Hop til indhold

Etik omkring træning


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Når jeg tager til træning med min hund opfører den sig som jeg tror mange andre. Når vi drejer ned af vejen begynder hun at blive meget urolig og er hele tiden meget klar til at hoppe ud af bilen - dette ser jeg som en arbejdsglæde, forventning om at nu skal der ske noget sjovt (og hvis jeg ikke husker helt forkert så betyder dette at hunden udskiller stresshormonet adrenalin).

 

Når hun kommer ud af bilen ved hun godt hvad vej hun skal for at komme på banen - så lufteturen er tiltider underlig, hun forsøger rigtig mange gange at vende om så vi kan gå mod banen og ikke væk fra den. Igen tolker jeg dette positivt - også fordi hun stadig villigt modtager godbidder.

 

Når vi er på banen vil hun helt klart helst belønnes med bold. jeg har lavet utallige små forsøg hvor hun har kunnet vælge mellem bold og godbid og hun vælger altid bolden. Hun bliver belønnet med begge dele og har meget sjældent problemer med at modtage godbidden. Det hænder at hun skal overtales til at tage godbidden hvis hun kan se bolden, men hun tager godbidden.

 

Så jeg tolker dette som at adrenalinen drøner rundt i hendes krop og hun er kampklar og meget opmærksom. Så længe hun tager godbidden mener jeg ikke at dopaminhormonet har fået overtaget hvilket jo ikke er den "sunde" stress.

 

Om Agilityfolket vil jeg sige at dem jeg kender generelt er bedre en lydighedsfolkene til at varme deres hund op samt "varme den ned" igen samt bruge udstrækningsøvelser. Det kunne mange af os lydighedsfolk lærer noget af. :-D

 

Måske et indlæg der er lidt uden for nummer, men det er mine tanker omkring stress og træning.:-D

 

P.S.Beklager hvis min hjerne ikke kan huske de rigtige ord for de forskellige stresshormoner. :oops:

 

Der er jo intet galt med stress, kun hvis tilstanden varer ved eller hunden føler sig sat udenfor kontrol.

 

Min Rasmus var også kørt op på bold og på trods af at han var en meget madglad labrador så var hans første valg bolden, som jeg brugte i de øvelser som krævede et højt tempo.

 

Tilstedeværende stresshormoner har vist sig ikke at være spor skadelige for individet så længe dette føler at kunne kontrollese situationen. Det er selve følelsen af manglende kontrol over egen situation som giver den negative stress.

 

Jeg tror din hjerne mente kortisol i stedet for dopamin.

Kortisol er det "farlige" stresshormon.

Dopamin er et transmitterstof som giver en følelse af velvære :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 81
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Tanten
Der er jo intet galt med stress, kun hvis tilstanden varer ved eller hunden føler sig sat udenfor kontrol.

 

Min Rasmus var også kørt op på bold og på trods af at han var en meget madglad labrador så var hans første valg bolden, som jeg brugte i de øvelser som krævede et højt tempo.

 

Tilstedeværende stresshormoner har vist sig ikke at være spor skadelige for individet så længe dette føler at kunne kontrollese situationen. Det er selve følelsen af manglende kontrol over egen situation som giver den negative stress.

 

Jeg tror din hjerne mente kortisol i stedet for dopamin.

Kortisol er det "farlige" stresshormon.

Dopamin er et transmitterstof som giver en følelse af velvære :-)

 

OK - Som jeg tolker dette så er vi jo i bund og grund enige :-)

 

Beklager min rustne hjerne ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Mht. hundes naturlige sprog så var det altså potedask og bagdelspuf( begge meget almindeligt legesprog mellem hunde) jeg omtalte (og det har intet med skuldertaklinger at gøre), MEN jeg har jo selvfølgelig ikke set hvad du så Ninjamor, og derfor kan jeg naturligvis ikke udtale mig om den konkrete situation.

Jeg vil da heller ikke forsvare enhver agilityudøver (der skal da nok være nogen som opfører sig uetisk, ligesom indenfor enhver anden gren af hundesport), men jeg synes bare det virkede som om du så enhver form for stress og boldleg som usund. Det kan jeg jo så se af dit svar til Tanten, at du ikke gør, så i bund og grund er vi såmænd ikke særligt uenige.

