Gæst ShiaLouise Skrevet Marts 20, 2011 Rapporter Share Skrevet Marts 20, 2011 Jeg har set lidt rundt på youtube omkring træning af sin hvalp, jeg har i min søgning været faldet over en masse film, der lærer folk at få sin hund til at prutte og tisse på kommando Er det en god idé? Hvad er godt og skidt ved at lære den det? Er der nogen der har erfaringer med den slags træning? Jeg blev faktisk lidt forskrækket over det, er vi i den position at vi skal bestemme det, hvad hvis hunden ikke skal når vi siger det og hvad hvis den virkelig skal af med noget og man så glemmer det? Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal synes om det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2011 Da jeg fik Petrine, kunne hun på kommando - synes det er vildt praktisk, fx når jeg kommer hjem fra nattevagt og er bevidstløs af træthed, så får Petrine besked om at hømme og tisse og vi kan gå op (ellers vil hun jo ud og snifle og gå lang tur). Derudover så er det praktisk når vi rejser, så går jeg på toilettet og tager Petrine + avis med, så laver hun det hun skal på avisen (fx når vi kører langt i tog eller er i en lufthavn). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Marts 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2011 Det er praktisk og jeg har oplevet det som utroligt nemt at laere selv en ung hvalp.:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Marts 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2011 Jeg blev faktisk lidt forskrækket over det, er vi i den position at vi skal bestemme det, hvad hvis hunden ikke skal når vi siger det og hvad hvis den virkelig skal af med noget og man så glemmer det? Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal synes om det Det skal jo ikke være sådan, at hunden kun må gøre det, når du giver kommandoen. :blink: Men som Petrine siger, kan det være praktisk, hvis du har brug for, at hunden får tisset af NU, fordi I faktisk kun lige har to minutter til at få det gjort (under et kort stop på en lang rejse f.eks.). Jeg har dog ikke lært min hund det, men synes, at det ville være praktisk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Marts 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2011 en dejlg praktisk øvelse, som gør livet så meget lettere både for ejer og hund, og det er jo ikke sådan at hunden ikke gør hvad den skal hvis du ikke giver kommandoen;-) Skal den så skal den og gør det også, det praktiske er at man kan give kommandoen fx før en længere togrejse, eller før hunden skal være alene hjemme, eller når det øs regner og er koldt og mørkt og en lang tur til det passer dyret at sætte sig ikke lige er det sjoveste, eller før træning, eller før man går på fortovet, eller, eller eller:banan::5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Marts 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2011 da vi fik saimon var vi så heldige, at vi opdagede, at han peb eller blev urolig på et bestemt tidspunkt om natten og så gik vi ud og fik gjort det hele, og fra den dag vi fik ham, har vi trænet både at han godt må "gøre det" på forskelligt underlag(for har hørt om hunde det fx. kun vil på græs, og er der ikke græs der hvor de kan gøre det, så holder de sig)... men vi trænede også det med at kalde en lort for PRUT og tis for TIS, og det lærte vi ham da han var hvalp og når han gjorde en af tingene, så roste vi ham, og sagde navnet på det han nu gjorde,og vi har haft nytte af det, hvor vi evt. skulle med færgen eller et stop på en resteplads, så siger vi, skal du lave PRUT ELLER TIS, og der går ikke ret lang tid før han gør det...HVIS HAN SKAL--- for skal han ikke, så gør han det bare ikke og vi kører vidre:blink: men er det en almindelig gåtur, så siger vi det ikke, for så kan de bare hygge sig og gøre det når de skal...:klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ShiaLouise Besvaret Marts 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2011 Ej hvor fedt, kan virkelig se fordelen i det hvis jeg skal op om natten og hun hellere vil lege end at gøre det hun skal. Plus min kæreste og jeg rejser et par gange om året over til Sjælland for at hilse på hans venner og familie, så inden vi hopper på bussen eller færgen kan hun lige ordne det. Tusind tak for jeres svar, rart at få lidt andre tanker omkring det end hvad jeg lige havde selv :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Marts 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2011 Jeg syntes jo det er rart at hunden kender kommandoen, inden man skal i seng kan man bare lige sige "gå ud og tisse" og så tisser hunden og så kan man gå i seng Eller hvis den skal tisse af inden man skal ud og kører langt. Nu har jeg en han-hund som gerne tisse på hjørner, så jeg behøves ikke den kommando mere Men indtil han begyndte at lette ben, var kommandoen effektiv :5up::5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ShiaLouise Besvaret Marts 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2011 :banan: Jeg skal nemlig have en lille chihuahua pige d. 31. Marts, så det er rart lige at tilrettelægge hvad jeg egentligt vil træne med hende og hvordan :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Marts 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2011 Jeg synes også det er en god ide at lære hvalpen kommandoen for tis. Ellers kan den korte tissetur i haven inden sengetid, godt blive til en længere fornøjelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Marts 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2011 altid til tjeneste med gode råd :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ShiaLouise Besvaret Marts 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2011 men vi trænede også det med at kalde en lort for PRUT og tis for TIS, og det lærte vi ham da han var hvalp og når han gjorde en af tingene, så roste vi ham, og sagde navnet på det han nu gjorde,og vi har haft nytte af det, hvor vi evt. skulle med færgen eller et stop på en resteplads, så siger vi, skal du lave PRUT ELLER TIS, og der går ikke ret lang tid før han gør det...HVIS HAN SKAL--- for skal han ikke, så gør han det bare ikke og vi kører vidre:blink: men er det en almindelig gåtur, så siger vi det ikke, for så kan de bare hygge sig og gøre det når de skal...:klap: Ville det fungerer at have et fælles ord for det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Marts 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2011 du kan da prøve, jeg ved ikke om det funker, for jeg har ikke prøvet det, men det gælder vel bare om at træne et bestemt oed fra start...:slem: tisse gør de næsten altid, så man kunne vel bare bruge et ord for prut:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Cæsar2011 Besvaret April 12, 2011 Rapporter Share Besvaret April 12, 2011 synes også det lyder praktisk at lære hunden at tisse på kommando. Får selv en dejlig Golden retriever sidst på ugen, nogle råd til hvordan jeg kan lære den at tisse på kommando? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LilleBali Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Min Karina kan tisse på kommando, og det er Så prakitsk, hvis vi f.eks. bare er på natturen, og hun tror der skal snifles til alting, Så siger jeg bare 'Tis!' og så sætter hun sig ned og tisser. Jeg lærte hende det da hun var hvalp, ved simpelthen at sige 'Tis!' hver gang hun tissede og så selvfølgelig rose og give godbidder i det øjeblik hun tissede :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Basset-baby Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Vi er ved at lærer vores hvalp det- og vi bruger bare ordet tis om begge dele Vi er faktisk kommet dertil hvor han nu reagere når vi siger det- så nu handler det om at passe på med ikke at sige det indendørs, for så gør han det bare der I nat var han ikke meget for at skulle ud i regnen, men da jeg sagde "ud og tis" så gik han ud og tissede og lavede prut Kæmpe dygtig hvalp Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 først og fremmest; tillykke med den lille chihuahua! Du har vel fået hvalpen hjem nu? Jeg prøvede at lære min hund det, lige fra dag 1, sagde prut og tis når han gjorde det og roste ham.. men han lærte det vist aldrig :stupid: håber man kan lære ham det forfra, selv om han er 10 måneder nu men jeg tror man skal være meget grundig med den træning, for at den virker. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lumen Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Vi er ved at lærer vores hvalp det- og vi bruger bare ordet tis om begge dele Vi er faktisk kommet dertil hvor han nu reagere når vi siger det- så nu handler det om at passe på med ikke at sige det indendørs, for så gør han det bare der I nat var han ikke meget for at skulle ud i regnen, men da jeg sagde "ud og tis" så gik han ud og tissede og lavede prut Kæmpe dygtig hvalp Min hvalp er heller ikke meget for regnen:fornaermet: Jeg har også lært hende at tisse på komando. I nat da hun skulle ud og det regnede, vidste hun godt at hun skulle skynde sig at få tisset og pruttet, før kom hun ikke ind igen. Jeg stod jo også i regnen så jeg havde lige så meget interesse i hun fik det overstået hurtigst muligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 synes også det lyder praktisk at lære hunden at tisse på kommando. Får selv en dejlig Golden retriever sidst på ugen, nogle råd til hvordan jeg kan lære den at tisse på kommando? Se mit første indslag, håber du kan bruge det råd, når i er så SUPER HELDIGE at få en skøn Golden guldklump:banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ShiaLouise Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Tusind tak for svarene alle sammen. :klap: Jeg har fået min lille tøs hjem nu og jeg prøver ihærdigt at sige 'tis' når hun både tisser og prutter, hun forstår det ikke endnu - men hun er også kun 9 uger gammel Hun har dog nogenlunde lært, at når jeg siger 'ud og tis' så følger hun nogle gange med hen til terassedøren Min unge dame er bestemt heller ikke vild med at komme ud når det regner - jeg kan da nogle gange lokke hende med ud, men næh nej - 'det her kan du ikke mene, vel morraaa?' også tisser hun indenfor når vi går ind :stupid: Cæsar - held og lykke med den lille, det er så super spændende at få en ny med hjem :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Pipvig Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Jeg er også blevet inspireret af denne tråd og prøver ihærdigt at lære min lille dsg at tisse og prutte på kommando men når jeg siger det så drøner hun op af trappen og tror at vi skal ind. :stupid: Men NOGET har hun da fanget :lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ShiaLouise Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Jeg er også blevet inspireret af denne tråd og prøver ihærdigt at lære min lille dsg at tisse og prutte på kommando men når jeg siger det så drøner hun op af trappen og tror at vi skal ind. :stupid: Men NOGET har hun da fanget :lol: Hehe, hun har misforstået noget i al fald :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Mange gange tillykke med prinsessen:hjerte: Har ikke selv hund, så er måske ikke den rette til at give råd, men jeg kom lige til at tænker over denne sætning: Hun har dog nogenlunde lært, at når jeg siger 'ud og tis' så følger hun nogle gange med hen til terassedøren Måske er det ikke smart at bruge kommandoen "tis" både i sætningen "ud og tis" og så når du faktisk gerne vil have at hun skal tisse? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ShiaLouise Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Mange gange tillykke med prinsessen:hjerte: Har ikke selv hund, så er måske ikke den rette til at give råd, men jeg kom lige til at tænker over denne sætning: Måske er det ikke smart at bruge kommandoen "tis" både i sætningen "ud og tis" og så når du faktisk gerne vil have at hun skal tisse? Uha du kan have fat i noget Nu skal jeg jo til og være kreativ. Måske jeg skal sige 'på toilet' når hun tisser og prutter Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Uha du kan have fat i noget Nu skal jeg jo til og være kreativ. Måske jeg skal sige 'på toilet' når hun tisser og prutter Min forældre sagde lufte når hunden skulle tisse, mest forsi de sys det var fjollet at gå rundt og sige tisse tisse hvid andre ku høre dem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts