Hop til indhold

Undren i forhold til BARF


CrazyDogLady
 Share

Recommended Posts

Gæst Afganskmynde
Jeg har spurgt dig før her i tråden ang de nyreproblemer du nævner og forskellige racer - er det fra en undersøgelse du har de 'fakta' eller? Vil virkelig gerne vide det og evt om du kan give et link til undersøgelsen? :-)

 

Mht kød og kvalitet af samme, så kan jeg svare, Ja det gør jeg 99,9%!

 

Vores hunde lever primært af vores egne slagtegeder/kid/bukke, slagtefår/lam/væddere, slagteheste i forskellige aldre og så fjerkræ (og æg), der går og gokker og rapper hos mine forældre - alle dyr bliver fodret så naturligt som muligt.

Derudover, så får vores hunde slagtekaniner, som vi har fra en god bekendt, der har et hobbyopdræt, fiskene er fanget i danske farvande af en lystfisker og rådyret, som har boet i engen og skoven, der ligger 100 meter fra vores ejendom er skudt af en lokal jæger.

 

Det meste af det vores hunde får at æde er af en kvalitet, som de fleste mennesker sætter stor pris på - det er yderst sjældent, at de får kød og ben, der er købt i butik, barfcentre bruger vi ikke... kallunen får hundene lov at beholde for dem selv, resten deler vi ;-)

 

Naiv... tja, det plejer jeg nu ikke, at få skyld for at være og slet ikke i forbindelse med opdræt af slagtedyr/kød.

noj, hvor er jeres hunde heldige med den fine kost:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har spurgt dig før her i tråden ang de nyreproblemer du nævner og forskellige racer - er det fra en undersøgelse du har de 'fakta' eller? Vil virkelig gerne vide det og evt om du kan give et link til undersøgelsen? :-)

 

Mht kød og kvalitet af samme, så kan jeg svare, Ja det gør jeg 99,9%!

 

Vores hunde lever primært af vores egne slagtegeder/kid/bukke, slagtefår/lam/væddere, slagteheste i forskellige aldre og så fjerkræ (og æg), der går og gokker og rapper hos mine forældre - alle dyr bliver fodret så naturligt som muligt.

Derudover, så får vores hunde slagtekaniner, som vi har fra en god bekendt, der har et hobbyopdræt, fiskene er fanget i danske farvande af en lystfisker og rådyret, som har boet i engen og skoven, der ligger 100 meter fra vores ejendom er skudt af en lokal jæger.

 

Det meste af det vores hunde får at æde er af en kvalitet, som de fleste mennesker sætter stor pris på - det er yderst sjældent, at de får kød og ben, der er købt i butik, barfcentre bruger vi ikke... kallunen får hundene lov at beholde for dem selv, resten deler vi ;-)

 

Naiv... tja, det plejer jeg nu ikke, at få skyld for at være og slet ikke i forbindelse med opdræt af slagtedyr/kød.

 

Malene, det sidste du citerer mig for ,var et svar til Priceman. -og hans bekymring/misforståelse af mit indlæg.

 

Jeg har sådan set svaret på det du spørger om, i mine lange indlæg, gør jeg rede for min interesse i sagen og en lille del af min undersøgelse - du har det lige fra hestens mund,så at sige.

 

Hvis du vil have dyrlægefaglige links er det formentligt bare at google nyresvigt.

Nyresvigt, er ikke noget dyrlægerne tror, men det er en anerkendt,veldokumenteret og meget alvorlig dødelig sygdom på linie med hofteledsdysplasi , kræft og alt muligt andet.

 

Når man lider af, eller er i risikozonen for nyresvigt- både som menneske og som hund- skal man på en speciel kost- det er også alm. viden.

 

Også det er,dyrlægefagligt veldokumenteret og fuldkommen almindelig praksis at operere med.

 

At der er særlige racer som har et degenerativt gen,på nyresvigt, er også viden man kan eller bør kunne opsamle rundt omkring. Det er ikke så meget anderledes end at schæfere,boxere m.fl. kan have alvorlige hudproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Malene, det sidste du citerer mig for ,var et svar til Priceman. -og hans bekymring/misforståelse af mit indlæg.

 

Jeg har sådan set svaret på det du spørger om, i mine lange indlæg, gør jeg rede for min interesse i sagen og en lille del af min undersøgelse - du har det lige fra hestens mund,så at sige.

 

Hvis du vil have dyrlægefaglige links er det formentligt bare at google nyresvigt.

Nyresvigt, er ikke noget dyrlægerne tror, men det er en anerkendt,veldokumenteret og meget alvorlig dødelig sygdom på linie med hofteledsdysplasi , kræft og alt muligt andet.

 

Når man lider af, eller er i risikozonen for nyresvigt- både som menneske og som hund- skal man på en speciel kost- det er også alm. viden.

 

Også det er,dyrlægefagligt veldokumenteret og fuldkommen almindelig praksis at operere med.