Redigeret af topsytop
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Mht. hundes naturlige sprog så var det altså potedask og bagdelspuf( begge meget almindeligt legesprog mellem hunde) jeg omtalte (og det har intet med skuldertaklinger at gøre),

 

Jeg ved hvad du skrev :-)

Og jeg gik videre til at sammenligne disse dask jeg så med en eventuel naturlig legeopfordring, som jeg synes du antyder de kunne være.

Jeg påpeger såmænd bare at daskene ikke kan sidestilles med naturligt legeadfærd.

 

MEN jeg har jo selvfølgelig ikke set hvad du så Ninjamor, og derfor kan jeg naturligvis ikke udtale mig om den konkrete situation.

Jeg vil da heller ikke forsvare enhver agilityudøver (der skal da nok være nogen som opfører sig uetisk, ligesom indenfor enhver anden gren af hundesport), men jeg synes bare det virkede som om du så enhver form for stress og boldleg som usund. Det kan jeg jo så se af dit svar til Tanten, at du ikke gør, så i bund og grund er vi såmænd ikke særligt uenige.

 

Jeg synes nu også det fremgik af mine andre indlæg hvad jeg mente, men skidt, nu ved vi begge hvad den anden mener :-D

Og vi er åbenbart ikke så langt fra hinanden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

I forbindelse med en udstilling i Vejen sidste år, overværede jeg også sådant en agilitykonkurrence og jeg kan sagtens genkende judomors indtryk angående stress. Jeg så dog ikke nogen være direkte voldsomme ved deres hunde..

 

Jeg kan huske at jeg i den forbindelse morede mig lidt over at den form for hundesport (IPO) jeg dyrker har været meget udskældt, fordi den måde vi træner på (eller nok nærmere det vi træner) er "hårdt" ved hundene, rent stressmæssigt. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
I forbindelse med en udstilling i Vejen sidste år, overværede jeg også sådant en agilitykonkurrence og jeg kan sagtens genkende judomors indtryk angående stress. Jeg så dog ikke nogen være direkte voldsomme ved deres hunde..

 

Jeg kan huske at jeg i den forbindelse morede mig lidt over at den form for hundesport (IPO) jeg dyrker har været meget udskældt, fordi den måde vi træner på (eller nok nærmere det vi træner) er "hårdt" ved hundene, rent stressmæssigt. :cool:

 

Jeg må så indrømme at jeg set flere IPOfolk bruge den med "dask" på siden feks. end jeg har set agilityfolk bruge det.

 

Men det kan selvfølgelig også være fordi jeg har set flere IPOfolk i aktion end agilityfolk.

 

Personligt tror jeg ikke den ene form for hundesport er mere stressende end den anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Jeg må så indrømme at jeg set flere IPOfolk bruge den med "dask" på siden feks. end jeg har set agilityfolk bruge det.

 

Men det kan selvfølgelig også være fordi jeg har set flere IPOfolk i aktion end agilityfolk.

 

Personligt tror jeg ikke den ene form for hundesport er mere stressende end den anden.

 

Det er jeg jo blevet banket så meget i hovedet med at jeg faktisk troede på det, så for mig var det "rart" at se at vi ikke var værre en agility-folket :blink:

 

Vores lokale Dch der bla. tilbyder agilitytræning har, ihvertfaldt tidligere, haft den holdning at feks vores bidearbejde gør hundene syge i hovedet.. FLOT! :rolleyes::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Vores lokale Dch der bla. tilbyder agilitytræning har, ihvertfaldt tidligere, haft den holdning at feks vores bidearbejde gør hundene syge i hovedet.. FLOT! :rolleyes::mrgreen:

 

Det mener de fleste jo (uanset tilhørsforhold) jo når de ikke kender noget til det :mrgreen: Jeg har mødt den fordom ca en trillionmillionmilliard gange :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Det mener de fleste jo (uanset tilhørsforhold) jo når de ikke kender noget til det :mrgreen: Jeg har mødt den fordom ca en trillionmillionmilliard gange :roll:

 

Nu skulle man jo mene at så stor en forening havde lidt mere begreb om tingene, end "de fleste".. :blink:

Kan forstå hvis ganske almindelige mennesker uden viden udi hund, kunne drage uheldige konklusioner..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Nu skulle man jo mene at så stor en forening havde lidt mere begreb om tingene, end "de fleste".. :blink:

Kan forstå hvis ganske almindelige mennesker uden viden udi hund, kunne drage uheldige konklusioner..

