Hop til indhold

Lp træningstråden


Linda
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Takker.

 

Ja, det er valgfrit om man vil føre hunden i line i kl. 1 og 2.

Det er bare enten/eller ved samme prøve, så man må ikke liiiige sætte line på til f.eks spring, hvor hunden godt kan blive lidt glad :engel:

Men det er super fedt, man ikke skal have den skide line på.

 

Vi prøver uden næste gang.

 

Fedt! Virkelig rart at de har fået det indført! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sejt hvor er I dygtige Miss_M ;-)

 

Taaak :bighug:

Der er riiiigeligt at arbejde med endnu, men han er så fin, min sødeste Dingle - Det er Bamse nu også, men har ikke lige fået klippet hans program sammen endnu. Det var lige filmet over flere gange.

Det er også vææææsentlig mere rodet :sjov:

 

Fedt! Virkelig rart at de har fået det indført! :-D

 

HELT vildt!

Men så fint det er valgfrit, så man selv kan vælge alt efter hvad type hund man har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Taaak :bighug:

Der er riiiigeligt at arbejde med endnu, men han er så fin, min sødeste Dingle - Det er Bamse nu også, men har ikke lige fået klippet hans program sammen endnu. Det var lige filmet over flere gange.

Det er også vææææsentlig mere rodet :sjov:

 

 

 

HELT vildt!

Men så fint det er valgfrit, så man selv kan vælge alt efter hvad type hund man har.

 

 

Hvad filmer du med og hvad bruger du når du klipper i filmen ? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så kom Bamses program også online.

 

Mere sjovt og glad, end kønt :mrgreen:

Men nyder hvert et glædes hop og hver en logren og balladestreg fra ham - Så længe han synes det er så fedt, så får han lov at starte og så går jeg bare tilbage til ham i dækken, hvis jeg kan se han ikke mentalt kan rumme det.

 

[video=youtube;tKkCtkY-kxw]

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Har været på NoLimitObedience kursus med Maria Brandel og Siv Svendsen.

Tror det er de bedste penge jeg nogensinde har givet ud.

 

Fik en masse grundelementer med hjem, jeg skal arbejde videre med.

Og har fået afprøvet nogle af tingene herhjemme og det er en kæmpe forskel det gør på Yoda.

Kan virkelig få meget KAPOW ud af ham.

 

Og han havde en helt anden attitude fra starten af træningen i dag, end han har haft i noget tid.

 

Kort sagt, så er der ekstremt meget leg og meget "tumlen" - Og meget lidt decideret præcisionsarbejde, det køre jeg i små pas af 5-6 gentagelser, lagt ind i noget løbearbejde og leg.

Han er også ret vild til at skifte fra højt tempo, til at have hovedet med i de rolige øvelser.

 

Så det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lyder det godt :5up:

jeg ville gerne ha været med, men syntes det var for dyrt.

Og mit niveau er vist for dårlig i lydighed. :roll:

 

Hvad mener du med løbearbejde? :hmm:

Vi mangler virkelig noget KAPOW :mrgreen: så vil gerne lære lidt.

 

Haha, nu arbejdede vi med det niveau hundene var på - Og Yoda var på total begynder niveau, fordi han var helt færdig i varmen.

Men nogle gange er de elementære ting også de vigtigste at få nye øjne på.

 

 

Med løbearbejde så tænker jeg på alle de øvelser hvor han skal løbe :mrgreen:

Og så laver jeg forskellige setups, med forskellige belønningsstrategier så jeg virkelig får puttet noget forventning og energi i ham.

Men vigtigst af alt - Så fik jeg lige et los i røven.

 

Yoda tænder jo mest på....... Mig.....

Legetøj, godbidder.... Alt sammen fint, men kun hvis jeg er 110% med i belønningen og giver mig selv lige så meget som jeg ønsker han skal give sig.

Det har jeg brugt mindre og mindre energi på, mens jeg har forventet mere og mere af ham - Ikke verdens bedste kombi, hvis man vil have noget KAPOW :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

@Miss_M, det lyder som et rigtigt spændende og givende kursus.

 

*******************************************

 

Jeg overvejer at stille Cassi i LP1 i 2016(nu hvor der ikke er næseprøve med er der da en lille chance for at hun kan være med). Den eneste ting jeg har være lidt uha omkring har været at der er kommet stå ind i stillingsskiftet, og det har Cassi altså ikke været super til. Og hvad gjorde hun idag, tjoh, da der blev sagt stå stil hende rejste hun sig fra dækken og flyttede ikke det mindste på sig. Og det er en øvelse vi ikke har arbejdet med i knap halvandet år. Der skal lige arbejdes lidt med dækken fra stå, så hun laver smæk-dæk og ikke "jeg sætter mig lige for så at lægge mig" eller som hun har gang i lige nu "se hvor jeg kan stritte med måsen".

 

Alt andet er der styr på, så tænker at det bliver vores vinterprojekt når der er pause fra både agility og freestyle, og så satser jeg på at der er mulighed for at tage til Sorø til februar og så forbedre 2. pr. fra 2014. Men det skal være sådan at jeg føler hun er klar, for det er dælme dyrt at stille til start i LP.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Miss_M, det lyder som et rigtigt spændende og givende kursus.

 

*******************************************

 

Jeg overvejer at stille Cassi i LP1 i 2016(nu hvor der ikke er næseprøve med er der da en lille chance for at hun kan være med). Den eneste ting jeg har være lidt uha omkring har været at der er kommet stå ind i stillingsskiftet, og det har Cassi altså ikke været super til. Og hvad gjorde hun idag, tjoh, da der blev sagt stå stil hende rejste hun sig fra dækken og flyttede ikke det mindste på sig. Og det er en øvelse vi ikke har arbejdet med i knap halvandet år. Der skal lige arbejdes lidt med dækken fra stå, så hun laver smæk-dæk og ikke "jeg sætter mig lige for så at lægge mig" eller som hun har gang i lige nu "se hvor jeg kan stritte med måsen".

 

Alt andet er der styr på, så tænker at det bliver vores vinterprojekt når der er pause fra både agility og freestyle, og så satser jeg på at der er mulighed for at tage til Sorø til februar og så forbedre 2. pr. fra 2014. Men det skal være sådan at jeg føler hun er klar, for det er dælme dyrt at stille til start i LP.

 

Kan helt klart anbefale at tage på kursus med Siv og Maria, når muligheden byder sig.

Det er pengene værd :5up:

 

 

 

Glæder mig til det nye program, men synes det er noget rod det skifter midt i en sæson.

Men satser selv på 2'eren efter DM og den holder vi nok fast i sæsonen ud, mens vi træner mod 3'eren.

 

Stillingsskiftet er også svært, men fik nogle rigtig gode fif på kurset og med tålmodighed og maaaaaaange gentagelser, så går det fremad.

Har arbejdet meget med at han har fokus på bagbenene og en bagudrettet bevægelse fra stå og ned i sit/dæk.

Men det kræver sindssygt mange gentagelser og det er noget vi hygger med hver aften :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan helt klart anbefale at tage på kursus med Siv og Maria, når muligheden byder sig.

Det er pengene værd :5up:

 

 

 

Glæder mig til det nye program, men synes det er noget rod det skifter midt i en sæson.

Men satser selv på 2'eren efter DM og den holder vi nok fast i sæsonen ud, mens vi træner mod 3'eren.

 

Stillingsskiftet er også svært, men fik nogle rigtig gode fif på kurset og med tålmodighed og maaaaaaange gentagelser, så går det fremad.

Har arbejdet meget med at han har fokus på bagbenene og en bagudrettet bevægelse fra stå og ned i sit/dæk.

Men det kræver sindssygt mange gentagelser og det er noget vi hygger med hver aften :mrgreen:

 

Tror ikke vi gør mere ud af det end at skulle prøve at få den LP1 titel. Så tror ikke vi tager på nogen kurser(vi gemmer pengene til kurser til agility og dogdancing, glæder mig vildt til oktober hvor vi skal på kursus i Rønde i to dage).

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke vi gør mere ud af det end at skulle prøve at få den LP1 titel. Så tror ikke vi tager på nogen kurser(vi gemmer pengene til kurser til agility og dogdancing, glæder mig vildt til oktober hvor vi skal på kursus i Rønde i to dage).

 

 

Tænker, at hvis du ikke vil gå LP andet end for LP1 titlens skyld, så behøver du jo slet ikke vente til det nye program.

Du kan da sagtens få titlen uden at få næseprøven - Det er jo "kun" 20 point og så har du stadig 10 point at smide væk.

Resten af øvelserne er jo ikke svære og så slipper du for at arbejde med stillingskiftet, andet en sit/dæk og det er da lige til at overkomme.

 

Vores LP1 titel fik vi da uden næseprøven, så det kan i dag også sagtens. Så behøver du jo heller ikke bruge mere energi på LP'en, men kan putte energien i det du gerne vil i stedet.

 

 

--------------------------------------

Var til en træningssamling med ialt 13 LP nørder i går.

Det var bare skide godt.

 

Det var en samling dygtige hundefører og hunde på mange niveauer, men en del elitehunde imellem.

 

Fik en masse fif med hjem der skal arbejdes på og fik noget super god miljøtræning - En agerede dommer og en prøveleder, der var telte sat op og hunde der trænede lige op af ringbåndet, så alt var som til en prøve.

Yoda er rimelig konkurrenceklog allerede og det var så sjovt, at se hans fjæs, da jeg pludselig brød ud i jubel midt i hans lineføring. Der var slet ingen tvivl om, at han var overbevist om, at nu var vi til en konkurrence.

Så at se ham blive overrasket på den måde var viiiiirkelig sjovt og fedt.

 

Det er også mega inspirerende at se de andre og hvordan de arbejder, laver deres setup's og deres belønningsstrategier.

Der er så meget, man kan tage med hjem fra sådanne dage og det er en super gruppe af mennesker, som træner meget lig den måde jeg selv træner på.

Så jeg kan virkelig suge til mig.

Yodas søster og halvsøster var også med, så det var ret sjovt at se de 3 i samme program.

 

 

Nå ja for pokker.... Og har da helt glemt at fortælle her, at vi er udtaget til DM i LP1.

Det var lidt en overraskelse, da vores eneste kredsprøve var 170,5 point og det var det laveste der blev udtaget.

Men vi havde så de bedste point i LF og lå derfor som nr. 18.

Så det var rimelig heldigt og absolut ikke noget jeg havde regnet med - Så nu skal vi lige have arbejdet på et par "detaljer" ifht DM :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker, at hvis du ikke vil gå LP andet end for LP1 titlens skyld, så behøver du jo slet ikke vente til det nye program.

Du kan da sagtens få titlen uden at få næseprøven - Det er jo "kun" 20 point og så har du stadig 10 point at smide væk.

Resten af øvelserne er jo ikke svære og så slipper du for at arbejde med stillingskiftet, andet en sit/dæk og det er da lige til at overkomme.

 

Vores LP1 titel fik vi da uden næseprøven, så det kan i dag også sagtens. Så behøver du jo heller ikke bruge mere energi på LP'en, men kan putte energien i det du gerne vil i stedet.

 

 

--------------------------------------

Var til en træningssamling med ialt 13 LP nørder i går.

Det var bare skide godt.

 

Det var en samling dygtige hundefører og hunde på mange niveauer, men en del elitehunde imellem.

 

Fik en masse fif med hjem der skal arbejdes på og fik noget super god miljøtræning - En agerede dommer og en prøveleder, der var telte sat op og hunde der trænede lige op af ringbåndet, så alt var som til en prøve.

Yoda er rimelig konkurrenceklog allerede og det var så sjovt, at se hans fjæs, da jeg pludselig brød ud i jubel midt i hans lineføring. Der var slet ingen tvivl om, at han var overbevist om, at nu var vi til en konkurrence.

Så at se ham blive overrasket på den måde var viiiiirkelig sjovt og fedt.

 

Det er også mega inspirerende at se de andre og hvordan de arbejder, laver deres setup's og deres belønningsstrategier.

Der er så meget, man kan tage med hjem fra sådanne dage og det er en super gruppe af mennesker, som træner meget lig den måde jeg selv træner på.

Så jeg kan virkelig suge til mig.

Yodas søster og halvsøster var også med, så det var ret sjovt at se de 3 i samme program.

 

 

Nå ja for pokker.... Og har da helt glemt at fortælle her, at vi er udtaget til DM i LP1.

Det var lidt en overraskelse, da vores eneste kredsprøve var 170,5 point og det var det laveste der blev udtaget.

Men vi havde så de bedste point i LF og lå derfor som nr. 18.

Så det var rimelig heldigt og absolut ikke noget jeg havde regnet med - Så nu skal vi lige have arbejdet på et par "detaljer" ifht DM :engel:

 

Tillykke med udtagelsen.

 

Mht. den manglende næseprøve, så ja, det kan lade sig gøre, for det var jo en kasse med næseprøver halvvejs inde på banen der var skyld i vi ikke helt fik de sidste point med(den var lige en tand for spændende og man havde ikke tænkt over det da vi var de første der var inde, den stod simpelthen der hvor man skulle gå sådan som vi blev dirigeret).

Men 10 point er så ikke meget man har med en Cassi, som man aldrig helt ved hvor man har, og vi har ikke rigtig tid til at stille op før. Godt nok skal vi til BCK's konkurrence 21/11, men planen er at vi skal op i rally om formiddagen, agility om eftermiddagen og så freestyle om aftenen. Der er vist ingen grund til at skulle koncentrere sig om mere, slet ikke når jeg har to hunde med i byen.

Med det nye program er der ingen øvelser hvor jeg er usikker på hvad udfaldet vil blive. Er hun nogenlunde med, så er den titel sikker, og så kan jeg jo overveje om jeg skal arbejde frem mod en LP2 og så tage ud og træne LP der hvor jeg pt. træner agility. Nu bliver rallyen jo formentlig lagt på hylden til næste år, så der kan jo blive plads til mere, men tror LP-programmet ville passe meget bedre til den lille som er så hurtig og præcis at jeg bare glæder mig til hovedet kommer på plads. Cassi er lidt mere forsigtig og har ikke helt det drive der skal til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med udtagelsen.

 

Mht. den manglende næseprøve, så ja, det kan lade sig gøre, for det var jo en kasse med næseprøver halvvejs inde på banen der var skyld i vi ikke helt fik de sidste point med(den var lige en tand for spændende og man havde ikke tænkt over det da vi var de første der var inde, den stod simpelthen der hvor man skulle gå sådan som vi blev dirigeret).

Men 10 point er så ikke meget man har med en Cassi, som man aldrig helt ved hvor man har, og vi har ikke rigtig tid til at stille op før. Godt nok skal vi til BCK's konkurrence 21/11, men planen er at vi skal op i rally om formiddagen, agility om eftermiddagen og så freestyle om aftenen. Der er vist ingen grund til at skulle koncentrere sig om mere, slet ikke når jeg har to hunde med i byen.

Med det nye program er der ingen øvelser hvor jeg er usikker på hvad udfaldet vil blive. Er hun nogenlunde med, så er den titel sikker, og så kan jeg jo overveje om jeg skal arbejde frem mod en LP2 og så tage ud og træne LP der hvor jeg pt. træner agility. Nu bliver rallyen jo formentlig lagt på hylden til næste år, så der kan jo blive plads til mere, men tror LP-programmet ville passe meget bedre til den lille som er så hurtig og præcis at jeg bare glæder mig til hovedet kommer på plads. Cassi er lidt mere forsigtig og har ikke helt det drive der skal til.

 

Tænker det jo kommer an på hvad du gerne vil - Hvis det bare er for titlens skyld, så er det bare om at komme afsted og få det "overstået". Det kan i sagtens.

Men hvis du rent faktisk gerne vil noget LP, så er det måske en ide at vente og få arbejdet et rigtig stabilt stillingsskift ind, inden og få arbejdet lidt med næseprøven ved siden af.

 

Frem til og med kl 3 er der jo knap så høje krav til tempo og attitude som i Eliten - Det er først der de virkelig begynder at gøre "ondt", hvis der ikke er temmelig meget power og præcision i alt.

 

Men en øvelse der gav en lov til at starte med en succes, i hvert fald for vores vedkommende. Er dog ikke ked af at den er væk, for det har jo ikke meget med lydighed at gøre.

 

Det kommer jo an på hvad hund man har.

Nogle hunde synes det er dybt ubehageligt, næsten uanset hvor positivt det er indlært og andre synes bare det er top-hyggeligt.

 

Men synes der er en meget bedre "rød tråd" i det nye program.

Synes det er lidt en skam næseprøven er væk i 1'eren, for jeg kan frygte mange ikke begynder indlæringen før de har fået deres LP1 titel og kommer til at "hænge fast", fordi det kan være en tricky øvelse.

Tilgengæld levner det jo så plads til nogle andre øvelser der er et fint grundlag for de næste klasser.

Men er meget spændt på det nye program og glæder mig til at komme ud og starte det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig så har jeg jo rigeligt at se til med min Freestyle og agility, og tænker at der kommer en helt naturlig pause fra agilityen, når vi runder midt september. Hun kan jo godt lide at lave noget, så hun skal bare holdes igang. Lige nu fylder Freestylen en del, vi skal til start i kl3 for første gang til september og vi knokler løs med det program. Heldigvis er det stort set på plads, så der er tid til andet(så er der lige en Calle, der skal have sit 1 på plads).

 

Men tænker at en del af LP øvelserne vil være et godt sted at finde inspiration til vintertræningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Jeg har et par dage arbejdet med den del af stillingsskiftet der hedder dæk-stå, og synes egentlig det er OK... Det er så lidt sværere at komme ned igen, og det har hun alle dage været sløv til... Men hvis vi arbejder målrettet med det, så tror jeg det kan blive rigtig fint...

 

 

Og til jer der har forstand på det... Virker det ikke umiddelbart som om hun ville have bedst af at have låste bagben? Tænker når hun nu flytter en del på sine bagben? Ved det er svært at se på en video.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et par dage arbejdet med den del af stillingsskiftet der hedder dæk-stå, og synes egentlig det er OK... Det er så lidt sværere at komme ned igen, og det har hun alle dage været sløv til... Men hvis vi arbejder målrettet med det, så tror jeg det kan blive rigtig fint...

 

 

Og til jer der har forstand på det... Virker det ikke umiddelbart som om hun ville have bedst af at have låste bagben? Tænker når hun nu flytter en del på sine bagben? Ved det er svært at se på en video.

Som jeg ser det, er det kun den første "stå" der er i orden, nummer 2 går hun fremad.

 

Jeg ville gå helt hen foran hende indtil alle skift er på plads. Når du står så langt væk, er det med til at trække hende fremad, så længe sikkerheden mangler.

 

Jeg træner med faste forben i alle skift, og indlæring af "stå" og "smækdæk" laver jeg under bakkeøvelse, så kommer det helt af sig selv at det er bagenden der arbejder, og forenden bliver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et par dage arbejdet med den del af stillingsskiftet der hedder dæk-stå, og synes egentlig det er OK... Det er så lidt sværere at komme ned igen, og det har hun alle dage været sløv til... Men hvis vi arbejder målrettet med det, så tror jeg det kan blive rigtig fint...

