Hop til indhold

Lp træningstråden


Linda
 Share

Recommended Posts

som Dina skriver bare det er den samme afstand hele tiden så hunden ikke sejler frem og tilbage :engel:

 

Faktisk så tænker jeg at flere dommere helst ser lidt luft mellem hund og føre end end hund som klistre så meget at den kommer til at "trykke" på førerens ben..

 

Wee dejligt med endnu et lp menneske :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

 

Wee dejligt med endnu et lp menneske :mrgreen:

Ved ikke helt om jeg kan betegnes som et LP menneske endnu :engel:

 

Jeg var inde på hundeweb og kigge efter en konkurrence jeg kunne melde mig til, men synes ikke rigtig jeg kunne finde nogen der passede med min kalender. Kunne godt tænke mig en konkurrence den 12-13 november i Kbh :mrgreen:

 

Jeg forsøger at lære dyret en så-tæt-som muligt-og-ikke-sejlende-plads :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar.

Soko kan sagtens gå mellem mine ben og jeg tror ikke hun er bange for at blive trådt på. Alligevel går hun ikke nær så tæt en plads som min store hund gør. Den store hund kan ligesom læne sig lidt ind, så den indimellem rammer knæet. Det kan Soko ikke, da hun ville ramme lige over anklerne og den del af benet bevæger sig ligesom en del mere under gang.

 

Vi må træne på en tættere lineføring kan jeg høre og så må vi måske acceptere ikke at opnå toppoint i den øvelse :mrgreen:

 

De videoer du har set, hvilke klasser er det?

 

I LP1 er kravene ikke så store. Jeg har fået 9,5 i en lineføring til en DKK prøve, hvor hunden var ude og flagre i vendigerne, og jeg var ved at falde over hende på et andet tidspunkt:mrgreen:

Havde vi lavet noget lignende i en kl.3, tror jeg vi havde fået 0.:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

De videoer du har set, hvilke klasser er det?

 

I LP1 er kravene ikke så store. Jeg har fået 9,5 i en lineføring til en DKK prøve, hvor hunden var ude og flagre i vendigerne, og jeg var ved at falde over hende på et andet tidspunkt:mrgreen:

Havde vi lavet noget lignende i en kl.3, tror jeg vi havde fået 0.:hmm:

Ej det havde du altså ikke - jeg fik 8,5 i min sidste fri ved fod i klasse 3 - og så pænt går Carla faktisk ikke... ;-)

 

Det er SÅ svært at få en pæn fri ved fod med en lille hund, synes jeg. I klasse 1 er det dog bare vigtigst at det er en stabil fri ved fod og at linen ikke er stram.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg da også melde mig på banen i denne tråd :cool:.

 

Tempo og jeg træner LP3. Det gode ved lydighed er at der altid er nogle detaljer man kan træne på, nogle øvelser der kan pilles fra hinanden så enkelte delmomenter kan trænes hver for sig inden øvelsen sættes sammen igen. Love it :hjerte:

 

Den sidste måned har jeg ført dagbog over hvad vi har trænet. Efter hver træningsgang har jeg skrevet ned hvad vi har trænet, hvad der var fokus på og noteret hvad vi bør træne næste gang. Det er altså bare noget der virker :banan:. Det giver et rigtig godt overblik og en god rød tråd i træningen. Er det noget i andre bruger?

 

Om det er vores nye mere strukturerede træning eller det faktum at Tempo er begyndt at blive bare en lille smule mere voksen i hovedet der nu begynder at give resultat ved jeg ikke. Men til weekendens prøve i Køge lykkedes det endelig at lave et LP3 program uden nuller :klap:.

 

Så det næste stykke tid står på mere detaljetræning og så må vi se om vi kan lave et lige så godt program til næste prøve som bliver i september.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg da også melde mig på banen i denne tråd :cool:.

