Hop til indhold

Ignorerer mig :(


Gæst Maysasa
 Share

Recommended Posts

Gæst Maysasa
Hehe ja jeg ved ikke helt - hvad gør hun når hun render væk? Hvad laver hun siden hun "ikke kan høre dig"? Og hvad gør du for at få opmærksomheden?

Hun render som sagt ikke væk, i dén forstand... Hun kommer bare ikke når jeg kalder på hende.

Det der optager hende meget (tror jeg), er alle de musehuller og andre huller der i på det mark område vi går på. Hun har hele tiden snuden dybt begravet i hullerne - og fred være med det, jeg kan godt se morskaben i, at snuse efter mus. Men når hun helt bevidst kigger op efter mig, hvilket hun gør, og jeg så kalder på hende - det er der jeg bliver bekymret når hun så vælger ikke at komme, jeg mener... vi har jo stort set øjenkontakt :shock:

For at få hendes opmærksomhed har jeg prøvet med "baby-sprog", at hæve stemmen og at være mere kommanderende - altså helt tydelig i hvad det er jeg vil have hende til at gøre.

Jeg har også, i et desperat øjeblik, lavet dansende sprællemænd for at fange hendes opmærksomhed :stupid:

 

 

 

Nu er det jo for nyligt at i har ændret hendes motion, det har måske noget med det at gøre, evt. sammen med hendes alder.. Synes i skal prøve at tage det i opløbet, 10-15 meter line og så øve indkald igen, hvis hun normalt er super god til det, skal hun måske bare have en reminder?

Man kan jo krydse fingre :x::-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hun render som sagt ikke væk, i dén forstand... Hun kommer bare ikke når jeg kalder på hende.

Det der optager hende meget (tror jeg), er alle de musehuller og andre huller der i på det mark område vi går på. Hun har hele tiden snuden dybt begravet i hullerne - og fred være med det, jeg kan godt se morskaben i, at snuse efter mus. Men når hun helt bevidst kigger op efter mig, hvilket hun gør, og jeg så kalder på hende - det er der jeg bliver bekymret når hun så vælger ikke at komme, jeg mener... vi har jo stort set øjenkontakt :shock:

For at få hendes opmærksomhed har jeg prøvet med "baby-sprog", at hæve stemmen og at være mere kommanderende - altså helt tydelig i hvad det er jeg vil have hende til at gøre.

Jeg har også, i et desperat øjeblik, lavet dansende sprællemænd for at fange hendes opmærksomhed :stupid:

 

Sprællemænd er totalt godt! Det er jo sjovt. Virkede det ikke?

 

Ok altså... øhmn, når Motor er på musejagt, så kommer han hvis han tror at jeg har fanget en mus. Når vi er der hvor han jager mus, kalder jeg aldrig på ham, men går hen og henter ham når vi skal til at hjem. Der løber han så heller ikke væk, selvf, han graver bare et hul eller fiser lidt frem og tilbage.

 

Men når i før har haft så fint indkald, så tror jeg altså bare i skal øve det lidt mere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fine råd :5up:

Med hensyn til dit sidste punkt, så plejer/plejede hun jævnligt at komme løbende hen til mig UDEN at jeg kaldte på hende - og jeg gav hende en godbid hver gang og roste hende meget. Så kan da ikke være fordi hun frygter at vi skal hjem og hun skal have sele på.? :hmm:

 

Hvad betydning har det, at man står med siden til hunden.? :vedikke:

 

Hun behøver ikke at have sele på, det er mere hvis man kommer til at rykke i linen.

Det med indkald og line på skrev jeg grundet egen erfaring.:blink:

 

Når du står med siden til din hund sender du signal om venlighed. Når man står med front mod hunden kan man komme til at virke truende. Det bedste er at sidde på hug.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FELIA & KARLA

Hej

hvis hunden ikke kommer når du kalder er du helt sikkert gået for hurtigt frem i din træning dvs. i skal et skrit tilbage og starte forfra med den lange line og indkald.

her kommer så det lille trix jeg bruger til træning hvis der er en hund der ikke kommer ved indkald KATTEMAD køb en af de små flade pakker med kattemad som du gemmer i lommen, du kalder kun EN gang kommer den ikke haler du den langsomt ind roser og åbner for kattemaden og lader hunden slikke lidt på det IKKE spise den, alle hunde er vilde med kattemad og vil gøre alt for at få et slik af dåsen når den først har fået smag for det.

Det må ikke misbruges og hunden må aldrig vide om det er kattemaden eller bare en godbid den kommer tilbage for at få.

Husk altid ros hunden når den kommer også selv om du har råbt og leget sprallemand i flere minutter.

Prøv det jeg lover det virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Hun behøver ikke at have sele på, det er mere hvis man kommer til at rykke i linen.

Det med indkald og line på skrev jeg grundet egen erfaring.:blink:

 

Når du står med siden til din hund sender du signal om venlighed. Når man står med front mod hunden kan man komme til at virke truende. Det bedste er at sidde på hug.

 

Okay, vil prøve fremgangsmåden med at sidde på hug eller stå med siden til... var ikke klar over hvilke signaler jeg sendte :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Hej

hvis hunden ikke kommer når du kalder er du helt sikkert gået for hurtigt frem i din træning dvs. i skal et skrit tilbage og starte forfra med den lange line og indkald.

Har ikke på nuværende tidspunkt en lang line - den jeg har er på 3 meter og det er den vi bruger normalt. Og hun kommer ALTID når jeg kalder og hun har sele på... måske på grund af længden? :roll:

 

 

her kommer så det lille trix jeg bruger til træning hvis der er en hund der ikke kommer ved indkald KATTEMAD køb en af de små flade pakker med kattemad som du gemmer i lommen, du kalder kun EN gang kommer den ikke haler du den langsomt ind roser og åbner for kattemaden og lader hunden slikke lidt på det IKKE spise den, alle hunde er vilde med kattemad og vil gøre alt for at få et slik af dåsen når den først har fået smag for det.

Det må ikke misbruges og hunden må aldrig vide om det er kattemaden eller bare en godbid den kommer tilbage for at få.

Så man skal sørge for at veksle mellem godbidder og kattemad.? Må hunden aldrig spise kattemaden.? :confused:

 

Husk altid ros hunden når den kommer også selv om du har råbt og leget sprallemand i flere minutter.

Prøv det jeg lover det virker.

Har altid rost Nuuk, hver ENESTE gang hun kom til mig. Jeg kan bare slet ikke forstå hvorfor hun opfører sig på den her måde nu... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FELIA & KARLA
Har ikke på nuværende tidspunkt en lang line - den jeg har er på 3 meter og det er den vi bruger normalt. Og hun kommer ALTID når jeg kalder og hun har sele på... måske på grund af længden? :roll:

 

Ud og køb en lang line, det behøves ikke være sporline eller andet dyrt, flagsnor eller i princippet sejlgarn virker godt nok, men den skal være så langt at hunden føler frihed. men husk kun en komando der efter haler du den ind og slikke kattemad.

 

Så man skal sørge for at veksle mellem godbidder og kattemad.? Må hunden aldrig spise kattemaden.? :confused:

Jo det må den gerne, men brug det som en go` afslutning på en vellykket

træning.

 

Har altid rost Nuuk, hver ENESTE gang hun kom til mig. Jeg kan bare slet ikke forstå hvorfor hun opfører sig på den her måde nu... :vedikke:

Det kunne tyde på at hun er ved at blive voksen og dermed mere selvstændig, rasen er også en type der har stor tendens til friheds trang.

Husk at alle hunde er avlet med et formål og at det er vigtigt at de egenskaber bliver brugt ellers bliver hunden under stimuleret og jeres samarbejde går itu.

Hvis i ikke går til træning med Nuuk er det måske tiden at tænke i de baner. Jeg kan anbefale DCH der er sikkert en klub i nærheden af jer,

deres program dækker stort set alle hundes behov for stemulans, og der er mange dygtige træner der kan hjælpe jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

hvis hunden ikke kommer når du kalder er du helt sikkert gået for hurtigt frem i din træning dvs. i skal et skrit tilbage og starte forfra med den lange line og indkald.

her kommer så det lille trix jeg bruger til træning hvis der er en hund der ikke kommer ved indkald KATTEMAD køb en af de små flade pakker med kattemad som du gemmer i lommen, du kalder kun EN gang kommer den ikke haler du den langsomt ind roser og åbner for kattemaden og lader hunden slikke lidt på det IKKE spise den, alle hunde er vilde med kattemad og vil gøre alt for at få et slik af dåsen når den først har fået smag for det.

