Hop til indhold

Nu har vi købt et hundebur...


Gæst Maysasa
 Share

Recommended Posts

Gæst Maysasa
Når Molly skal være alene hjemme går vi altid en lang tur i skoven, eller rundt i kvarteret. Hun skal minimum luftes/trænes/aktiveres 30-45 minutter, gerne længere hvis vi ikke møder for tidligt, inden hun er alene. Har I prøvet med en dejlig lang snuse-gå-tur inden i tager afsted hjemmefra? Kan jo være det ville være lykken :lun:

Hun er generelt en rigtig overgearet hund, men det hænger måske så sammen med at vi ikke er gode nok til at møde hendes aktivitets-niveau.?

Vil helt bestemt begynde at gå i meget længere tid med hende om morgenen.

Hvad er en snuse-gå-tur, by the way.? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 144
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tak, lidt ros er rart - jeg føler mig som en rigtig ond hundeejer, i og med at vi har misset alene-hjemme trænningen og at hun nu skal i bur, hvilket jeg heller ikke er super stor fan af (endnu.?)...

 

Har I ikke mulighed for at finde pasning til hende et stykke tid så hun ikke skal i bur?

Undskyld det måske lyder strengt, men efter din beskrivelse af hende vil jeg mene det er MEGET forkert og ondt overfor hunden bare at proppe den i bur mens den er alene..

 

Hvis I ku få pasning og starte alene-hjemmetræningen ville det nok være det bedste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, lidt ros er rart - jeg føler mig som en rigtig ond hundeejer, i og med at vi har misset alene-hjemme trænningen og at hun nu skal i bur, hvilket jeg heller ikke er super stor fan af (endnu.?)...

 

Du er en rigtig god hundeejer at du søger råd!!

 

 

Jeg vil sætte mine gåture op til 45 min til 1 time. Har jeg overvejet i et stykke tid, men læste i et andet forum, at det også kunne være med til at overgeare hunden.

 

Men det i gør med at være hjemme og lade hende falde til ro inden i går, det er super - det er bare gåturen der er alt for kort. Godbidssøg er også beroligende, man kan også give en tyggeting når man kommer hjem, hun kan ligge og gasse ned med.

 

Hvad med eftermiddag og aften, hvad plejer i at lave med hende der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er generelt en rigtig overgearet hund, men det hænger måske så sammen med at vi ikke er gode nok til at møde hendes aktivitets-niveau.?

Vil helt bestemt begynde at gå i meget længere tid med hende om morgenen.

Hvad er en snuse-gå-tur, by the way.? :hmm:

 

Om morgenen plejer jeg bare at gå og lade Molly snuse alt det hun vil, det virker godt for hende, men ved ikke om det er det samme for jeres hund selvfølgelig :vedikke:

Hun får også altid et marvben eller kalveknogle inden vi går, så har hun lidt lækkert at gufle hvis hun ikke vil sove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Nej, det er omvendt. Hun skal ikke føle grund til at splitte ting af - og du må endelig ikke skælde ud, hun gør det af en grund, ikke for at være ond ved jer. (Men glad for at læse, at du ikke skælder ud når du kommer hjem :-D)

 

Synes i skal stå tidligere op i morgen, gå en tur på 45 minutter hvor hun eventuelt kan løbe frit noget af tiden eller måske lege med andre hunde, smid en håndfuld godbidder på en plæne og lad hende snuse sig frem til dem sådan i slutningen af turen. Og vær hjemme de 20 minutter med ro som i plejer, og så se om det har gjort en forskel.

Der ligger et kæmpe-enormt grønt område omkring 10 min væk. Måske jeg skulle gå derned og lade hende løbe løst om morgenen også (plejer at være noget jeg gør med hende når jeg har fri) og så slutte af med de der godbidder i græsset.?

 

Mit eneste problem er bare, at kæresten ikke vil lade hende være alene hjemme nu, hvis hun ikke er i buret... :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du mulighed for at tage ferie og så træne alene hjemme helt forfra/få en adfærdsterapeut ud og lægge en plan?

 

Som de andre skriver er der rigtig mange tråde om alene hjemme, eller du kan også søge på google, så kommer der en masse frem...