 

At der er særlige racer som har et degenerativt gen,på nyresvigt, er også viden man kan eller bør kunne opsamle rundt omkring. Det er ikke så meget anderledes end at schæfere,boxere m.fl. kan have alvorlige hudproblemer.

 

Ok, dvs at det er dine egne undersøgelser?

Har du nogle officielle kilder?

Eller er det bare, hvad dit eget øje har opfanget rundt om?

Jeg plejer normalt ikke, at være alt for langsomt opfattende, men enten er dit svar lidt 'gnidret' eller også så er jeg bare ikke helt med - så du må meget gerne skrive det mere klart (skære det ud i pap) :genert:

 

Jeg er helt med på, at nyreproblemer eksisterer og at det er noget man skal tage meget alvorligt - jeg har også selv truffet på flere via nettet, der har hunde, der har fået problemer...primært mindre hunde og hunde der er fodret overvejende med kallun - jeg har dog ikke kunnet se en rød tråd mht racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er ærgeligt, at det altid ender i mudderkastning mellem råfodring og tørkost. Man kan mene hvad man vil, men nogle hunde fungerer altså ikke på råt - mens andre hunde ikke fungerer på tørt.

 

Er selv rigtig glad for at have lært om råfodring, men derfor synes jeg ikke mine venner er dårlige hundeejere, fordi tørfoder fungerer for deres hund. Og den der lange historie om at hunde ikke rister deres mad over lejrbålet - altså, mennesker fungerer da heller ikke optimalt på pizza og sodavand, så sådan er der så meget der har ændret sig.

 

Mht. kvaliteten af kød, nu er HF nok lige præcis et sted hvor folk går enormt meget op i hvor maddyret rent faktisk kommer fra, men barfcentre ér meget udbredte og der kommer flere og flere butikker som sælger deres produkter, og der vil jeg nok vove at påstå, at man ingen anelse har om, hvordan det kød har haft det. Og eftersom Motor ikke genkender flere af deres produkter som værende mad...... så synes jeg det virker lidt skummelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, dvs at det er dine egne undersøgelser?

Har du nogle officielle kilder?

Eller er det bare, hvad dit eget øje har opfanget rundt om?

Jeg plejer normalt ikke, at være alt for langsomt opfattende, men enten er dit svar lidt 'gnidret' eller også så er jeg bare ikke helt med - så du må meget gerne skrive det mere klart (skære det ud i pap) :genert:

 

Jeg er helt med på, at nyreproblemer eksisterer og at det er noget man skal tage meget alvorligt - jeg har også selv truffet på flere via nettet, der har hunde, der har fået problemer...primært mindre hunde og hunde der er fodret overvejende med kallun - jeg har dog ikke kunnet se en rød tråd mht racer.[/quote

 

ja malene- det vil jeg egentlig mene du er- altså langsomt opfattende.

 

Der er noget du stiller dig skeptisk overfor- fint- så er konsekvensen vel bare at du må igang med at tjekke det selv,hvis du er interesseret nok,

 

nyresvigt,som identificeret sygdom er faktuelt...kontakt landbohøjskole

 

diætkost ( eller aflivning),som behandling er faktuelt......kontakt landbohøjskole

 

at bestemte racer er disponeret for nyresvigt, som følge af en genfejl er ikke specielt mystisk- de fleste hunde bærer diverse degenerede gener med sig,fx anlæg til allergi eller HD - det er således også faktuelt.....kontakt landbohøjskole eller en biolog med viden på det område (sådan en som mig :slem:)

 

At man ikke sætter nyrepatienter på foder med udelukkende eller primært råt kød er også alm. viden.....kontakt landbohøjskole

 

do the math!

 

er det fordi du er provokeret af at barf ikke er godt for alle hunde eller?

jeg skriver indledningsvist, at det er et område med meget lidt fokus- derfor har stort set ingen skrevet det sammen............igen do the math

 

Husdyr fodring er ikke bare sort og hvidt og det er heller ikke et spørgsmål om hvad man tror på-eller det burde det ikke være .

 

Til din noget respektløse kommentar om det er noget jeg bare lige er faldet over......ja det handler om nogle sammentræf ,som danner et billede,som så kan blive til et pilotprojekt,som så kan blive til videnskab og sådan starter al forskning,..........at nogle sammetræf så er mere kvalificerede end andre er så en længere snak.

 

Mht kvaliteten af kødet man giver, så er det et generelt problem- specielt i forhold til soyaprodukter(i dyrefoder) og dyrevelfærd samt i et langt større økologisk perspektiv .......at du har fundet økologisk produceret kød(har du mon helt styr på at økologien er certificeret og hvad økologisk kødproduktion er for en størrelse)............... er fint for din hund, men det løser eller gavner ingenting.

 

Man kan sige det kort- noget af det skidt som er i visse tørfoderprodukter, ja det er istedet i produktionsdyrenes foder sammen med et godt skud penicilin - så hunden får det i sig hvad enten man vil det eller ej.

