Hop til indhold

WOW en smuk vovse


Gæst Afganskmynde
 Share

Recommended Posts

Gæst Afganskmynde

Her er Lark, en afghansk Mynde han - Noj, hvor er han flot:hjerte: - nok en af de flotteste af racen jeg har set, saa maa lige dele Lark's billede med jer.

 

larkcover1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Meget smuk - men synes godt nok han har en mega lang hals. Skal de have det?

 

 

jep, en lang smuk, muskulos hals, som med stor smidighed kan assistere med at fange byttet under jagten;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Tak for svar, synes bare det ser lidt vildt ud - men jeg kender overhovedet heller ikke til noget omkring standarden for afghanske mynder:blink:

 

ja, kan godt se det ser en helt del anderledes ud, end f.eks den race paa din aviater, som har minimalt markeret hals, hvis man overhovedet kan fornemme den. utroligt saa forskellige racer er i forhold til hinanden:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Virkeligt smuk!

 

Er pelsen naturligt kort i ansigt og på halen? Kender heller ikke noget til 'standarden' for afghanere :oops:

 

Ja, pelsen er naturligt kort i ansigtet og halen. hvalpe har 'abe skaeg' - (se tio's hvalpe billede med skaeg). abe skaegget forsvinder naar de er mere eller mindre er udvokset - tio var ca. 11 mdr.

Chloe havde meget lidt dun agtig 'abe skaeg' og det var allerede vaek i en alder af 6 mdr.

 

Afghansk mynder har ogsaa kort haar paa ryggen - den kaldes en sadel og den faar de ogsaa naar de er ovre hvalpetiden - En del fremhaever det korte haar ved at bruge en stripper til at fjerne lidt ekstra haar. Men man maa aldrig klippe den ifolge standarden, selvom de fleste udstillere hjaelper naturen lidt paa vej.

DSC_0284%20(2).JPG.opt782x520o0,0s782x520.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Flot udstråling han har. :-D

 

Hvor meget tid bruger man sådan ca. på at holde en afghanerpels?

 

Afghaner pels er lidt af et projekt. De har ikke pels men haar.

Ved overgangen fra hvalpe pelsen smides og den voksne silke agtige pels vokser ud (6 mdr - 2 aar), saa filtrer pelsen MEGET og skal borstes igennem dagligt, for at fjerne hvalpepelsen der ligger sig i pelsen, og drysser desvaerre ikke af, af sig selv. Jeg bruger 15 - 20 min. dagligt paa at rede Tio's haar ud hver dag. De bades ca. hver uge eller 2 med balsam - meget vigtigt.

 

Det gode er saa at de ikke faelder og er lugtfri:hjerte:.

 

Efter de ca. 2 aar kan man nojes med en ugentlig borstning og pelsen skulle vaere noget nemmere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu man barberede sådan en ned hvor længe ville pelsen så være om at vokse ud igen?

Jeg tror deres pels er meget lig løvernes.. :hmm:

 

Afghaner pels er lidt af et projekt. De har ikke pels men haar.

Ved overgangen fra hvalpe pelsen smides og den voksne silke agtige pels vokser ud (6 mdr - 2 aar), saa filtrer pelsen MEGET og skal borstes igennem dagligt, for at fjerne hvalpepelsen der ligger sig i pelsen, og drysser desvaerre ikke af sig selv. Jeg bruger 15 - 20 min. dagligt paa at rede Tio's haar ud hver dag. De bades ca. hver uge eller 2 med balsam - meget vigtigt.

 

Det gode er saa at de ikke faelder og er lugtfri:hjerte:.

 

Efter 2 aar kan man nojes med en ugentlig borstning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Hvis nu man barberede sådan en ned hvor længe ville pelsen så være om at vokse ud igen?

Jeg tror deres pels er meget lig løvernes.. :hmm:

 

Ca. 2 aar. Hvis man ikke udstiller saa kan man jo sagtens klippe den ned. Men pelsen er saa smuk, hvis altsaa den passes;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Afghaner pels er lidt af et projekt. De har ikke pels men haar.

Ved overgangen fra hvalpe pelsen smides og den voksne silke agtige pels vokser ud (6 mdr - 2 aar), saa filtrer pelsen MEGET og skal borstes igennem dagligt, for at fjerne hvalpepelsen der ligger sig i pelsen, og drysser desvaerre ikke af, af sig selv. Jeg bruger 15 - 20 min. dagligt paa at rede Tio's haar ud hver dag. De bades ca. hver uge eller 2 med balsam - meget vigtigt.

 

Det gode er saa at de ikke faelder og er lugtfri:hjerte:.

 

Efter de ca. 2 aar kan man nojes med en ugentlig borstning og pelsen skulle vaere noget nemmere.

 

Jeg var ikke klar over, at hvalpepelsen "bliver siddende", så det er da noget af et projekt de første 2 år. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Ja det synes jeg også.. Men der er garanteret mange som ikke magter at passe den..Det kan jeg se med løverne

 

Helt sikkert. Hvis pelsen ikke passes, skal der ikke mange uger til foer den er odelagt. Jeg tror ogsaa det er primaert derfor, den ikke er saa populaer en race laengere. Racen er helt klart 'high maintenance', men jeg elsker at nusse om deres pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Gæst Afganskmynde
De afghanerfolk der udstiller jeg kender, de vasker og blower hver anden dag.... Det samme gør de jeg kender der udstiller deres amerikanske cockere...

 

Ikke ligefrem noget jeg gad :oops:

 

Det kan jeg godt forstaa! Jeg har dage hvor tanken om at klippe dem ned lyder vaeldig tiltalende:mrgreen:.

 

Der er saa mange forskellige maader udstillere gor det paa, men hver anden dag er oftere end jeg hidtid har hort. Men det er maaske lettere at holde pelsen paa den maade altsaa mht til urin i pelsen og filtrer.sidder og overvejer om jeg skulle begynde paa det samme. tio's pels er enorm og besvaerlig at holde ren:hmm:

 

Det er et kaempe arbejde og af den grund har vi faaet et hundebadekar installeret i garagen omsider, da det er alt for omfattende (vand over det hele) for et alm. badevaerelse har vi erfaret. En high maintenance race maa man sige..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Jeg var ikke klar over, at hvalpepelsen "bliver siddende", så det er da noget af et projekt de første 2 år. :5up:

 

Meget. det er faktisk ret slemt i den periode og nogle dage var jeg naesten graedefardig fordi jeg lige havde brugt 2 timer paa at faa redt ham igennem og fjernet alle hans filtrer m. fingrene om aftenen og naeste morgen, var der 2 timers filtrer arbejde igen, da hvalpepelsen havde filtret i lobet af natten...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...