Hop til indhold

Ignorerer mig :(


Gæst Maysasa
 Share

Recommended Posts

Gæst SikkeEtHundeliv
Så kan jeg da godt forstå den ikke kommer... Næste gang du kalder tænker den da bare "nææææh nej, jeg gider da ikke ha snor på, jeg bliver her"...

Ja altså ment på den måde at hvis vi skal hjem efter en gåtur og de alligevel skal i snor - Så får de snor på uden jeg siger noget.

 

Fremfor hvis de kom første gang så får de ros og godbid.

 

Skulle nok lige have forklaret mig tydeligere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst SikkeEtHundeliv

Jeg vil altså lige sige at mine hunde kommer når jeg kalder - 9 ud af 10 gange.

Jeg har ikke indkaldsproblemer bare så vi har det på plads.

 

Og så til det med positiv og negativ straf.

Hvordan kan noget være "positiv straf" - Ordene hænger ikke sammen i mit hoved - Straf og positiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil altså lige sige at mine hunde kommer når jeg kalder - 9 ud af 10 gange.

Jeg har ikke indkaldsproblemer bare så vi har det på plads.

 

Og så til det med positiv og negativ straf.

Hvordan kan noget være "positiv straf" - Ordene hænger ikke sammen i mit hoved - Straf og positiv.

hellere ikek hos mig, men det er vist sådan det hænger sammen :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil altså lige sige at mine hunde kommer når jeg kalder - 9 ud af 10 gange.

Jeg har ikke indkaldsproblemer bare så vi har det på plads.

 

Og så til det med positiv og negativ straf.

Hvordan kan noget være "positiv straf" - Ordene hænger ikke sammen i mit hoved - Straf og positiv.

 

Tænk på positiv som +

og negativ som -

 

Positiv straf (plus) er at tilføre noget (fx skældud), negativ straf (minus) er at undlade noget (fx at give en godbid)...

 

HVIS jeg har forstået det korrekt?:mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil altså lige sige at mine hunde kommer når jeg kalder - 9 ud af 10 gange.

Jeg har ikke indkaldsproblemer bare så vi har det på plads.

 

Og så til det med positiv og negativ straf.

Hvordan kan noget være "positiv straf" - Ordene hænger ikke sammen i mit hoved - Straf og positiv.

 

Det er fordi vi lægger nogle betydninger og værdier i ordene, fra daglig tale. Men i fagsproget har de ikke de samme betydninger. Meget bøvlet, og noget som er lige svært for os alle at forstå i starten.

 

Ordet straf skal tænkes som "noget der mindsker sandsynligheden for at adfærden gentages". I modsætning til "forstærkning" som er "noget der øger sandsynligheden for at adfærd gentages".

 

Positiv/negativ skal ikke forståes som godt/dårligt, men mere matematisk som i at tilføre/at fjerne. Lidt à la plus og minus - læg til og træk fra.

 

Derfor er positiv straf = læg noget til der gør at hunden ikke gentager adfærden, og det betyder at man tilfører et ubehag. Negativ straf = fjern noget, der gør at hunden ikke gentager adfærden. Meget typisk vil man her fjerne muligheden for at få en godbid.

 

Håber det er nogenlunde forståeligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk på positiv som +

og negativ som -

 

Positiv straf (plus) er at tilføre noget (fx skældud), negativ straf (minus) er at undlade noget (fx at give en godbid)...

 

HVIS jeg har forstået det korrekt?:mrgreen::mrgreen:

 

Det har du :mrgreen:

Dog plejer man at sige "fjerne" noget (f.eks. godbid :blink) og ikke undlade

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
Det er fordi vi lægger nogle betydninger og værdier i ordene, fra daglig tale. Men i fagsproget har de ikke de samme betydninger. Meget bøvlet, og noget som er lige svært for os alle at forstå i starten.

 

Ordet straf skal tænkes som "noget der mindsker sandsynligheden for at adfærden gentages". I modsætning til "forstærkning" som er "noget der øger sandsynligheden for at adfærd gentages".

 

Positiv/negativ skal ikke forståes som godt/dårligt, men mere matematisk som i at tilføre/at fjerne. Lidt à la plus og minus - læg til og træk fra.

 

Derfor er positiv straf = læg noget til der gør at hunden ikke gentager adfærden, og det betyder at man tilfører et ubehag. Negativ straf = fjern noget, der gør at hunden ikke gentager adfærden. Meget typisk vil man her fjerne muligheden for at få en godbid.

 

Håber det er nogenlunde forståeligt?

Begge forklaringer er lige gode :)

 

Tak for det.

:5up:

 

Positiv = Tilføjer noget.

Negativ = Undlader noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge forklaringer er lige gode :)

 

Tak for det.

:5up:

 

Positiv = Tilføjer noget.

Negativ = Undlader noget.