 

Og igen jeg er faktisk ikke modstander af barfning - ikke til voksne hunde- til hvalpe synes jeg ikke det er optimalt. En ulvehvalp kan jo få forarbejdet føde af flokken et langt stykke oppe i tteenagetiden, når den har brug for det-og den bruger en del af dagen til at støve interessante ting op den gider æde - .

 

Desuden kan rovdyr spise meget mærkeligt under fouragering- ulvens livscyklus er fuldkommen anderledes end alm stuehunde,

 

og hunden er simpelthen afskåret fra en del hunde/uvleadfærd , som mennesket ikke kan tage højde for- bla. fordi den er på kontrolleret foderplan, under opsyn 24-7 og alene hund i sin flok i en baghave - altså hvis man kører ulveanalogien helt ud.

 

nå, det blev en lang snak....... afslutningsvist vil jeg så sige at som minimum mener jeg at barfningen bør være udregnet af en dyrlæge.........:vuf:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

 

ja malene- det vil jeg egentlig mene du er- altså langsomt opfattende.

 

Der er noget du stiller dig skeptisk overfor- fint- så er konsekvensen vel bare at du må igang med at tjekke det selv,hvis du er interesseret nok,

 

nyresvigt,som identificeret sygdom er faktuelt...kontakt landbohøjskole

 

diætkost ( eller aflivning),som behandling er faktuelt......kontakt landbohøjskole

 

at bestemte racer er disponeret for nyresvigt, som følge af en genfejl er ikke specielt mystisk- de fleste hunde bærer diverse degenerede gener med sig,fx anlæg til allergi eller HD - det er således også faktuelt.....kontakt landbohøjskole eller en biolog med viden på det område (sådan en som mig :slem:)

 

At man ikke sætter nyrepatienter på foder med udelukkende eller primært råt kød er også alm. viden.....kontakt landbohøjskole

 

do the math!

 

er det fordi du er provokeret af at barf ikke er godt for alle hunde eller?

jeg skriver indledningsvist, at det er et område med meget lidt fokus- derfor har stort set ingen skrevet det sammen............igen do the math

 

Husdyr fodring er ikke bare sort og hvidt og det er heller ikke et spørgsmål om hvad man tror på-eller det burde det ikke være .

 

Til din noget respektløse kommentar om det er noget jeg bare lige er faldet over......ja det handler om nogle sammentræf ,som danner et billede,som så kan blive til et pilotprojekt,som så kan blive til videnskab og sådan starter al forskning,..........at nogle sammetræf så er mere kvalificerede end andre er så en længere snak.

 

Mht kvaliteten af kødet man giver, så er det et generelt problem- specielt i forhold til soyaprodukter(i dyrefoder) og dyrevelfærd samt i et langt større økologisk perspektiv .......at du har fundet økologisk produceret kød(har du mon helt styr på at økologien er certificeret og hvad økologisk kødproduktion er for en størrelse)............... er fint for din hund, men det løser eller gavner ingenting.

 

Man kan sige det kort- noget af det skidt som er i visse tørfoderprodukter, ja det er istedet i produktionsdyrenes foder sammen med et godt skud penicilin - så hunden får det i sig hvad enten man vil det eller ej.

 

Og igen jeg er faktisk ikke modstander af barfning - ikke til voksne hunde- til hvalpe synes jeg ikke det er optimalt. En ulvehvalp kan jo få forarbejdet føde af flokken et langt stykke oppe i tteenagetiden, når den har brug for det-og den bruger en del af dagen til at støve interessante ting op den gider æde - .

 

Desuden kan rovdyr spise meget mærkeligt under fouragering- ulvens livscyklus er fuldkommen anderledes end alm stuehunde,

 

og hunden er simpelthen afskåret fra en del hunde/uvleadfærd , som mennesket ikke kan tage højde for- bla. fordi den er på kontrolleret foderplan, under opsyn 24-7 og alene hund i sin flok i en baghave - altså hvis man kører ulveanalogien helt ud.

 

nå, det blev en lang snak....... afslutningsvist vil jeg så sige at som minimum mener jeg at barfningen bør være udregnet af en dyrlæge.........:vuf:.

 

Ok - tak fordi du skar det ud i pap - eller egentlig bare svarede på det jeg spurgte dig om... det ville have været en del lettere for både dig og mig, hvis du havde gjort det i første omgang i stedet for, at snakke udenom i et forsøg på, at komme til, at lyde overlegen.

 

Jeg stiller mig på ingen måde skeptisk overfor hvad du siger - hvis du havde læst mit indlæg, så ville du også læse, at jeg selv er faldet over en del hunde, der på råfodring har døjet med nyrerne... jeg har så bare ikke kunne se en sammehæng mellem racerne og jeg har heller ikke haft adgang til de pågældende hundes foderplaner - det formoder jeg, at du har, siden du udtaler dig så skråsikkert!

 

Mht respektløse kommentarer, så har jeg quotet dit indlæg - det er et strålende eksempel!

