Hop til indhold

Undren i forhold til BARF


CrazyDogLady
 Share

Recommended Posts

Jeg har længe gået og tænkt lidt over det at BARFe... :hmm:

Jeg har alle dage jeg har haft hund fået at vide, at hunde ikk må få knogler fra specielt kylling og gris, da knoglerne splintres i mavesækken på dem og kan i worst case scenario skære mavesækken og tarme op...

Men så læser jeg herinde, at hunde spiser det hele og der intet sker...

 

Er der nogen der kan forklare mig det, uden jeg skal sætte mig heeeeelt ind i at BARFe...? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Sådan som jeg fået det at vide, så må de få alt, så længe det ikke er tilberedt:-D. Det vil sige, det du ikke må give, er kylling som er kokkereret. Knoglerne splintrer ikke på samme måde, når de er rå - hvilket jo er hele ideen med råfodring.

 

Nu har vi kun været i denne verden i 14 dage, men med super hjælp herinde fra (specielt tak til Malene og Jeanette samt Buddha) så synes jeg faktisk det glider derudaf:5up:. Havde mange bekymringer i starten, men kan se at Martha trives super på det, så det er bare at prøve sig lidt frem:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det var også utilberedte knogler jeg havde hørt, at de ikk må få... :hmm:

 

Og mens jeg sidder og læser lidt rundt, kommer jeg også til at tænke på, hvordan man kan være sikker på at hunden får de vitaminer, mineraler, osv de har brug for...? :hmm:

 

Dette er bestemt ikk for at skabe debat, men blot en undren :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det var også utilberedte knogler jeg havde hørt, at de ikk må få... :hmm:

 

Og mens jeg sidder og læser lidt rundt, kommer jeg også til at tænke på, hvordan man kan være sikker på at hunden får de vitaminer, mineraler, osv de har brug for...? :hmm:

 

Dette er bestemt ikk for at skabe debat, men blot en undren :blink:

 

Du skal sørge for at variere kosten godt, så får de de mineraler og vitaminer, de skal. Men hvis man er i tvivl, så kan man altid give et balanceret kosttilskud ved siden af, så er man sikker. Det anbefalede vores nye dyrlæge. Han går fuldt indfor råfodring, men anbefaler også kosttilskud ved siden af til Martha pga hendes vækstfase.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen får de nogen former for grønt, når man råfodre dem? :vedikke:

Tænker at det da dér der er masser af vitaminer osv i...

 

Ved godt at det gør ulvene ikke (eller hvad? :hmm:), men det er jo hunde vi har med at gøre her...

 

Du kan sagtens give grønsager, hvis det er det, du vil:-D Og frugter..

 

Jeg gjorde det en overgang, men det optog for meget plads i fryseren, så det har jeg droppet igen.

 

Luna vil få et kosttilskud nu her, når jeg finder et, hun ikke forgifter mig og hende selv med:cool:

 

Men ellers får hun ikke noget.. Jow altså til leddene..

 

Jeg har råfodret i 5-6 år. Vi skal have taget blodprøve her sidst i maj, for at tjekke hvordan det står til med Luna og sundheden, men hun virker nu sund og rask..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen får de nogen former for grønt, når man råfodre dem? :vedikke:

Tænker at det da dér der er masser af vitaminer osv i...

 

Ved godt at det gør ulvene ikke (eller hvad? :hmm:), men det er jo hunde vi har med at gøre her...

 

Hvis de får uskyllet kallun jævnligt (nogle gange om ugen), så er der også mange vitaminer i det:5up: Men igen det vigtigste er variation. Og så måske kosttilskud.

 

Men det super er helt klart, at det der komme ud i den anden ende er meget nemmere at håndtere, og Martha prutter stort set ikke - eller det lugter i hvert fald ikke som Hayly's gjorde på tørkost.

Link til indlæg
Del på andre sites

At barfe behøver ikke at være den store videnskab, men jo mere man sætter sig ind i det, desto bedre forberedt er man, hvis der opstår problemer.

 

Blandt andet bør man vide, hvordan man opstarter en hund på barf, inden man går igang. Nogle vælger bare at kaste sig ud i det uden at kende den bedste fremgangsmetode, hvor det går godt, og hunden ingen problemer har. Men for andre går det helt galt...