 

Tempo og jeg træner LP3. Det gode ved lydighed er at der altid er nogle detaljer man kan træne på, nogle øvelser der kan pilles fra hinanden så enkelte delmomenter kan trænes hver for sig inden øvelsen sættes sammen igen. Love it :hjerte:

 

Den sidste måned har jeg ført dagbog over hvad vi har trænet. Efter hver træningsgang har jeg skrevet ned hvad vi har trænet, hvad der var fokus på og noteret hvad vi bør træne næste gang. Det er altså bare noget der virker :banan:. Det giver et rigtig godt overblik og en god rød tråd i træningen. Er det noget i andre bruger?

 

Om det er vores nye mere strukturerede træning eller det faktum at Tempo er begyndt at blive bare en lille smule mere voksen i hovedet der nu begynder at give resultat ved jeg ikke. Men til weekendens prøve i Køge lykkedes det endelig at lave et LP3 program uden nuller :klap:.

 

Så det næste stykke tid står på mere detaljetræning og så må vi se om vi kan lave et lige så godt program til næste prøve som bliver i september.

 

Jeg burde bruge træningslog - jeg har også brugt det mange gange. Jeg er bare aldrig kommet ret meget videre end den første uge. Men det er SÅ god en idé og det giver rigtig meget til træningen. Jeg er vist bare for doven..:oops:

 

Bruger du den fra Hund og Træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gismo hunden
Ej det havde du altså ikke - jeg fik 8,5 i min sidste fri ved fod i klasse 3 - og så pænt går Carla faktisk ikke... ;-)

 

Det er SÅ svært at få en pæn fri ved fod med en lille hund, synes jeg. I klasse 1 er det dog bare vigtigst at det er en stabil fri ved fod og at linen ikke er stram.

 

Det kommer meget an på hvem der dømmer. De gange jeg har været oppe i LP1 har de godt nok dømt hårdt.

Nu er det gudskelov en af de øvelser Gismo har let ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer meget an på hvem der dømmer. De gange jeg har været oppe i LP1 har de godt nok dømt hårdt.

Nu er det gudskelov en af de øvelser Gismo har let ved.

 

De dømmer hårdt hvis hunden hænger og hvis linen er stram. Der bliver set let på både skævsidninger og flagrende følge. Men er linen stram og hunden hænger igennem det halve af programmet, så kan det sagtens give 0.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg burde bruge træningslog - jeg har også brugt det mange gange. Jeg er bare aldrig kommet ret meget videre end den første uge. Men det er SÅ god en idé og det giver rigtig meget til træningen. Jeg er vist bare for doven..:oops:

 

Bruger du den fra Hund og Træning?

 

Nej, jeg bruger bare et kladdehæfte hvor jeg har skrevet alle øvelserne op i en kollonne og så udfylder jeg ud for hver øvelse for hver træningsgang; hvad jeg vil have fokus på i dagens trænig, hvad jeg træner (delmomenter), resultatet og eventuelle kommentarer og så hvad jeg synes der skal trænes næste gang.

 

Specielt det med hvad der skal trænes næste gang, synes jeg er rigtig godt at skrive ned umiddelbart efter man har trænet. Ellers er jeg slem til at glemme hvad jeg egentlig bør træne og kommer let til at starte det samme sted hver gang :damn: Og så er det at det tager meget lang tid at komme videre :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak :vinken:. Ja det kunne jo ikke være bedre!

 

Er din Otto ikke bror til Birgitte Brüels Tiger? Jeg er helt vild med den hund. Det er simpelthen en fornøjelse at se den arbejde :hjerte:

 

Jo han er neto. Tiger er virkelig en skøn hund - der er knald på! Men det er der vist hos alle hundene fra det kuld :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg er ved at starte min nye border op i LP og har lige brug for et par råd. Han har aldrig lavet lydighed, er 2 år og er helt vildt tændt på at arbejde sammen med mig. Han er enormt hurtig og har virkelig meget drift - på den gode måde.

 

Jeg har startet med at lave skridtøvelser og indlære plads. Det er ret godt på plads nu. Jeg prøver at lægge stor vægt på at han skal arbejde ved venstre side og på at tillægge det værdi. Han har lært apport og lært at aflevere i pladsposition. Vi er også begyndt på felt, som går super.