 

Mht hvad jeg ved og ikke ved om økologi (nu har jeg ikke skrevet at jeg fodrer med øko-kød - kun at jeg fodrer så naturligt som muligt og mine produktionsdyr også bliver fodret så naturligt som muligt), så ved jeg meget om økologi - det lærte jeg under uddannelse og har også en del praktisk erfaring hermed - det teoretiske og praktiske har jeg som uddannet landmand og efter at have arbejdet en årrække som driftleder.

 

Mht hvordan forskning starter, så er det rimelig almen viden, at man venter med at annoncerer med sin viden indtil man har konkrete tal at berette om - det er nok der vi 2 går fejl af hinanden.

At du er faldet over nogle sammentræf og straks går i kødet på hele råfodringsmetoden, uden at have tallene til at bakke op om det - det har jeg ikke meget til overs for - det tvivler jeg også på, at du vil finde forskere der har.

 

Jeg er selv glad for at råfodre, men jeg er udmærket klar over, at råfoder ikke er for alle - hunde som de mennesker, der nu skal give det til hundene - det vil du heller ikke finde et eneste indlæg fra mig omkring!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, dvs at det er dine egne undersøgelser?

Har du nogle officielle kilder?

Eller er det bare, hvad dit eget øje har opfanget rundt om?

Jeg plejer normalt ikke, at være alt for langsomt opfattende, men enten er dit svar lidt 'gnidret' eller også så er jeg bare ikke helt med - så du må meget gerne skrive det mere klart (skære det ud i pap) :genert:

 

Jeg er helt med på, at nyreproblemer eksisterer og at det er noget man skal tage meget alvorligt - jeg har også selv truffet på flere via nettet, der har hunde, der har fået problemer...primært mindre hunde og hunde der er fodret overvejende med kallun - jeg har dog ikke kunnet se en rød tråd mht racer.[/quote

 

ja malene- det vil jeg egentlig mene du er- altså langsomt opfattende.

 

Der er noget du stiller dig skeptisk overfor- fint- så er konsekvensen vel bare at du må igang med at tjekke det selv,hvis du er interesseret nok,

 

nyresvigt,som identificeret sygdom er faktuelt...kontakt landbohøjskole

 

diætkost ( eller aflivning),som behandling er faktuelt......kontakt landbohøjskole

 

at bestemte racer er disponeret for nyresvigt, som følge af en genfejl er ikke specielt mystisk- de fleste hunde bærer diverse degenerede gener med sig,fx anlæg til allergi eller HD - det er således også faktuelt.....kontakt landbohøjskole eller en biolog med viden på det område (sådan en som mig :slem:)

 

At man ikke sætter nyrepatienter på foder med udelukkende eller primært råt kød er også alm. viden.....kontakt landbohøjskole

 

do the math!

 

er det fordi du er provokeret af at barf ikke er godt for alle hunde eller?

jeg skriver indledningsvist, at det er et område med meget lidt fokus- derfor har stort set ingen skrevet det sammen............igen do the math

 

Husdyr fodring er ikke bare sort og hvidt og det er heller ikke et spørgsmål om hvad man tror på-eller det burde det ikke være .

 

Til din noget respektløse kommentar om det er noget jeg bare lige er faldet over......ja det handler om nogle sammentræf ,som danner et billede,som så kan blive til et pilotprojekt,som så kan blive til videnskab og sådan starter al forskning,..........at nogle sammetræf så er mere kvalificerede end andre er så en længere snak.

 

Mht kvaliteten af kødet man giver, så er det et generelt problem- specielt i forhold til soyaprodukter(i dyrefoder) og dyrevelfærd samt i et langt større økologisk perspektiv .......at du har fundet økologisk produceret kød(har du mon helt styr på at økologien er certificeret og hvad økologisk kødproduktion er for en størrelse)............... er fint for din hund, men det løser eller gavner ingenting.

 

Man kan sige det kort- noget af det skidt som er i visse tørfoderprodukter, ja det er istedet i produktionsdyrenes foder sammen med et godt skud penicilin - så hunden får det i sig hvad enten man vil det eller ej.

 

Og igen jeg er faktisk ikke modstander af barfning - ikke til voksne hunde- til hvalpe synes jeg ikke det er optimalt. En ulvehvalp kan jo få forarbejdet føde af flokken et langt stykke oppe i tteenagetiden, når den har brug for det-og den bruger en del af dagen til at støve interessante ting op den gider æde - .

 

Desuden kan rovdyr spise meget mærkeligt under fouragering- ulvens livscyklus er fuldkommen anderledes end alm stuehunde,

 

og hunden er simpelthen afskåret fra en del hunde/uvleadfærd , som mennesket ikke kan tage højde for- bla. fordi den er på kontrolleret foderplan, under opsyn 24-7 og alene hund i sin flok i en baghave - altså hvis man kører ulveanalogien helt ud.

 

nå, det blev en lang snak....... afslutningsvist vil jeg så sige at som minimum mener jeg at barfningen bør være udregnet af en dyrlæge.........:vuf:.

 

Jeg vil altså også gerne melde mig som langsomtopfattende i denne tråd. Jeg plejer ikke at have ry for det, men disse indlæg er meget svære for mig at finde hoved og hale på.

