Hop til indhold

Hvordan fandt i frem til den bedste belønning til jeres hund?


Linda
 Share

Recommended Posts

Som overskriften lyder hvordan og hvornår???

 

synes det er svært nu er jeg så priviligeret at mine hunde arbejder for det meste, og fungere godt med godbidder og legetøj..

 

Så her for nogle måneder siden spiste kæresten de der firkantede kims chips og koda fik en han gik helt i selvsving og hver gang der bliver spist chips efter sidder koda og tilbyder ALT muligt for at kunne få en chips..

 

Her til aften sad han og små peb og "snakkede" fordi han så gerne ville have.. Brugte dem lidt til at træne med og han var ligeså tændt som med hans yndlingslegetøj dog mere kontrolbar, men det jo rent tilfældigt at jeg kom frem til at koda er vild med de knasende cips, det sikkert smagen men endnu mere det at det knaser han er helt pjattet med...

 

Tænk sig hvis jeg havde opdaget denne magi noget før :shock::genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Bravo og Super var så og sige født med deres yndlingsbelønning - dvs., at deres opdrætter, fra hvalpene kunne se noget, har hun lagt masser af værdi på reb/tov... siden da er bolde kommet til og der er intet, der stikker et reb eller en bold i deres verden :vuf:

 

Dejligt at du også har opdaget Koda´s 'ting' :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har "indlært" trækketov stort set fra den dag jeg fik hvalpen hjem, da det er en genial belønningsform. Frostie var med på legen fra start af, Iso skulle jeg knokle lidt mere med. I dag elsker de begge at trække.

 

Begge kører også fint på godbidder, og her prøver jeg mig bare frem, med både "købeguffer" og småt og blandet fra køleskabet.

 

Jeg bruger meget godbidder i begyndelsen af indlæring, og går over på legetøj når øvelserne er lidt mere sikre. Iso kører jeg dog stadig meget på godbidder til agility, da hun kører lidt højt i forvejen.

 

Noget af det der ærgrer mig aller, aller mest som agilityinstruktør, er at se hvor mange hunde der ikke kan belønnes med legetøj eller alm. leg... Jeg ved at nogle steder får folk at vide til hvalpetræning/LP, at man skal undgå at bruge legetøj - det er imø en kæmpe fejl, meget gammeldags, og man gør virkelig hunde/førere en bjørnetjeneste... De fleste hunde har legen medfødt, men når de får den dæmpet fra start af, kan det være rigtig svært at få det frem igen, og de færreste kan/gider lægge det arbejde i det, for at få det til at fungere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke efterlade et franskbrød, hverken på borde eller i skabe, uden at det var væk når jeg kom tilbage - om det så var i overskabet.

Og når jeg selv spiser franskbrød har jeg en ellers ikke særlig social hund siddende, storsavlende, helt oppe i ansigtet. Jeg lagde bare 2 og 2 sammen :vedikke:

 

Da Vinnie og jeg gik til træning lignede vi nogle der skulle ud at fodre ænder :lol: Og Vinnie har endda knurret slemt af en anden hundeejer, fordi han kom for tæt på hendes pose med franskbrødsguf :genert:

 

Leroy flækkede min overlæbe i et forsøg på at komme til at slikke mig i ansigtet efter en øvelse. Efterhånden fandt jeg ud af at det faktisk var den bedste belønning han kunne få - ikke at kvæste mig, men at få direkte ansigt til ansigt opmærksomhed. Jeg har altid haft nogle skøre hunde :oops:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Koda også vældig glad for trækkeleg helst med hans wubba med piv i ellers også et trækketov han synes det er så fedt og noget jeg har leget ind i ham fra hvalp men det var bare så morsomt at se hvad de chips tændte i hans øjne de var på højde med legetøjs belønning var helt vildt hehe prøver sku at tage nogle med ud at træne i dag og ser om de virker :engel:

 

Man skylder vidst sin hund at være mere kreativ nogle gange tager man bare for givet hvad man selv synes vil være det bedste for ens hund, pølser elelr andre godbidder som VI synes er lækre for hunde, den gang jeg tilbød koda forskellige godbidder for at se hvad han foretrak havde jeg aldrig drømt om at der skulle have været chips i puljen :genert:

 

Jeg skal så hen og prøve at eksperimentere lidt for at se om det er chipsen i sig selv eller om det er knasen han er pjattet med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har "indlært" trækketov stort set fra den dag jeg fik hvalpen hjem, da det er en genial belønningsform. Frostie var med på legen fra start af, Iso skulle jeg knokle lidt mere med. I dag elsker de begge at trække.

