Hop til indhold

Undren i forhold til BARF


CrazyDogLady
 Share

Recommended Posts

til afghansk mynde- den oplevelse omkring mængden af afførring, med skift til barf, kan sagtens opnåes med skift af tørfoder. Der er i store forskelle i hvor meget af proteinet i tørfoder, der udnyttes. Generelt er det billige tørfoder billigt fordi der er en lav udnyttelsesgrad,hvorimod det er ikke altid alt det dyre kan leve op til forventningerne. men man kan sagtens finde tørfoder med høj udnyttelsesgrad.

 

Mht nyresvigten, det er ret alvorligt, og det kan være næsten umuligt, at vide om ens hvalp har problemet,Nyrekost er ikke råt kød og barf er så intensivt at det kan skyde sygdommen ud over rampen- hvis hunden har den genetiske disposition.

 

for alle racerne,undtagen 1 (samojeden, her får hannerne det i udbrud, mens tæven kun bærer genet) gælder det at begge køn kan få det, det kan starte fra 2 månedersalderen og typisk til omkring 20 måneder, men jeg har hørt om hunde der er blevet syge senere, specifikt malamuter.

 

Man skal være meget opmærkssom på om der har været døde eller dødfødte hvalpe i det kuld man han sin hvalp fra.

 

Nyresvigt betyder jo at nyrerne ikke længere renser for affaldsstoffer og disse trænger ud i kroppen/blodbanerne og hurtigt forgifter hunden.

 

Samtidig vil de altid tilstedeværende bakterier, feks campylobacter i kyllingekødet forværrer situationen ret hurtigt.Dobbeltbombadement kan man sige.

 

Urinagtiglugt fra munden er et alvorligt tegn. Men der vil være mange slørede tegn først ,øget tissetrang, væskemangel, sløvhed osv- Hos mennesker vil sygdommen betyde at man er i dialyse og skal have transplanteret en nyre - det er en meget alvorlig llidelse og med dødelig udgang for hunde.

 

Ud af et kuld på 8 hvalpe,vil 2 hvalpe typisk få sygdommen og skal derfor være på skåne kost hele livet , 4 vil have arveanlæggene og bærer sygdommen videre til næste generation (og bør derfor ikke avle) men sygdommen er ikke i udbrud og 2 vil være 100% fri.- dem man så kan avle på.

 

Personligt mener jeg man tager en unødig risiko ved at barfe sine hvalpe ,specielt hvis man har nogle af følgende racer.

 

racerne er cockerspaniel, malamute,samojed, lhasa apso, norsk elkhund, golden retriever, dobermann pinscher, minischnauser, shih tzu, shar pei, nogle pudler,rottweiler,nogle terriertyper af de små ............jeg ved der er flere kan bare ikke lige huske flere lige nu -og som sagt - der kan være en del racer man ikke har opdaget endnu.........

 

Kunne du evt. komme med en kildeangivelse til dette? Det vil jeg gerne læse mere om, især fordi jeg selv har den holdning, at det bedste man kan give sin hvalp er rå mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ud af et kuld på 8 hvalpe,vil 2 hvalpe typisk få sygdommen og skal derfor være på skåne kost hele livet , 4 vil have arveanlæggene og bærer sygdommen videre til næste generation (og bør derfor ikke avle) men sygdommen er ikke i udbrud og 2 vil være 100% fri.- dem man så kan avle på.

 

Er det noget man kan teste for, ved du det?

 

Nu sidder jeg også og tænker på Martin, men ved ikke om man tager en test for epilepsi, og om den kan være misvisende, altså om en dyrlæge kan tro at der er tale om epilepsi men i virkeligheden er det en nyresygdom?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det noget man kan teste for, ved du det?

 

Nu sidder jeg også og tænker på Martin, men ved ikke om man tager en test for epilepsi, og om den kan være misvisende, altså om en dyrlæge kan tro at der er tale om epilepsi men i virkeligheden er det en nyresygdom?

 

Jeg kender ikke Martin, så jeg ved ikke rigtig hvad han har været igennem.

 

Via blodprøver kan man måle forhøjede værdier, som kan indikerer nyreproblemer . Men så er det jo ved at være for sent, hvis den er i udbrud- det bedste er at undgå at fremprovokere sygdommen-- og det tyder på at når man ud over de 20 måneder, så er hunden mindre udsat.. Hvis du først skal ind og genteste (og det mener jeg, kennelerne bør gøre-aht sund avl på sigt) så bliver vil jeg gætte på man skal have fat i landbohøjskole....men jeg kender en af landets dygtigste smådyrsdyrlæger og vil gerne høre hende ad ved lejlighed.

 

Jeg blev opmærkssom på problematikken, fordi jeg mødte, først en kvinde med en malamute,som af dyrlægen var oplyst om at hendes hund led af epilepsi,og at han anbefalede at den blev aflivet, fordi den havde rigtig mange pinefulde anfald hver eneste dag.

Hun barfede.

Hun ville ikke give op og lavede egen skånekost med meget mindre og tilberedt kød og fortalte stolt at hendes hund i dag var rask - og det giver jo ingen mening eftersom epilepsi er en neorologisk og ikke fysisk sygdom............ Hun tror stadig det var epilepsi- og det ærgrer mig jeg ikke har mødt hende igen så jeg kan fortælle hende om problemet.

 

Siden mødte jeg andre hundeejere som fortalte mig samme historie og havde samme erfaring - og det gjorde mig meget nysgerrig. Så jeg ved ikke hvor gode, almindelige dyrlæger er til at spotte denne here nyreinsuffiens, som hedder nefropati.

 

Jeg skal lige sige at jeg ikke er dyrlæge (men adfærdsbiolog og at jeg er igang med at undersøge genetikken på tamhunde i forhold til diverse skramlerier.............og så en hel masse fagligt- og at det er derfor jeg arbejder videre med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må lige sige- at min intention er ikke at skabe debat om epilepsi- har en hund dette, og man så selvbehandler,kan det jo blive alvorligt og skæbnesvangert.

 

Mine indlæg i debatten har til hensigt at få hvalpebarfere til at tænke det grundigt igennem, specielt hvis man har nogle af de udsatte racer, og måske endda en hvalp fra kuld ,hvor der har været dødfødte hvalpe

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Synes at dine indlæg er fine og det med de udsatte racer vidste jeg ikke noget om;-).

Selv har jeg en berner der er blevet barfet fra 3 ugers alderen og min nye hvalp er langsomt blevet introduceret til barf og det kører også fint.

De hører heller ikke til dem på din liste.

Jeg har til gengæld hørt nogen sige at de ikke må få kallun for tit,men det er der vist også delte meninger om.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da interessant - vil du ikke fortælle nærmere? :-D

 

Hvad vil du høre nærmere om? Min hunds historie? Hvilke stoffer det drejer sig om? Eller???

 

Min hunds historie var som så mange andres, manglen på viden om hvad en hund faktisk har brug for og hvordan man tilvejebringer disse ting. Det skulle jeg lære på den hårde måde og jeg har ikke set tilbage. Hele min hjemmeside er et forsøg på at række disse hårdt tilkæmpede, dokumenterede fakta videre så godt jeg kan.

 

De kostplaner jeg har kigget på har som regel følgende fejl: tilberedt kost uden tilskud af kalk; råfoder med for meget kalk; kostplaner der bare siger "kod" uden at tænke på at afhængig af slagsen, vil der evt, mangle B-vitaminer, zink, kobber og jern o.s.v.; store mængder indmad kan give A-vitamin og kobber forgiftning og for meget jern som påvirker optagelsen af kobber og zink; overskud af kalk påvirker optagelsen af zink, der som regel er i underskud alligevel; procenter af madvarer (f.eks. 60% RKBer) i stedet for et præcis gram antal; når mængden justeres fordi hunden måske skal tabe sig glemmer de fleste at mindre mad betyder tilsvarende færre næringsstoffer med mangler som følge; når man regner i procenter tænker de færreste over at 30 % af kalorier er totalt forskelligt fra 30% af totalvægten eller 30 % af volumen af varen. Jeg kunne blive ved men holder her.

 

 

Jeg kender ikke selv til Billinghurst metoden, andet end det jeg ved et hurtigt googlesøg kunne finde - kan det passe at det er råt kød/ben/blendede grøntsager?

 

Ja, det passer men også frugt, mejeri, bælgplanter, og enkelte kornsorter. Selvom Billinghurst siger mange fornuftige og rigtige ting, er han ikke præcis nok med sin vejledning efter min mening, påstår en del underlige ting uden dokumentation, og er ensidig forudindtaget til fordel for råfodring som en universalmiddel, til skade for mange hunde.

 

Hvordan har de pågældende 'forkerte' foderplaner set ud og hvordan ser en 'rigtig' ud :-)

 

Se ovenover.

En "rigtig" kostplan begynder med det antal kalorier som hunden skal bruge, balancerer de energigivende stoffer protein,fedt og kulhydrater i forhold til disse kalorier og den færdige uge eller 14-dags plan sørger for alle hundens vitamin og mineral behov indenfor den tid. Hvis ikke det er muligt med mad , så tilsættes der kosttilskud til at udfylde hullerne. F.eks. min hund får tilberedt sin mad, så jeg skal altid sørge for en kilde til kalk og det er sjældent jeg ikke skal tilføje zink og kobber, mest fordi hun spiser så få gram så det er umuligt at sørge for nok gennem madvarer alene. Jod skal altid tilføjes og ind i mellem jern. Sådan er det - en nødvendighed der er blevet en vane.

Håber dette er hvad du efterlyser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Via blodprøver kan man måle forhøjede værdier, som kan indikerer nyreproblemer . Men så er det jo ved at være for sent, hvis den er i udbrud- det bedste er at undgå at fremprovokere sygdommen-- og det tyder på at når man ud over de 20 måneder, så er hunden mindre udsat.. Hvis du først skal ind og genteste (og det mener jeg, kennelerne bør gøre-aht sund avl på sigt) så bliver vil jeg gætte på man skal have fat i landbohøjskole....men jeg kender en af landets dygtigste smådyrsdyrlæger og vil gerne høre hende ad ved lejlighed.

 

Det var i forhold til avl jeg tænkte på testen. Ved ikke hvor udbredt genteste er i DK, tror aldrig jeg har set en hjemmeside hvor de skriver de har gentestet deres hund :hmm: Gad vide om man kan se det på hundeweb?

 

Man kan vel også lave en urinprøve hvis en hund allerede er syg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej man genester ikke, indenfor hundeavlen gælder det, at så længe man ikke ved det er dårligt, sådan fra officiel hold, sålænge er der ingen is på koen..........eller deromkring. , det er jo også forholdsvist kompliceret at genteste enkelte hvalpe,som man så allerede har knyttet sig til som ejer................. hvis det ikke sættes i system- og det er det min nuværende undersøgelser omhandler, mere konkret kan jeg så ikke være :cool:

 

Men at undlade at barfe de første år, på risikogrupperne, det er et sted at starte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
til afghansk mynde- den oplevelse omkring mængden af afførring, med skift til barf, kan sagtens opnåes med skift af tørfoder. Der er i store forskelle i hvor meget af proteinet i tørfoder, der udnyttes. Generelt er det billige tørfoder billigt fordi der er en lav udnyttelsesgrad,hvorimod det er ikke altid alt det dyre kan leve op til forventningerne. men man kan sagtens finde tørfoder med høj udnyttelsesgrad.

 

 

Helt sikkert:5up: Nu var vi i den situation at vi provede faktisk en uhyggelig mange forskellige torfoder maerker: Royal canin, Kirkland premium, enova, taste of the wild, natural choice, blue, og canidae. Bl.a royal canin og enova blev anvist af vores dyrlaege. kvalitetsmaessigt blandt de bedste, med undtagelse, maaske royal canin.

 

Vores dyrlaege igennem 8 aar fraraader helt at barfe pga. salmonella overfoerelse risiko. Jeg kan ikke tale paa andres vegne, men efter at have provet alle de fodertyper, vi har vaeret igennem, og dyrlaege besog, med vores hvalp pga konstante problemer med lav appetit, uregelmassig og vandede afforing, og rigtig meget luft i maven.

Saa bestemte jeg mig for at lade resultaterne ved at barfe, som jeg saa hos min hvalps adfaerd og helbred, tale for sig selv, og fortsaette paa trods af dyrlaegens anvisninger. Hun tror rent faktisk han er paa torkost:genert: fordi jeg vil ikke skabe spild. Men hun roser hans helbred, taender og skinnende pels til skyerne hver gang hun ser ham:-D. hans blodtal og nyretal er fine. Synes iovrigt det er en rigtig god ide, at tjekke blod og nyretal uanset hvilken diet, ens hund er paa.

