Hop til indhold

Lp træningstråden


Linda
 Share

Recommended Posts

men det betyder ikke noget for bedømmelsen.

 

Det er jeg så desværre ikke så sikker på. Min erfaring er, at flere dommere har svært ved at forlige sig med, at hunden flytter bagparten frem og tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det er jeg så desværre ikke så sikker på. Min erfaring er, at flere dommere har svært ved at forlige sig med, at hunden flytter bagparten frem og tilbage.

 

Det har de ikke i eliten - og ikke internationalt. I Eliten skal de jo følge de internationale regler og der står ikke noget om det. Det trækker i hvert tilfælde ikke ned til NM og VM.

At der så kan være en lokal dommer, der trækker for det, det må jeg tage med :-D Så kan jeg vise vedkommende reglementet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt synes jeg så at det er pænest hvis bagdelen bliver på det samme sted, men det er jo en smagssag :-D

 

Det synes jeg faktisk også! Men altså det er jo en x4 øvelse og hvis der er bedre odds for at få et stabilt stillingsskifte med forbenslåsning, så kan jeg godt leve med at æstetikken ryger :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan personligt også bedst lide de låste bagben...

 

Jeg tænker lidt at grunden til at så mange har problemer med øvelsen (inkl mig selv) er at hundene ikke har nok bevidsthed om deres bagben? Vi er gode til at lære dem bagPARTSkontrol men de har ikke meget bevidsthed om hvordan de bevæger én bagpote af gangen. Det er bare min teori.

 

Jeg kan fx sagtens få Tempo til at stille sig med bagbenene på noget men han kan simpelthen ikke forstå at løfte et bagben af gangen.

 

Med forbenene er vi meget bedre til at få indlært target og pote øvelser.

 

Når jeg engang får en hvalp skal en af de ting der skal leges med i babytiden i hvert fald være en masse kropskontroløvelser. Hvis hunden ved præcis hvor den har ALLE FIRE poter tror jeg det kan gøre mange ting lettere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan personligt også bedst lide de låste bagben...

 

Jeg tænker lidt at grunden til at så mange har problemer med øvelsen (inkl mig selv) er at hundene ikke har nok bevidsthed om deres bagben? Vi er gode til at lære dem bagPARTSkontrol men de har ikke meget bevidsthed om hvordan de bevæger én bagpote af gangen. Det er bare min teori.

 

Jeg kan fx sagtens få Tempo til at stille sig med bagbenene på noget men han kan simpelthen ikke forstå at løfte et bagben af gangen.

 

Med forbenene er vi meget bedre til at få indlært target og pote øvelser.

 

Når jeg engang får en hvalp skal en af de ting der skal leges med i babytiden i hvert fald være en masse kropskontroløvelser. Hvis hunden ved præcis hvor den har ALLE FIRE poter tror jeg det kan gøre mange ting lettere.

 

Tror du har ret i at det betyder enormt meget. Men stadig, så tænker jeg at helt basic så bruger hundene jo forpoterne på en anden måde. Altså de har helt andre funktioner. De skal kunne gribe, holde osv. Selvom vi træner bagbenskontrol og potekontrol, så er jeg bare i tvivl om vi nogensinde kan få den samme bevidsthed? Jeg ved det ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer til at tænke på det med muskulær hukommelse(eller hvad det nu kaldes). Altså det med at en hund kan sagtens kan forsætte med at halte selvom der ikke længere er noget galt med den, fordi der i selve det muskulære er en "hukommelse", der siger at det er sådan vi gør. Jeg kæmper med et problem med min egen hund. Da hun havde ondt i knæet(da hun var skadet) satte hun sig altid forsigtigt ned for at det ikke skulle gøre ondt. Det er simpelthen umuligt at pille af hende(og hun er gennemtjekker og klart bedre muskelmæssigt i bagparten end før). Hun sætter sig lynhurtigt når der er godbidder og jeg trækker hende på dem. Men så snart der ikke er det på så er hun igen meget forsigtig når hun sætter sig.