 

Hvordan aktiverer I hende mentalt i løbet af dagen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der ligger et kæmpe-enormt grønt område omkring 10 min væk. Måske jeg skulle gå derned og lade hende løbe løst om morgenen også (plejer at være noget jeg gør med hende når jeg har fri) og så slutte af med de der godbidder i græsset.?

 

Mit eneste problem er bare, at kæresten ikke vil lade hende være alene hjemme nu, hvis hun ikke er i buret... :megaked:

 

 

Jeg sys det lyder som en rigtig god idé, så får hun brændt lidt krudt af og kan falde ned igen med godbidssøg :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
med alene hjemme træning mener jeg at du starter helt forfra med at tjekke hvor længe hun kan være alene uden at pive og blive rastløs. Hvis hun piver efter 1 minut må du trække et par sekunder fra næste gang og så gå laaaangsomt frem i tid sådan at hun aldrig når at blive utryg og dermed ødelægge noget.

Hvordan kan jeg tjekke om hun begynder at blive rastløs? Kan selvfølgelig høre hvis hun begynder at pive, men hvordan tjekker jeg det andet?

 

Problemet er selvfølgelig at hvis i træner i fx en weeekend og så lader hende være alene hjemme i 6 timer mandag så ødelægger i træningen så hvis jeg var jer ville jeg kigge på noget pasning igennem en periode eller noget andet så hun ikke skal være alene hjemme...

HVis jeg på en eller anden måde kunne lokke min søster til at hjælpe til med alene-hjemme trænningen i hverdagene, vil Nuuk så ikke blive forvirret over at min søster egentlig aldrig ellers er i lejligheden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der ligger et kæmpe-enormt grønt område omkring 10 min væk. Måske jeg skulle gå derned og lade hende løbe løst om morgenen også (plejer at være noget jeg gør med hende når jeg har fri) og så slutte af med de der godbidder i græsset.?

 

Mit eneste problem er bare, at kæresten ikke vil lade hende være alene hjemme nu, hvis hun ikke er i buret... :megaked:

 

Ja det lyder som en rigtig god ide :-D

 

Kan du ikke bede din kæreste om 1 uge til at få ændret dette? Evt. fortsat kun have hende i gangen, hvis hun allerede har sin kurv der og er vant til at sove der?

 

Hvilket slags bur er det, er det stofbur, og hvor stort er det? Samojeder sveder jo virkelig hurtigt, så hvis hun skal ligge derinde og være ved at omkomme, bliver det IKKE sjovt for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er generelt en rigtig overgearet hund, men det hænger måske så sammen med at vi ikke er gode nok til at møde hendes aktivitets-niveau.?

Vil helt bestemt begynde at gå i meget længere tid med hende om morgenen.

Hvad er en snuse-gå-tur, by the way.? :hmm:

 

at hun får lov til at gå en tur i sit eget tempo og bare snuse til alle duftene af de andre hunde i kvarteret. Det trætter ofte lige så meget som en gåtur i rask tempo. I hvert fald min hund, men den er heller ikke så motionskrævende som en samojede.

 

Hvis hun er madglad kan jeg anbefale at lade hende arbejde for føden. Vi smider al maden ude på græsplænen så han skal snuse sig frem til det. Nu bor i i lejlighed så der kan i måske bruge en foderbold eller gemme maden i et aktivitetstæppe (det kan man selv sy på en halv times tid af 2 fleecetæpper) eller komme foderet i en tom ½liters flaske som hunden så skal arbejde for at få det ud af.

 

Og nej i er ikke dårlige hundeejere for så havde du ikke spurgt om hjælp :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Ja, han sover til vi kommer hjem, har filmet ham et par gange. Han står max op og drikker lidt vand eller klør sig/skifter soveplads.

 

Vi er også hjemme 15-20 minutter inden vi går, og der er han normalt allerede ved at falde i søvn.

 

Plejer at smide et par godbidder i sengen (der sover han når han er alene, men aldrig når vi er hjemme :lol:), og så sige hej-hej.

Er han normalt en over-gearet hund.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan jeg tjekke om hun begynder at blive rastløs? Kan selvfølgelig høre hvis hun begynder at pive, men hvordan tjekker jeg det andet?

 

 

HVis jeg på en eller anden måde kunne lokke min søster til at hjælpe til med alene-hjemme trænningen i hverdagene, vil Nuuk så ikke blive forvirret over at min søster egentlig aldrig ellers er i lejligheden?