 

Samtidig skal man vide, at nogle hunde har store problemer med nogle slags ben - her er svineben det store problembarn. Så det skal i hvert fald være den slags man skal vente med til sidst, når alt andet kører. Jeg kan kun anbefale kyllingeben - af den rigtige slags - fordi de indeholder brusk med stoffer i, som hjælper til opbygningen af hundens brusk. Men igen skal man vide, at når det gælder kylling, skal man fodre med kvalitet, så man ikke propper hunden med medicinrester osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber det er i orden at jeg lige stiller et spørgsmål ;)

 

Sviner det ikke helt vildt? Fodre i udendørs, eller kan det godt spises pænt indendørs?

 

Det kræver selvfølgelig lidt disciplin og oplæring. Men Ricki kan ligge i stuen med sit ben på et håndklæde og spise pænt.

 

Når vejret er til det, foretrækker både han og jeg at han ligger i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber det er i orden at jeg lige stiller et spørgsmål ;)

 

Sviner det ikke helt vildt? Fodre i udendørs, eller kan det godt spises pænt indendørs?

 

Når Martha får kød, så sviner det ikke:5up:, men når hun får ben så sviner det lidt, derfor spiser hun i vores bryggers, hvor vi nemt kan vaske gulv efter hende. Hun bliver ikke fodret udenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes, vi har også tit brugt et viskestykke når Motor har fået ben og andre sager indendørs.

 

Råfodring, tænk på et helt byttebyr - der er kød, knogler, mavesæk og indvolde. Så tænk på at der er x procent kød, en smule indmad etc - og så har du egentlig en menu, sådan nogenlunde. - Ok der er så også hjerne i et dyr, det har jeg aldrig givet :mrgreen: Der er også ting som grisefødder, det har jeg givet én gang, det lugtede simpelthen bare SÅ dårligt i Motors skæg bagefter :scared::badr:

 

Vi giver cirka kallun hver 10. dag, samme med hjerte/lever/lunge (nogle gange får han hjerte + lever, andre gange kun lunge osv). Kød, hakket kød, kød med ben og brusk får han så resten af ugen. Svineben giver vi tit sammen med eller dagen efter indmad, for det kan godt give lidt blød mave her.

 

Vi gav grøntblanding i starten, med grøntsager, indmad, frugt, æg mm., men Motor gad ikke spise det, så vi droppede det tilsidst. Indtil i efteråret er det gået fint, men så blev han lidt for tynd, så vi har givet hjemmelavet mad engang imellem (kulhydrater) og det har virket rigtigt godt, nu får han det kun sjældent, men han holder vægten rigtig pænt :-D (Vægten vil så sige, han føles som han skal..)

 

Så er der ting han får til, olie og rå æg engang imellem, makral i tomat (for pistolens skyld) og så selvfølgelig et hav af tyggeben og godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber det er i orden at jeg lige stiller et spørgsmål ;)

 

Sviner det ikke helt vildt? Fodre i udendørs, eller kan det godt spises pænt indendørs?

 

Næh det synes jeg ikke det gør.. Luna lærte fra starten af, at ben skulle spises på "ben-tæppet".. Det sidder så fast at ALT, der skal tygges, bliver båret hen på tæppet og så spiser hun det der.. Det gælder også, når hun stjæler ting, mens hun er alene hjemme:-D

 

Og jeg bor i lejlighed på 1. sal, så her bliver der aldrig fodret udendørs

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jamen det var også utilberedte knogler jeg havde hørt, at de ikk må få... :hmm:

 

Og mens jeg sidder og læser lidt rundt, kommer jeg også til at tænke på, hvordan man kan være sikker på at hunden får de vitaminer, mineraler, osv de har brug for...? :hmm:

 

Dette er bestemt ikk for at skabe debat, men blot en undren :blink:

 

Der er jo flere der har svaret godt på dit benspørgsmål, men mht vitaminerne, så vil jeg gerne lige tilføje, at hunden bør være dækket fuldt ind, hvis man sørger for at kødet er rimelig friskt... det skal altså ikke have ligget i bunden af en fryser i utallige måneder og så også fx sørger for at give hunden et par æg af og til :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Begge hundene besluttede selv, at spise på tæppe, så det sviner ikke - katten derimod, hans barf skal først 'aflives' så han sviner helt vildt (og spiser derfor i badekaret)

