Hop til indhold

Fodermængde til vægttab?


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Skipper var til sundhedstjek ved dyrlægen i dag og hun synes han vejer ca 1½ kg for meget :oops: jeg kunne godt selv se det da hun påpegede at taljen godt måtte være mere tydelig

 

Jeg har siddet og regnet lidt på fodermængden han får og hans dagsration har simpelthen været for stor fordi vi har stolet på målebægeret fremfor at veje foderet :stupid: at vi så yderligere er begyndt at give ham en kong med bl.a. foder i om morgenen uden at trække det fra dagsrationen har ikke gjort sagen bedre :oops:

 

Han får Markus Mühle pt. Ifølge deres foderanvisning skal en hund have ca. 1,2% af sin kropsvægt. Hvis jeg går ud fra de 38 kg som dyrlægen vil have ham ned på, skal han have 456 g om dagen. Han har nok fået noget mere end det

 

Tror i det er nok hvis vi bare sætter ham ned til de 456 g eller skal han sættes længere ned indtil han har tabt sig :vedikke: det er jo ikke en hastesag, han er på ingen måde stærkt overvægtig, jeg vil bare gerne kunne se et resultat inden alt for længe :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skipper var til sundhedstjek ved dyrlægen i dag og hun synes han vejer ca 1½ kg for meget :oops: jeg kunne godt selv se det da hun påpegede at taljen godt måtte være mere tydelig

 

Jeg har siddet og regnet lidt på fodermængden han får og hans dagsration har simpelthen været for stor fordi vi har stolet på målebægeret fremfor at veje foderet :stupid: at vi så yderligere er begyndt at give ham en kong med bl.a. foder i om morgenen uden at trække det fra dagsrationen har ikke gjort sagen bedre :oops:

 

Han får Markus Mühle pt. Ifølge deres foderanvisning skal en hund have ca. 1,2% af sin kropsvægt. Hvis jeg går ud fra de 38 kg som dyrlægen vil have ham ned på, skal han have 456 g om dagen. Han har nok fået noget mere end det

 

Tror i det er nok hvis vi bare sætter ham ned til de 456 g eller skal han sættes længere ned indtil han har tabt sig :vedikke: det er jo ikke en hastesag, han er på ingen måde stærkt overvægtig, jeg vil bare gerne kunne se et resultat inden alt for længe :genert:

 

Jeg ville sætte ham ned på de der 456 gram og gå ud derfra..

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva er også på kur og sender sin sympati til Skipper. Det kan være hårdt, hvis man spørger blondinen.

 

Dyrlægen ville gerne have hende ned på 31 kg. (hun har ligget omkring de 34 kg.)

 

Hun er på Olivers Weight Loss, og jeg fodrer efter planen for vægttab ned til 30 kg. (225 gr.)

 

Jeg er så blevet rigtig hård, så det, der ligger i lommen når vi er ude og gå, er taget af dagsrationen. Det, der måtte komme i en kong, er taget af dagsrationen. Som tygge-guffer får hun okseører.

 

Det eneste tidspunkt vi afviger lidt er til klikkertræning. Der er der stadig pølser på menuen.

 

Vi var fordi dyrlægens vægt i fredags, og hun er nu nede på 32,5 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva er også på kur og sender sin sympati til Skipper. Det kan være hårdt, hvis man spørger blondinen.

 

Dyrlægen ville gerne have hende ned på 31 kg. (hun har ligget omkring de 34 kg.)

 

Hun er på Olivers Weight Loss, og jeg fodrer efter planen for vægttab ned til 30 kg. (225 gr.)

 

Jeg er så blevet rigtig hård, så det, der ligger i lommen når vi er ude og gå, er taget af dagsrationen. Det, der måtte komme i en kong, er taget af dagsrationen. Som tygge-guffer får hun okseører.

 

Det eneste tidspunkt vi afviger lidt er til klikkertræning. Der er der stadig pølser på menuen.

 

Vi var fordi dyrlægens vægt i fredags, og hun er nu nede på 32,5 kg.

 

Ja skipper har jo ikke opdaget noget endnu men han får nok brug for sympatien senere :blink:

 

Vi skal også bare være hårde ligesom dig og holde os til dagsrationen (minus rallytræning). Han får i forvejen stort set kun okseører og andre fedtfattige godbidder så der kommer han nok ikke til at mærke nogen forskel.