 

Hvilke øvelser tror I er hensigtsmæssige at indlære først, udover dem vi er i gang med, og i hvilken rækkefølge? Er der noget jeg skal være obs på, nu når jeg har en hund med en turbomotor? Jeg forsøger at belønne roligt med godbidder, bold eller stemmen. Han bliver enormt glad for verbal ros og piver af glæde, når man roser ham. Jeg prøver at belønne roligt med bold og enten give ham den eller kaste den få meter. Ikke noget med vilde kast og lange løbeture efter bolden.

 

Alle gode råd modtages! Han er fantastisk at arbejde med, men jeg er lidt bekymret for at gøre noget galt eller indlære i forkert rækkefølge. Hvad siger I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil mene at det vigtigste for en god lydighedshund er en sikker plads som hunden selv søger og er glad for. Alle øvelser starter med hunden på plads og i flere øvelser går man også med hunden på plads undervejs. Så hvis du har den på plads er du allerede et godt stykke af vejen. Øvelserne lineføring, fri ved fod og indkald burde så ikke blive noget problem :blink:

Derudover skal hunden lære stå, sit og dæk i alle mulige afskygninger. Hvis hunden kan disse 3 øvelser både når du går, er tæt på og langt fra hunden har du grundlaget på plads til øvelserne: fælles sit og dæk, stillingsskift, stå/sit/dæk under gang, indkald fra dæk og indkald med stå :-D

Fremadsendelsen og apporten lyder det til at du har styr på :5up:

Så skal du have lært ham at springe. Her er det vigtigste at det er kommandoen og ikke andre signaler eller kropsprog fra dig han reagerer på. Når den er på plads kan du klare; spring, frem og tilbage spring og springapport.

Så mangler du bare næseprøven. Hvis apporten er godt på plads burde det ikke være det store problem at lære ham :engel:

 

Og se så kan du alle øvelserne til LP 1 + 2 + 3 på plads. Det var da ikke så svært :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil mene at det vigtigste for en god lydighedshund er en sikker plads som hunden selv søger og er glad for. Alle øvelser starter med hunden på plads og i flere øvelser går man også med hunden på plads undervejs. Så hvis du har den på plads er du allerede et godt stykke af vejen. Øvelserne lineføring, fri ved fod og indkald burde så ikke blive noget problem :blink:

Derudover skal hunden lære stå, sit og dæk i alle mulige afskygninger. Hvis hunden kan disse 3 øvelser både når du går, er tæt på og langt fra hunden har du grundlaget på plads til øvelserne: fælles sit og dæk, stillingsskift, stå/sit/dæk under gang, indkald fra dæk og indkald med stå :-D

Fremadsendelsen og apporten lyder det til at du har styr på :5up:

Så skal du have lært ham at springe. Her er det vigtigste at det er kommandoen og ikke andre signaler eller kropsprog fra dig han reagerer på. Når den er på plads kan du klare; spring, frem og tilbage spring og springapport.

Så mangler du bare næseprøven. Hvis apporten er godt på plads burde det ikke være det store problem at lære ham :engel:

 

Og se så kan du alle øvelserne til LP 1 + 2 + 3 på plads. Det var da ikke så svært :slem:

 

Han er helt vild med spring og tager det uden kropskommandoer - havde bare lige glemt at skrive det på... :-D

 

Jeg er lidt i tvivl om, hvornår jeg skal begynde at bygge de sværere øvelser på, som eks. dirrigeringsapport og indkald med stå. Næseprøven prøver jeg at introducere ham for i aften.

 

Ift. stillinger, så træner jeg pt. bare bevægelsesmønstret og lokker med en godbid. Altså jeg står fra siden og fører ham, for at få de rigtige bevægelser (så han vipper tilbage og ikke frem).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Woop woop!

 

Caia og jeg har været til LP her til aften.. første træningsgang siden jeg valgte at holde en pause for mere end et år siden...

 

Hold nu op hvor har jeg savnet det..

 

Caia var super sej, og hun virkede til at elske det. Formen skal dog lige pudses af, for vi har jo trænet på en masse andet i "pausen".

 

Holdet er 2tal hardcore. Collie, BC'er ( 3 stk), 2 Aussies, og en Toller.