Det må ikke misbruges og hunden må aldrig vide om det er kattemaden eller bare en godbid den kommer tilbage for at få.

Husk altid ros hunden når den kommer også selv om du har råbt og leget sprallemand i flere minutter.

Prøv det jeg lover det virker.

 

hunde har ikke særligt godt af kattemad :shock:

 

Man skal da ikke rose sin hund for at komme når man har kaldt mere end 1-2 gang? man kan hilse ect. men ikke rose+belønne da.

Belønne og rose når den kommer første gang man har kaldt ellers kan en hund sagtens lære "nå men kan komme når jeg vil, jeg får haps uanset hvad".

 

På med lang linie,o g når hun er vej imod dig (uden du har kaldt) så sig KOM og ned på hug og SÅ rose, det giver succes, hunden er fokuseret på dig og imod og du siger kom imens og roser for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
hunde har ikke særligt godt af kattemad :shock:

 

Man skal da ikke rose sin hund for at komme når man har kaldt mere end 1-2 gang? man kan hilse ect. men ikke rose+belønne da.

Belønne og rose når den kommer første gang man har kaldt ellers kan en hund sagtens lære "nå men kan komme når jeg vil, jeg får haps uanset hvad".

 

På med lang linie,o g når hun er vej imod dig (uden du har kaldt) så sig KOM og ned på hug og SÅ rose, det giver succes, hunden er fokuseret på dig og imod og du siger kom imens og roser for det.

Men hunden gør jo som man siger - Den kommer jo.

Så er det da svært ikke at rose.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Det med linen og forfra med indkald gider jeg ikke skrive, det er ligesom sagt...

 

MEEEEN...

 

da jeg læste dit startindlæg sprang det mig i øjnene at du skrev "parerer ordrer"

 

Vend lige det hele på hovedet engang..

 

Samojeden er en dejlig og hengiven hund som elsker at arbejde, HVIS den ser et formål med det.. Hvis den bare skal PLADS NU LORTEHUND (sat på spidsen), så vælger den vedkommende fra.. Hvorfor sku den aflyde når det er med den tone på osv..

 

Du skal være den sjoveste at være sammen med og I skal hygge jer SAMMEN.. Det er ikke nok at gå i den lokale park og slippe hunden og lade den tumle med andre, det styrker jo ikke jeres bånd..

 

På med den lange line, og så bind noget legetøj i den ende hvor hunden ikke er hægtet fast, så kan i lege jagt lege. Hvor du styrer legen, stopper den, starter den igen, trækker, slipper og lader hende vinde, leger fanger.. You name it.. Men vigtigst skal hun lære hvornår legen slutter. Hun kan jo ikke rigtig smutte med legetøjet eftersom det sidder fast ligesom hun selv gør.. Så det er en "sikker" leg

 

Folk herude hvor jeg bor tror jeg er en omvandrende landsbytosse, jeg hujer og hejer og løber rundt som en skoldet skid med en hund i hælene som synes jeg er alt for sej og allllt for underlig :klap: :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FELIA & KARLA
hunde har ikke særligt godt af kattemad :shock:

 

Jeg tror nu ikke det skader hunden med lidt kattemad, det er bare dejligt nemt med de små bakker i lommer det er jo ikke til at rende rundt med en

1 kg. dåse hundemad + dåseåbner i lommen :lol:.

og ja jeg ved godt at de også fås i små bakker, men kattemad er nu bare mindre og mere handigt.

 

Man skal da ikke rose sin hund for at komme når man har kaldt mere end 1-2 gang? man kan hilse ect. men ikke rose+belønne da.

Belønne og rose når den kommer første gang man har kaldt ellers kan en hund sagtens lære "nå men kan komme når jeg vil, jeg får haps uanset hvad".

Naturligvis skal man da rose sin hund og belønne når den kommer til sin fører, det er jo hundens løn for at komme og det skal være det beste sted i hele verden at være sin føre.