 

:mrgreen::klap::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det mig der må undre sig lidt og det er ikke ment som kritik, bare manglende forstand tror jeg. Det jeg ikke forstår er det råd at variation sikrer at kosten ikke mangler noget? Det er min erfaring at variation hverken garantere imod for få eller for mange næringsstoffer, at begge dele kan ske og gøre det regelmæssigt. Grunden til at jeg siger dette er at min egen hund blev råfodret efter Billinghurst metoden i sin tid (vel 7 år siden nu) og hun blev til sidst meget syg, kunne simpelthen ikke klare sig på kosten, som viste sig at være totalt ude af balance med store mineral mangler. Hun blev rettet op og de sidste 6 år har jeg selv analyseret mange andres kostplaner, både for sjov og fordi jeg er blevet bedt om det fordi hunden viste enkelte symptomer og jeg fandt enten store mangler eller overskud af både vitaminerne og mineralerne hver eneste gang. Og for retfærdighedens skyld, vil jeg tilføje at de kostplaner jeg har haft gennem min analyse nåleøje har været både rå og tilberedte.

Og det er det som undrer mig. Hvordan kan det være at mange hunde tilsyneladende ikke viser symptomer selvom det viser sig at kosten ikke er i balance mens andre gør? Hvad er det der er udslagsgivende for hvornår en hund får symptomer eller ej? Håber det her ikke tages ilde op, det er ikke min mening men jeg undrer mig virkelig :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er det som undrer mig. Hvordan kan det være at mange hunde tilsyneladende ikke viser symptomer selvom det viser sig at kosten ikke er i balance mens andre gør? Hvad er det der er udslagsgivende for hvornår en hund får symptomer eller ej? Håber det her ikke tages ilde op, det er ikke min mening men jeg undrer mig virkelig :hmm:

 

Da Motor var hvalp og dyrlægen var på besøg til et eller andet almindeligt tjek, der syntes hun at hans knæ kunne føles lidt hævede, og sagde at det kunne skyldes for lidt kalk, så hun anbefalede en ganske almindelig vitaminpille, bare for en sikkerheds skyld. Så det har vi selvfølgelig givet ham - da han blev for-fotograferet som 1 årig, fik jeg også billeder af knæene, og de så helt fine ud, jeg går ud fra at det ville have været værre (altså også så det kunne ses med det blotte øje) hvis han havde nu havde haft kalk underskud fortsat.

 

Så måske kan der være små symptomer, og måske bare midlertidigt?

 

 

Din hund du skriver om, hvordan rettede du hende op med mineraler? Ved at fodre råt efter en anden madplan, ved tilskud, ved andet end råt?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det mig der må undre sig lidt og det er ikke ment som kritik, bare manglende forstand tror jeg. Det jeg ikke forstår er det råd at variation sikrer at kosten ikke mangler noget? Det er min erfaring at variation hverken garantere imod for få eller for mange næringsstoffer, at begge dele kan ske og gøre det regelmæssigt. Grunden til at jeg siger dette er at min egen hund blev råfodret efter Billinghurst metoden i sin tid (vel 7 år siden nu) og hun blev til sidst meget syg, kunne simpelthen ikke klare sig på kosten, som viste sig at være totalt ude af balance med store mineral mangler. Hun blev rettet op og de sidste 6 år har jeg selv analyseret mange andres kostplaner, både for sjov og fordi jeg er blevet bedt om det fordi hunden viste enkelte symptomer og jeg fandt enten store mangler eller overskud af både vitaminerne og mineralerne hver eneste gang. Og for retfærdighedens skyld, vil jeg tilføje at de kostplaner jeg har haft gennem min analyse nåleøje har været både rå og tilberedte.

