Hop til indhold

Lp træningstråden


Linda
 Share

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia
Jeg ville dele øvelsen op i små momenter så du kan bekræfte hende i de små ting hun gør rigtig.. Først lige start med at hun skal finde plads positionen når hun sidder elelr står foran dig kan hun det så kan du koble apporten på gi hende den i munden og lade hende svinge ind i plads.

 

Det ville ejg ihvertfald prøve hvis det var mig :mrgreen:

 

Hun kan sagtens finde ind i plads positioen uden apporten.. :blink: Det har hun ikke glemt.. Om det er foran mig eller ej:5up:

Men det er som om at hun har glemt at hun også skal det når hun har apporten i munden:mrgreen: Hun ved godt at hun skal ind ved mig, men pludselig skal det være lidt foran mig..

 

Men jeg vil prøve at have hende foran mig med apporten i munden og bede hende om at gå på plads.. og så også træne hvor hun bare går med den på venstre side. Det gjorde jeg en del dengang vi trænede på den, og det virkede ret godt...

Må træne det i dag når vi alligevel skal til træning i aften:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hun kan sagtens finde ind i plads positioen uden apporten.. :blink: Det har hun ikke glemt.. Om det er foran mig eller ej:5up:

Men det er som om at hun har glemt at hun også skal det når hun har apporten i munden:mrgreen: Hun ved godt at hun skal ind ved mig, men pludselig skal det være lidt foran mig..

 

Men jeg vil prøve at have hende foran mig med apporten i munden og bede hende om at gå på plads.. og så også træne hvor hun bare går med den på venstre side. Det gjorde jeg en del dengang vi trænede på den, og det virkede ret godt...

Må træne det i dag når vi alligevel skal til træning i aften:klap:

 

Jeg ville træne afslutninger, afslutninger og afslutninger. Afslutningen skal være det nemmeste og det sjoveste. Så jeg tror at hvis det var mig, så ville jeg gøre netop som du beskriver :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fællesdæk - hvor stille skal hunden ligge? Har prøvet lidt med søsters, den ligger så fint, men halen pisker afsted, efter 5 minutter falder hun i søvn og falder lidt om på siden, vil det være ok?

 

Så længe hun bliver på stedet tror jeg ikke du ville blive trukket i hverken klasse I eller II. Måske en smule i klasse III (afhængig af dommeren).

 

I eliteklassen vil du helt sikkert blive trukket, hvis hunden falder om på siden, men hvor meget ved jeg ikke :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fællesdæk - hvor stille skal hunden ligge? Har prøvet lidt med søsters, den ligger så fint, men halen pisker afsted, efter 5 minutter falder hun i søvn og falder lidt om på siden, vil det være ok?

 

Det er først i klasse 3, at man er oppe på 4 minutter. Klasse 2 er 2 minutter og klasse 1 er 1 minut. Hunden må logre alt det den vil, men den må ikke vælte om på siden. Vælter den helt om på siden så trækker det lidt i alle klasser, men tipper den bare om på siden med bagkroppen, så tæller det ikke før i klasse 3.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan det være, at det altid går galt for os (mig) så snart vi er tilmeldt til prøve??

 

Status på LP2 1 uge inden prøven:

Fællesdæk: OK

Fri ved fod: En del flagren + hund krydser ind foran fører :fornaermet:

Frem- og tilbagespring: OK

Apportering: Hund løber frem til apport, hopper på den, samler den op, men taber den på vej retur. Afslutter pænt i snorlige plads uden apportbuk i munden :stupid::stupid::stupid:

Stå-sid: Hund går inden jeg får sagt plads i begge possitioner.

Fremsending: Hund løber ud i god fart, står ved højre forreste kegle, løber ud til venstre forreste kegle, stiller sig i plawbow og venter :roll:

Stillingsskift: Sit, smukt. Dæk, smukt. Stå, hund løber frem til fører og sætter sig i plads :scared: WTF? :scared:

Indkald fra dæk: Hund bliver pænt liggende, løber frem med god fart, katastrofeopbremser 2 meter fra fører og giver sig til at æde tabte godbidder :damn:

Næseprøve: Hund løber ud, snuser pænt til alle pindene, samle 2 op på en gang (1 rigtig og 1 forkert) løber tilbage til fører, smider begge pinde foran dennes fødder og sætter sig i en skæv plads.

 

Måske jeg bare skulle melde afbud? :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Hvordan kan det være, at det altid går galt for os (mig) så snart vi er tilmeldt til prøve??