Du gider jo heller ikke at komme på arbejde hvis du ingen løn får.

Nukk er jo en ung hund der skal lærer, ikke en elitehund som kan.....

 

På med lang linie,o g når hun er vej imod dig (uden du har kaldt) så sig KOM og ned på hug og SÅ rose, det giver succes, hunden er fokuseret på dig og imod og du siger kom imens og roser for det.

.........

Link til indlæg
Del på andre sites

.........

 

Men hunden gør jo som man siger - Den kommer jo.

Så er det da svært ikke at rose.

 

nej den gør ikke :mrgreen:

 

ikke hvis man vil lære sin hund at komme første gang man siger det, og ikke 1-2 min efter.

 

At lære sin hund at komme første eller anden gang der kaldes, har intet med en elite hund at gøre.

 

Jeg nævner intet om negativ straf, men positiv straf, i og med godbid først falder når hunden kommer første eller anden gang der kaldes, ikke at den kommer efter den lige har snust færdigt og man har kaldt 10 gange.

Hunden skulle gerne lære det kan betales sig at komme første gang der kaldes.

 

(og nej kan min hund ikke, må slet ikke gå løst med den)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Men bliver hun "sig selv" igen.?:genert:

 

"sig selv" er jo et relativt spørgsmål.. Hvis du dermed mener om hun begynder at komme når du kalder igen inden længe så kommer det jo an på om hun finder ud af at hun kan smutte når hun ikke lige sys du er sjov - for så gør hun ikke..

 

Hvis du sætter ind inden hun bare giver dig fingeren så lærer hun ikke et uhensigtsmæssigt indlæringsmønster..

 

Men husk, en gammel hest kan også lære nye tricks.. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

nej den gør ikke :mrgreen:

 

ikke hvis man vil lære sin hund at komme første gang man siger det, og ikke 1-2 min efter.

 

At lære sin hund at komme første eller anden gang der kaldes, har intet med en elite hund at gøre.

 

Jeg nævner intet om negativ straf, men positiv straf, i og med godbid først falder når hunden kommer første eller anden gang der kaldes, ikke at den kommer efter den lige har snust færdigt og man har kaldt 10 gange.

Hunden skulle gerne lære det kan betales sig at komme første gang der kaldes.

 

(og nej kan min hund ikke, må slet ikke gå løst med den)

 

Vil du uddybe?

 

Positiv straf = lig med du tilfører hunden noget den ikke bryder sig om (f.eks. ryk i linen)

Negativ straf = du fjerner noget hunden gerne ville have (f.eks. undlader at give godbidden)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa

da jeg læste dit startindlæg sprang det mig i øjnene at du skrev "parerer ordrer"

 

Vend lige det hele på hovedet engang..

 

Samojeden er en dejlig og hengiven hund som elsker at arbejde, HVIS den ser et formål med det.. Hvis den bare skal PLADS NU LORTEHUND (sat på spidsen), så vælger den vedkommende fra.. Hvorfor sku den aflyde når det er med den tone på osv..

 

Du skal være den sjoveste at være sammen med og I skal hygge jer SAMMEN.. Det er ikke nok at gå i den lokale park og slippe hunden og lade den tumle med andre, det styrker jo ikke jeres bånd..

Har muligvis ikke formuleret mig rigtigt; det foregår jo ikke som du måske tror. Jeg har jo ikke den hårde tone på til at starte med. De første 7-8 forsøg på indkald er jo helt almindelige "Nuuk, kom". Det er først når jeg har kaldt og danset rundt i omkring 10 min at tonen bliver hård.

Og når hun er fri, løber kg da også rundt og leger med hende og "stjæler" hendes pind, osv.

 

 

På med den lange line, og så bind noget legetøj i den ende hvor hunden ikke er hægtet fast, så kan i lege jagt lege. Hvor du styrer legen, stopper den, starter den igen, trækker, slipper og lader hende vinde, leger fanger.. You name it.. Men vigtigst skal hun lære hvornår legen slutter. Hun kan jo ikke rigtig smutte med legetøjet eftersom det sidder fast ligesom hun selv gør.. Så det er en "sikker" leg

Det lyder som en rigtig sjov leg :-) Men jeg kan ikke se den for mig... Kan du forklarer den endnu bedre.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
nej den gør ikke :mrgreen:

 

ikke hvis man vil lære sin hund at komme første gang man siger det, og ikke 1-2 min efter.