 

Begge kører også fint på godbidder, og her prøver jeg mig bare frem, med både "købeguffer" og småt og blandet fra køleskabet.

 

Jeg bruger meget godbidder i begyndelsen af indlæring, og går over på legetøj når øvelserne er lidt mere sikre. Iso kører jeg dog stadig meget på godbidder til agility, da hun kører lidt højt i forvejen.

 

Noget af det der ærgrer mig aller, aller mest som agilityinstruktør, er at se hvor mange hunde der ikke kan belønnes med legetøj eller alm. leg... Jeg ved at nogle steder får folk at vide til hvalpetræning/LP, at man skal undgå at bruge legetøj - det er imø en kæmpe fejl, meget gammeldags, og man gør virkelig hunde/førere en bjørnetjeneste... De fleste hunde har legen medfødt, men når de får den dæmpet fra start af, kan det være rigtig svært at få det frem igen, og de færreste kan/gider lægge det arbejde i det, for at få det til at fungere.

 

Så enig!!!! oplever nogle gange på mine hold at folk de er tilbageholdene med leg fordi de har hørt at det mås man ikke og de ikke selv ser det som en leg.. Men heldigivs lære de at lege med deres hunde og det er noget af dset bedste jeg ved det er at se folk lege med deres hunde og man kan se begge parter har det sjovt :banan:

 

Dog har jeg fuld forståelse for ved nogle at det er grænseoverskridende at lege med liv og sjæl med sin hund i andres samværd, men når man så først kan det og hygger sig med det så opdager man ikke de andre :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Herremeget undskyld for mit indlæg, som ikke har meget at gøre med belønning til hunde :oops:

 

Men hvis jeg skal have pasta, i hvilken som helst form, til middag, går min nymfeparakit Joey i selvsving og stormer min tallerken! Havde han været en hund, ville jeg kunne få ham til hvad som helst med en spaghettiskrue i hånden :hmm:

 

 

...Så kan man lære, ikke at opkalde sit dyr efter en italiener :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Herremeget undskyld for mit indlæg, som ikke har meget at gøre med belønning til hunde :oops:

 

Men hvis jeg skal have pasta, i hvilken som helst form, til middag, går min nymfeparakit Joey i selvsving og stormer min tallerken! Havde han været en hund, ville jeg kunne få ham til hvad som helst med en spaghettiskrue i hånden :hmm:

 

 

...Så kan man lære, ikke at opkalde sit dyr efter en italiener :rolleyes:

 

haha hvor skægt :mrgreen:

 

Havde en til træning på et tidspunkt hun havde kogte pasta skruer med til sin hund som belønning det var det eneste den ville have :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke efterlade et franskbrød, hverken på borde eller i skabe, uden at det var væk når jeg kom tilbage - om det så var i overskabet.

Og når jeg selv spiser franskbrød har jeg en ellers ikke særlig social hund siddende, storsavlende, helt oppe i ansigtet. Jeg lagde bare 2 og 2 sammen :vedikke:

 

Da Vinnie og jeg gik til træning lignede vi nogle der skulle ud at fodre ænder :lol: Og Vinnie har endda knurret slemt af en anden hundeejer, fordi han kom for tæt på hendes pose med franskbrødsguf :genert:

 

Leroy flækkede min overlæbe i et forsøg på at komme til at slikke mig i ansigtet efter en øvelse. Efterhånden fandt jeg ud af at det faktisk var den bedste belønning han kunne få - ikke at kvæste mig, men at få direkte ansigt til ansigt opmærksomhed. Jeg har altid haft nogle skøre hunde :oops:

 

det var dælme også skægt og så lige franskbrød igen er det nok ikke noget man som hundeejr lige tænker det vil min hund da elske :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så her for nogle måneder siden spiste kæresten de der firkantede kims chips og koda fik en han gik helt i selvsving og hver gang der bliver spist chips efter sidder koda og tilbyder ALT muligt for at kunne få en chips..