Og det er det som undrer mig. Hvordan kan det være at mange hunde tilsyneladende ikke viser symptomer selvom det viser sig at kosten ikke er i balance mens andre gør? Hvad er det der er udslagsgivende for hvornår en hund får symptomer eller ej? Håber det her ikke tages ilde op, det er ikke min mening men jeg undrer mig virkelig :hmm:

 

Jeg kan give dig et delvist svar- delvist fordi jeg ikke ved hvilke symptomer du tænker på.

 

Men der er godt og vel 12 racer som har tilbøjelighed til nyresvigt-eller de er genetisk disponeret for det heraf 2 af spidshundene(malamut og samojeden)- efter en lang periode med barf/råfordring,kan nyrerne være så belastede at de svigter,og hunden feks går i kramper- jeg kender flere tilfælde hvor man har troet det har være epilepsi, men efter en skånefodring på tilbredt kost, har flere af hundene kvikket op. Nogle dør dog. Det er ganske alvorligt,og der er ikke ret megen forskning tilgængeligt (i åbne fora) på emnet. Det kan være forklaringen på du har set det med nogle hunde og andre ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Hvis de får uskyllet kallun jævnligt (nogle gange om ugen), så er der også mange vitaminer i det:5up: Men igen det vigtigste er variation. Og så måske kosttilskud.

 

Men det super er helt klart, at det der komme ud i den anden ende er meget nemmere at håndtere, og Martha prutter stort set ikke - eller det lugter i hvert fald ikke som Hayly's gjorde på tørkost.

 

Samme erfaring her. Tio pruttede MEGET paa torfoder (foj hvor de lugtede) og med raa fodring holdt prutteriet helt mirakulost op og pollerne blev morke og faste og mindre:5up:.

 

Med barf faar de en masse vitaminer og mineraler naturligt, som jo gaar tabt ved varmebehandling. derfor skal man ikke tilfore extra vitaminer. Going Rawr! Dog Lover's Compendium

 

Og ja, raa fodring er en blanding af ca. 80 procent kod/knogler/indmad og 20 procent raa grontsager, urter, flax, frugt. Mine mynder undlader at spise gront eller frugt, derfor tilforer jeg orijen og/eller fisk som et supplement.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen får de nogen former for grønt, når man råfodre dem? :vedikke:

Tænker at det da dér der er masser af vitaminer osv i...

 

Ved godt at det gør ulvene ikke (eller hvad? :hmm:), men det er jo hunde vi har med at gøre her...

 

Jeg råfodrer ikke, ville egentlig gerne, men har også nogle af de spørgsmål du har.

 

Mht. ulve, så vil jeg mene, at de jo spiser hele byttedyret og dermed også får grønt i form af ufordøjet grønt i byttedyrets mave. Nogen har bildt mig ind, at det er derfor hunde på tørkost spiser græs, fordi de mangler det grønne, men jeg aner ærligt talt ikke om det er sandt.

 

Har haft nogle hunde, der spiste græs for at brække sig, lidt ala en kat der skal af med en hårklump, men dem jeg har nu spiser ofte græs uden at skulle kaste op.

 

Følger spændt med i tråden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Nu er det mig der må undre sig lidt og det er ikke ment som kritik, bare manglende forstand tror jeg. Det jeg ikke forstår er det råd at variation sikrer at kosten ikke mangler noget? Det er min erfaring at variation hverken garantere imod for få eller for mange næringsstoffer, at begge dele kan ske og gøre det regelmæssigt. Grunden til at jeg siger dette er at min egen hund blev råfodret efter Billinghurst metoden i sin tid (vel 7 år siden nu) og hun blev til sidst meget syg, kunne simpelthen ikke klare sig på kosten, som viste sig at være totalt ude af balance med store mineral mangler. Hun blev rettet op og de sidste 6 år har jeg selv analyseret mange andres kostplaner, både for sjov og fordi jeg er blevet bedt om det fordi hunden viste enkelte symptomer og jeg fandt enten store mangler eller overskud af både vitaminerne og mineralerne hver eneste gang. Og for retfærdighedens skyld, vil jeg tilføje at de kostplaner jeg har haft gennem min analyse nåleøje har været både rå og tilberedte.