Er sikker paa det er vaerd at tage nyreproblemer alvorligt iforhold til barfe diet samtidig med at man ogsaa taenker paa at det desvaerre ogsaa er et uhyre stort problem med nutidens hunde der udvikler diabetes, voldsomme tandproblemer der kan give hjertekar sygdomme, i direkte sammenhaeng med torfoder.

 

 

min 9-10 aar gamle cocker spiser ogsaa barf paa andet aar nu, efter 8 aar paa premium torkost(Royalcanin,natural choice, og taste of the wild) og der har vi ogsaa oplevet en enkelt mirakulos maerkbar fysisk aendring: Hans taender! Dyrlaegen har ellers anvist os 2 gange til tandrensning, men jeg holdt igen pga. utryghed mhb paa narkose og aeldre hund risikoen. Det er ikke laengere nodvendigt. vores dyrlaege er dybt chokeret over hans flotte taender i den alder han har. hun sagde, hun var dybt imponeret over saa flotte hvide bisser hos aeldre cocker spaniel, at hun maatte tage et billede af dem. de er aldrig blevet proff. renset i hele hans cocker liv.Og synes da ogsaa selv det var en ret flot efter effekt til raafodring, at jeg selv tog et billede af nemos bisser, som jeg vil dele med jer herinde.

 

Min 'diet bibel' er ikke nodvendigvis barf, men at lade hundens helbred tale for sig, dvs. hvordan er blodtallene, nyretal, kropsvaegt, energi,appetit, pelsens tilstand, taendernes tilstand, naar man vurderer rette diet. Hvad enten det er torkost eller raat, eller 'mors egen hjemmemadlavning'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej man genester ikke, indenfor hundeavlen gælder det, at så længe man ikke ved det er dårligt, sådan fra officiel hold, sålænge er der ingen is på koen..........eller deromkring. , det er jo også forholdsvist kompliceret at genteste enkelte hvalpe,som man så allerede har knyttet sig til som ejer................. hvis det ikke sættes i system- og det er det min nuværende undersøgelser omhandler, mere konkret kan jeg så ikke være :cool:

 

Men at undlade at barfe de første år, på risikogrupperne, det er et sted at starte.

 

Gentest af tæven som laver et kuld, ikke hvalpene :-D Hm, så skal man måske kigge på om der er hunde som er døde af nyreproblemer i linierne, problemet er nok, at folk vel som sådan ikke offentlig gør det - ikke som i skjuler det, men dødsårsag bliver vel ikke skrevet andre steder end ved dyrlægen?

 

Jeg ved ikke hvor udbredt det er ved samojeder i DK/EU, jeg har ikke hørt om det før. Vi har nu givet Motor råt siden han var lille, og den næste får det også. Der er jo også andre ting at tænke på, allergi f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gentest af tæven som laver et kuld, ikke hvalpene :-D Hm, så skal man måske kigge på om der er hunde som er døde af nyreproblemer i linierne, problemet er nok, at folk vel som sådan ikke offentlig gør det - ikke som i skjuler det, men dødsårsag bliver vel ikke skrevet andre steder end ved dyrlægen?

 

Jeg ved ikke hvor udbredt det er ved samojeder i DK/EU, jeg har ikke hørt om det før. Vi har nu givet Motor råt siden han var lille, og den næste får det også. Der er jo også andre ting at tænke på, allergi f.eks.

 

 

Ja præcis, i anden tråd har jeg foreslået at man ændre avlen helt, retningslinier,godkendelse af kenneler og meget stærke begrænsninger på hvilke dyr der overhovedet må avles på,inden for alle racer,

 

Meget restriktivt og ja det ville betyde gentestning af tæver og hanner, der bruges , og stikprøver på afkom- indtil der er ryddet op. Det vil betyde at der overordnet bestemmes hvem der passer sammen. Og det vil igen betyde at dommerne ikke får så meget indflydelse på,hvilken vej hundens udseende skal.Man skal frem mod funktionsevne frem for udseende- efter min bedste vurdering.

 

Jeg lyder indimellem som en frygtelig akademisk snob:hmm:, men det jeg virkelig tænker på er alle de hunde vi har, der har nogle dårlige liv pga diverse lidelser- som bare kunne være undgået(i et vist omfang) hvis folk der virkelig havde forstand på tingene styrede avlen.(vidste I at der for omkring 500 år siden er rapporteret hunde på omkring 20-25 år-store hunde- i dag er middellevetiden omkring 7-8år! Den lader vi lige stå lidt.

 

 

Vi har det i zoosamarbejdet ,hvor al avl er underlagt meget restriktive internationale regler....og hvor det bestemmes centralt hvem der kan sætte kuld mv.....det ønske har jeg også for hunde og katte:-) det ville der være mange fordele i.....opremsningen vil jeg gemme:vuf:

 

OG du har meget ret i, at der skjules meget, jeg har brugt to år på at finde en linie jeg turde stole på, undervejs har jeg besøgt stort set de kenneler der er i Dk og undervejs er jeg fx stødt på bemærkelsesværdigt mange hanner der er døde inden 2-3års alderen. Det er de mærkeligste dødsårsager,folk hoster op med- og jeg tror ikke på en eneste af dem. Jeg er bare stødt på mange meget mærkeligt og forkerte ting,og mest af alt den divergens der er mellem kennelernes beskrivelse af racen og så de hunde de selv har.

 

Nefropatien har overhovedet intet fokus, jeg skriver også kun om den her ,fordi I diskuterer barfningen . Dødsårsagen kan jo nemt skjules,eller statistikken kan mangle, dels pga få hunde obduceres- de kan være diagnosticeret som epileptikere, og dels som du også antyder , kennelerne har ingen fordel af at skilte med døde ungdyr.

 

............... så det er ikke så mærkeligt du ikke har hørt om det og måske motor,er den ene ud af 4 hvalpe som er gået helt fri. Det er også besynderligt at det ligepræcis er hannen der rammes hos samojeden, og hos alle andre racer,begge køn.

 

Iøvrigt har jeg intet imod barfning, jo på et praktisk plan- omkring kødkvaliteten- men det er en længere historie. Min hund fandt en blishøne idag- og det ærgrer mig egentlig at jeg ikke tør lade ham æde den......men det tør jeg ikke.:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
vidste I at der for omkring 500 år siden er rapporteret hunde på omkring 20-25 år-store hunde- i dag er middellevetiden omkring 7-8år! Den lader vi lige stå lidt.

 

Ja, gad vide hvad hunde spiste for 500 aar siden, sikkert ikke torfoder...;-)

 

ps. mht til blishonen. den skulle han dog have haft lov at spise. hvis ikke den var okologisk, saa var den ihvertfald fritgaaende:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

mht blishønen, ja, jeg er også lidt sur over det.

 

Men det var i en park med mange ænder, og jeg ved der ville komme nogen forbi mens blodet stod rundt om ham- jeg ville få problemer og beskyldninger om en ustyrlig vildhund :slem:,

Desuden ville han med stor sandsynlighed udvikle smag for det friskfangede -og så er fanden løs i laksegade,hvis han jager kongens ænder :blink: og æder dem .

 

Den var også selvdød selvom rimmelig frisk,

Men mus fanger og æder han,

Link til indlæg
Del på andre sites

Hæhæ afghansk mynde

 

fortidens hunde var mere sunde-det var før man havde ideer om neotani,skrå rygge, mv- og de har ædt det køkkenet har formået af affald og en luns kød i ny og næ fra middagsbordet- og især hvad de har kunnet skaffe selv- dermed tættere på ulvekost (det skal man ikke tro barfningen handler om).

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige med blishønen - ville nok ikke lade Motor spise sådan en, for selvdød af hvad? Ham her fandt også en selvdød mus, jeg bliver vildt bange for om den kunne have ædt rottegift, så den godbid fik han ikke.

 

 

Hvis man er ude i SÅ selektiv avl (ikke at jeg ikke er fan af, at avlen gerne skal gøre racerne sundere), risikerer man så ikke bare at der dukker noget nyt op?? Genfejl, hvad ved jeg, noget som faktisk bare gør det værre?

 

Jeg ved ikke hvor meget opdrættere skjuler, jeg kender kun en vis del, dem synes jeg nu ikke holder kort tæt til kroppen :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

blishønen havde klare bidmærker og en knækket hals- så der havde vist været en hund før os- men altså den lå i vandet og han gik ud efter den, "dræbte den" ruskede den heeeeeeeeeelt død og lignede bare en million af stolthed- det er eddermame kedelig at blive byttet ud med en fiskedellebid......

nej selvdøde mus- det tør jeg heller ikke- han får dem han fanger på markerne ,når vi er ude.:-) en grønlænder har lært ham kunsten -sjovt at se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Hunden har udviklet sig fra sine ulveforfædre for mere end 12.000 år siden. På trods af dette store forarbejde fra naturens side har den internationale foderindustri på kun ca. 40 år fået alle til at glemme og forkaste tidligere tiders erfaringer til fordel for tørfoder. Dette er fantastisk godt gjort rent markedsføringsmæssigt.

 

Men det er paradoksalt, at antallet af dyrlæger og sygdomme i samme tidsperiode har været stærkt stigende. :hmm:

 

Specielt de samme livsstilssygdomme, som vi kender fra mennesker, er i dag rigt repræsenteret hos hunde, for eksempel allergi, cancer, dårlig energi, dårlig reproduktion og dårlig mundhygiejne osv. Men hvad skyldes dette? :hmm:

 

 

Det er meget simpelt og meget let at fodre hunde. De er nemlig naturens skraldespande. I naturen ville deres føde bestå af for eksempel en hel agerhøne, en kanin, græs, urter, rødder og bark, afføring fra andre dyr, nedfaldne frugter og bær, jord osv.

Det er denne kost, vi skal forsøge at efterligne. Vel vidende at vi ikke skal og kan gå helt tilbage til naturens måde.

 

Men der er ingen, der siger, at vi skal fjerne os så langt fra udgangspunktet, som industrien har gjort.

 

For det første er der ingen hunde, der sidder og griller deres bytte over lejrbålet. :blink:

Ved varmepåvirkning fjerner man mange vitaminer, man ændrer proteinets form, ødelægger mikroorganismer og gode bakterier.

 

Hunde har også et meget kraftigt og effektivt fordøjelsessystem. Alt samme noget som indikerer, at hunde skal have råt foder.

 

Takket være en kraftig mavesyre og en kort fordøjelsestid kan hundens fordøjelsessystem håndtere store mængder af kød, mange bakterier og halv- og hel fordærvede foderemner som for eksempel ådsler.

 

Tørfoderet sætter fordøjelsessystemet på skånekost, og resultatet ser vi i dag, hvor flere og flere siger, at deres hund har et sart fordøjelsessystem.

 

Systemet bliver ikke holdt i form. Det kan det ikke, når dets eneste udfordring er små sterile piller. Det svarer til, at du kun spiste vitamin- og mineralberiget hvidt brød dagligt i et halvt år, hvorefter du fik en skål råkost.

 

Så ville du også have en sart mave.

 

Selv om vi alle ved, at vi fra naturens side godt kan tåle råkost og faktisk har bedst af det.

 

 

 

Et andet problem er sammensætningen af foderet.

 

Det, alt tørfoder på det danske marked indeholder mest af, er korn, herunder også ris. Og det har hunde mindst af alt behov for.

 

Faktisk er det almindeligt kendt og anerkendt, at hunde ikke har behov for kulhydrater overhovedet.

Hvorfor er det så det, der er mest af i tørfoder (det gælder virkelig alle mærker)? :hmm:

Fordi det er billigt og let at skaffe.

 

Alle ved, at det skaber allergi, hudproblemer og dårlig fordøjelse osv. Nogle diskuterer så, om det ene korn er bedre end det andet. Denne diskussion er formålsløs. Den ligger på linie med industrien, når de siger, at de forsker i hundeernæring. Det, der diskuteres og forskes i, er, hvordan man mindsker generne ved uegnede billige foderemner og gør dem til hundefoder med mindst mulige bivirkninger. :stupid:

 

Det hundene trænger til, er nogle, der begynder at diskutere, hvordan vi optimerer og sikrer et langt og sundt hundeliv. I stedet for alle lappeløsningerne, myterne og de halve sandheder, som alle bygger på et naturstridigt og forkert grundlag.

 

I USA findes der i dag en superliga af nye fodertyper, som alle er radikalt anderledes, end det, der findes på det danske marked. Det mest radikale er dog, at foderfirmaerne er åbne og på deres pakninger skriver, at der skal tilsættes råt kød og grønsager til foderet, fordi tørfoder ikke er komplet og fuld ernæring for en hund.

 

 

Der er nogle hovedregler at følge, når det gælder logisk fodring af hunde:

  • Sørg for så stor variation som muligt.

  • Og lad hovedparten af foderet være råt.

  • Lad være med alle mulige krumspring for at få hunden til at spise. Bare fordi den ikke finder dagens menu tiltrækkende så skal den ikke overhældes med ”sovs” for at få hunden til at spise.

Jeg bliver lidt urolig når der er debatører der efterlyser Gentest af barfende hunde for at kunne bevise at de ikke tager skade af naturligt råt foder. :damn:

Og samtidigt stiller sig tilfreds med at hundene bliver fodret med foder blandet af udefinerede komponenter i en skøn pærevælling der er så smags og kønsforladt at man sprayer duft,vitaminer og smag på efter produktionen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver lidt urolig når der er debatører der efterlyser Gentest af barfende hunde for at kunne bevise at de ikke tager skade af naturligt råt foder. :damn:

 

Startede lige bagfra i dit indlæg --- det er der ingen der har skrevet om. Tråden er gået over til at handle om avl.

 

Og sorry for OT til trådstarter :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver lidt urolig når der er debatører der efterlyser Gentest af barfende hunde for at kunne bevise at de ikke tager skade af naturligt råt foder. :damn:

Og samtidigt stiller sig tilfreds med at hundene bliver fodret med foder blandet af udefinerede komponenter i en skøn pærevælling der er så smags og kønsforladt at man sprayer duft,vitaminer og smag på efter produktionen.

 

************************

 

Du har ikke læst det jeg skriver- eller du har ikke forstået det.:damn:

Den sidste antagelse er din fejlkonklusion og ikke noget jeg har skrevet.

 

Kender du ingridienserne i det kød du formentlig fodrer med?

eller tror du de dyr har ædt og vokset sig fede,i det bedste naturen har at byde på......i såfald er du ret naiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

blishønen havde klare bidmærker og en knækket hals- så der havde vist været en hund før os- men altså den lå i vandet og han gik ud efter den, "dræbte den" ruskede den heeeeeeeeeelt død og lignede bare en million af stolthed- det er eddermame kedelig at blive byttet ud med en fiskedellebid......

nej selvdøde mus- det tør jeg heller ikke- han får dem han fanger på markerne ,når vi er ude.:-) en grønlænder har lært ham kunsten -sjovt at se.

 

Ok klart :-D Hehe ak en selvdød fiskefrikadelle..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

 

 

Du har ikke læst det jeg skriver- eller du har ikke forstået det.:damn:

Den sidste antagelse er din fejlkonklusion og ikke noget jeg har skrevet.

 

Kender du ingridienserne i det kød du formentlig fodrer med?

eller tror du de dyr har ædt og vokset sig fede,i det bedste naturen har at byde på......i såfald er du ret naiv.

 

Jeg har spurgt dig før her i tråden ang de nyreproblemer du nævner og forskellige racer - er det fra en undersøgelse du har de 'fakta' eller? Vil virkelig gerne vide det og evt om du kan give et link til undersøgelsen? :-)

 

Mht kød og kvalitet af samme, så kan jeg svare, Ja det gør jeg 99,9%!

 

Vores hunde lever primært af vores egne slagtegeder/kid/bukke, slagtefår/lam/væddere, slagteheste i forskellige aldre og så fjerkræ (og æg), der går og gokker og rapper hos mine forældre - alle dyr bliver fodret så naturligt som muligt.

Derudover, så får vores hunde slagtekaniner, som vi har fra en god bekendt, der har et hobbyopdræt, fiskene er fanget i danske farvande af en lystfisker og rådyret, som har boet i engen og skoven, der ligger 100 meter fra vores ejendom er skudt af en lokal jæger.

 

Det meste af det vores hunde får at æde er af en kvalitet, som de fleste mennesker sætter stor pris på - det er yderst sjældent, at de får kød og ben, der er købt i butik, barfcentre bruger vi ikke... kallunen får hundene lov at beholde for dem selv, resten deler vi ;-)

 

Naiv... tja, det plejer jeg nu ikke, at få skyld for at være og slet ikke i forbindelse med opdræt af slagtedyr/kød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
mht blishønen, ja, jeg er også lidt sur over det.

 

Men det var i en park med mange ænder, og jeg ved der ville komme nogen forbi mens blodet stod rundt om ham- jeg ville få problemer og beskyldninger om en ustyrlig vildhund :slem:,

Desuden ville han med stor sandsynlighed udvikle smag for det friskfangede -og så er fanden løs i laksegade,hvis han jager kongens ænder :blink: og æder dem .

 

Den var også selvdød selvom rimmelig frisk,

Men mus fanger og æder han,

 

jamen saa kan jeg godt se at det ikke liiige er sagen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...