Hop til indhold

CLUMBER Spanielen


Gæst Afganskmynde
 Share

Recommended Posts

Skal vi i gennem det her hver gang jeg har postet? Med samme små torne i siden på de samme mennesker hver gang? Ved vi ikke begge hvor vi står i den diskussion du ønsker at tage op? Og er der så grund til at forsøge at sætte ild i den, hver eneste gang vi falder over hinanden i trådene?

 

Det kan i øvrigt ikke pisse mig af, hvis folk har en ting, de går efter i deres avl.

 

Nogle går decideret efter det jagtlige og får som følge deraf ofte nogle grimme kræ, der har bidfejl, for smalle kæber, skæve ben, flade poter eller andre konstruktionsfejl. Andre går mere op i udstilling og lægger den samme vægt på afprøvning af det jagtlige. I en perfekt verden og alt det der... Men noget bliver nødt til at blive prioriteret højst i en avlsudvælgelse. Og så kan man efterfølgende spørge, hvad der er lettest at rette op på i hunden og avlen.

 

 

UPS det kan da vist pisse dig af. Det var nu ikke min hensigt; men konstaterer blot det fakta at de fleste opdrættere af den race tråden startede med er udstillingsopdrættere som mangler avlsudvælgelse udfra temperement og brugsegenskaber og især avlsudvælgelse udfra afkompræstationer i stedet for forældredyrspræstationer.

 

Jeg tror vi to er eninge om at man skal prioritere begge dele; men man kan jo ved selvsyn konstatere størstepaparten af opdrætterne enten er på den ene side eller på den anden og det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg personligt så helst vil være på den side som prioriterer temperement og brugsegenskaber.

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle går decideret efter det jagtlige og får som følge deraf ofte nogle grimme kræ, der har bidfejl, for smalle kæber, skæve ben, flade poter eller andre konstruktionsfejl.

Dén er jeg lodret uenig i.

 

En forkert bygget hund kan jo slet ikke holde til arbejdet. Ikke i længden. Og da vi gerne skulle have mere arbejde ud af vore hunde end 2-3 år, vel at mærke EFTER 2-3 års træning, så giver det sig selv at dén slags hurtigt uddør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Dén er jeg lodret uenig i.

 

En forkert bygget hund kan jo slet ikke holde til arbejdet. Ikke i længden. Og da vi gerne skulle have mere arbejde ud af vore hunde end 2-3 år, vel at mærke EFTER 2-3 års træning, så giver det sig selv at dén slags hurtigt uddør.

 

Må give DKW ret, jeg har 2 ft cocker, velkonstrueret, jeg har nr. 2 golden af jagtlinjer, meget velkonstrueret, Sådan min ft spaniel galoppere ca 6 timer på en jagtdag i krat over grøfter etc. Han er nu 4, har aldrig haft en sygedag i sit liv pga slid eller skævheder. Det kan man kun holde til hvis kroppen er i orden. Han bliver nok ikke så gammel som min standard spaniel, men det eneste tidspunkt han galoppere på, er når han skal ind til madskålen, så Pjalte som min standard spaniel på 12 år hedder, holder rigtig længe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må give DKW ret, jeg har 2 ft cocker, velkonstrueret, jeg har nr. 2 golden af jagtlinjer, meget velkonstrueret, Sådan min ft spaniel galoppere ca 6 timer på en jagtdag i krat over grøfter etc. Han er nu 4, har aldrig haft en sygedag i sit liv pga slid eller skævheder. Det kan man kun holde til hvis kroppen er i orden. Han bliver nok ikke så gammel som min standard spaniel, men det eneste tidspunkt han galoppere på, er når han skal ind til madskålen, så Pjalte som min standard spaniel på 12 år hedder, holder rigtig længe.

 

En hund der bruges, og bruges hårdt vel at mærke, bliver jo sjældent gammel. Hvis den gør, er det ikke uden men.

 

Sådan ér det jo bare, når man nu engang har valgt at bruge sin hund. Og det ved vi jo godt inden vi overhovedet køber kræet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
  • 8 months later...

Hej med jer...

 

Jeg har "desværre" ikke selv en Clumber - men jeg er også selv helt SYG med den. :hjerte:

 

Den eneste Clumber jeg har mødt, var en stor hvalp, som kom til træning, et sted jeg var hjælper - og hun var da bare noget af det skønneste!!! Jeg var vild med, at hun var rolig, omgængelig og havde helt klart sin egen mening, i fht. hvad hun synes var sjovt! Nogle gange lignede hun virkelig en der tænkte:

 

"Hrmfh - sku' dét dér være sjovt???? :fornaermet:

Ja, ja, da, så gør jeg dét - men KUN for at se om det virkelig ER sjovt..."

 

Så vidt jeg har læst, så skulle det være ret race-typisk - og dét tiltaler mig en del!!! :bighug:

Der er ingen tvivl om, at når jeg skal ha' hvalp, så er Clumberen bestemt en option...

 

- og så er de jo SÅ dejlige at se på - med deres "rynke" i panden, og dejlige øjne...:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...