lp1 er fint til os, vi skal jo bare lige snuse til det :blink:

hvis man tager til Esbjerg i starten af maj, kommer der mon så andr fra HF?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg er simpelthen nød til at søge nogle råd fra Jer LP-nørder! :P

 

Jeg vil, udover at gå DcH-programmet, også rigtig gerne tage nogle LP-prøver, og har trænet dette igennem noget tid. Jeg vil mene at vi har styr på det meste til og med klasse 3, bortset lige fra stillingsskiftet, som er så anderledes fra min anden træning, at det slet ikke vil komme ind i skalden på mig. Jeg er kommet frem til, at min hund skal have låste forben, da låste bagben er svære for mig at administrere, da det er svært at se hvornår han gør det korrekt.

Jeg er med at på at han skal lære bevægemønstrene først, inden benene bliver fuldstændig låst fast. Det er her mit problem er. Hvordan pokker skal han føres, når disse bevægemønstre skal indlæres, altså sådan helt basic, hvilke bevægelser har I lavet i forbindelse med lokning, for at få de rigtige bevægeser? Jeg kan virkelig ikke få ind i mit hoved hvordan det skal gøres, og før det er på plads, giver det for mig ikke nogen mening at gå videre i træningen med hunden.

 

Fremgangsmåden til næseprøven er klar for mig, med fokus på det koncentrerede søg og færtdiskriminationen, og det skal nok komme til at gå. Han skal bare lige have lært at tage om næseprøven på en anden måde, end en apport, så skal det nok blive godt.

 

Men råd til stillingsskiftet vil blive modtaget med kyshånd! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er simpelthen nød til at søge nogle råd fra Jer LP-nørder! :P

 

Jeg vil, udover at gå DcH-programmet, også rigtig gerne tage nogle LP-prøver, og har trænet dette igennem noget tid. Jeg vil mene at vi har styr på det meste til og med klasse 3, bortset lige fra stillingsskiftet, som er så anderledes fra min anden træning, at det slet ikke vil komme ind i skalden på mig. Jeg er kommet frem til, at min hund skal have låste forben, da låste bagben er svære for mig at administrere, da det er svært at se hvornår han gør det korrekt.

Jeg er med at på at han skal lære bevægemønstrene først, inden benene bliver fuldstændig låst fast. Det er her mit problem er. Hvordan pokker skal han føres, når disse bevægemønstre skal indlæres, altså sådan helt basic, hvilke bevægelser har I lavet i forbindelse med lokning, for at få de rigtige bevægeser? Jeg kan virkelig ikke få ind i mit hoved hvordan det skal gøres, og før det er på plads, giver det for mig ikke nogen mening at gå videre i træningen med hunden.

 

Fremgangsmåden til næseprøven er klar for mig, med fokus på det koncentrerede søg og færtdiskriminationen, og det skal nok komme til at gå. Han skal bare lige have lært at tage om næseprøven på en anden måde, end en apport, så skal det nok blive godt.

 

Men råd til stillingsskiftet vil blive modtaget med kyshånd! :)

 

Jeg har lavet omvendt lokning, så vægten er korrekt med mest vægt bagpå, og så har jeg ført hånden ned mellem hundens forben for at få en sit-dæk. Når hunden skal op i sit igen, har jeg bare lokket den med godbid og sagt "komkom" - så kom den frem helt af sig selv. Med sit-stå har jeg prikket til hunden med hånd eller fod, og belønnet så snart den har rejst sig. Skal nok vise det en dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Lige en update på hvordan det går med stillingsskiftet. Jeg skiftede ret hurtigt de låste forben ud med bagben, og det virker rigtigt godt lige nu! Bevægelserne dæk-sit-dæk og dæk-stå-dæk fungerer godt med guidning, så nu skal bevægelsesmønstrene bare terpes indtil de sidder, så det lover godt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en update på hvordan det går med stillingsskiftet. Jeg skiftede ret hurtigt de låste forben ud med bagben, og det virker rigtigt godt lige nu! Bevægelserne dæk-sit-dæk og dæk-stå-dæk fungerer godt med guidning, så nu skal bevægelsesmønstrene bare terpes indtil de sidder, så det lover godt :)

 

Jeg har faktisk også lige skiftet på Pai. Jeg er bare så meget fan af låste forben!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...