Hop til indhold

Argh - madproblem


Gæst Lisette - slettet bruger
 Share

Recommended Posts

Gæst Lisette - slettet bruger

Vores to hunde kan simpelthen ikke finde ud af at æde deres mad. Det er p*sse irriterende at når man stiller noget frem så står de bare og glor, og skal nødes kraftigt til at spise. Så sulter vi dem i en dags tid eller to, og så vil de gerne spise det næste måltid, og så vil de ikke igen.

 

De får mad to gange om dagen for at undgå de går sultne rundt, og de får ikke for meget mad! Vi har prøvet bare at give dem en gang om dagen, med samme resultat.

 

Jeg har ikke lyst at skifte foder, for vi har prøvet en del foder og sådan er de med det hele når nyhedsværdien har lagt sig.

 

Skal vi bare gøre som vi har gjort med at sulte dem til de gider æde, eller har i andre gode råd? Nåh ja, den ene synes det er skide skægt at tisse i madskålen bagefter :evil:

 

Hjælp tak inden jeg depoterer dem til Sibirien

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover

Prøv at give dem maden som søg evt. på græs hvis det er muligt eller på gulv/fliser.

Det gør maden mere interessant.

 

Du kan også hælde 1 spsk madolie på - det gør det også mere interessant og desuden er det godt for pelsen.

 

Hvor gamle er dine hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

...Du har to unge hunde, ikke?... Jeg mener at den ældste er 1½ år og den yngste omkring et år...

 

Hvis du bor på Sjælland eller hvis I har jævnlig kontakt til Sjælland, så få testet hundene for hjerte-lungeorm. Især Nordsjælland er kraftigt inficeret...

 

I det hele taget, så tror jeg at det kunne være en ide at snakke med dyrlægen... Som nok ved, om der er "noget i omløb" der hvor I bor.

 

Hvor længe har deres madlede varet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder mærkeligt at tisse på maden ligefrem! - Det hjælper ikke at stille maden et andet sted?

 

Jeg putter altid noget lækkert i når Loke ikke vil spise, en teske leverpostej, tre skinketern el. lign. - det er ikke meget der skal til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Hvis hundene får mad i metalskåle, så prøv evt. at skifte til plastikskåle. Jeg har oplevet nogle gange at det kan hjælpe. Noget andet der også har hjulpet, har været at hælde en smule vand over foderet, så det bliver lidt grødagtigt. En hund på internatet nægtede at spise tørfoder af metalskål, men kombinerede man plastikskål og vand over, så var han pludselig helt vild med det og spiste med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Jeg ved godt, at det i nogles øjne er et meget politisk ukorrekt svar, men har du prøvet at blande noget godt i foderet? Der er mange hunde, der ikke synes, det er sjovt at æde det samme dag ud og dag ind. Og det kan man jo godt forstå :blink:

 

Min anbefaling er at blande foderet med lidt kød. Hvis du f.eks. koger torskeblokke eller lever, så gem også vandet og hæld det over deres mad sammen med lidt af kødet.

 

Derudover kan du have flere typer foder stående, som du kan skifte imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Vores to hunde kan simpelthen ikke finde ud af at æde deres mad. Det er p*sse irriterende at når man stiller noget frem så står de bare og glor, og skal nødes kraftigt til at spise. Så sulter vi dem i en dags tid eller to, og så vil de gerne spise det næste måltid, og så vil de ikke igen.

 

De får mad to gange om dagen for at undgå de går sultne rundt, og de får ikke for meget mad! Vi har prøvet bare at give dem en gang om dagen, med samme resultat.

 

Jeg har ikke lyst at skifte foder, for vi har prøvet en del foder og sådan er de med det hele når nyhedsværdien har lagt sig.

 

Skal vi bare gøre som vi har gjort med at sulte dem til de gider æde, eller har i andre gode råd? Nåh ja, den ene synes det er skide skægt at tisse i madskålen bagefter :evil:

 

Hjælp tak inden jeg depoterer dem til Sibirien

 

 

SKAL hundene nærmest tvangs fodres for at de er "normale ?

 

Hvis de ikke spiser så er de ikke sultne. Og så ryger skålen op på bordet igen. Næste morgen får de skålen ned igen og hvis der ikke bliver spist så er det op igen.