 

Har du en bærbar og et webcam? Så kan du stille det op og sidde ude på trappen og holde øje med hvad hun laver.

 

Det sidste ved jeg ikke helt :vedikke: hvis hun ellers er glad for din søster tror jeg ikke det bliver et problem :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Det at hunden ødelægger ting, når den er alene er også et symptom på at den er utryg/bange for at være alene... Og hvis I aldrig har optaget hende, så kan I reelt ikke vide om hunden har pivet, små piv kan naboen næppe høre... Hvis I aldrig har trænet alene hjemme, så er der stor sandsynlighed for at hunden altid har haft svært ved at være alene :cry:

Hvordan og med hvad har du optaget din hund?

 

Det er godt du har oprettet dig her for at få råd :5up: Jeg vil stærkt anbefale dig, at få kontaktet en adfærdsterapeut, for når problemet har stået på så længe, så tror jeg, at det er vigtigt at der bliver lagt en plan lige præcis til jer...

Jeg vil kontakte en adfærdsterapeut imorgen, kan du anbefale nogle specifikt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Skal forresten lige siges, at når hun har haft alene problemer i så lang tid, så er udmattelse nok ikke HELT nok - jeg tror det vil være en god ide samtidigt at øve det, som de andre så fint beskriver, for det bliver jo også en "vane", altså hunden er vant til at være frustreret eller bange når den er alene, og den skal vendes, så hunden tænker super, nu skrider mor/far, jeg får godbidder og gud hvor er jeg træt og vil gerne sove....

Så du foreslår faktisk udmattelse OG trænning samtidig? (bare for at være helt med)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor bor I henne i landet?

 

Om ikke andet kunne hun måske blive passet hos mig i dagtimerne, indtil du/I har mulighed for at tage nogle ugers ferie.. Men det kommer som sagt an på, hvor I bor

 

Men hov, jeg læste lige at din søster kunne hjælpe.. Nej, jeg tror ikke hun vil være forvirret over at din søster ikke er der ellers:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Mht Bur traening, saa bruger man ikke kommandoer. Ved bur traening forstaas, at hunden forbinder sit bur med noget RART. Det er op til dig og din kaereste at introducere buret som en dejlig tryg sted for vovse at vaere.

 

Det goer man ved, at starte ud med, at fodre alle maaltider i buret og serverer div. knogler og andre tygge guf i buret, saa vovse forbinder buret med MAD og guf.

 

Det er meget vigtigt man starter langsomt med f.eks 1 time i buret (og ALTID efter hunden lige har motioneret og er traet). Naar I er hjemme, saa lad buret staa aabent, saa hunden oplever buret som 'en frihed til at gaa ind og ud' som den onsker.

 

 

Istedet for at bruge de 20 min. paa at 'stresse' hunden af, saa synes jeg hellere du skulle bruge dem paa at gaa 45 min. istedet for 15.

Tak for super gode tips til at vænne hunden til buret.!!

Angående luftningen, 45 mins tur og 20 mins afstressning er vel også i orden.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er han normalt en over-gearet hund.?

 

Ja han er faktisk pænt overgearet. Vi cykler med ham nogle gange om ugen, behøves ikke være særlig langt, men han elsker jo at løbe, og så kan man tage en kort spurt så han rigtigt får strukket ud.

 

Vi kan desværre ikke have ham løs specielt mange steder, da han bare skrider, så cykelture virker godt for os.

 

 

Så du foreslår faktisk udmattelse OG trænning samtidig? (bare for at være helt med)

 

Vi har altid øvet alene hjemme når Motor er træt, for når hunden er træt, sover den, og hurtigt lærer den faktisk, at blive træt i det tidsrum. Dvs. når vi er hjemme hele dagen i weekenden, så kører vi det samme "program", morgentur 1 time og så går Motor i seng ligesom i hverdagene når vi har været hjemme lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Har I ikke mulighed for at finde pasning til hende et stykke tid så hun ikke skal i bur?

Undskyld det måske lyder strengt, men efter din beskrivelse af hende vil jeg mene det er MEGET forkert og ondt overfor hunden bare at proppe den i bur mens den er alene..

 

Hvis I ku få pasning og starte alene-hjemmetræningen ville det nok være det bedste.

