Stjernetosse Skrevet April 15, 2011 Rapporter Share Skrevet April 15, 2011 Nogle der kender formlen til at beregne energifordelingen i et foder? Eks med følgende (fiktive) værdier... Protein: 26% Fedt: 16% Vand: 9% Aske: 7% Fibre: 4% :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret April 15, 2011 Rapporter Share Besvaret April 15, 2011 mnej... men jeg kan til hver en tid beregne en retvinklet trekant for at få krydsmålet.... Meen... dét kan du nok ik' bruge til så meget... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret April 15, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 15, 2011 mnej... men jeg kan til hver en tid beregne en retvinklet trekant for at få krydsmålet.... Meen... dét kan du nok ik' bruge til så meget... :kys: Nej, men tak alligevel :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 1g fedt giver til 38 kj. 1 g protein giver 17 kj 1g kulhydrat giver 17 kj. Når man lægger procenterne sammen: 26+16+9+7+4 gram= 62 , så mangler der 38 gram af de 100. De 38 gram er kulhydrat. I dit fiktive foder er der 26 gram protein i 100 gram. Og der er 16 gram fedt i 100 gram. Og der er 38 gram kulhydrat i de 100 gram. Energifordelingen er så: 100g foder indeholder: fra proteinet: 26x17kj = 442kj fra fedt: 16x38kj = 608 kj fra kulhydrat: 38x17 = 646 kj. ialt indeholder foderet 442+608+646= 1696 kj pr. 100g. Hvis du så også vil have den procentuelle energifordeling, så må du starte med at sige, at 1696kj =100% af energien. 1% af energien =16,9kj. så energiprocenten for protein bliver 442/16,9= 26,1% for fedt: 608/16,9= 36,0% Og for kulhydrat: 646/16,9=38,2% Ialt skulle samlede energi blive tæt på 100%... 26,1+36,0+38,2= 100.3 Der tages forbehold for eventuelle regnefejl.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret April 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Men hvad med fibrene, asken og vandet... Det påvirker vel også lidt... Eller hvad? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 17, 2011 Rapporter Share Besvaret April 17, 2011 Hm... lad os se på det....:hmm: Hvis vi piller fibre, aske og vand ud af foderet, så ville de resterende 80 gram stadig have indeholdt den samme mængde energi. For der er ingen kalorier i hverken fibre (der passerer ufordøjede gennem tarmsystemet), vand eller aske, der jo består af et uorganisk produkt uden ilt- og kulforbindelser, f.eks. salte og mineraler. Foderet uden fyldstofferne indeholder altså 1696kj pr. 80 gram. Eller 1696:80 pr. gram = 21,2kj pr gram Så 100g af foderet uden vand, aske og fibre har en energi på 2120kj pr. 100g Så, JO, fyldstofferne gør en forskel. .....Men der findes ingen andre kilder til energi i føden -eller i hundefoder, end proteiner, fedt og kulhydrater. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret April 17, 2011 Rapporter Share Besvaret April 17, 2011 Men hvad med fibrene, asken og vandet... Det påvirker vel også lidt... Eller hvad? Opløselige kostfibre kan frigive op til 2 kcal/g når de nedbrydes i tarmen. ( I hvert fald ved mennesker, men mom ikke det også gælder for hunde). Der står dog sjældent på en varedeklaration, om fibrene er opløselige eller ej... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 17, 2011 Rapporter Share Besvaret April 17, 2011 Opløselige kostfibre kan frigive op til 2 kcal/g når de nedbrydes i tarmen. ( I hvert fald ved mennesker, men mom ikke det også gælder for hunde). Der står dog sjældent på en varedeklaration, om fibrene er opløselige eller ej... Jeg ved det ikke..... Men BARF'erne siger jo netop, at hundes tarmsystem er dårligt til at nedbryde og udnytte de vegetabilske kulhydrater... Så kan de da slet ikke nedbryde fibre? Fibrene tilsætter man jo, --hos mennesker--- fordi det er sundest at tarmen har en vis mængde at arbejde med. Ikke for at udnytte energien i fibrene. Jeg ved ikke, hvorfor det er anderledes hos hunde... Mange hundeejere ser det som en kvalitet ved hundefoder, hvis der kun kommer få lorte ud af hunden.... Hos mennesker er det lige modsat. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret April 17, 2011 Rapporter Share Besvaret April 17, 2011 Jeg ved det ikke..... Men BARF'erne siger jo netop, at hundes tarmsystem er dårligt til at nedbryde og udnytte de vegetabilske kulhydrater... Så kan de da slet ikke nedbryde fibre? Fibrene tilsætter man jo, --hos mennesker--- fordi det er sundest at tarmen har en vis mængde at arbejde med. Ikke for at udnytte energien i fibrene. Jeg ved ikke, hvorfor det er anderledes hos hunde... Mange hundeejere ser det som en kvalitet ved hundefoder, hvis der kun kommer få lorte ud af hunden.... Hos mennesker er det lige modsat. Ja, det kan være man ikke ved helt med hunde endnu, hvordan det forholder sig.. Men med mennesker regner man med 2 kcal/ g kostfibre. Det betyder at alle varedeklarationer bliver lavet om fra 2012, så det nye kalorieindtag fra fibrene medregnes. Til sammenligning indeholder 1 gram fedt 9 kcal og 1 kulhydrat 4 kcal. Omkring hunde og fibre, så skelner de godt nok også her mellem de opløselige/ uopløselige fibre kan jeg se... F.eks her Diarré hos hund Men måske er vi nede i bagateller Stjernetosse. Det var nok lidt mere overordnet du ønskede svar. :blink: Ja, det er tankevækkende. Mennesker skal jo have masser af fibre for at maven fungerer. Jeg skal i hvert fald. Jeg bliver sikkert sådan én, der skal spise ''Husk'' hver morgen en dag.