Hop til indhold

Nu har vi købt et hundebur...


Gæst Maysasa
 Share

Recommended Posts

Gæst Maysasa

Hej alle glade hunde-ejere :)

Jeg har op til flere gange fået gode råd og tips fra Hunde Forum via Google, så jeg tænkte at jeg lige så godt kunne melde mig ind klubben :)

 

Min hund er på nuværende tidspunkt omkring 1½ år gammel, og har hele tiden haft et problem med at være alene hjemme. Om hun keder sig, er bange eller bare er fandenivoldsk, ved jeg ikke. Men jeg hælder mest til at hun keder sig.

 

Da kæresten og jeg begge har fuldtidsjob, betyder det at Nuuk (mit kæreste eje) tit er alene hjemme et godt stykke tid ad gangen. Den længste dag hun skal være alene ligger på 9 timer - hvilket er super sjældent. Vi snakker gennemsnitligt omkring 6-8 timer alene. Hvilket jeg har læst mig til, at hunde sagtens kan klare?

 

Men anyways, vi bor i en ét værelses lejlighed med et lille gang-areal der ca. er 1x1,5 m.

Vi startede med at have hende i gangen og på toilettet, når vi ikke var hjemme, da hun ellers bider og ødelægger vores ting. Det gik ikke så godt, da hun ikke kunne lade nogle af tingene være ude på toilettet (håndklæderne blev hevet ned, shampooer blev kastet rundt og toiletbørsten blev gumlet på :shock: ). Så ændrede vi det til, at det kun var gangen hun måtte være i. Det gik også rigtig fint i starten, men på et eller andet tidspunkt forløbet begyndte hun at pive når vi forlod hende om morgenen - dette fik vi at vide af vores genbo, da Nuuk først starter piveriet når hun ikke kan høre/lugte os mere. Hun begyndte også at æde karmene, og en god hvidløg-chili-blanding så ikke ud til at hjælpe...

 

Det gjorde vi så noget ved for ca. 2-4 uger siden; hun fik lov at være i hele lejligheden. Det klarede hun faktisk rigtig godt, og vi blev begge to overraskede. Men her for omkring en uge siden, gik det galt.!

Hun er begyndt at bide hul i vores seng, rive tøjet ud af vores skab og i det hele taget bare bide i de ting hun kan få fat i og kaste rundt med alle vores ting.

Min kæreste er rigtigt træt af hende og vil bare af med hende, hvilket jo fik mig til at tude og synes at han er hjerteløs - men jeg kan vel ikke bebrejde ham; det er HANS lejlighed og HANS ting der går i stykker.

Jeg har prøvet med "Gå Væk Hund Spray" hvilket tilsyneladende virkede i 2 dage. Efter det begyndte hun at æde vores seng igen og lave hærværk.

 

Hun gør aldrig nogen af de her ting når vi er hjemme.

Jeg går med hende ca. 15 min om morgenen inden jeg tager afsted, og timer det sådan, at når vi kommer hjem fra tur, går der 20 min inden jeg forlader hende, så hun kan køle ned fra turen. Det har ikke hjulpet.

Hun har 2 slags hjerne-legetøj med godbidder i, en knogle og en masse legetøj.

 

Da kæresten kom hjem i dag havde hun raseret hele lejligheden og han gik helt amok.! Nu har han så købt et bur til hende som hun skal være i når vi ikke er hjemme.

 

---

 

Undskyld det lange indlæg, men tænkte det måske var vigtigt at få det hele med (selvom jeg nok har glemt nogle ting). Mit spørgsmål var egentlig bare;

 

- Er der nogle brugere herinde der har gode/dårlige erfaringer med hundebure?

- Hvad skal der være inde i buret?

- Hvad skal man være opmærksom på?

- Er der nogle nye ting hun skal lære? (vi har lært hende en kommando der hedder "farve". Det betyder hun skal gå ud i gangen og lægge sig. Det er også der hun sover normalt. Skal kommandoen justeres så "farvel" bliver til buret?)

 

... Kan ikke komme på flere spørgsmål lige nu, men jeg er meget interesseret i at høre hvad i har at sige.! Al information er godt.

Håber der er nogle der vil svare mig :)

(og igen, undskyld for det lange indlæg... :cry: )

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 144
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

For det første så må i altså ikke lukke hende inde i buret sådan fra den ene dag til den anden. Hvis ikke hun er tryg ved at være der kan hun komme frygteligt til skade hvis hun kæmper for at komme ud :cry: min venindes hund som ellers er burtrænet fik et stort sår fordi hun kæmpede for at komme ud af buret en dag hun havde dårlig mave.