 

Men den med fordommene går jo begge veje. Specialklubfolket/IPOfolket mener jo også ofte at DcH er noget pladder noget hvor hundene skal lege med hinanden allesammen ca. halvdelen af træningstiden. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Men den med fordommene går jo begge veje. Specialklubfolket/IPOfolket mener jo også ofte at DcH er noget pladder noget hvor hundene skal lege med hinanden allesammen ca. halvdelen af træningstiden. :blink:

 

Er det en fordom?? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Er det en fordom?? :mrgreen:

 

Jep :mrgreen:

 

Husk på DcH er de eneste der tager folk ind uden at skele til højde, drøjde og race (dog er der klubber der ikke tager kamphunde ind, men det er ikke alle der siger nej til dem.)

 

DKK tager vist også alle ind, men der er noget med at det ikke er alle der må gå til prøver :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Jep :mrgreen:

 

Husk på DcH er de eneste der tager folk ind uden at skele til højde, drøjde og race (dog er der klubber der ikke tager kamphunde ind, men det er ikke alle der siger nej til dem.)

 

DKK tager vist også alle ind, men der er noget med at det ikke er alle der må gå til prøver :shock:

 

Jeg kan godt leve med at det så hedder en fordom. Jeg har det kun fra de der har trænet der selv.. Kan jo være de lyver :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Jeg kan godt leve med at det så hedder en fordom. Jeg har det kun fra de der har trænet der selv.. Kan jo være de lyver :blink:

 

Nej det er ikke = med at de lyver, men der er mange afdelinger og træningen kan være meget forskellig fra sted til sted. Akkurat som i specialklubberne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu skulle man jo mene at så stor en forening havde lidt mere begreb om tingene, end "de fleste".. :blink:

Kan forstå hvis ganske almindelige mennesker uden viden udi hund, kunne drage uheldige konklusioner..

 

Den udtalelse fra DcH kommer muligvis af at de har overværet IPO træning indenfor egne rækker?

 

DcH har jo IPO på programmet i mange afdelinger og det er der ligesom alle vegne: Der er forskel på vidensniveauet og den praktiske formåen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Nej det er ikke = med at de lyver, men der er mange afdelinger og træningen kan være meget forskellig fra sted til sted. Akkurat som i specialklubberne :-D

 

Jeg forholder mig stadig kun til den lokale afdeling af Dch. Kender ikke noget til træningen de andre steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Den udtalelse fra DcH kommer muligvis af at de har overværet IPO træning indenfor egne rækker?

 

DcH har jo IPO på programmet i mange afdelinger og det er der ligesom alle vegne: Der er forskel på vidensniveauet og den praktiske formåen

 

Der er desværre ikke så mange foreninger der tilbyder IPO mere :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Jeg forholder mig stadig kun til den lokale afdeling af Dch. Kender ikke noget til træningen de andre steder.

 

Det er også OK, men det berettigere dig jo ikke til at sige at det foregår sådan i alle lokalafdelingerne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Det er også OK, men det berettigere dig jo ikke til at sige at det foregår sådan i alle lokalafdelingerne :-D

 

Det har jeg vist heller ikke ytret mig om, af den simple grund at jeg som sagt ikke kender til det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Den udtalelse fra DcH kommer muligvis af at de har overværet IPO træning indenfor egne rækker?

 

DcH har jo IPO på programmet i mange afdelinger og det er der ligesom alle vegne: Der er forskel på vidensniveauet og den praktiske formåen

 

Jeg skal ikke kunne sige det.. De kan jo også have skiftet mening :-)

Men ja, selvfølgelig er der forskel på de forskellige steder. Det er jo heller ikke nogen hemmelighed at det HAR gået hårdt for sig i brugshunderegi (og gør det stadig visse steder).

Når man så snakker med visse jagthundefolk, ja så føler man sig særdeles pædagogisk ved siden af :mrgreen: (:roll:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Det har jeg vist heller ikke ytret mig om, af den simple grund at jeg som sagt ikke kender til det :-)

 

OK - læste så bare de første indlæg som at alle blev "dømt" over en kam ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg forholder mig stadig kun til den lokale afdeling af Dch. Kender ikke noget til træningen de andre steder.

 

 

Det var sådan set også det jeg mente, men der trænes måske ikke IPO der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
OK - læste så bare de første indlæg som at alle blev "dømt" over en kam ;-)

 

Recall for Tante

 

Vores lokale Dch der bla. tilbyder agilitytræning har, ihvertfaldt tidligere, haft den holdning at feks vores bidearbejde gør hundene syge i hovedet.. FLOT! :rolleyes::mrgreen:

 

:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...