 

Jeg glæder mig sådan til næste uge allerede.

 

Jeg elsker LP.

 

Og nuuur hvor var Caia sej, og hun elskede sit nye legetøj.. En plys kong et eller andet... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tempo og jeg var ude og træne lidt i går aftes; dirrigeret apport, fremadsendelse og indkald med stop.

 

På vej hjem gik jeg og overvejede hvordan det var gået og jo det var vel nogenlunde. Men så blev jeg faktisk lidt sur på mig selv. For det var da egentlig gået bedre en bare nogenlunde. Hunden var glad og "på". Det var MIG der manglede entusiasme :oops:

 

Han lavede 3 perfekte apporter. Absolut eneste der var at sætte en finger på, var at han én gang bar apporten lidt skævt i munden på vej tilbage. Den ville måske have givet 9½ til en prøve. De to andre var til rene 10 taller.

 

Fremadsendelserne ville nok også have givet 10 alle sammen. Men perfektionistiske lille mig ville godt have haft hunden 1 meter længere tilbage i feltet og ½ meter tættere på midten.

 

I indkald med stop har vi arbejdet med at han skal holde tempoet hele vejen og stoppe hurtigt. Han satte ned i trav et par gange i indkaldet, men stoppede fint inden for 1 hundelænge hver gang. Hvorfor kan jeg så ikke bare være glad over det han gjorde godt :stupid:?

 

Jeg burde være gået hjem med en følelse af at have haft en super træning med en glad og arbejdsivrig hund. Men nej, "det var vel nogenlunde" :damn:

 

Jeg tror lige jeg har brug for et spark bag i for at finde entusiasmen igen. Måske løsningen er at finde nogle super nørdede lp-folk at træne med eller at holde en lang pause :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tempo og jeg var ude og træne lidt i går aftes; dirrigeret apport, fremadsendelse og indkald med stop.

 

På vej hjem gik jeg og overvejede hvordan det var gået og jo det var vel nogenlunde. Men så blev jeg faktisk lidt sur på mig selv. For det var da egentlig gået bedre en bare nogenlunde. Hunden var glad og "på". Det var MIG der manglede entusiasme :oops:

 

Han lavede 3 perfekte apporter. Absolut eneste der var at sætte en finger på, var at han én gang bar apporten lidt skævt i munden på vej tilbage. Den ville måske have givet 9½ til en prøve. De to andre var til rene 10 taller.

 

Fremadsendelserne ville nok også have givet 10 alle sammen. Men perfektionistiske lille mig ville godt have haft hunden 1 meter længere tilbage i feltet og ½ meter tættere på midten.

 

I indkald med stop har vi arbejdet med at han skal holde tempoet hele vejen og stoppe hurtigt. Han satte ned i trav et par gange i indkaldet, men stoppede fint inden for 1 hundelænge hver gang. Hvorfor kan jeg så ikke bare være glad over det han gjorde godt :stupid:?

 

Jeg burde være gået hjem med en følelse af at have haft en super træning med en glad og arbejdsivrig hund. Men nej, "det var vel nogenlunde" :damn:

 

Jeg tror lige jeg har brug for et spark bag i for at finde entusiasmen igen. Måske løsningen er at finde nogle super nørdede lp-folk at træne med eller at holde en lang pause :vedikke:

 

Nej, jeg synes faktisk ikke du burde have gået hjem med en anden følelse i maven. Der er i mine øjne absolut intet galt i at træne efter perfektion og rene 10-taller. Der hvor jeg ser, at det bliver et problem, er hvis de krav du stiller til din hund ikke matcher det du faktisk træner efter. Altså hvis du rent faktisk stiller dig tilfreds og belønner en fremsending, der er en halv meter for langt fremme, i stedet for at træne på og belønne en perfekt fremsending.

 

Jeg har det sådan, at jeg bliver nødt til at være helt klart defineret omkring hvordan jeg ønsker en øvelse skal se ud. Først når jeg har et tydeligt billede, af hvordan øvelsen skal være, kan jeg træne den. I min træning er det utilfredsstillende for både hunden og mig, hvis øvelserne kun er 95%. Utilfredsstillende for mig, fordi jeg ikke er helt tilfreds og utilfredsstillende for hunden fordi den naturligvis kan mærke, at jeg ikke er helt tilfreds.