 

Jeg tænker lidt at det kan være det samme der kan drille i forbindelse med stillingsskiftet :vedikke: At hvis det nu fra starten af har været en helt naturlig bevægelse for hunden at sætte sig ved at trække bagparten ind under sig, jamen, så vil den have en tendens til dette.

Jeg ved i hvertfald at for en del DcH-hunde så er der problemer med afleveringen af apporten og indkald ved fremadsendelse, fordi de når de sætter sig ned flytter deres forben. Så selvom de står helt tæt inde ved føreren, så kan de være mere end en halvmeter væk.

 

Så det jeg nok ville gøre er at se hvad der er naturligt for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer til at tænke på det med muskulær hukommelse(eller hvad det nu kaldes). Altså det med at en hund kan sagtens kan forsætte med at halte selvom der ikke længere er noget galt med den, fordi der i selve det muskulære er en "hukommelse", der siger at det er sådan vi gør. Jeg kæmper med et problem med min egen hund. Da hun havde ondt i knæet(da hun var skadet) satte hun sig altid forsigtigt ned for at det ikke skulle gøre ondt. Det er simpelthen umuligt at pille af hende(og hun er gennemtjekker og klart bedre muskelmæssigt i bagparten end før). Hun sætter sig lynhurtigt når der er godbidder og jeg trækker hende på dem. Men så snart der ikke er det på så er hun igen meget forsigtig når hun sætter sig.

 

Jeg tænker lidt at det kan være det samme der kan drille i forbindelse med stillingsskiftet :vedikke: At hvis det nu fra starten af har været en helt naturlig bevægelse for hunden at sætte sig ved at trække bagparten ind under sig, jamen, så vil den have en tendens til dette.

Jeg ved i hvertfald at for en del DcH-hunde så er der problemer med afleveringen af apporten og indkald ved fremadsendelse, fordi de når de sætter sig ned flytter deres forben. Så selvom de står helt tæt inde ved føreren, så kan de være mere end en halvmeter væk.

 

Så det jeg nok ville gøre er at se hvad der er naturligt for hunden.

 

Tror det er en rigtig god pointe!! Altså observere og se hvad der falder naturligt for hunden og så bygge videre på den adfærd. Den idé er købt!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er sæsonen i gang og vi lagde ud med første LP-prøve i går. Havde SLET ikke trænet og for at gøre det bedre havde Spot flækket en negl. Desuden var det i ridehus og det gør noget ved Spot. Det aktiverer ligesom et ekstra gear :blink:

Spot gik super godt. Nogle dumme fejl fordi han var overtændt, men generelt med meget meget fin attitude. Desværre var dommeren i går ikke lige dommeren til den type hund, han er mere til de rolige og langsomme, men det betyder jo ikke noget for mig, for jeg ved hvad jeg vil have og skal bruge for at være med i toppen. Men det kostede lidt point, som jeg havde fået ved de andre dommere. Eks. gik Spot et PERFEKT lyn. Han har aldrig gået så flot et lyn før. Det var til 9,5 mindst! Og det fik vi 8 for, fordi Spot pressede - hvilket ikke er rigtigt. Han presser aldrig i lyn.

Lidt af pointene var vi nu også selv skyld i, eks. tyvstartede Spot indkaldet og mistede derved en position.

Vores fokusområder var felt og apport og begge var jeg ovenud tilfreds med! Apporten gav fuldt hus og feltet 9. Og de ting vi havde arbejdet med fungerede.

I alt 200 og nogle og 60 (kan ikke huske det) og 2. vinder.

 

Nu skal jeg have fat i DKK for at finde ud af om vi kan blive elitechampions næste gang. For nu har Spot én 1. præmie i Sverige og en i DK. Så er spørgsmålet omhan skal bruge en eller to mere i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er sæsonen i gang og vi lagde ud med første LP-prøve i går. Havde SLET ikke trænet og for at gøre det bedre havde Spot flækket en negl. Desuden var det i ridehus og det gør noget ved Spot. Det aktiverer ligesom et ekstra gear :blink:

Spot gik super godt. Nogle dumme fejl fordi han var overtændt, men generelt med meget meget fin attitude. Desværre var dommeren i går ikke lige dommeren til den type hund, han er mere til de rolige og langsomme, men det betyder jo ikke noget for mig, for jeg ved hvad jeg vil have og skal bruge for at være med i toppen. Men det kostede lidt point, som jeg havde fået ved de andre dommere. Eks. gik Spot et PERFEKT lyn. Han har aldrig gået så flot et lyn før. Det var til 9,5 mindst! Og det fik vi 8 for, fordi Spot pressede - hvilket ikke er rigtigt. Han presser aldrig i lyn.