 

Hvad du fodrer med er lidt ligegyldigt hvis det er tørfoder.

At begynde at blande noget "godt" i foderet tyder bare på at det ikke er godt nok i sig selv. Hunden kan sagtens lugte det selvom vi ikke kan.

 

Hvis du har plads så smid deres mad ud på græsplænen. Hvis de er sultne skal de nok finde det. :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg ved godt, at det i nogles øjne er et meget politisk ukorrekt svar, men har du prøvet at blande noget godt i foderet? Der er mange hunde, der ikke synes, det er sjovt at æde det samme dag ud og dag ind. Og det kan man jo godt forstå :blink:

 

Min anbefaling er at blande foderet med lidt kød. Hvis du f.eks. koger torskeblokke eller lever, så gem også vandet og hæld det over deres mad sammen med lidt af kødet.

 

Derudover kan du have flere typer foder stående, som du kan skifte imellem.

 

Ja, Jeg har altid blandet det med noget, jeg synes nemlig det er så kedeligt, og hunde har en forrygende lugtesans.

 

Nu får de fx hjemmelavet mad og har fået det i ca 1½ år, og for første gang er de vilde med den smule tørfoder de må få :mrgreen:

 

Derudover synes det bestemt ikke det er ligegyldigt hvilket foder hunde får, heller hvad angår tørfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
Ja, Jeg har altid blandet det med noget, jeg synes nemlig det er så kedeligt, og hunde har en forrygende lugtesans.

 

Nu får de fx hjemmelavet mad og har fået det i ca 1½ år, og for første gang er de vilde med den smule tørfoder de må få :mrgreen:

 

Derudover synes det bestemt ikke det er ligegyldigt hvilket foder hunde får, heller hvad angår tørfoder.

 

Ja, jeg fatter heller ikke, hvorfor det skal være så forbudt. Man kan da sige sig selv, at det ikke er sjovt at æde det samme dag ud og dag ind, heller ikke selvom det er et godt tørfoder. Og det er ikke så meget, det skal blandes op med, så man mister ikke fuldkommen kontrol med hundens næring, hvis man spæder til med en smule kød.

 

Den der nervekrig med, at "hvis man ikke spiser, er man ikke sulten, og man får i hvert fald ikke noget andet", er vi jo forlængst gået væk fra i børneopdragelsen. Måske skulle hundeejerne se at følge med :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja, jeg fatter heller ikke, hvorfor det skal være så forbudt. Man kan da sige sig selv, at det ikke er sjovt at æde det samme dag ud og dag ind, heller ikke selvom det er et godt tørfoder. Og det er ikke så meget, det skal blandes op med, så man mister ikke fuldkommen kontrol med hundens næring, hvis man spæder til med en smule kød.

 

Den der nervekrig med, at "hvis man ikke spiser, er man ikke sulten, og man får i hvert fald ikke noget andet", er vi jo forlængst gået væk fra i børneopdragelsen. Måske skulle hundeejerne se at følge med :lol:

Jeg er komplet enig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Hejsa

 

Vores hunde er 17 og ca. 9 mdr. og den store har altid været svær at få til at spise, og det er ikke fordi hun ikke er sulten. Hvis man stiller leverpostej frem eller kød ja så skal det skam nok ryge ned, men hundemad - adr badr!

 

Så har vi i lang tid også gjort det med at blande noget i, men der gik aldrig ret lang tid før det heller ikke var spændende mere, og så havde vi problemet igen. Så det bøvl droppede vi totalt. Derefter har vi bare gjort det at hvis de ikke spiste så fik de ingen mad før næste måltid, osv. Det har virket så hun min. har fået mad hver anden dag, men ikke altid ret meget.

 

Jeg har ikke tid til at lave hjemmelavet mad, så det skal helst fungere med at de bare spiser deres foder.

Søg gider de slet ikke med foder, det SKAL være godbidder.

Den lille vil godt spise lidt mere end den store, men han er lidt underlig i madsituationer, som om han er bange for at få skæld ud for at spise. Så der skal man somme tider sidde og ae ham på ryggen mens han spiser, for at han vil have noget. Han bliver nærmest mistænksom på en hvis han får noget ekstra lækkert, og kan helt nægte at røre det. Men som regel kan han lokkes med.