 

Både Malene og jeg har bedt om kildehenvisninger - og hvad får vi igen? "Do the math"???

 

Jeg kunne forstå, hvis du prøver at advare om, at der "kan være" et problem med at barfe hvalpe, men du virker så skråsikker, at det halve kunne være nok.

 

Du kunne prøve at fortælle om, hvad du synes ville være en god ide at gøre, hvis man har en hund der er barfet siden hvalp. Hvilke symptomer man skal holde øje med osv. Det vil være oplysende for os, især hvis du samtidig kunne henvise til en hjemmeside, hvor der står noget, der underbygger dine ord.

 

Det er lidt svært at holde tonen, når der i dine indlæg er provokation til det modsatte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht kød og kvalitet af samme, så kan jeg svare, Ja det gør jeg 99,9%!

Vores hunde lever primært af vores egne slagtegeder/kid/bukke, slagtefår/lam/væddere, slagteheste i forskellige aldre og så fjerkræ (og æg), der går og gokker og rapper hos mine forældre - alle dyr bliver fodret så naturligt som muligt.

Derudover, så får vores hunde slagtekaniner, som vi har fra en god bekendt, der har et hobbyopdræt, fiskene er fanget i danske farvande af en lystfisker og rådyret, som har boet i engen og skoven, der ligger 100 meter fra vores ejendom er skudt af en lokal jæger.

 

Kæft man - dine hunde får bedre kvalitet end jeg selv gør - heldige kræ!!!:5up:

Min næste hund skal da have lov til at blive råfodret helt sikkert men jeg vil vide hvad foderet indeholder så jeg er sikkert på den ikke mangler det mindste og så jeg har mulighed for at rette op på/lave ændringer i kosten undervejs. Tak til alle for en interessant debat i god ro og orden.:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Du har ikke læst det jeg skriver- eller du har ikke forstået det.

'

Øjensynligt det sidste. :genert:

Sorry. My bad

 

 

Kender du ingridienserne i det kød du formentlig fodrer med?´

 

Ja.

 

eller tror du de dyr har ædt og vokset sig fede,i det bedste naturen har at byde på

Jeg kender til ingredienserne men ikke til det fulde opdræt ,da jeg ikke var tilstede.

 

 

.....i såfald er du ret naiv

 

Naiv ???

Det er jeg aldrig blevet kaldt før. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Hvis du vil have dyrlægefaglige links er det formentligt bare at google nyresvigt.

Nyresvigt, er ikke noget dyrlægerne tror, men det er en anerkendt,veldokumenteret og meget alvorlig dødelig sygdom på linie med hofteledsdysplasi , kræft og alt muligt andet.

 

Når man lider af, eller er i risikozonen for nyresvigt- både som menneske og som hund- skal man på en speciel kost- det er også alm. viden.

 

 

At der er særlige racer som har et degenerativt gen,på nyresvigt, er også viden man kan eller bør kunne opsamle rundt omkring. Det er ikke så meget anderledes end at schæfere,boxere m.fl. kan have alvorlige hudproblemer.

 

Så skal vi vidst lige have de Googlede fakta på plads: :blink:

 

netdyredoktor - Familiær nefropati

 

 

netdyredoktor - Nyresvigt

 

 

Der er ingen der kan give en egentlig kur mod dette og restriktiv fodring er imo ikke andet end an udsættelse af det uungåelige.

 

Råfodring har ikke påvist at have nogen som helst negativ indflydelse på en hunds nyre hvis det ellers er en fuldt ud sund og rask hund.

 

Til gængæld er det min påstand at allergier så som dem du nævner kan føres tilbage til foder af industriel herkomst.

 

Og hvorfor mener jeg så det, kunne man fristes til at spørge.

 

Nå vi eller hundene indtager føde er det vigtigt at vores kroppe kan genkende det vi spiser. Genkende det på den måde at det er noget son vi og hundene er genetisk født til at kende.

 

Hverken vi eller vore hunde kender de underlige ting der er i tørfoder.

Proteiner lavet på majs eller soya. Kulhydrater udtrukket af mere komplekse polysakkarider eller fedt stoffer der sammen med proteiner har gennemgået en så voldsom mekanisk og termisk behandling at det imo ikke længere kan kaldes føde.

 

Og fordi det er så udpint og voldtaget er man nødig at tilsætte vitaminer og mineraler m.m. for at det kan slippe gennnem foderjunglens nåleøje.

 

Når der skal tilsættes stabilisatorer, antioxidanter og holbarhedsregulerende ingredienser i foderet....kan det egentligt så være heeeeelt sundt på den lange bane.