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret April 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 17, 2011 Hm... lad os se på det....:hmm: Hvis vi piller fibre, aske og vand ud af foderet, så ville de resterende 80 gram stadig have indeholdt den samme mængde energi. For der er ingen kalorier i hverken fibre (der passerer ufordøjede gennem tarmsystemet), vand eller aske, der jo består af et uorganisk produkt uden ilt- og kulforbindelser, f.eks. salte og mineraler. Foderet uden fyldstofferne indeholder altså 1696kj pr. 80 gram. Eller 1696:80 pr. gram = 21,2kj pr gram Så 100g af foderet uden vand, aske og fibre har en energi på 2120kj pr. 100g Så, JO, fyldstofferne gør en forskel. .....Men der findes ingen andre kilder til energi i føden -eller i hundefoder, end proteiner, fedt og kulhydrater. Nej ved godt det ikke giver energi, men det påvirker som sagt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret April 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 17, 2011 Ja, det kan være man ikke ved helt med hunde endnu, hvordan det forholder sig.. Men med mennesker regner man med 2 kcal/ g kostfibre. Det betyder at alle varedeklarationer bliver lavet om fra 2012, så det nye kalorieindtag fra fibrene medregnes. Til sammenligning indeholder 1 gram fedt 9 kcal og 1 kulhydrat 4 kcal. Omkring hunde og fibre, så skelner de godt nok også her mellem de opløselige/ uopløselige fibre kan jeg se... F.eks her Diarré hos hund Men måske er vi nede i bagateller Stjernetosse. Det var nok lidt mere overordnet du ønskede svar. :blink: Ja, det er tankevækkende. Mennesker skal jo have masser af fibre for at maven fungerer. Jeg skal i hvert fald. Jeg bliver sikkert sådan én, der skal spise ''Husk'' hver morgen en dag.. Til det fede... Nej, jeg vil faktisk gerne helt ned i detaljerne! Fibrene er sandsynligvis forbehandlede. Det er stort set alle kulhydrater i hundefoder jo - i hvert fald hvis det er meningen de skal kunne udnytte dem... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst E.G. Besvaret April 18, 2011 Rapporter Share Besvaret April 18, 2011 Nej ved godt det ikke giver energi, men det påvirker som sagt... Selvom fiber i hundens kost ikke direkte fordøjes, bliver den smule energi der er i fibrene (de er jo kulhydrater) brugt af visse mikrober i tyktarmen som nedbryder dem. Denne process kaldes fermentation og producerer noget som hedder kort-kædede fedtsyrer. Disse er en vigtig nærings- og energikilde for cellerne i slimhinderene og er med til opbygge disse celler så de bliver bedre til at tilbageabsorberer vand og elektrolytterne. Hunden får ikke direkte energi eller næring derfra men tarmsundheden fremmes. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Carli Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 Nogle der kender formlen til at beregne energifordelingen i et foder? Eks med følgende (fiktive) værdier... Protein: 26% Fedt: 16% Vand: 9% Aske: 7% Fibre: 4% :hmm: Ja - jeg kender formlen... men den deler jeg desværre ikke. Men jeg hjælper gerne med beregninger, hvis der er brug for det... Energifordeling: Protein: 25% Fedt: 38% Kulhydrat: 37% Er det et fiktivt foder? - Ser ellers rigtig godt ud hvis man går efter AAFCCO Normen, og hvis råvarerne er gode også :blink: AFFCCO: (voksen alm aktiv hund) Protein: 26 % Fedt: 38 % Kulhydrat: 36 % Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret April 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 Ja det er fiktivt... Nogen grund til at du ikke deler? Det er for egen interesse at jeg eftersøger den - ikke for at dele den. Var til et ernæringsseminar, men glemte at spørge til formlen... Ja - jeg kender formlen... men den deler jeg desværre ikke. Men jeg hjælper gerne med beregninger, hvis der er brug for det... Energifordeling: Protein: 25% Fedt: 38% Kulhydrat: 37% Er det et fiktivt foder? - Ser ellers rigtig godt ud hvis man går efter AAFCCO Normen, og hvis råvarerne er gode også :blink: AFFCCO: (voksen alm aktiv hund) Protein: 26 % Fedt: 38 % Kulhydrat: 36 % Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Carli Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Ja det er fiktivt... Nogen grund til at du ikke deler? Det er for egen interesse at jeg eftersøger den - ikke for at dele den. Var til et ernæringsseminar, men glemte at spørge til formlen... Ja, der er en grund til jeg ikke deler den ud - det er noget jeg har lært på min uddannelse, som er temmelig dyr - så synes jeg ikke bare jeg vil dele den :blink: Men som sagt, hjælper jeg gerne med udregningen, hvis jeg bare får fakta på: Protein Fedt fiber aske vand Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret Maj 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2011 Ja, der er en grund til jeg ikke deler den ud - det er noget jeg har lært på min uddannelse, som er temmelig dyr - så synes jeg ikke bare jeg vil dele den :blink: Men som sagt, hjælper jeg gerne med udregningen, hvis jeg bare får fakta på: Protein Fedt fiber aske vand Fair nok - jeg er ikke interesseret i at bruge den kommercielt, det er for egent interesses skyld. Det er sødt af dig at tilbyde at beregne for mig, men jeg er nørd nok til selv at ville kunne formlen. Så jeg må søge videre... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts