Hop til indhold

Parring.


Gæst Bambi
 Share

Recommended Posts

Gæst Bambi

Nu er der sådan at Sofus måske skal blive far til neste år.

Det er KUN hvis han er frisk og fylder cavalierklubbens krav :-)

Men før det sker osse så lurer jeg på noget;

 

Hvad er standard for hver parring og per valp fyldte 2 uger?

Er der noget de har krav på eller jeg udenom det her?

Og har jeg mulighed for at få en lille en istedet for penge?

 

 

Ellers er alle råd gode :blink:

Redigeret af Bambi
Øv! Den blev posted i fejl forum
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der sådan at Sofus måske skal blive far til neste år.

Det er KUN hvis han er frisk og fylder cavalierklubbens krav :-)

Men før det sker osse så lurer jeg på noget;

 

Hvad er standard for hver parring og per valp fyldte 2 uger?

Er der noget de har krav på eller jeg udenom det her?

Og har jeg mulighed for at få en lille en istedet for penge?

 

 

Ellers er alle råd gode :blink:

Jeg går udfra du mener prisen for en parring?

Prisen er den I aftaler (tævens ejer og dig).. Prøv at høre de andre i racen om hvad de tager

Prisen er også meget afhængig af hvilke linier din hund repræsenterer, hvor mange titler den har, sundhed.

 

Hos Löwchen er prisen for parring med en hanhund uden titler 800 kr pr levendefødte hvalp.

Er han dansk champion er prisen 1500 kr pr hvalp.

Og så stiger den i takt med titler...Og hvis linierne er nye i Danmark..

Man kan jo altid aftale at de penge der kommer ind går af på en hvalp fra kuldet.. Så skal du betale det mindre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvordan det forholder sig i Norge men her i landet er det ofte sådan at man vælger mellem at få en hvalp eller et beløb, svarende til en hvalps pris. Nogle hanhundeejere vælger at tage et mindre standartbeløb for parringen og så et mindre beløb pr. levendefødt hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bambi

Tusind tak.

Jeg har forhøred mig her i Norge osse, men jo mere kunnskap jo bedre ;-)

Det er omkring det samme som Løwchen priserne med unntaget at det har intet med linier, helse og premiering dog.

Jeg får masser af god hjelp ifra tispens oppdrætter og tispens ejer er en veninde af mig :-)

 

 

Nikon26062008102.jpg

 

Daisy, den måske vorende moder :-) Hun skal tabe nogle kilo, men er ellers frisk og rask :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Der er også nogle som aftaler, at der er gratis omparring hvis tæven går tom. Vi havde lavet den aftale, at hvis Nanna gik tom eller der var 1-2 hvalpe var parringen gratis. Så Frida var gratis på den front:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Der er også nogle som aftaler, at der er gratis omparring hvis tæven går tom. Vi havde lavet den aftale, at hvis Nanna gik tom eller der var 1-2 hvalpe var parringen gratis. Så Frida var gratis på den front:mrgreen:

 

Ved de racer jeg kender lidt til inden for parring, skal det så være i den førstkommende løbetid (hvilket jeg egentlig og syntes er retfærdigt, ellers kunne man komm to år efter og be' om en omparring).

 

Der er også nogle der vælge at betale et fast beløb for parringen og så falder resten af beløbet (en hvalps pris) når/hvis hvalpene har overlevet de 3 første uger.

 

Men der findes jo utallige aftaleformer og de varriere meget inden for den enkelte race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Ved de racer jeg kender lidt til inden for parring, skal det så være i den førstkommende løbetid (hvilket jeg egentlig og syntes er retfærdigt, ellers kunne man komm to år efter og be' om en omparring).

 

Der er også nogle der vælge at betale et fast beløb for parringen og så falder resten af beløbet (en hvalps pris) når/hvis hvalpene har overlevet de 3 første uger.

 

Men der findes jo utallige aftaleformer og de varriere meget inden for den enkelte race.

Dyrlægen siger også, at 1-2 hvalpe ikke kræver det samme som et større kuld. Derfor kan man med god samvittighed lave to kuld i træk. Det var i hvert fald beskeden vi fik:-D

 

Jeg kan godt forstå, hvis opdrættere med racer som fx. chihuahua, ikke bruger den ordning. Da en chi jo normalt ikke får mere end 1-3 hvalpe. Men de kontrakter man laver, bestemmer man helt selv, bare man kan blive enige parterne imellem:-D Indenfor Chinese crested er det ikke unormalt med kuld på 5-7 hvalpe. Så derfor syntes vi det var fair nok, da anden part foreslog ordningen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Dyrlægen siger også, at 1-2 hvalpe ikke kræver det samme som et større kuld. Derfor kan man med god samvittighed lave to kuld i træk. Det var i hvert fald beskeden vi fik:-D

 

Jeg kan godt forstå, hvis opdrættere med racer som fx. chihuahua, ikke bruger den ordning. Da en chi jo normalt ikke får mere end 1-3 hvalpe. Men de kontrakter man laver, bestemmer man helt selv, bare man kan blive enige parterne imellem:-D Indenfor Chinese crested er det ikke unormalt med kuld på 5-7 hvalpe. Så derfor syntes vi det var fair nok, da anden part foreslog ordningen:-D

 

Der findes nok ligeså mange aftaler som der findes "racer/opdrættere", men det er da altid rart at hører hvad "normen" er inden for ens egen race.

 

Omparingen jeg skriver om er ved tom tæve, ikke små kuld. :-) Jeg tror heller ikke der sker det store ved at lade tæven få et kuld igen med det samme hvis det første var lillet. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...