Hop til indhold

Triks


Aslan
 Share

Recommended Posts

Hvilke triks kan din hund?

 

Hvordan lærte i den det?

 

Hvor lang tid tog det ca?

 

 

 

 

 

Og er der nogen der har lært deres hund at gå ud på toilettet for at prutte? (dette kunne være et riiiiiiiiigtiiiiiiiiiiiig godt trik)

Link til indlæg
Del på andre sites

Indtil videre kan Loke:

Sit og dæk - selvfølgelig :-D

Spil død

Vinke

High five

High ten

Give pote

Dreje om sig selv til højre

-og venstre

Rydde legetøj op i kurv

Have godbid på næsen - og poterne

Stå på bagben (kortvarigt :mrgreen:)

Nikke (som i sige ja)

Hviske

Gå på plads til højre og venstre (trick?)

Bakke

Gå slalom mellem mine ben

Gå i otte-taller mellem mine ben

Skubbe en skål hen til mig - eller noget andet, få noget i, og skubbe den tilbage og spise det der er i.

Hente bestemte legesager ved navn (Ex, hent Grisen)

Stå

Frys

Ud og tisse (gælder både nr. 1 og nr. 2 :mrgreen:)

Nej

Vente

Kontakt (se i øjnene)

 

Lige nu er vi ved at øve Bukke - den er der snart :-D

 

Vi bruger klikker, og det går bare super stærkt med indlæringen på den måde! Fx bukke, den er næsten på plads - det har taget 6 x 5 minutters klikker-træning, og næste skridt er at jeg står oprejst uden at vise tegn og bare siger bukke.

 

(God klikker-artikel + gratis klikker: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/073A929FFCAC36FEC1256B7B007E298C/B16D24490C3DE447C125711C003B53A3?opendocument)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Pero kan en del tricks. Han lærer ekstremt hurtigt! På vores træningshold er vi næsten altid langt foran de andre. Vi har dog prøvet på ikke at lære ham alt for meget, bare fordi han kunne. Især fordi han havde så mange sociale vanskeligheder, som vi hellere ville fokusere på. Vi ville ikke proppe for meget i hovedet på ham som hvalp :-)

 

Pote

 

Sit

 

Dæk

 

Nej

 

Se (kontakt)

 

Søg

 

Find bamsen

 

Hvor er tyggebenet?

 

Hvor er hunden? (en bamse-hund)

 

Kan du finde bidetorvet?

 

Slikke sig om munden

 

Lave et lille hop

 

Pive/brumme på kommando

 

Ind i tasken

 

Ikke nu (Når vi ikke har tid til at nusse, hvis han skal vente udenfor døråbningen når vi går ind i et rum eller han ikke må komme op i sofaen. Han spørger altid først :)

 

Du må gerne komme op (Når han spørger om han må komme op i sofaen)

 

Stå

 

High Five

 

Give me ten

 

Kan du tisse? (Det er altså ret nyttigt!)

 

Den her vej (han ser hvilken retning jeg går og følger med eller går den rigtige vej udenom fx en pæl)

 

Skal vi gå videre? (hvis han er igang med et eller andet eller vi sidder på en bænk og jeg synes vi skal gå videre)

 

Plads

 

Derudover er der flere ting han kan "lidt", men som vi ikke har trænet færdig...

 

Da han var helt lille hvalp brugte vi lokning til at lære ham tricks - altså lokke ham med en godbid og føre den så han lavede det man ville have ham til. Fx når man fører godbidden op til snuden og hunden sætter sig.

 

Senere brugte vi capturing (tror jeg det hedder?), hvor man fanger hunden i dét man ønsker den skal gøre. Fx havde vi svært ved at få Pero til at dække med lokning, så dér hjalp det lidt at bruge capturing.

 

Det vi bruger mest nu er shaping med klikker. Hvor man klikker for det mindste der har lidt med den øvelse man vil lære hunden, at gøre. Fx. når man klikker når hunden rører en lille smule på sin ene pote, så når den løfter poten lidt, så mere osv. indtil den fx lærer at vinke.

 

 

 

Den der øvelse med at hunden går på toilettet når den prutter har vi heldigvis ikke brug for :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Buddy kan:

 

Combi 4 (sit, dæk, stå, fri)

Dæk.. (han dækker)

Helt ned. (han lægger sig på siden)

gø på signal

Hvad siger Bosco? (han knurre.. Bosco, kan ikke med andre hanhunde)

Giv pote.

High five.

High ten

Ten (på en hånd)

Op (han står med begge poter på min ryg eller mave, efter hvad vej jeg vender) Er ved at udvide den, hvor han står op ad mig, mens jeg drejer rundt.

Aflevér (en genstand)

Sidde pænt (med begge poter oppe)

Stå på to ben

Bukke

"Løfte benet" (når han eksempelvis skal have sin sele på)

Finde blå fisk (han kan finde sin blå fisk blandt alt sit legetøj, og komme og aflevere den)

Gabe på signal

twist

zig zag

Ottetal

Hente en pølse og aflevere den.

Kryds (poter)

Strudsen (sidder med poterne på min arm, og gemmer sit hoved under armen)

I fuld sving med bakke, som tager lidt tid at fatte ;-)

 

Jeg bruger både shaping, operant og guidet operant indlæring. Det er meget forskelligt, hvor lang tid de forskellige øvelser har taget at lære. :-)

 

Klikkeren er godt anvendt herhjemme, men dog ikke altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Pelle kan ikke så mange tricks, kunster og øvelser, men han kan opføre sig pænt og er ikke pinlig at have med :lol:

 

Han kan:

 

Bukke indlæringsform:capturing

Løbe frem og dutte til kegle - guidet operant

Targetstick - operant

Zig zag ml ben mens jeg står eller går - guidet operant

Stoppe op på afstand - operant

Sit på afstand - signalet blot sat på

Dæk på afstand - signalet blot sat på

Sit fra dæk på afstand - signalet blot sat på

Blive siddende/dækkende mens jeg forbereder leg/aktivitet

Vente på afstand - operant

Lægge sig - operant

Ved at lære apportering - baglænskædning og operant

Bære - kommer af sig selv

Give me 5 til begge sider - operant

Splatterdæk - targetstick

 

Så kan jeg ikke komme i tanker om mere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Toffi kan ikke så imponerende mange, men det kan vel komme :-D

Ved ikke lige om det hele er tricks, men her er nogenlunde hvad hun kan:

 

Sit

dæk

plads

stå

kombi-4

Tisse

Gå i tasken

Være lydløs i tasken (f.eks. i supermarkedet:5up:)

"puttesove" (Går så ind i sengen)

Gå ud i haven

Find høne, find Far, find Camilla

Tag X med ind (fra haven)

Vinke

Give me five med den ene pote

Hviske ad bagboernes bil

Gi Mor et møs

denne vej

 

Er i gang med:

Vente

twist

Find cyklen / bilen nede i byen

 

Interesserer ikke vovse så meget:

Targetstick

Zig Zag (var bange for det da hun var hvalp, måske vi skulle prøve igen:))

 

Det meste er indlært ved capturing og guidet operant. Jeg har fornylig anskaffet en klikker med en god, blød lyd, så må vi se hvad vi kan hitte ud af der :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Pelle kan ikke så mange tricks, kunster og øvelser, men han kan opføre sig pænt og er ikke pinlig at have med :lol:

 

Han kan:

 

Bukke indlæringsform:capturing

Løbe frem og dutte til kegle - guidet operant

Targetstick - operant

Zig zag ml ben mens jeg står eller går - guidet operant

Stoppe op på afstand - operant

Sit på afstand - signalet blot sat på

Dæk på afstand - signalet blot sat på

Sit fra dæk på afstand - signalet blot sat på

Blive siddende/dækkende mens jeg forbereder leg/aktivitet

Vente på afstand - operant

Lægge sig - operant

Ved at lære apportering - baglænskædning og operant

Bære - kommer af sig selv

Give me 5 til begge sider - operant

Splatterdæk - targetstick

 

Så kan jeg ikke komme i tanker om mere...

Er capturing og operant ikke det samme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Er capturing og operant ikke det samme?

 

 

Godt spørgsmnål

Ikke nødvendigvis. For eksempel har Pelle lært at bukke ved at jeg klikkede ham på vej ned i dæk og altså stoppede ham i at dække.

Dæk kunne han i forvejen på signal.

Så han blev bedt om at dække og klikket halvvejs nede :lol:

 

Det er egentlig også kun operant indlæring hvis hunden aktivt forsøger sig frem, det gør den ikke hvis man bare fanger noget den gør i en situation som ikke er opstillet til indlæring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Godt spørgsmnål

Ikke nødvendigvis. For eksempel har Pelle lært at bukke ved at jeg klikkede ham på vej ned i dæk og altså stoppede ham i at dække.

Dæk kunne han i forvejen på signal.

Så han blev bedt om at dække og klikket halvvejs nede :lol:

 

Det er egentlig også kun operant indlæring hvis hunden aktivt forsøger sig frem, det gør den ikke hvis man bare fanger noget den gør i en situation som ikke er opstillet til indlæring.

Uh nu bliver jeg altså forvirret. Så det er når man tager en del af en øvelse, og belønner for denne del eller har jeg helt misforstået?

 

Jeg troede bare at capturing var den engelske betegnelse for operant, og så at luring er den engelske betegnelse for guidet operant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv, nu troede jeg ellers lige at jeg havde lært et nyt ord, capturing.

 

Når Toffi har lært at tisse på kommando fordi vi har sagt ordet "tisse" idet hun tissede, hvad hedder den så indlæringsform?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Æv, nu troede jeg ellers lige at jeg havde lært et nyt ord, capturing.

 

Når Toffi har lært at tisse på kommando fordi vi har sagt ordet "tisse" idet hun tissede, hvad hedder den så indlæringsform?

Det er en betingning lige som med en klikker. Hun lære at associere de to ting med hinanden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv, nu troede jeg ellers lige at jeg havde lært et nyt ord, capturing.

 

Når Toffi har lært at tisse på kommando fordi vi har sagt ordet "tisse" idet hun tissede, hvad hedder den så indlæringsform?

 

Sagde i tisse en gang eller tit mens tisseriet stod på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Oscar kan:

 

- Sit

- Dæk

- Stå

- Spring

- Vente

- Sit pænt

- Ja/nej

- Værsgo'

- Rulle

- Poterne op

- Giv pote + den anden

- High 5

- Give me 10

- Død

- Bukke

- Stå på bagben

- Op (hop op ad et eller andet, typisk vores låge så han kan få sele på)

- Ned

- Luk skuffen

- Ud og tis/Ud i haven

- Hvor er bamse?

- Hvor er kødben?

- Hvad siger den lille hund?

- Hvad siger den store hund?/halse

- Bliv

- Gribe

- Se her

- Zig-zag

- Gå fremad mellem mine ben

- Åbne skuffe vha træktov

- Touch

- Targetstick

- Diverse rally øvelser

- Diverse LP øvelser

 

Derudover er der nogle der kan betegnes som work in progress.

Redigeret af Stjernetosse
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke triks kan din hund?

Dumle kan:

-sit

-dæk

-stå

-dut på hånd og på sort ende af pind

- lukke køkkenlåger og skuffer

- åbne køkkenskuffer med viskestykke i

- halse

- rulle

- stå på bagben

- give me 5, high 5, give me 10

- bukke

- bakke

- det er min -> værsgod

- tisse på komando

- ned

- watch me

 

 

Hvordan lærte i den det?

Det er forskelligt fra tricks til tricks, bukke har vi stadig lidt problemer med han ikke kan medmindre hånden med godbidden er nede foran ham.

Lukke låger og skuffer lærte han ved hjælp af "dut"

 

Hvor lang tid tog det ca?

Generelt lære Dumle bare tricks rigtig hurtigt, men nogle har da taget længere tid end andre. Bukke og åbne skuffer er der stadig lidt problemer med, så det har egentligt taget lang tid, hvor stå på bagben og lukke skuffer tog ham næsten ingen tid.

 

 

Og er der nogen der har lært deres hund at gå ud på toilettet for at prutte? (dette kunne være et riiiiiiiiigtiiiiiiiiiiiig godt trik)

Nu har vi jo ikke nogen have, men Dumle har lært at tisse på komando. Det har han lært ved at vi sagde "ka du tis" samtidig med at han tissede og så fik han lækre godbidder når han havde tisset.

Lige den komando har vi ikke brugt klikker til, men normalt bruger vi klikker når vi indlære nye tricks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stjernetosse - hvordan lærte du Oscar "poterne op"?

 

Jamen han kunne sitte pænt (hvilket jeg har glemt at skrive, kan jeg se)

 

Og så trak jeg klikket fordi jeg kunne se at han strakte benene hvis jeg ventede lidt. Så lod jeg klikket falde når poterne var helt oppe. Og så kom håndtegnet og signalet senere. Meningen er det skal kombineres med bang/død :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen han kunne sitte pænt (hvilket jeg har glemt at skrive, kan jeg se)

 

Og så trak jeg klikket fordi jeg kunne se at han strakte benene hvis jeg ventede lidt. Så lod jeg klikket falde når poterne var helt oppe. Og så kom håndtegnet og signalet senere. Meningen er det skal kombineres med bang/død :)

 

Ja, det er nemlig den vi gerne vil ende ved (bang/død) :blink:

 

Okay... hvordan lærte du ham så at sitte pænt? Dumle vil bare ikke løfte forbenene fra jorden :???::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er nemlig den vi gerne vil ende ved (bang/død) :blink:

 

Okay... hvordan lærte du ham så at sitte pænt? Dumle vil bare ikke løfte forbenene fra jorden :???::lol:

 

Jeg brugte lokning... Altså med en en godbid, trukket op over hovedet. Og så klikkede jeg når begge forpoter var løftet.

Ulempen ved lokningen er at hunden sommetider ikke er helt klar over hvad der sker med kroppen, så længe snuden har kontakt med den der godbid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte lokning... Altså med en en godbid, trukket op over hovedet. Og så klikkede jeg når begge forpoter var løftet.

Ulempen ved lokningen er at hunden sommetider ikke er helt klar over hvad der sker med kroppen, så længe snuden har kontakt med den der godbid...

 

Hehe ja Dumle han er enten ved at bukke nakken helt bagover, eller også snurre han rundt eller stiller sig på bagben :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Uh nu bliver jeg altså forvirret. Så det er når man tager en del af en øvelse, og belønner for denne del eller har jeg helt misforstået?

 

Jeg troede bare at capturing var den engelske betegnelse for operant, og så at luring er den engelske betegnelse for guidet operant.

 

Det er også petitesser i det store billede, men hvis en indlæring skal være "ægte" operant kræver det, at en hund aktivt forsøger at gøre noget for at nå et mål.

 

For eksempel at den hopper op på en stol for at nå op i vindueskarmen. Altså et bevidst forsøg.

Eller når vi står foran den med en godbid og siger "hvad vil du gøre?"

 

Capturing er for eksempel hvis Buddy strækker sig og du klikker for det og dermed har en "bukke".

 

Forskellen er også at ved capturing står du svagt hvis der går kludder i "øvelsen" fordi du ikke kan gå tilbage og shape den frem igen.

For eksempel hvis træneren har klikket delfinen for at springe op af vandet og en dag springer delfinen på en anden måde. Her kan træneren ikke korrigere ved at gå tilbage i øvelsen. For øvelsen er ikke bygget op i delmomenter som kan pilles fra hinanden.

 

Så det er egentlig først hvis der bliver bøvl med en øvelse eller et øvelsesmoment at man oplever forskellen på operant og capturing :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Sagde i tisse en gang eller tit mens tisseriet stod på?

 

Den hurtigste indlæring får du ved at sige "tisse" når Aslan lige skal til at tisse. Altså at du sætter ord på intentionsadfærden - når han gør sig klar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik Tyson, kunne han sit og dæk og kom (dæk dog kun nogenlunde). Han kendte også "nej". Nu er han blevet stærk også i dæk og kan derudover flere andre tricks og kommandoer, så i alt kan han:

 

Sit

Dæk

Kom

Nej

Vent

Værsgo'

Søg

Ned (hoppe ned fra f.eks. sengen)

Otte (gå i ottetal mellem mine ben)

Gi' pote

High five

High ten (den er han dog først ved at lære)

Rulle

Bære (bære noget i munden)

Rundt venstre (dreje rundt om sig selv mod venstre)

Rundt højre (dreje rundt om sig selv mod højre)

Danse (dreje rundt om sig selv på bagbenene)

Gå (gå fremad på bagbenene)

Op (sætte forbenene op på en kasse)

Under (kravle under noget, f.eks. mine ben)

Over (hoppe over noget, f.eks. mine ben eller en lille forhindring)

Gennem (gå gennem noget, f.eks. en tunnel bygget af stole med et tæppe over)

 

Derudover er han rigtig god til alle mulige slags problemløsning.