 

Dem der bruger bur til alene hjemme bruger laaang tid på at lære hunden at buret er et trygt sted at være. Lader hunden ligge derinde og hygge med et godt ben mens lågen er åben, og lukker aldrig før hunden er tryg ved at være derinde.

 

Den eneste vej fremad jeg kan se er at i starter forfra med alene hjemme træningen. Det kommer til at kræve meget tid, men i kan altså ikke forvente at hun bare lærer det fra den ene dag til den anden...

 

Hvor meget motion og aktivering får hun i løbet af en dag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa

skipper-odense >>

 

Nej, var næsten godt klar over, at man ikke man regne med at hun er tryg ved buret bare sådan... men er burtrænings-metoden den samme som alene-hjemme trænings metoden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeres hund lyder til at være meget utryg ved at være alene hjemme og det kommer til udtryk ved at hun bider ting i stykker og piver...

 

Synes det tyder på at hunden har et ret så stort alenehjemme problem som kommer til at tage tid at komme til livs, og det kommer ikke til at gå hurtigere ved at sætte hunden i et bur.. -Hunden vil stadig være ulykkelig over at være alene og kan komme frygteligt til skade i frustration over at være buret inde...

 

I bliver nødt til at starte alenehjemme træningen heeelt forfra! Hvordan har I hidtil trænet alene hjemme?

 

Har I filmet hende mens hun har været alene og i løbet af alene hjemme træningen?

Link til indlæg
Del på andre sites

skipper-odense >>

 

Nej, var næsten godt klar over, at man ikke man regne med at hun er tryg ved buret bare sådan... men er burtrænings-metoden den samme som alene-hjemme trænings metoden?

 

Ja faktisk, jeg ved Lonny herindefra brugte vist 3 uger på at lære sin hvalp at være alene hjemme i bur.

 

Nogle hunde foretrækker at være alene hjemme i buret fordi de føler sig trygge ved at være i en "hule", men hvis det ikke er størrelsen på rummet der er problemet hos jer, så synes jeg at i lige så godt kan øve alene hjemme uden bur... Det lyder jo som om at hun aldrig har lært det, så der ligger nok et stort arbejde foran dig/jer fordi hun i 1½ år har levet med at være alene hjemme flere gange om ugen uden at være tryg ved det...

 

Men jeg tror bestemt ikke det er umuligt, hvis i er villige til at bruge tiden på det. I kunne evt overveje at få en adfærdsbehandler ud, h*n kan lægge en specifik træningsplan til lige præcis jeres hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror hun er voldsomt under-aktiveret før i lader hende være en hel arbejdsdag, vi er ude 1 time med vores samojede på samme alder, før han er alene hjemme!

 

Tænk på, hun sover 8 timer, så er hun ude 15 minutter... og så skal hun sove i 6-7-8 timer igen??

 

 

Og PS - hjertelig velkommen i klubben :-D Dejligt med en samojede mere, vi vil meeeget gerne se billeder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund er på nuværende tidspunkt omkring 1½ år gammel, og har hele tiden haft et problem med at være alene hjemme. Om hun keder sig, er bange eller bare er fandenivoldsk, ved jeg ikke. Men jeg hælder mest til at hun keder sig.

 

 

Hvad bygger du ovenstående på? Altså at det er fordi hunden keder sig? Havde lige misset at hunden er 1½ år, så forstår jeg slet ikke at man kan få sig selv til at forlade sin hund, når man ved den har et problem med at være alene :cry:

 

Jeg vil råde jer til at få en adfærdsterapeut ud, så I kan komme i gang med at træne alene hjemme på den helt rigtige måde for jeres hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg bruger bur til alle mine 3 vovser og jeg synes det er et fantastisk godt redskab. MEN jeg synes det er helt forkert, at have hund dagligt i bur i 6 - 8 timer, 5 dage om ugen. Det er synd.

Specielt en saa ung og aktiv hund. Det kan fungerer, hvis man har mulighed for at nogen, kommer forbi f.eks til frokost og lufter. ellers vil jeg fraraade det og istedet have vovse i kokkenet, med mulighed for at rende rundt og lade en kaempe suppeknogle vaere en afledning til jeres indventar, og sorge for at I gaar 2 lange ture, dagligt med hunden saa hun er helt udmattet, naar I tager paa arbejde om morgenen. Ellers maa I hyre en hundesitter. Det andet der, kan man ikke forlange af et levende ungt vaesen.

 

Jeg synes ikke at jeres hund reagerer unormalt eller specielt fandenivolds med hensyn til din beskrivelse af Nuuk. Faktisk synes jeg hendes adfaerd lyder helt normalt, og jeg var overrasket over, at jeres hund kun flyttede shampooer og tyggede tandboerster, efter op til en 8 timers dag paa et lille toilet. Det er ret flot klaret:5up:. det er iovrigt flot hun holder sig i op til 8 timer i en lille lejlighed.

 

Hvis din kaereste naegter at forstaa det, saa synes jeg i begge to skulle flytte:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror hun er voldsomt under-aktiveret før i lader hende være en hel arbejdsdag, vi er ude 1 time med vores samojede på samme alder, før han er alene hjemme!

 

Tænk på, hun sover 8 timer, så er hun ude 15 minutter... og så skal hun sove i 6-7-8 timer igen??

 

 

Og PS - hjertelig velkommen i klubben :-D Dejligt med en samojede mere, vi vil meeeget gerne se billeder...

 

Jeg havde lige overset det med gåturen i første omgang :genert: jeg giver Buddha helt ret. Vi går 30-40 minutter hver morgen med vores labrador og hans aktivitetsniveau er noget mindre end jeres race.

 

Men det er super at du er hjemme ved ham i 20 minutter inden du går ud af døren :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Molly skal være alene hjemme går vi altid en lang tur i skoven, eller rundt i kvarteret. Hun skal minimum luftes/trænes/aktiveres 30-45 minutter, gerne længere hvis vi ikke møder for tidligt, inden hun er alene. Har I prøvet med en dejlig lang snuse-gå-tur inden i tager afsted hjemmefra? Kan jo være det ville være lykken :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa

Findus >>

Jeg tror, hvis jeg skal være helt ærlig, aldrig at vi har decideret trænet alene-hjemme trænning med med hende... Hun er min første hund, så jeg stolede da på kæresten da han sagde han havde styr på at sådan og sådan skal man bare gøre med hende. Selvfølgelig har jeg læst op på det inden vi fik hende, men som sagt så stolede jeg på kæresten...

Nej vi har ikke filmet hende mens hun er alene hjemme.

Kan godt følge dig i det du siger om hendes piveri - at hun føler sig utryg ved at være hjemme. Men det der forvirrer mig lidt er, at hun klarede det fint i starten i hvert fald i forhold til piveriet.?

 

skipper-odense >>

Jamen, jeg forstår ikke hvordan alene-hjemme trænning kan hjælpe, når jeg ikke kan fange hende i gerningsøjeblikket når hun smadrer sengen... Jeg kan jo ikke skælde hende ud når jeg kommer hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Findus >>

Jeg tror, hvis jeg skal være helt ærlig, aldrig at vi har decideret trænet alene-hjemme trænning med med hende... Hun er min første hund, så jeg stolede da på kæresten da han sagde han havde styr på at sådan og sådan skal man bare gøre med hende. Selvfølgelig har jeg læst op på det inden vi fik hende, men som sagt så stolede jeg på kæresten...

Nej vi har ikke filmet hende mens hun er alene hjemme.

Kan godt følge dig i det du siger om hendes piveri - at hun føler sig utryg ved at være hjemme. Men det der forvirrer mig lidt er, at hun klarede det fint i starten i hvert fald i forhold til piveriet.?

 

skipper-odense >>

Jamen, jeg forstår ikke hvordan alene-hjemme trænning kan hjælpe, når jeg ikke kan fange hende i gerningsøjeblikket når hun smadrer sengen... Jeg kan jo ikke skælde hende ud når jeg kommer hjem.

 

Tror ingen mener noget med skæld-ud, det gælder om at hunden bliver TRYG ved at være alene :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Hvad bygger du ovenstående på? Altså at det er fordi hunden keder sig? Havde lige misset at hunden er 1½ år, så forstår jeg slet ikke at man kan få sig selv til at forlade sin hund, når man ved den har et problem med at være alene :cry:

 

Jeg vil råde jer til at få en adfærdsterapeut ud, så I kan komme i gang med at træne alene hjemme på den helt rigtige måde for jeres hund...

Bygger det på, at hun ikke piver når vi går, og hun har ikke pivet (ifølge genboen) siden hun fik lov at komme ind i stuen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Tror ingen mener noget med skæld-ud, det gælder om at hunden bliver TRYG ved at være alene :engel:

Dette spørgsmål er muligvis uvidende, men hvad er det hun er bange for? Det er ikke for at være flabbet eller noget, men I ved tydeligvis mere om hunde end jeg gør :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Jeg tror hun er voldsomt under-aktiveret før i lader hende være en hel arbejdsdag, vi er ude 1 time med vores samojede på samme alder, før han er alene hjemme!