 

Her til aften sad han og små peb og "snakkede" fordi han så gerne ville have.. Brugte dem lidt til at træne med og han var ligeså tændt som med hans yndlingslegetøj dog mere kontrolbar, men det jo rent tilfældigt at jeg kom frem til at koda er vild med de knasende cips, det sikkert smagen men endnu mere det at det knaser han er helt pjattet med...

 

Tænk sig hvis jeg havde opdaget denne magi noget før :shock::genert:

 

Elvis elsker Kanonkugler (en slags chips) og mig og kæresten snakkede faktisk om den anden dag, at gad vide hvordan de andre i hundeklubben, vlle reagere, hvis man kom anstigende med en pose Kanonkugler som godbidder til træning :lol: Jeg har nu ikke tænkt mig at gøre det :blink:

 

Men bortset fra det, er det her fra H-F jeg lærte at det at få lov til at snuse kunne bruges som belønning og arbejder mere og mere med det nu, og tror faktisk at det at få "fri" så man kan snuse, er en fantastisk belønning for Elvis. Det duer så ikke på en hel Rally-bane, hvor kontakten skal bibeholdes så længe af gangen, så godbidder skal der til, men der er der ikke noget der bare er hittet - der skal afveksling til, ellers gider man ikke efter at have fået det samme mange gange i træk :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis jeg skal have pasta, i hvilken som helst form, til middag, går min nymfeparakit Joey i selvsving og stormer min tallerken! Havde han været en hund, ville jeg kunne få ham til hvad som helst med en spaghettiskrue i hånden :hmm:

 

Så er det da bare om at komme i gang med at klikkertræne pipfuglen!! :5up:

 

Havde en til træning på et tidspunkt hun havde kogte pasta skruer med til sin hund som belønning det var det eneste den ville have :engel:

 

Alt muligt "underligt" kan jo egentlig bruges! Min søster bruger tit pandekager, f.eks.. Hendes ene hund er helt tosset med det!!

 

Elvis elsker Kanonkugler (en slags chips) og mig og kæresten snakkede faktisk om den anden dag, at gad vide hvordan de andre i hundeklubben, vlle reagere, hvis man kom anstigende med en pose Kanonkugler som godbidder til træning :lol: Jeg har nu ikke tænkt mig at gøre det :blink:

Ok, chips og lign. er vel ikke det aller sundeste - men jeg ville nu ikke sige noget til at man brugte en gang i ny og næ...

 

 

Men bortset fra det, er det her fra H-F jeg lærte at det at få lov til at snuse kunne bruges som belønning og arbejder mere og mere med det nu, og tror faktisk at det at få "fri" så man kan snuse, er en fantastisk belønning for Elvis. Det duer så ikke på en hel Rally-bane, hvor kontakten skal bibeholdes så længe af gangen, så godbidder skal der til, men der er der ikke noget der bare er hittet - der skal afveksling til, ellers gider man ikke efter at have fået det samme mange gange i træk :fornaermet:

Mange "ydre ting" kan jo ses som en belønning for hunden. Bl.a. snusen. Jeg har faktisk selv været med til at bruge Frosties bagdel som belønning en gang!! :oops:Det skal dog understreges at hun overhoved ikke tog sig af det, og vi gjorde det kun ved ét tilfælde... Vi har også en whippet på et hold lige pt. der ikke rigtig kan motiveres med noget - undtaget at løbe stærkt sammen med føreren. Så det er vi så småt begyndt at bruge som belønning til den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt på samme måde som Umulia.. et styk savlende hund der prøvede at kravle op på skødet for at få en bid af klapsammen-maden - med leverpostej på. Senere udviklede han et lille skrig hvis han syntes jeg spiste FOR meget af maden uden at dele :mrgreen:

 

Så jeg smører rigtig tit en klapsammen (også med alt muligt andet end leverpostej) og så deler vi den på vej ud på tur, så går han virkelig frejdigt på plads.

Favoritten er det der semi mørkebrune bløde franskbrød.

 

Madpakker i det hele taget faktisk, Motor forguder børn med rugbrødsmadpakker.