 

Tyson er jo så klog, så jeg behøver bare at forklare hamen enkelt gang, hvad han skal, og så gør han det. ;-)

 

Nej, det er lidt forskelligt, hvad jeg har gjort - men han er meget kvik og lærer rigtig hurtigt, hvad han skal gøre. Jeg er ikke så stærk i de fancy betegnelser, men nogle ting har jeg vist ham, hvordan han skulle gøre (f.eks. taget hans pote i hånden, da han skulle lære gi' pote) og andre ting har jeg lokket ham til at gøre med godbidder - nogle gange ved at dele øvelsen op i små bidder, som han så lærte en af gangen. "Bære" gjorde han tit af sig selv, så den satte jeg bare signal på.

 

De fleste af øvelserne kan han kun, når der er håndtegn på, jeg har ikke været så god til at øve kun med talt kommando.

 

På torsdag starter vi til hundetræning, så der kommer nok nogle flere ting på snart.

 

Jeg har som sagt lært ham at sætte forbenene op på en kasse, og nu vil jeg gerne udvide med, at han går rundt om kassen med bagbenene, mens forbenene stadig er på kassen. Nogle gode råd til, hvordan jeg lærer ham det? Jeg har prøvet at lokke ham rundt med en godbid, men så går han bare ned fra kassen... :?::?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddy kan:

 

Combi 4 (sit, dæk, stå, fri)

Dæk.. (han dækker)

Helt ned. (han lægger sig på siden)

gø på signal

Hvad siger Bosco? (han knurre.. Bosco, kan ikke med andre hanhunde)

Giv pote.

High five.

High ten

Ten (på en hånd)

Op (han står med begge poter på min ryg eller mave, efter hvad vej jeg vender) Er ved at udvide den, hvor han står op ad mig, mens jeg drejer rundt.

Aflevér (en genstand)

Sidde pænt (med begge poter oppe)

Stå på to ben

Bukke

"Løfte benet" (når han eksempelvis skal have sin sele på)

Finde blå fisk (han kan finde sin blå fisk blandt alt sit legetøj, og komme og aflevere den)

Gabe på signal

twist

zig zag

Ottetal

Hente en pølse og aflevere den.

Kryds (poter)

Strudsen (sidder med poterne på min arm, og gemmer sit hoved under armen)

I fuld sving med bakke, som tager lidt tid at fatte ;-)

 

Jeg bruger både shaping, operant og guidet operant indlæring. Det er meget forskelligt, hvor lang tid de forskellige øvelser har taget at lære. :-)

 

Klikkeren er godt anvendt herhjemme, men dog ikke altid.

 

Ha ha, den gav lige et godt grin. Hvad siger Bosco til at blive "brugt" på den måde??? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelle kan ikke så mange tricks, kunster og øvelser, men han kan opføre sig pænt og er ikke pinlig at have med :lol:

 

Han kan:

 

Bukke indlæringsform:capturing

Løbe frem og dutte til kegle - guidet operant

Targetstick - operant

Zig zag ml ben mens jeg står eller går - guidet operant

Stoppe op på afstand - operant

Sit på afstand - signalet blot sat på

Dæk på afstand - signalet blot sat på

Sit fra dæk på afstand - signalet blot sat på

Blive siddende/dækkende mens jeg forbereder leg/aktivitet

Vente på afstand - operant

Lægge sig - operant

Ved at lære apportering - baglænskædning og operant

Bære - kommer af sig selv

Give me 5 til begge sider - operant

Splatterdæk - targetstick

 

Så kan jeg ikke komme i tanker om mere...

 

Han kan også gø rigtig højt og så kan han dreje rund oven på Noomi uden at træde på hende :lol::lun: (Og så er han faktisk også blevet rigtig god til at lege med hende syn's hun :hjerte:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sagde i tisse en gang eller tit mens tisseriet stod på?

 

Vi snakkede lige så længe som hun tissede.

"Tiiissetoffitiisssedyyygtigttissedyyygtigtiissetoffitisse"

 

Hun vidste i forvejen at ordene "dygtig" og "Toffi" betød noget godt fordi hun forbandt det med godbidder:)

 

Det virkede i hvert fald ret hurtigt for os.

 

Nu siger vi bare "Toffi, tisse", når vi vil bede hende om at tisse af til natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...