 

 

Og til jer der har forstand på det... Virker det ikke umiddelbart som om hun ville have bedst af at have låste bagben? Tænker når hun nu flytter en del på sine bagben? Ved det er svært at se på en video.

 

Hvis jeg skal være helt ærlig, så forstår jeg slet ikke at du belønner for det der? :vedikke: Hun rykker sig alt for langt frem, hun er langsom og hun lægger sig skævt..

 

Personligt har jeg kun trænet med låste bagben, det er umiddelbart min favorit, og det er simpelthen forgået ved at gå helt tæt på, så hunden bliver "presset" tilbage i dæk og gentage 1000 gange, helt tæt på, ind til bevægelsen sidder i kroppen på hunden, inden afstanden stille og roligt øges. Og så har jeg også haft brugt at lægge et bræt lige foran bagpoterne på hunden, som hunden lære at holde bagpoterne lige bagved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre - Det er for sjusket, hvis du går efter pæne point.

 

Og enig med deres løsningsforslag.

 

Bare to små tilføjelser - 1. du arbejder med to ting af gangen. Stå og dæk. Dvs. du får belønnet en elendig dæk i stedet for en pæn stå. Det kan du undgå ved at køre ét skift af gangen og belønne for det.

Maaaaange, mange gange. Evt. med dobbelt godbidder (En i position og en til at trække hunden ind i udgangspositionen igen)

 

2. Hun ligner en der viiiirkelig ikke kan lide dæk kommandoen. Hun smasker, vender hovedet væk og lægger ørerne tilbage. Hvis det er bare et nogenlunde retvisende billede på, hvordan hun har det med den kommando, så er du nød til at starte fuldstændig forfra med frivillig adfærd/lokning alt efter hvad der fungere bedst. Og uden kommando indtil bevægelsesmønstret er som du vil have det og hun synes det er feeeeedt! Så kan der komme en ny kommando på.

 

Uanset hvad dine ambitioner er, så synes jeg i hvertfald dækken er værd at fokusere ret meget på, så det slet ikke kan falde hende ind at reagere på den måde hun gør på videoen - Men bare synes det er herrefedt!

 

 

Om det skal være låste forben eller bagben er umuligt at sige ud fra den video.

Der er du nød til at kigge på hele bevægelsesmønstret - Eller bare bestemme dig for en af delene og så knokle på med det.

 

Stillingsskiftet er en sjov øvelse af træne, men jøsses det kræver mange, mange, mange gentagelser, helt tæt på, især hvis de i forvejen har nogle unoder der skal ændres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har jo hen over sommeren været på nogle kurser og nogle træningssamlinger og fået en del gode ideer.

 

Så har brugt lidt tid på at få det inkorporeret i mit træningsparadigme og få ændret nogle belønningsforventninger hos Yoda og nogle vaner hos mig.

 

Og det går skide godt. :5up:

 

 

Yoda er typen, hvor øvelser og færdigheder ikke er noget problem at indlære - Hvis han mentalt er 110% med og har en stor vilje til at løse opgaven.

Så der ligger en del arbejde med attitude, rigtig meget energi i belønningerne, rigtig meget forstyrrelsestræning og mange små justeringer i opstarter.

 

Hans attitude har da også i den grad ændret sig og det er virkelig fedt at træne med ham.

Han knokler bare derudaf. :lun:

 

Skal starte kl. 2 allerede d. 12/9, så vi har en del småting vi liiiige skal have arbejdet med - Og ja, her er stillingsskiftet også noget der trækker lidt tænder ud.

Det tager rigtig, rigtig lang tid og mange gentagelser at få det rigtige bevægelsesmønster ind.

Men det er super sjovt at arbejde med og pille i de her detaljer.

 

Hans position og stop i feltet, er heller ikke skarpt nok, så det piller vi også lidt i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...