 

Man kan læse spændende artikler om dette her:

 

Stenalder kost - Din fremtid ligger i din ernæringsmæssige fortid

 

 

Nå Ja. så var der jo lige kilde henvisningerne. (dem har jeg lige snuppet fra linket her over):slem:

 

Kilder: 1. Eaton, S.B. (1998): Evolution, Diet and Health. 2. Ungar, P,S. & Teaford M. F: (1998) "A paleontological perspective on the evolution of human diet". Journal of Human Evolution 21, 215-223. 3. Eaton, S.B. et al: ((1988): "Paleolithic nutrition: A consideration of its nature and current implications". New England Journal of Medicine, Vol 312, 283-289 4. Eaton, S.B. & Kroner, M.J. (1997): "Paleolithic nutrition revisited: a twelve year retrospective on its nature and implications". European Journal of Clinical Nutrition. 51: 207-216. 5. Gam, S M & Leonard, W R, "What Did Our Ancestors Eat?" Nutritional Reviews, 1989, 47:337-45 6. Eaton, S.B., Kroner,, M. Shostak, M (1988): "Stone Agers in the Fast Lane :chronic degenerative diseases in evolutionary perspective". American Journal of Medicine 84:739-749. 7. Dohan, F, "Cereals and Schizophrenia: data and hypothesis", Acta Psychiatrica Scandinavica, 1966, 42:125-52. 8. Chao I.T.( 1987): "Food incompatability as a major cause of chronic arthritis of different forms." Annals of Allergy 1981, 47(8):128. 9. Egger J, Carter C, Wilson J, Turner M W, Soothill J F.( 1983): "Is migraine food allergy? A double-blind controlled trial for oligo-antigenic diet treatment." Lancet;1983 ii :865-869. 10. Cordain, L (1999): "Cereal Grains: humanity’s double-edged sword". World Review of Nutrition and Dietetics, Vol 84, 19-73. 11. Simopoulos, A P, (1990): "Genetics and Nutrition: or what your genes can tell you about nutrition", World Review of Nutrition and Dietetics, 63:25-34. 12. Harman D: Aging: Prospects for further increases in the functional life span. Age 1994;17:119-46. 13. Eaton SB, Shostak M, and Konner M, The Paleolithic Prescription: A program of diet & exercise and a design for living, New York: Harper & Row, 1988:39.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen der kan give en egentlig kur mod dette og restriktiv fodring er imo ikke andet end an udsættelse af det uungåelige.

 

Råfodring har ikke påvist at have nogen som helst negativ indflydelse på en hunds nyre hvis det ellers er en fuldt ud sund og rask hund.

 

I de 2 første link du sender, står der nu at disse hunde med nyresygdomme skal have skånekost - sikkert tørfoder, medmindre man ønsker at lave det selv.

 

Tror nu ikke nogen mener, at en hund får dårlige nyrer af råfodring :blink: Pointen var vist, at hvis hunden havde sygdommen, så ville råfodring forværre det. Men om skånekost ville få en hund til at leve 13 år, lyder ikke realistisk, ikke ifølge hvad netdoktor skriver.

 

 

 

Malene! I Priceman's link står der en stribe udsatte racer:

 

Familiær nefropati er i dag beskrevet hos mange hunderacer. Sygdommen ses hos f.eks. alaskan malamute, cockerspaniel, dobermann pincher, golden retriever, lhasa apso, miniature schnauzer, norsk elkhund, portugisisk vandhund, rottweiler, samojede, shar pei, shih tzu, soft coated wheaten terrier og standard puddel.

 

 

Følgende hunderacer er særligt udsat for at have en arvelig nyrelidelse (familiær nefropati), der kan føre til nyresvigt: Norsk elghund, lhasa apso, shih tzu, samojede, cockerspaniel og doberman pincher.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine indlæg i debatten har til hensigt at få hvalpebarfere til at tænke det grundigt igennem, specielt hvis man har nogle af de udsatte racer, og måske endda en hvalp fra kuld ,hvor der har været dødfødte hvalpe

 

Jeg tror du blander to vidt forskelig nyresygdomme sammen, den arvelig sygdom nefropati er en akut nyresvigt som er en dødsdom for hunden og begynder et sted i ælderen fra ca 2 månder - til ca to år, og det er ligegyldigt hvad dyret bliver fodret med da sygdommen ikke kan standses alligeveller, hunden dør af det ti.l sidste.

 

Kronisk, har intet med arvelig nyresvigt at gøre og kommer som regel over tiden når hunden kommer op i alderen, det skyldes en langtsomt nedbrydning af nyrerne igennem mange års forgiftning af affaldsstoffer... primært tørkost ... bortset fra nyresvigt pga infektion som leptospirosis eller et udheld med kølervæsk...

 

Kemiske stoffer som feks melamin og cyanursyre som er brugt i industrien hjælper sikkert ikke... :confused:

 

 

 

 

Men at undlade at barfe de første år, på risikogrupperne, det er et sted at starte.

 

:hmm: Hvorfor skulle fodring med en kost der har et relativ højt vand inhold, ca 70% og et rimligt lav protein inhold 15-20% være mere skadeligt end at fodre med en tørkost som for det første har et meget lav vand inhold, er fyldt med en hav af forskellige kemikalier, salt, og overfylødigt vitaminer og mineraler ??

 

 

Hvis du vil have dyrlægefaglige links er det formentligt bare at google nyresvigt.

Nyresvigt, er ikke noget dyrlægerne tror, men det er en anerkendt,veldokumenteret og meget alvorlig dødelig sygdom på linie med hofteledsdysplasi , kræft og alt muligt andet.

 

Når man lider af, eller er i risikozonen for nyresvigt- både som menneske og som hund- skal man på en speciel kost- det er også alm. viden.

 

Også det er,dyrlægefagligt veldokumenteret og fuldkommen almindelig praksis at operere med.

 

Der er slet ingen dokumentation eller bevise for at det skyldes råfodring :confused:

 

 

 

afslutningsvist vil jeg så sige at som minimum mener jeg at barfningen bør være udregnet af en dyrlæge.........:vuf:.

 

Dyrelæger er som regel imod det... og hvorfor ikke!! tja det tjener stort ind ved at sælge tørkost, de få en god løn fra producenten bar for at har produktet stående i klinikken, og til sidste det giver flere patienter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

:hmm: Hvorfor skulle fodring med en kost der har et relativ højt vand inhold, ca 70% og et rimligt lav protein inhold 15-20% være mere skadeligt end at fodre med en tørkost som for det første har et meget lav vand inhold, er fyldt med en hav af forskellige kemikalier, salt, og overfylødigt vitaminer og mineraler ??

 

 

 

Jeg er enig med det du skriver, og svaret hidtil har været at de oprindelige protein molekyler fra animalske kilder er sværere for hundene at fordøje end de ekstruderede planteproteiner.

 

Det kan man have en menig om hvis man vil.

Men der foreligger beviser og undersøgelser der viser at tørfoder er op til 4 døgn om at komme gennem hunden alt efter variant. Får hunden til gængæld en gulerod der ikke er behandlet på nogen måde så er den igennem på under et døgn. ( den ses jo tydeligt :blink:)

 

 

Der er slet ingen dokumentation eller bevise for at det skyldes råfodring :confused:

 

Man bruger meget få eksempler til at generalisere, desværre

 

 

Dyrelæger er som regel imod det... og hvorfor ikke!! tja det tjener stort ind ved at sælge tørkost, de få en god løn fra producenten bar for at har produktet stående i klinikken, og til sidste det giver flere patienter.

 

Præcis. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der foreligger beviser og undersøgelser der viser at tørfoder er op til 4 døgn om at komme gennem hunden alt efter variant. Får hunden til gængæld en gulerod der ikke er behandlet på nogen måde så er den igennem på under et døgn.

 

Dem vil jeg så gerne se hvis du vil poste en henvisning. Jeg har forsøgt selv at finde studier og forsøg som bekræfter at der er forskellige transit tider af forskellige kosttyper uden resultat, så hvis du har dem vil det være super. Tak på forhånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...
Gæst Jeanett S

Hej Marie! Det er nemt:) Hunde må ikke få tilberedte knogler, da det ødelægger strukturen i benet og derfor splinter de så. Rå knogler splinter ikke, og det må de derfor gerne få. Hilsen Jeanett

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj
Hej Marie! Det er nemt:) Hunde må ikke få tilberedte knogler, da det ødelægger strukturen i benet og derfor splinter de så. Rå knogler splinter ikke, og det må de derfor gerne få. Hilsen Jeanett

 

hej Jeanett

 

tråden er en gammel tråd helt tilbage til marts måned :blink:

 

ha en god aften ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hunden har udviklet sig fra sine ulveforfædre for mere end 12.000 år siden. På trods af dette store forarbejde fra naturens side har den internationale foderindustri på kun ca. 40 år fået alle til at glemme og forkaste tidligere tiders erfaringer til fordel for tørfoder. Dette er fantastisk godt gjort rent markedsføringsmæssigt.

 

Men det er paradoksalt, at antallet af dyrlæger og sygdomme i samme tidsperiode har været stærkt stigende. :hmm:

 

Specielt de samme livsstilssygdomme, som vi kender fra mennesker, er i dag rigt repræsenteret hos hunde, for eksempel allergi, cancer, dårlig energi, dårlig reproduktion og dårlig mundhygiejne osv. Men hvad skyldes dette? :hmm:

 

 

Det er meget simpelt og meget let at fodre hunde. De er nemlig naturens skraldespande. I naturen ville deres føde bestå af for eksempel en hel agerhøne, en kanin, græs, urter, rødder og bark, afføring fra andre dyr, nedfaldne frugter og bær, jord osv.

Det er denne kost, vi skal forsøge at efterligne. Vel vidende at vi ikke skal og kan gå helt tilbage til naturens måde.

 

Men der er ingen, der siger, at vi skal fjerne os så langt fra udgangspunktet, som industrien har gjort.

 

For det første er der ingen hunde, der sidder og griller deres bytte over lejrbålet. :blink:

Ved varmepåvirkning fjerner man mange vitaminer, man ændrer proteinets form, ødelægger mikroorganismer og gode bakterier.

 

Hunde har også et meget kraftigt og effektivt fordøjelsessystem. Alt samme noget som indikerer, at hunde skal have råt foder.

 

Takket være en kraftig mavesyre og en kort fordøjelsestid kan hundens fordøjelsessystem håndtere store mængder af kød, mange bakterier og halv- og hel fordærvede foderemner som for eksempel ådsler.

 

Tørfoderet sætter fordøjelsessystemet på skånekost, og resultatet ser vi i dag, hvor flere og flere siger, at deres hund har et sart fordøjelsessystem.

 

Systemet bliver ikke holdt i form. Det kan det ikke, når dets eneste udfordring er små sterile piller. Det svarer til, at du kun spiste vitamin- og mineralberiget hvidt brød dagligt i et halvt år, hvorefter du fik en skål råkost.

 

Så ville du også have en sart mave.

 

Selv om vi alle ved, at vi fra naturens side godt kan tåle råkost og faktisk har bedst af det.

 

 

 

Et andet problem er sammensætningen af foderet.

 

Det, alt tørfoder på det danske marked indeholder mest af, er korn, herunder også ris. Og det har hunde mindst af alt behov for.

 

Faktisk er det almindeligt kendt og anerkendt, at hunde ikke har behov for kulhydrater overhovedet.

Hvorfor er det så det, der er mest af i tørfoder (det gælder virkelig alle mærker)? :hmm:

Fordi det er billigt og let at skaffe.

 

Alle ved, at det skaber allergi, hudproblemer og dårlig fordøjelse osv. Nogle diskuterer så, om det ene korn er bedre end det andet. Denne diskussion er formålsløs. Den ligger på linie med industrien, når de siger, at de forsker i hundeernæring. Det, der diskuteres og forskes i, er, hvordan man mindsker generne ved uegnede billige foderemner og gør dem til hundefoder med mindst mulige bivirkninger. :stupid:

 

Det hundene trænger til, er nogle, der begynder at diskutere, hvordan vi optimerer og sikrer et langt og sundt hundeliv. I stedet for alle lappeløsningerne, myterne og de halve sandheder, som alle bygger på et naturstridigt og forkert grundlag.

 

I USA findes der i dag en superliga af nye fodertyper, som alle er radikalt anderledes, end det, der findes på det danske marked. Det mest radikale er dog, at foderfirmaerne er åbne og på deres pakninger skriver, at der skal tilsættes råt kød og grønsager til foderet, fordi tørfoder ikke er komplet og fuld ernæring for en hund.

 

 

Der er nogle hovedregler at følge, når det gælder logisk fodring af hunde:

  • Sørg for så stor variation som muligt.

  • Og lad hovedparten af foderet være råt.

  • Lad være med alle mulige krumspring for at få hunden til at spise. Bare fordi den ikke finder dagens menu tiltrækkende så skal den ikke overhældes med ”sovs” for at få hunden til at spise.

Jeg bliver lidt urolig når der er debatører der efterlyser Gentest af barfende hunde for at kunne bevise at de ikke tager skade af naturligt råt foder. :damn:

Og samtidigt stiller sig tilfreds med at hundene bliver fodret med foder blandet af udefinerede komponenter i en skøn pærevælling der er så smags og kønsforladt at man sprayer duft,vitaminer og smag på efter produktionen.

 

 

jeg er bare så enig og når det så er sagt så er tørfoder brugere på mærkerne med det sammen med et angreb da det jo er bedste forsvar , men igen hvordan kan man tro at menneske skabte piller er ligeså sunde som naturlig mad :evil: det eneste tørfoder brugere snakker om er dokumentation for alting sådan er det altid når kritikere bliver mødt med sandheden

 

dokumentationen ligger der at naturen har skabt hunden til og være et rovdyr det er nok for mig

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Jeg kan give dig et delvist svar- delvist fordi jeg ikke ved hvilke symptomer du tænker på.

 

Men der er godt og vel 12 racer som har tilbøjelighed til nyresvigt-eller de er genetisk disponeret for det heraf 2 af spidshundene(malamut og samojeden)- efter en lang periode med barf/råfordring,kan nyrerne være så belastede at de svigter,og hunden feks går i kramper- jeg kender flere tilfælde hvor man har troet det har være epilepsi, men efter en skånefodring på tilbredt kost, har flere af hundene kvikket op. Nogle dør dog. Det er ganske alvorligt,og der er ikke ret megen forskning tilgængeligt (i åbne fora) på emnet. Det kan være forklaringen på du har set det med nogle hunde og andre ikke.

 

Spix, info til dine undersøgelser/iagttagelser, hvis du stadig er i gang med dem.

Min tæve, har lige fået konstateret nyresygdom ved alm sundhedstjek i går, hun har været på BARF, hun er kun 2.år gammel, i dag faktisk.

Det er en Coton de Tuléar, så måske man også skulle holde lidt øje med den race i den forbindelse.

 

Jeg er så så heldig at hun også er allergihund, så jeg skal nu smide min allergihund på HILLS nyreskånekost. Og hun er allergisk over for lagermider, hvilket jo ikke kan undgåes i tørkost. Så det er bare super :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...