 

At lære sin hund at komme første eller anden gang der kaldes, har intet med en elite hund at gøre.

 

Jeg nævner intet om negativ straf, men positiv straf, i og med godbid først falder når hunden kommer første eller anden gang der kaldes, ikke at den kommer efter den lige har snust færdigt og man har kaldt 10 gange.

Hunden skulle gerne lære det kan betales sig at komme første gang der kaldes.

 

(og nej kan min hund ikke, må slet ikke gå løst med den)

Jeg forstår ikke det du skriver med positiv og negativ straf?

 

Kommer en af mine ikke med det samme men først efter 5. gang så får de da bare snor på og vi går uden at sige noget eller andet.

Der kommer ikke nogen straf på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Det lyder som en rigtig sjov leg :-) Men jeg kan ikke se den for mig... Kan du forklarer den endnu bedre.?

 

Jeg kan da lige smide et billede ind af min bamse, hvor han leger stor og stærk..

 

Det handler bare om at hun har den laaaaange line på, så binder du den anden ende rundt om noget legetøj.. Så kan du jo trække legetøjet hen over jorden, op i luften, skifte retning osv.. Min eeeeelsker det.. Der kommer knald på..

 

Fordelen ved at legetøjet er i linen er at du kan kaste det omkring dig (du er ikke bundet af en arms-længde) og trække det afsted i forskellige tempoer..

 

På billederne har jeg ikke legetøjet i snor, men princippet er det samme (og det er meget sjovere og udfordrende i snor)

Carlo til træning.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Jeg forstår ikke det du skriver med positiv og negativ straf?

 

Kommer en af mine ikke med det samme men først efter 5. gang så får de da bare snor på og vi går uden at sige noget eller andet.

Der kommer ikke nogen straf på.

 

Så kan jeg da godt forstå den ikke kommer... Næste gang du kalder tænker den da bare "nææææh nej, jeg gider da ikke ha snor på, jeg bliver her"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke det du skriver med positiv og negativ straf?

 

Kommer en af mine ikke med det samme men først efter 5. gang så får de da bare snor på og vi går uden at sige noget eller andet.

Der kommer ikke nogen straf på.

 

så er det også negativ straf jo, i og med du ikke belønner hunden eller roser den og giver den linie på så den ikke er løs mere, som du ville gøre når den kommer 1 eller 2 gang..

Link til indlæg
Del på andre sites

så er det også negativ straf jo, i og med du ikke belønner hunden eller roser den og giver den linie på så den ikke er løs mere, som du ville gøre når den kommer 1 eller 2 gang..

 

 

Altså at give hunden line på, er vel positiv straf?

Ikke at belønne den er negativ (hvis man plejer at gøre det?)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså at give hunden line på, er vel positiv straf?

Ikke at belønne den er negativ (hvis man plejer at gøre det?)?

 

Ud fra understående vil jeg da mene begge ting er negativ straf. Efter min amatør opfattelse af begreberne.

Positiv straf ser jeg også som lige med påføre ubehag, fysisk eller psykisk.

 

 

 

Positiv straf = lig med du tilfører hunden noget den ikke bryder sig om (f.eks. ryk i linen)

Negativ straf = du fjerner noget hunden gerne ville have (f.eks. undlader at give godbidden)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså at give hunden line på, er vel positiv straf?

Ikke at belønne den er negativ (hvis man plejer at gøre det?)?

 

nej, at give hunden linen på uden nogen yderligere konsekvens kan højst opfattes som negativ straf _ den mister muligheden for noget godt (løbe fri). Men hvis du rækker ud efter den når den komme, niver den i nakkeskindet for at holde den fast indtil du får snor på, så kan der være tale om positiv straf (påføring af ubehag).

 

Men for de fleste hunde der sådan først lige kommer når de passer dem, så har det ikke nogen videre straffende effekt bare at få snoren på. Men det kan jo være påkrævet lige der at hunden netop kommer i snor, så må man bare får sat indkaldsituationene bedre op næste gang, så hunden kommer glad første gang;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...