 

Jeg tror vi har været lidt "forblændede" af at han er fra en meget robust udstillingslinje og så har vi tænkt at han nok skulle være meget bred fremfor at få mærket efter på ribbenene og taljen :genert:

 

EDIT: og super flot med Livas vægttab!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er hans adfærd i forhold til mad? Spiser han til han segner eller stopper han når han er mæt?

 

nu er han jo labrador så vi har endnu ikke oplevet at han stoppede mens der stadig var mad :lol: det er også derfor vi er nødt til at være mere konsekvente end vi har været og få stoppet ham for hans eget bedste.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu er han jo labrador så vi har endnu ikke oplevet at han stoppede mens der stadig var mad :lol: det er også derfor vi er nødt til at være mere konsekvente end vi har været og få stoppet ham for hans eget bedste.

 

Skulle lige til at skrive det:mrgreen: Luna spiser også til der ikke er mere;-)

 

Men ja, gør som du selv skriver.. Mål evt dagsration op om morgenen og så skal det holde til guffer på gåturen, aktivering og mad.. Så skal det hurtigt komme ned:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Jeg ville også starte ud med at give ham den anbefalede ration, taber han sig mod forventning ikke må man jo skære yderligere i det :-D.

 

Her tager vi også af den daglige ration til guffere på gåturene, Obelix er ret madglad så han opdager ikke det kun er hans "kedelige" tørfoder han får :mrgreen:.

 

Dog får han kogt kylling eller andet lækkert til trænning, men så bliver der også skåret i tørfoderet den dag :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også starte ud med at give ham den anbefalede ration, taber han sig mod forventning ikke må man jo skære yderligere i det :-D.

 

Her tager vi også af den daglige ration til guffere på gåturene, Obelix er ret madglad så han opdager ikke det kun er hans "kedelige" tørfoder han får :mrgreen:.

 

Dog får han kogt kylling eller andet lækkert til trænning, men så bliver der også skåret i tørfoderet den dag :-).

 

Vi bruger også det almindelige tørfoder til fx aktivitetsspil. Han er så ivrig bare efter det at jeg tror spillet ville blive splittet til atomer hvis der lå noget rigtigt lækkert i det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at alt over 300g tørfoder lyder som rigtig meget til en labrador! Du skal også huske på at han nok ikke vokser mere, og derfor ikke skal bruge helt så meget energi.

 

Men kommer det ikke an på fodertypen? :genert: jeg har lige googlet lidt forskellige fodermærker for at se anbefalinger.

 

Fx Royal Canins labrador foder anbefaler også omkring 450 g pr dag til en normalt aktiv voksen labrador på 38 kg.

 

Men jeg kan godt se at fx Orijen og Acanas anbefalinger ligger på 350-400 g pr dag for en voksen hund i hans størrelse :vedikke:

 

Men nej han vokser forhåbentlig ikke mere :blink:

 

Tilføjelse: Jeg ved godt at man ikke skal stole blindt på producenternes foderanvisninger, men hvis vi skal under 300 g. så skal han have under 0,8% af sin kropsvægt dagligt og det synes jeg bare lyder af meget lidt...

Redigeret af skipper-odense
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

nå jeg må hellere komme med en opdatering på projekt slankekur :-D

 

det er 3 uger siden vi var ved dyrlægen. Jeg kørte derud med ham i dag til en kontrolvejning og han havde søreme tabt sig 2 kg :shock: :klap:

 

Nu mangler vi ½ kg så er han på de 38 som dyrlægen anbefaler (jeg havde åbenbart hørt/husket forkert sidst så der var lige 1 kg mere han skulle smide end der står her i tråden :stupid:)

 

Hans motion har været nogenlunde konstant, den eneste ændring er at vi har droppet den smule rester han fik af vores mad før og så har vi holdt os strengt til den daglige foderration. Han har stadig fået (fedtfattige) tyggeben osv.

 

Han har på ingen måde virket sulten i perioden så det er jo skønt :-D

 

Og så lige et spørgsmål... Det er jo gået meget stærkt med at smide de 2 kg, men hvis hans foderration er udregnet efter en vægt på 38 kg så vil vægten vel stabilisere sig der? Han skal jo helst ikke fortsætte med at tabe sig :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...