 

Status på LP2 1 uge inden prøven:

Fællesdæk: OK

Fri ved fod: En del flagren + hund krydser ind foran fører :fornaermet:

Frem- og tilbagespring: OK

Apportering: Hund løber frem til apport, hopper på den, samler den op, men taber den på vej retur. Afslutter pænt i snorlige plads uden apportbuk i munden :stupid::stupid::stupid:

Stå-sid: Hund går inden jeg får sagt plads i begge possitioner.

Fremsending: Hund løber ud i god fart, står ved højre forreste kegle, løber ud til venstre forreste kegle, stiller sig i plawbow og venter :roll:

Stillingsskift: Sit, smukt. Dæk, smukt. Stå, hund løber frem til fører og sætter sig i plads :scared: WTF? :scared:

Indkald fra dæk: Hund bliver pænt liggende, løber frem med god fart, katastrofeopbremser 2 meter fra fører og giver sig til at æde tabte godbidder :damn:

Næseprøve: Hund løber ud, snuser pænt til alle pindene, samle 2 op på en gang (1 rigtig og 1 forkert) løber tilbage til fører, smider begge pinde foran dennes fødder og sætter sig i en skæv plads.

 

Måske jeg bare skulle melde afbud? :rolleyes:

 

Skal det ikke altid gå lidt halv dårligt inden en rigtig prøve?;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan det være, at det altid går galt for os (mig) så snart vi er tilmeldt til prøve??

 

Status på LP2 1 uge inden prøven:

Fællesdæk: OK

Fri ved fod: En del flagren + hund krydser ind foran fører :fornaermet:

Frem- og tilbagespring: OK

Apportering: Hund løber frem til apport, hopper på den, samler den op, men taber den på vej retur. Afslutter pænt i snorlige plads uden apportbuk i munden :stupid::stupid::stupid:

Stå-sid: Hund går inden jeg får sagt plads i begge possitioner.

Fremsending: Hund løber ud i god fart, står ved højre forreste kegle, løber ud til venstre forreste kegle, stiller sig i plawbow og venter :roll:

Stillingsskift: Sit, smukt. Dæk, smukt. Stå, hund løber frem til fører og sætter sig i plads :scared: WTF? :scared:

Indkald fra dæk: Hund bliver pænt liggende, løber frem med god fart, katastrofeopbremser 2 meter fra fører og giver sig til at æde tabte godbidder :damn:

Næseprøve: Hund løber ud, snuser pænt til alle pindene, samle 2 op på en gang (1 rigtig og 1 forkert) løber tilbage til fører, smider begge pinde foran dennes fødder og sætter sig i en skæv plads.

 

Måske jeg bare skulle melde afbud? :rolleyes:

 

Selvfølgelig skal du ikke melde afbud. Du skal bare klø på, og så skal det nok gå :5up:.

 

Sæt dine mål efter hvad hunden realistisk kan leve op til. Det kunne fx være at klare de 3 første øvelser med min. 7-8 point i hver. Og så husk at være glad hvis dét går godt og lad være med at tage resten af øvelserne som andet end træning.

 

Hvis de fejl hunden har lavet i de andre øvelser skyldes at den ikke kender øvelserne ordentligt er det for sent at rette på det nu. Så der er ingen grund til at forsøge at lære den en masse i den næste uge, med risiko for at i løber helt surt i det.

 

Hvis fejlene skyldes at i har haft en dårlig dag, så husk på at en dårlige generalprøve... Det skal nok gå :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan det være, at det altid går galt for os (mig) så snart vi er tilmeldt til prøve??

 

Status på LP2 1 uge inden prøven:

Fællesdæk: OK

Fri ved fod: En del flagren + hund krydser ind foran fører :fornaermet:

Frem- og tilbagespring: OK

Apportering: Hund løber frem til apport, hopper på den, samler den op, men taber den på vej retur. Afslutter pænt i snorlige plads uden apportbuk i munden :stupid::stupid::stupid:

Stå-sid: Hund går inden jeg får sagt plads i begge possitioner.

Fremsending: Hund løber ud i god fart, står ved højre forreste kegle, løber ud til venstre forreste kegle, stiller sig i plawbow og venter :roll:

Stillingsskift: Sit, smukt. Dæk, smukt. Stå, hund løber frem til fører og sætter sig i plads :scared: WTF? :scared:

Indkald fra dæk: Hund bliver pænt liggende, løber frem med god fart, katastrofeopbremser 2 meter fra fører og giver sig til at æde tabte godbidder :damn:

Næseprøve: Hund løber ud, snuser pænt til alle pindene, samle 2 op på en gang (1 rigtig og 1 forkert) løber tilbage til fører, smider begge pinde foran dennes fødder og sætter sig i en skæv plads.

 

Måske jeg bare skulle melde afbud? :rolleyes:

 

Eihj, hun har da været super god de sidste par gange til træning og hjemme ved os!... Tossehund!

 

Men er der ikke noget med at den der general prøve skal gå skidt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtigt fin træning med Asta-Pasta i aftes.

Hun gik pænt i felt, lavede flot lineføring, tog den rigtige næsepind :banan: og huskede at tage apportbukken med retur. Afslutningen var stadig skæv... Men det er ok. Den bliver mindre og mindre skæv, og vi skal nok komme til at den sidder lige i skabet med tiden :cool:

 

Hvis bare hun kan holde standarten på søndag og jeg kan holde tungen lige i munden, så har vi den titel uden problemer :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Det går fremad med apport træningen her hjemme.. Hun har opdaget at plads er helt inde ved siden af mig, hun skulle bare ha genopfrisket hukommelsen..:5up:

 

men næsepind skal vi ha fat på lidt mere intenst tror jeg.. Hun samler fint op, og kommer tilbage med den på plads.. men bliver en smule forvirret hvis der ligger to. sidst vi trænede næsepind blev hun så ivrig at hun ville samle begge to op.

 

Jeg ved at hun kan øvelsen, så det kræver nok bare noget mere træning igen af disse øvelser.

 

Glæder mig helt til lp træningen imorgen:klap:

 

Turpohunden: har vi stadig en aftale på torsdag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det går fremad med apport træningen her hjemme.. Hun har opdaget at plads er helt inde ved siden af mig, hun skulle bare ha genopfrisket hukommelsen..:5up:

 

men næsepind skal vi ha fat på lidt mere intenst tror jeg.. Hun samler fint op, og kommer tilbage med den på plads.. men bliver en smule forvirret hvis der ligger to. sidst vi trænede næsepind blev hun så ivrig at hun ville samle begge to op.

 

Jeg ved at hun kan øvelsen, så det kræver nok bare noget mere træning igen af disse øvelser.

 

Glæder mig helt til lp træningen imorgen:klap:

 

Turpohunden: har vi stadig en aftale på torsdag?

 

Fedt at hun har genopdaget pladsen!

Hvad mener du med, at hun bliver forvirret hvis der ligger to pinde? Det er min oplevelse at det ikke er en fordel at træne med to eller tre pinde. Er der flere pinde (jeg træner altid med seks), så bruger hunden oftere snuden i stedet for øjnene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det går fremad med apport træningen her hjemme.. Hun har opdaget at plads er helt inde ved siden af mig, hun skulle bare ha genopfrisket hukommelsen..:5up:

 

men næsepind skal vi ha fat på lidt mere intenst tror jeg.. Hun samler fint op, og kommer tilbage med den på plads.. men bliver en smule forvirret hvis der ligger to. sidst vi trænede næsepind blev hun så ivrig at hun ville samle begge to op.

 

Jeg ved at hun kan øvelsen, så det kræver nok bare noget mere træning igen af disse øvelser.

 

Glæder mig helt til lp træningen imorgen:klap:

 

Turpohunden: har vi stadig en aftale på torsdag?

 

Det har vi i hvert fald. Og det lyder til at jeg skal tagen en hel spandfuld næseprøver med. Det kunne vi nemlig også godt trænge til at træne lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Fedt at hun har genopdaget pladsen!

Hvad mener du med, at hun bliver forvirret hvis der ligger to pinde? Det er min oplevelse at det ikke er en fordel at træne med to eller tre pinde. Er der flere pinde (jeg træner altid med seks), så bruger hunden oftere snuden i stedet for øjnene.

 

Hun samler fint op hvis der blot ligger en pind fremme. Så jeg tænkte at jeg ville bygge på med endnu en pind, og så endnu en osv osv. så vi kom op på det korrekte antal i forhold til prøven..

 

Men jeg kan da godt se pointen i at det måske er bedre at bruge flere pinde end 3, sådan så hun snuser sig frem til den rigtige hvilket det jo også gælder om.. Det har jeg egentlig ikke tænkt så meget over.. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Det har vi i hvert fald. Og det lyder til at jeg skal tagen en hel spandfuld næseprøver med. Det kunne vi nemlig også godt trænge til at træne lidt.