 

Man skal naturligvis også belønne for attitude og engagement, men selve øvelserne, der stræber jeg efter det helt perfekte ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Tempo og jeg var ude og træne lidt i går aftes; dirrigeret apport, fremadsendelse og indkald med stop.

 

På vej hjem gik jeg og overvejede hvordan det var gået og jo det var vel nogenlunde. Men så blev jeg faktisk lidt sur på mig selv. For det var da egentlig gået bedre en bare nogenlunde. Hunden var glad og "på". Det var MIG der manglede entusiasme :oops:

 

Han lavede 3 perfekte apporter. Absolut eneste der var at sætte en finger på, var at han én gang bar apporten lidt skævt i munden på vej tilbage. Den ville måske have givet 9½ til en prøve. De to andre var til rene 10 taller.

 

Fremadsendelserne ville nok også have givet 10 alle sammen. Men perfektionistiske lille mig ville godt have haft hunden 1 meter længere tilbage i feltet og ½ meter tættere på midten.

 

I indkald med stop har vi arbejdet med at han skal holde tempoet hele vejen og stoppe hurtigt. Han satte ned i trav et par gange i indkaldet, men stoppede fint inden for 1 hundelænge hver gang. Hvorfor kan jeg så ikke bare være glad over det han gjorde godt :stupid:?

 

Jeg burde være gået hjem med en følelse af at have haft en super træning med en glad og arbejdsivrig hund. Men nej, "det var vel nogenlunde" :damn:

 

Jeg tror lige jeg har brug for et spark bag i for at finde entusiasmen igen. Måske løsningen er at finde nogle super nørdede lp-folk at træne med eller at holde en lang pause :vedikke:

 

Det er altid godt at have nogen at træne med:5up: Det giver rigtig meget.

 

Nu er vi godt nok bosat i Søborg.. men vi er på ingen måde i nærheden af at være ligeså skarpe som dig og Tempo.. Vi har holdt en pause fra Lp'en på et års tid, og er først gået igang igen for 2 uger siden med træningen. Så vi er ude af form:genert:

 

Det er rigtig ærgeligt at du føler sådan.. Engang imellem er en pause nu også sund hvis man er kørt lidt surt i det... Den behøver jo ikke at være så lang igen;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal I have begge to. Det var lige hvad jeg trængte til :5up:. Jeg tror jeg fortsætter min perfektions-træning :oops: men på lidt nedsat intensitet.

 

Det gælder om at hæve kravene, når hunden bliver bedre og jeg er måske bare nået der til hvor jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg kan tillade mig at forlange af hunden uden at blive urimelig. Men ja, så længe vi har det sjovt er det vel ok :hmm:

 

Jeg tror jeg vil sætte mig et mål om kun at træne én øvelse per gang det næste stykke tid for ikke at overbelaste mig selv. Hunden skal nok klare det :blink:

 

Chili con caia... hvis du har lyst vil jeg meget gerne mødes og træne lidt sammen :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal I have begge to. Det var lige hvad jeg trængte til :5up:. Jeg tror jeg fortsætter min perfektions-træning :oops: men på lidt nedsat intensitet.

 

Det gælder om at hæve kravene, når hunden bliver bedre og jeg er måske bare nået der til hvor jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg kan tillade mig at forlange af hunden uden at blive urimelig. Men ja, så længe vi har det sjovt er det vel ok :hmm:

 

Jeg tror jeg vil sætte mig et mål om kun at træne én øvelse per gang det næste stykke tid for ikke at overbelaste mig selv. Hunden skal nok klare det :blink:

 

Chili con caia... hvis du har lyst vil jeg meget gerne mødes og træne lidt sammen :cool:

 

Hvis jeg var dig, så ville jeg gennemgå de forskellige eliteøvelser og nøje danne mig et billede af, hvordan de skal se ud for mig. Og så træne efter det og kun det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...