 

Tænk på, hun sover 8 timer, så er hun ude 15 minutter... og så skal hun sove i 6-7-8 timer igen??

 

 

Og PS - hjertelig velkommen i klubben :-D Dejligt med en samojede mere, vi vil meeeget gerne se billeder...

Når du har gået med ham en time, er han så helt rolig når i går fra ham og gennem hele dagen?

 

Og skal nok lægge nogle billeder op, så snart jeg har luret hvordan det virker :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, jeg forstår ikke hvordan alene-hjemme trænning kan hjælpe, når jeg ikke kan fange hende i gerningsøjeblikket når hun smadrer sengen... Jeg kan jo ikke skælde hende ud når jeg kommer hjem.

 

Nej, det er omvendt. Hun skal ikke føle grund til at splitte ting af - og du må endelig ikke skælde ud, hun gør det af en grund, ikke for at være ond ved jer. (Men glad for at læse, at du ikke skælder ud når du kommer hjem :-D)

 

Synes i skal stå tidligere op i morgen, gå en tur på 45 minutter hvor hun eventuelt kan løbe frit noget af tiden eller måske lege med andre hunde, smid en håndfuld godbidder på en plæne og lad hende snuse sig frem til dem sådan i slutningen af turen. Og vær hjemme de 20 minutter med ro som i plejer, og så se om det har gjort en forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette spørgsmål er muligvis uvidende, men hvad er det hun er bange for? Det er ikke for at være flabbet eller noget, men I ved tydeligvis mere om hunde end jeg gør :genert:

 

Hunde er flokdyr, I er hendes flok, og hun forstår nok ikke hvorfor i forlader hende. Det er hvert fald mit bud, kan være der er andre der er klogere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Findus >>

 

skipper-odense >>

Jamen, jeg forstår ikke hvordan alene-hjemme trænning kan hjælpe, når jeg ikke kan fange hende i gerningsøjeblikket når hun smadrer sengen... Jeg kan jo ikke skælde hende ud når jeg kommer hjem.

 

med alene hjemme træning mener jeg at du starter helt forfra med at tjekke hvor længe hun kan være alene uden at pive og blive rastløs. Hvis hun piver efter 1 minut må du trække et par sekunder fra næste gang og så gå laaaangsomt frem i tid sådan at hun aldrig når at blive utryg og dermed ødelægge noget.

 

Problemet er selvfølgelig at hvis i træner i fx en weeekend og så lader hende være alene hjemme i 6 timer mandag så ødelægger i træningen så hvis jeg var jer ville jeg kigge på noget pasning igennem en periode eller noget andet så hun ikke skal være alene hjemme...

 

Hvis du går op i søge feltet øverst oppe på siden og skriver alene hjemme så dukker der en masse tråde frem hvor det står beskrevet mere detaljeret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du har gået med ham en time, er han så helt rolig når i går fra ham og gennem hele dagen?

 

Og skal nok lægge nogle billeder op, så snart jeg har luret hvordan det virker :)

 

Ja, han sover til vi kommer hjem, har filmet ham et par gange. Han står max op og drikker lidt vand eller klør sig/skifter soveplads.

 

Vi er også hjemme 15-20 minutter inden vi går, og der er han normalt allerede ved at falde i søvn.

 

Plejer at smide et par godbidder i sengen (der sover han når han er alene, men aldrig når vi er hjemme :lol:), og så sige hej-hej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Findus >>

Jeg tror, hvis jeg skal være helt ærlig, aldrig at vi har decideret trænet alene-hjemme trænning med med hende... Hun er min første hund, så jeg stolede da på kæresten da han sagde han havde styr på at sådan og sådan skal man bare gøre med hende. Selvfølgelig har jeg læst op på det inden vi fik hende, men som sagt så stolede jeg på kæresten...

Nej vi har ikke filmet hende mens hun er alene hjemme.

Kan godt følge dig i det du siger om hendes piveri - at hun føler sig utryg ved at være hjemme. Men det der forvirrer mig lidt er, at hun klarede det fint i starten i hvert fald i forhold til piveriet.?.

 

Det at hunden ødelægger ting, når den er alene er også et symptom på at den er utryg/bange for at være alene... Og hvis I aldrig har optaget hende, så kan I reelt ikke vide om hunden har pivet, små piv kan naboen næppe høre... Hvis I aldrig har trænet alene hjemme, så er der stor sandsynlighed for at hunden altid har haft svært ved at være alene :cry:

 

Det er godt du har oprettet dig her for at få råd :5up: Jeg vil stærkt anbefale dig, at få kontaktet en adfærdsterapeut, for når problemet har stået på så længe, så tror jeg, at det er vigtigt at der bliver lagt en plan lige præcis til jer...