 

Jaaa jeg har en ide om at vi skal ha trænet noget næse og apport på torsdag.. Så det lyder til at vi har en plan:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun samler fint op hvis der blot ligger en pind fremme. Så jeg tænkte at jeg ville bygge på med endnu en pind, og så endnu en osv osv. så vi kom op på det korrekte antal i forhold til prøven..

 

Men jeg kan da godt se pointen i at det måske er bedre at bruge flere pinde end 3, sådan så hun snuser sig frem til den rigtige hvilket det jo også gælder om.. Det har jeg egentlig ikke tænkt så meget over.. :oops:

 

Jeg vil sige (og jeg har ikke ret - bare min "idé"), at du indtil nu har trænet optag og apportering. Du har ikke trænet søget. Søget mener jeg skal trænes helt selvstændigt. Her vil jeg som udgangspunkt ligge mange pinde ud - gerne i en bunke i starten. Jeg ville aldrig træne med mindre end 5-6 stykker. Det er som om, at når der er færre pinde, så bruger hunden synet. Det er i hvert tilfælde mig erfaring.

 

Jeg træner næseprøve med Spot nu. Der træner jeg altid med 6 pinde. I starten havde jeg en bunke, men da han er ret vild, så skiftede jeg hurtigt over til 6 (han smed sig ovenpå bunken og samlede alle dem, han kunne have i munden). Jeg træner kun søget pt og lægger godbidder ud den første gang jeg sender ham til søget (altså under hver træningsgang). På den måde får han "gang i næsen" og forstår øvelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg vil sige (og jeg har ikke ret - bare min "idé"), at du indtil nu har trænet optag og apportering. Du har ikke trænet søget. Søget mener jeg skal trænes helt selvstændigt. Her vil jeg som udgangspunkt ligge mange pinde ud - gerne i en bunke i starten. Jeg ville aldrig træne med mindre end 5-6 stykker. Det er som om, at når der er færre pinde, så bruger hunden synet. Det er i hvert tilfælde mig erfaring.

 

Jeg træner næseprøve med Spot nu. Der træner jeg altid med 6 pinde. I starten havde jeg en bunke, men da han er ret vild, så skiftede jeg hurtigt over til 6 (han smed sig ovenpå bunken og samlede alle dem, han kunne have i munden). Jeg træner kun søget pt og lægger godbidder ud den første gang jeg sender ham til søget (altså under hver træningsgang). På den måde får han "gang i næsen" og forstår øvelsen.

 

Jeg har jo tidligere haft trænet næsepind med hende dengang vi gik til lp.. og her trænede vi også med flere pinde til træningen, også med de andres pinde og deres fært på.

 

Vi træner også næsepind ved at gemme den, sådan så hun bruger næsen i stedet for synet... Men jeg kan godt se fidusen i at få lagt flere pinde ud når vi træner... Så det vil jeg da gøre fra nu af!:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo tidligere haft trænet næsepind med hende dengang vi gik til lp.. og her trænede vi også med flere pinde til træningen, også med de andres pinde og deres fært på.

 

Vi træner også næsepind ved at gemme den, sådan så hun bruger næsen i stedet for synet... Men jeg kan godt se fidusen i at få lagt flere pinde ud når vi træner... Så det vil jeg da gøre fra nu af!:5up:

 

Jeg tror sådan set også, at det er fint nok, men jeg tror samtidig at det er vigtigt at komme videre relativt hurtigt til det, der er det "rigtige billede". Altså at de ligger ude på række.

Det er klart min erfaring, at hvis ikke man rykker videre fra hjælpemetoderne relativt hurtigt, så kan man få en hund som er afhængig af hjælpen. Eks. som er afhængig af, at næseprøven er gemt i græsset for at der kommer et søg eller som er afhængig af en target i feltet. Jeg har nemlig lavet det flere gange med Carla og sikken et arbejde det er efterfølgende! Jeg har så også bare lavet virkelig mange fejl med hende :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stemmer også for mange pinde i starten - gerne flere end 6! For at få gang i et pænt og roligt søg skal du sikre dig flere ting

 

- hunden skal være i den rigtige stemning, dvs. rolig (tjek for roligt åndedræt og lukket mund, hvis hun normalt halser)

-hunden skal vide, hvordan den går til næseprøverne (jeg træner venstre ind og bagom, så hun søger med hovedet mod mig - indlæres ved at gå med hunden mange, mange gange og senere evt. lægge target ud til venstre for næseprøverne)

- du kan evt. lægge godbidder under den rigtige, så du ikke får lært hende at smage på de andre

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...