 

Men lige nu er fiskefrikadeller blevet et hit igen, han fiskede den selv ud af indkøbsposen og så vildt desperat-bedende ud :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja prøver at bilde mig ind at mine ikke kan li det så jeg slipper for et hjem der stinker af stegt eller kogt lever :engel:

 

Det er da faktisk lang tid siden, at jeg har kogt lever til Tyson... han eeeelsker det ellers. :mums: Jeg synes bare, at det snasker fingrene sådan til, når man bruger det til træningsgodbidder. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov mariekiks også, det opdagede jeg til en julefrokost, Motor var hvor fadet med kiks var :lol:

 

Vi har faktisk leget både træk og med bolde siden Motor var helt lille, det er først for nylig at det er begyndt at være en rigtig belønning for ham! Så måske nogle ikke gør det, fordi hunden ikke viser interesse for det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har faktisk leget både træk og med bolde siden Motor var helt lille, det er først for nylig at det er begyndt at være en rigtig belønning for ham! Så måske nogle ikke gør det, fordi hunden ikke viser interesse for det?

 

Legetøj og træning hører bare ikke sammen, hvis du spørger Elvis. Han er fuldstændig ligeglad med sit legetøj, når vi er ude at træne, så det duer slet ikke som belønning :???: Legetøj duer stort set kun inde på matriklen ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Vi slutter altid en rally omgang af med at jeg kaster hans "dygtig-bold" og så løber/hopper han og kaster den op over ryggen og griber den igen og spuuuurter afsted hen foran alle de andre, så de kan se hvor superdygtig han er, nu han har fået hans bold. Jeg render så bag ham og opmuntrer ham og fortæller ham at jeg også synes han har fortjent hans dygtigbold :engel:

 

 

Til godbidder er det bare købeguffer jeg bruger. Hans største ros er og bliver verbal ros, men gufferne er nu også en god detalje synes han. Sjældne gange køber jeg en pakke skinke i tern til ham.

 

 

En til ringtræning bruger havre fras som guf. Hendes hund vil slå kolbøtter og danse på tungen for dem. Men hvis hun ikke har havre fras står den og bæver og ryster og vil ingenting - guffer rager den en papand og alt er bare farligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror tit at det er tilfældigheder, der gør at man opdager hvad ens hund virkelig tænder på -med mindre man lægger et ualmindeligt stort arbejde i at finde ud af det ;-)

 

Mine hunde er også generelt rigtig madglade, og arbejder gerne og godt, for stortset en hvilken som helst spiselig belønning :mums:

Men jeg har erfaret at Chivas gerne tænder ekstra meget på suppekødboller. Og Cody var helt syg med grøn mazarintærte :badr::engel:

Og så er pizza generelt et rigtig stort hit blandt de firebenede her i huset :mrgreen: -men det plejer ikke at blive brugt som belønning, det er squ lidt for upraktisk ;-)

 

Jeg har dog brugt det én gang til Flica, da hun skulle op i en SL1, og havde svært ved fremadsendelsen, så om morgen inden prøven, tog jeg ud på den plads, hvor prøven skulle afholdes, og lavede én fremadsendelse, hvor jeg lagde et stykke pizza, der hvor hun skulle dækkes af (det er i brugsprøver ikke markeret med felt eller andet!), og jeg skal love for, da vi endelig var oppe til prøven, mange timer senere, at tøsen havde fart på i fremadsendelsen, jeg tror squ aldrig hun har bevæget sig så hurtigt hverken før eller siden :lol:

Og jeg havde selvfølgelig gemt et stykke pizza til hende til efter prøven :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror aldrig jeg finder den hos Ronja :genert:

 

Hun er kræsen, sådan ret meget :engel:

Det er vist kun et år siden jeg havde fem forskellige slags guffer med til en træningstime, fordi det blev for kedeligt med det samme :engel:

 

Legetøj, det er sjovt, nogen gange :engel: Og så er det forskelligt hvilket legetøj der er sjovt. Det der lige har været sjovt, behøves heller ikke at være sjovt 2 minutter senere :engel:

 

Det eneste hun ikke er blevet træt af, er vist hendes mad :hmm:

 

Bliver aldrig klog på den hund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...