 

skipper-odense >>

Jamen, jeg forstår ikke hvordan alene-hjemme trænning kan hjælpe, når jeg ikke kan fange hende i gerningsøjeblikket når hun smadrer sengen... Jeg kan jo ikke skælde hende ud når jeg kommer hjem.

 

Meningen med alene hjemme træning er, at hunden bliver tryg ved at være alene (og derfor ikke bider i ting/piver)... Man starter derfor ud med meget små intervaller, altså i starten bare at lukke/åbne hoveddøren og gradvist øge alene hjemme tiden til 30 sek., 2 min, 5 min., 10 min. osv...

 

Grunden til at hunden reagerer med at pive, hyle eller ødelægge ting er at den er fortvivlet/bange for at være alene -hunden er et flokdyr og det er faktisk meget unaturligt for en hund at være alene, men noget den er nødt til for at passe ind i vores samfund.. Derfor skylder vi hunden at lære den at være alene, alt andet er efter min mening meget meget synd for hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
... have vovse i kokkenet, med mulighed for at rende rundt og lade en kaempe suppeknogle vaere en afledning til jeres indventar

Som jeg skrev i mit første indlæg, så bor vi en ét værelses lejlighed, dvs. køkkenet, soveværelset og stuen er i samme rum :???:

 

 

 

... og sorge for at I gaar 2 lange ture, dagligt med hunden saa hun er helt udmattet, naar I tager paa arbejde om morgenen. Ellers maa I hyre en hundesitter. Det andet der, kan man ikke forlange af et levende ungt vaesen.

Jeg vil sætte mine gåture op til 45 min til 1 time. Har jeg overvejet i et stykke tid, men læste i et andet forum, at det også kunne være med til at overgeare hunden.

 

Jeg synes ikke at jeres hund reagerer unormalt eller specielt fandenivolds med hensyn til din beskrivelse af Nuuk. Faktisk synes jeg hendes adfaerd lyder helt normalt, og jeg var overrasket over, at jeres hund kun flyttede shampooer og tyggede tandboerster, efter op til en 8 timers dag paa et lille toilet. Det er ret flot klaret:5up:. det er iovrigt flot hun holder sig i op til 8 timer i en lille lejlighed.

Hun lærte meget hurtigt at være renlig, helt fra starten af tissede hun kun på aviser inden for, hvis hun ikke kunne holde sig. Angående din beskrivelse af min beskrivelse af Nuuk, så er jeg glad for at du siger hun opfører sig normalt :) Det er rart at få at vide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal forresten lige siges, at når hun har haft alene problemer i så lang tid, så er udmattelse nok ikke HELT nok - jeg tror det vil være en god ide samtidigt at øve det, som de andre så fint beskriver, for det bliver jo også en "vane", altså hunden er vant til at være frustreret eller bange når den er alene, og den skal vendes, så hunden tænker super, nu skrider mor/far, jeg får godbidder og gud hvor er jeg træt og vil gerne sove....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Jeg havde lige overset det med gåturen i første omgang :genert: jeg giver Buddha helt ret. Vi går 30-40 minutter hver morgen med vores labrador og hans aktivitetsniveau er noget mindre end jeres race.

 

Men det er super at du er hjemme ved ham i 20 minutter inden du går ud af døren :5up:

Tak, lidt ros er rart - jeg føler mig som en rigtig ond hundeejer, i og med at vi har misset alene-hjemme trænningen og at hun nu skal i bur, hvilket jeg heller ikke er super stor fan af (endnu.?)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Mht Bur traening, saa bruger man ikke kommandoer. Ved bur traening forstaas, at hunden forbinder sit bur med noget RART. Det er op til dig og din kaereste at introducere buret som en dejlig tryg sted for vovse at vaere.

 

Det goer man ved, at starte ud med, at fodre alle maaltider i buret og serverer div. knogler og andre tygge guf i buret, saa vovse forbinder buret med MAD og guf.

 

Det er meget vigtigt man starter langsomt med f.eks 1 time i buret (og ALTID efter hunden lige har motioneret og er traet). Naar I er hjemme, saa lad buret staa aabent, saa hunden oplever buret som 'en frihed til at gaa ind og ud' som den onsker.

 

 

Istedet for at bruge de 20 min. paa at 'stresse' hunden af, saa synes jeg hellere du skulle bruge dem paa at gaa 45 min. istedet for 15.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...