Og det er det som undrer mig. Hvordan kan det være at mange hunde tilsyneladende ikke viser symptomer selvom det viser sig at kosten ikke er i balance mens andre gør? Hvad er det der er udslagsgivende for hvornår en hund får symptomer eller ej? Håber det her ikke tages ilde op, det er ikke min mening men jeg undrer mig virkelig :hmm:

 

Det lyder da interessant - vil du ikke fortælle nærmere? :-D

 

Jeg kender ikke selv til Billinghurst metoden, andet end det jeg ved et hurtigt googlesøg kunne finde - kan det passe at det er råt kød/ben/blendede grøntsager?

 

Hvordan har de pågældende 'forkerte' foderplaner set ud og hvordan ser en 'rigtig' ud :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg kan give dig et delvist svar- delvist fordi jeg ikke ved hvilke symptomer du tænker på.

 

Men der er godt og vel 12 racer som har tilbøjelighed til nyresvigt-eller de er genetisk disponeret for det heraf 2 af spidshundene(malamut og samojeden)- efter en lang periode med barf/råfordring,kan nyrerne være så belastede at de svigter,og hunden feks går i kramper- jeg kender flere tilfælde hvor man har troet det har være epilepsi, men efter en skånefodring på tilbredt kost, har flere af hundene kvikket op. Nogle dør dog. Det er ganske alvorligt,og der er ikke ret megen forskning tilgængeligt (i åbne fora) på emnet. Det kan være forklaringen på du har set det med nogle hunde og andre ikke.

 

Det lyder også spændende - vil du ikke fortælle mere :-D

 

Hvilke andre racer er der tale om og vides det hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

til afghansk mynde- den oplevelse omkring mængden af afførring, med skift til barf, kan sagtens opnåes med skift af tørfoder. Der er i store forskelle i hvor meget af proteinet i tørfoder, der udnyttes. Generelt er det billige tørfoder billigt fordi der er en lav udnyttelsesgrad,hvorimod det er ikke altid alt det dyre kan leve op til forventningerne. men man kan sagtens finde tørfoder med høj udnyttelsesgrad.

 

Mht nyresvigten, det er ret alvorligt, og det kan være næsten umuligt, at vide om ens hvalp har problemet,Nyrekost er ikke råt kød og barf er så intensivt at det kan skyde sygdommen ud over rampen- hvis hunden har den genetiske disposition.

 

for alle racerne,undtagen 1 (samojeden, her får hannerne det i udbrud, mens tæven kun bærer genet) gælder det at begge køn kan få det, det kan starte fra 2 månedersalderen og typisk til omkring 20 måneder, men jeg har hørt om hunde der er blevet syge senere, specifikt malamuter.

 

Man skal være meget opmærkssom på om der har været døde eller dødfødte hvalpe i det kuld man han sin hvalp fra.

 

Nyresvigt betyder jo at nyrerne ikke længere renser for affaldsstoffer og disse trænger ud i kroppen/blodbanerne og hurtigt forgifter hunden.

 

Samtidig vil de altid tilstedeværende bakterier, feks campylobacter i kyllingekødet forværrer situationen ret hurtigt.Dobbeltbombadement kan man sige.

 

Urinagtiglugt fra munden er et alvorligt tegn. Men der vil være mange slørede tegn først ,øget tissetrang, væskemangel, sløvhed osv- Hos mennesker vil sygdommen betyde at man er i dialyse og skal have transplanteret en nyre - det er en meget alvorlig llidelse og med dødelig udgang for hunde.

 

Ud af et kuld på 8 hvalpe,vil 2 hvalpe typisk få sygdommen og skal derfor være på skåne kost hele livet , 4 vil have arveanlæggene og bærer sygdommen videre til næste generation (og bør derfor ikke avle) men sygdommen er ikke i udbrud og 2 vil være 100% fri.- dem man så kan avle på.

 

Personligt mener jeg man tager en unødig risiko ved at barfe sine hvalpe ,specielt hvis man har nogle af følgende racer.

 

racerne er cockerspaniel, malamute,samojed, lhasa apso, norsk elkhund, golden retriever, dobermann pinscher, minischnauser, shih tzu, shar pei, nogle pudler,rottweiler,nogle terriertyper af de små ............jeg ved der er flere kan bare ikke lige huske flere lige nu -og som sagt - der kan være en del racer man ikke har opdaget endnu.........

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...