He jeg bøvler også rundt i dem der pga. værdiladning der er svær at undgå, så for mig er straf jo ikke noget positivt, det er godbider der i mod :lol:

 

Men jo-jow, i forklarede det meget fint og forståeligt - nu er det så bare om at huske det til en anden gang :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
He jeg bøvler også rundt i dem der pga. værdiladning der er svær at undgå, så for mig er straf jo ikke noget positivt, det er godbider der i mod :lol:

 

Men jo-jow, i forklarede det meget fint og forståeligt - nu er det så bare om at huske det til en anden gang :genert:

Præcis - Straf er bare noget negativt og kan ikke rigtig være positivt i min hjerne - Men altså sådan er der jo så meget :mrsgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
... Men altså sådan er der jo så meget :mrsgreen:

:pift: ".. og livets pølse er speget..." :pift:

 

Nøj, der er gang i debatten og hvor er det dog fedt :klap:

I er alle kommet med nogle temmelig interessante indlæg, og jeg har taget en del af rådene til mig.

Eksempel;

- hvis hun ikke kommer når jeg kalder 1. eller 2. gang giver jeg negativ straf (undlader godbidden).

- hvis hun ikke kommer efter jeg har kaldt 5 gange giver jeg positiv straf (sætter line på hende).

 

(nu håber jeg saft susme at jeg har forstået det rigtigt ;-))

 

Har afprøvet teknikken med at kalde på hende siddende på hug/stående med siden til/lokke med pind idag da jeg kom hjem efter arbejde...

 

Pinden virkede kun 3-4 gange, så var den uinteressant :???:

At stå med siden til, syntes jeg ikke havde nogle speciel effekt på Nuuk, desværre... :???:

At sidde på hug, hjalp en smule og især hvis jeg klappede lidt samtidig kom hun :5up:

 

Men hun fimser stadig rundt som det passer hende.. Gik en god tur med hende på næsten 1½ time, og alt i alt syntes jeg det var en overvejende positiv tur, da hun kom 70% af tiden når jeg kaldte på hende - så har en lille optur på nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
:pift: ".. og livets pølse er speget..." :pift:

 

Nøj, der er gang i debatten og hvor er det dog fedt :klap:

I er alle kommet med nogle temmelig interessante indlæg, og jeg har taget en del af rådene til mig.

Eksempel;

- hvis hun ikke kommer når jeg kalder 1. eller 2. gang giver jeg negativ straf (undlader godbidden).

- hvis hun ikke kommer efter jeg har kaldt 5 gange giver jeg positiv straf (sætter line på hende).

 

(nu håber jeg saft susme at jeg har forstået det rigtigt ;-))

 

Har afprøvet teknikken med at kalde på hende siddende på hug/stående med siden til/lokke med pind idag da jeg kom hjem efter arbejde...

 

Pinden virkede kun 3-4 gange, så var den uinteressant :???:

At stå med siden til, syntes jeg ikke havde nogle speciel effekt på Nuuk, desværre... :???:

At sidde på hug, hjalp en smule og især hvis jeg klappede lidt samtidig kom hun :5up:

 

Men hun fimser stadig rundt som det passer hende.. Gik en god tur med hende på næsten 1½ time, og alt i alt syntes jeg det var en overvejende positiv tur, da hun kom 70% af tiden når jeg kaldte på hende - så har en lille optur på nu.

 

Husk endelig det Dorte siger.. for hver 5 gange du kalder skal hun ha lov at gå fri igen de 4 af dem...

 

Og så pas endelig på med ikke at "dræbe" dit indkald - altså lad være med at kalde på hende heeeeeele tiden.. Så ødelægger du det for dig selv..

Og til sidst - kald kun (her i starten) når hun ikke er dybt optaget af noget andet (fx en lugt).. Gør det nemt for hende og "bestå" og svært at fejle.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Husk også at lave indkald hvor du bare giver hende fri igen.

 

På den måde får hun følelsen af at mor kalder "kom" = det sjove er slut

 

Nej altså, jeg sætter kun sele på hende når vi skal hjem. Så alle de andre gange der får hun lov at løbe frit igen bagefter :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maysasa
Og så pas endelig på med ikke at "dræbe" dit indkald - altså lad være med at kalde på hende heeeeeele tiden.. Så ødelægger du det for dig selv..

Og til sidst - kald kun (her i starten) når hun ikke er dybt optaget af noget andet (fx en lugt).. Gør det nemt for hende og "bestå" og svært at fejle.. :5up:

Jeg kalder somregelt kun på hende, når hun er så langt væk at jeg helt personligt føler mig utryg. Eller hvis hun er på vej ind på et område hun ikke må være, fx skoven...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Jeg kalder somregelt kun på hende, når hun er så langt væk at jeg helt personligt føler mig utryg. Eller hvis hun er på vej ind på et område hun ikke må være, fx skoven...

 

Godt, for mange tror man træner indkald ved at kalde maaaaange gange..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...