Vi har faktisk ikke nogen i vores omgangskreds der har tid eller mulighed for at tage sig af hende, og jeg da også led og ked af hele denne situation med buret. :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan jeg tjekke om hun begynder at blive rastløs? Kan selvfølgelig høre hvis hun begynder at pive, men hvordan tjekker jeg det andet?

 

Ved at filme hende og hvis du ikke har webcam ell. lign, så bare optage lyden.. Så kan du høre hvis hun begynder at pive/trisse omkring...

 

Jeg ville lægge ud med følgende fremgangsmåde, men det kræver at du har ferie:

 

Vænne hende til at hoveddøren åbnes og lukkes og at det er helt normalt, gå ud af døren og ind lige med det samme igen og lad som om absolut ingenting.. Dette gentager du maaange gange om dagen! -og til hun er helt ligeglad med at døren åbnes/lukkes...

 

Så vænner du hende til at det er helt normalt at have overtøj/sko osv på, for det kan være at hun nu forbinder det med at I går, og derfor bliver utryg allerede før I er gået, fordi at hun ved at I er på vej til at forlade hende.. Så alt hvad I plejer at gøre før I går ud af døren, gør I rigtig mange gange.. Eks: Tage jakke på, sæt dig i sofaen og lad som ingenting...

 

Så kan du starte med at gå uden for døren i 10 sek. og komme ind igen som om intet er hændt og gradvist øge tiden..

 

Det er en god idé at give hende noget at beskæftige sig med imens og samtidigt er det stressnedsættende at spise.. Så giv hende derfor noget super lækkert, ex. et fyldt marvben eller noget aktiveringslegetøj så hun er optaget af noget...

 

Når du så optager hende, kan du se på filmen om hun bliver ved sit marvben, om hun begynder at pive ell. lign.. Hvis hun piver, er du gået for hurtigt frem og gå derfor tilbage i tid...

 

Når du er kommet op på en 5-10 min. UDEN at hun piver/hyler eller er rastløs, så er det godt at veksle mellem intervallerne.. Altså første gang lade hende være alene i 2 min, anden gang 10 min., og tredje gang 5 min...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Du er en rigtig god hundeejer at du søger råd!!

 

 

 

 

Men det i gør med at være hjemme og lade hende falde til ro inden i går, det er super - det er bare gåturen der er alt for kort. Godbidssøg er også beroligende, man kan også give en tyggeting når man kommer hjem, hun kan ligge og gasse ned med.

 

Hvad med eftermiddag og aften, hvad plejer i at lave med hende der?

Når jeg kommer hjem fra arbejde, går jeg også 15 min med hende, hvilket, set i bakspejlet efter alle disse indlæg, er meget meget sølle.

Og om aftenen er det samme tur. Nu skal jeg snart til at gå aften-tur med hende og den bliver betydeligt længere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Velkommen til :vinken:

 

Først og fremmest skal det understreges at du har anskaffet dig en BRUGSHUND - den skal ud og ha brugt sine muskler med jævne mellemrum med mindre du vil slide dine sko tynde i diverse villakvarterer.

 

Minimum 2 timers gåtur i løbet af dagen - din garanteret mere, eftersom i nok ikke har have....

 

Man kan ikke kalde (i mine øjne) en samojed for en overgearet hund, den skal bare ud og lave det den er avlet til - trække (fx foran cykel i det RIGTIGE udstyr, ikke alm sele)... Det giver en dejlig velbalanceret hund..

 

Når det er sagt så er det heeelt forfra med træning til at være alene.

Det skal være åbne lukke døre, gå ind og ud med det samme, ud og vente et par sekunder og derfra øge tiden meget langsomt, så hun ikke når at blive urolig mens i er væk (stil jer ude i opgangen og vent x antal sek/min).

 

Hvis hun bliver urolig, så går det for hurtigt frem!!

 

Min begyndte at æde skoreolen og det blev en irriterende dum vane, det stoppede jeg med perbermynteolie fra matas (duppet på der hvor han gnavede)

 

Nu får han en pind engang i mellem til at tygge i, så lader han andre ting være.

 

Jeg vil bestemt fraråde buret nu, hun skal ikke være alene fra den ene dag til den anden i et lille bur, det ville være heeelt urimeligt. Det er jo ikke hendes skyld at hun savner sin flok! Så smid kæresten i buret i stedet :slem:

 

Begynd træningen allerede her i weekenden og gør det til hun er ved at brække sig over i går ind og ud af døren...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...