Lidt af pointene var vi nu også selv skyld i, eks. tyvstartede Spot indkaldet og mistede derved en position.

Vores fokusområder var felt og apport og begge var jeg ovenud tilfreds med! Apporten gav fuldt hus og feltet 9. Og de ting vi havde arbejdet med fungerede.

I alt 200 og nogle og 60 (kan ikke huske det) og 2. vinder.

 

Nu skal jeg have fat i DKK for at finde ud af om vi kan blive elitechampions næste gang. For nu har Spot én 1. præmie i Sverige og en i DK. Så er spørgsmålet omhan skal bruge en eller to mere i DK.

 

Wuhu hvor sejt :banan:. Godt at ham Spot er tilbage på banerne igen. Det lyder til at han er ved at være klar til de helt store resultater i eliten :5up:

 

Jeg har slet ikke styr på reglerne mht. champion men mon ikke han skal have tre i DK? og så giver hans resultat i Norge ham efterfølgende ret til norsk lydighedschampion? Det er bare et gæt... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Wuhu hvor sejt :banan:. Godt at ham Spot er tilbage på banerne igen. Det lyder til at han er ved at være klar til de helt store resultater i eliten :5up:

 

Jeg har slet ikke styr på reglerne mht. champion men mon ikke han skal have tre i DK? og så giver hans resultat i Norge ham efterfølgende ret til norsk lydighedschampion? Det er bare et gæt... :vedikke:

 

Ja, det var en rigtig god fornemmelse!

Altså mange småfejl, men skidt med det. Attituden var perfekt og ingen 0'er. Så er man langt :-D

Spurgte dommeren i går og han mente den talte som én den fra Sverige... jeg tænkte nemlig det samme som dig. Jeg kan naturligvis også bare lade være med at sige noget om den i sverige og så bare få tre i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Siri, hvad betyder at gå et lyn? Ved ikke hvorfor jeg ikke har set dit indlæg før i dag.

 

Kom egentlig herind for at spørge om andre trænere er ligeså "onde" som min var for nylig. I fælles sit nøjedes hun ikke med at rende rundt og smide bolde og legetøj for at forstyrre dem, hun gik rundt imellem dem og råbte "come" eller "okay" (øvelse færdig signal) eller "lie down" :sjov:

 

Heldigvis ignorerede de fleste hende, inklusive Leah :lun:

 

Men da hun tog sin egen hund ud for at lege med bold foran de siddende hunde, så kunne jeg da ikke dy mig for at rende hen og tilbyde hendes hund en lækker godbid. Jeg blev ignoreret. :fornaermet: Men vi fik os alle et godt grin. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri, hvad betyder at gå et lyn? Ved ikke hvorfor jeg ikke har set dit indlæg før i dag.

 

Kom egentlig herind for at spørge om andre trænere er ligeså "onde" som min var for nylig. I fælles sit nøjedes hun ikke med at rende rundt og smide bolde og legetøj for at forstyrre dem, hun gik rundt imellem dem og råbte "come" eller "okay" (øvelse færdig signal) eller "lie down" :sjov:

 

Heldigvis ignorerede de fleste hende, inklusive Leah :lun:

 

Men da hun tog sin egen hund ud for at lege med bold foran de siddende hunde, så kunne jeg da ikke dy mig for at rende hen og tilbyde hendes hund en lækker godbid. Jeg blev ignoreret. :fornaermet: Men vi fik os alle et godt grin. :lol:

 

Lynet er det samme som Z, som er sit, dæk og stå under gang i eliteklassen ( i vilkårlig rækkefølge). Det gås mellem 4 kegler, som har form som et "lyn" - derfor navnet :-D

Jeg hører til i samme onde kategori som din træner - det er god træning :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Var endelig til træning i aften, det har været aflyst så mange gange af forskellige årsager, og jeg må blankt indrømme at vi ikke har trænet vildt meget ind imellem, nok mest pga. Apollos ankomst. Men fik meget ros, og det fede er, at det ikke var Leah der havde brug for ros, hun er virkelig sej til de fleste øvelser, men jeg har langt om længe fået rettet op på min skæve skulder- og hovedholdning. Man kan virkelig få raget nogle dårlige vaner til sig, jeg tror egentlig vi har sværere ved at rette vores egne fejl end vi har ved at rette hundenes "fejl" som jo selvfølgelig også er vores skyld. Bare glad over en dejlig gang træning og det giver meget motivation til arbejde videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Har besluttet Cassi skal stilles i Vallensbæk i slutningen af august igen. Og ville gerne skrive om træningen. Men er det ikke snart på tide med en ny tråd?

 

Nå, anyway... Jeg kan ikke finde min dommerseddel fra prøven i februar. Vi fik 140 point, hvor de 20 gik fra med vores næseprøve. Og så mener jeg vi fik 7 komma et eller andet for lineføringen(vi var så heldige at man havde stillet kassen med næsepinde lige der hvor vi skulle gå forbi og hunden er nysgerrig ellers gik hun perfekt indtil da) og så vist nok kun 5 for springet(hun ville ikke sætte sig på plads). Resten var som jeg husker det mellem 9 og 10.

 

Så det der skal arbejdes med er jo stadig min nemesis i form af den næseprøve :damn: Ville sådan ønske at der var en der boede i nærheden som man lige kunne smutte forbi og få hjælp til prøven med. Jeg tror dog at jeg vil forsøge lidt med den hvor hun ikke kan røre ved pinden. I Fakta har de nogle små bøtter der har en størrelse hvor der lige akkurat kan være en næsepinde i. Så tænker at køre en masse med fokus på markering af pinden. En korrekt markering giver jo trods alt halvdelen af pointene.

 

Men er det helt ude i hampen?

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Var lidt stolt af Leah her i aften. Vi startede dagen med enetime i agility og bagefter rendte hun rundt herhjemme og jagede egern og legede med Apollo, så hun var rimeligt godt brugt, da vi ankom til lydighedstræning. Det sidste vi gør til træning er fælles sit og dæk, og i fælles sit kunne jeg godt se, at hun virkelig havde lyst til at lægge sig ned, men hun gjorde det ikke.

 

Så gav hendes nabohund hende en strålende undskyldning for at flytte sig, da han rejste sig og kom over og viste interesse for hendes bagdel. Hun rørte sig stadig ikke, men kiggede lidt spørgende på mig. Heldigvis var ejeren hurtig til at få fat på ham, og vi fuldførte øvelsen. Det gav selvfølgelig lidt jackpot i godbidder! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Sådan lidt generel info: Der har længe været rygter om at FCIklassen skal ændres om et par år. Det eneste jeg er næsten sikker på, er at metalapporten udgår - det har jeg nemlig næsten direkte fra FCI.

De andre mere løse rygter er: fællesdæk udgår, erstattes af afdækning hvorefter hundene kaldes ind enkeltvis. Keglen før feltet udgår. Springet ændres og der kommer måske en kegle på inden - springet er dog stadig med apport, bare en træapport.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan lidt generel info: Der har længe været rygter om at FCIklassen skal ændres om et par år. Det eneste jeg er næsten sikker på, er at metalapporten udgår - det har jeg nemlig næsten direkte fra FCI.

De andre mere løse rygter er: fællesdæk udgår, erstattes af afdækning hvorefter hundene kaldes ind enkeltvis. Keglen før feltet udgår. Springet ændres og der kommer måske en kegle på inden - springet er dog stadig med apport, bare en træapport.

 

Det lyder rigtig spændende. Og godt initiativ at få ændret lidt i programmet. Jeg glæder mig til at se hvad det ender med :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...