 

Men måske det er meget normalt at de ikke gider spise? Siden der er så mange der putter ting i foderet for at deres hunde vil spise?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hejsa

 

Vores hunde er 17 og ca. 9 mdr. og den store har altid været svær at få til at spise, og det er ikke fordi hun ikke er sulten. Hvis man stiller leverpostej frem eller kød ja så skal det skam nok ryge ned, men hundemad - adr badr!

 

Så har vi i lang tid også gjort det med at blande noget i, men der gik aldrig ret lang tid før det heller ikke var spændende mere, og så havde vi problemet igen. Så det bøvl droppede vi totalt. Derefter har vi bare gjort det at hvis de ikke spiste så fik de ingen mad før næste måltid, osv. Det har virket så hun min. har fået mad hver anden dag, men ikke altid ret meget.

 

Jeg har ikke tid til at lave hjemmelavet mad, så det skal helst fungere med at de bare spiser deres foder.

Søg gider de slet ikke med foder, det SKAL være godbidder.

Den lille vil godt spise lidt mere end den store, men han er lidt underlig i madsituationer, som om han er bange for at få skæld ud for at spise. Så der skal man somme tider sidde og ae ham på ryggen mens han spiser, for at han vil have noget. Han bliver nærmest mistænksom på en hvis han får noget ekstra lækkert, og kan helt nægte at røre det. Men som regel kan han lokkes med.

 

Men måske det er meget normalt at de ikke gider spise? Siden der er så mange der putter ting i foderet for at deres hunde vil spise?

 

Jeg har ikke puttet noget i for at få dem til at spise men fordi jeg godt kan lide at putte noget i :-D

Jeg kan godt lide at vi lever lækkert og har glæde ved at spise, gælder også mig selv :lol:

 

Hvilket foder er det de får?

 

Hvor har du den bette fra?

Jweg tænker på om han kan have oplevet noget grimt med mad.

 

Jeg synes ikke at foder hveranden dag er så godt :hmm:

 

Hvilke racer er der tale om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
Hejsa

 

Vores hunde er 17 og ca. 9 mdr. og den store har altid været svær at få til at spise, og det er ikke fordi hun ikke er sulten. Hvis man stiller leverpostej frem eller kød ja så skal det skam nok ryge ned, men hundemad - adr badr!

 

Så har vi i lang tid også gjort det med at blande noget i, men der gik aldrig ret lang tid før det heller ikke var spændende mere, og så havde vi problemet igen. Så det bøvl droppede vi totalt. Derefter har vi bare gjort det at hvis de ikke spiste så fik de ingen mad før næste måltid, osv. Det har virket så hun min. har fået mad hver anden dag, men ikke altid ret meget.

 

Jeg har ikke tid til at lave hjemmelavet mad, så det skal helst fungere med at de bare spiser deres foder.

Søg gider de slet ikke med foder, det SKAL være godbidder.

Den lille vil godt spise lidt mere end den store, men han er lidt underlig i madsituationer, som om han er bange for at få skæld ud for at spise. Så der skal man somme tider sidde og ae ham på ryggen mens han spiser, for at han vil have noget. Han bliver nærmest mistænksom på en hvis han får noget ekstra lækkert, og kan helt nægte at røre det. Men som regel kan han lokkes med.

 

Men måske det er meget normalt at de ikke gider spise? Siden der er så mange der putter ting i foderet for at deres hunde vil spise?

 

Pointen er jo sådan set ikke, at blande noget i foderet, men at variere det en smule. Du må veksle imellem nogle forskellige ting.

 

Jeg skifter selv imellem torsk, kyllingelever, sej, kylling og hakket oksekød. Mange gange kan man bruge en smule af det, man selv spiser, hvis det ikke er for fedt og krydret.

 

Jeg har heller ikke tid til at lave hjemmelavet med - når knap nok at lave mad til mig selv, men det er virkelig hurtigt lige at koge noget af ovenstående i en kasserolle - ja de kan såmænd også få det råt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund er kræsen :roll:

 

Vi kogte lever, satte maden iblød i levervand, puttede lever stykker i og rørte godt rundt.

Så 2 frolicer oven på og så røg det ned (det røg først ned EFTER frolicerne).

 

Den eneste grund til at vi ter os som åndsvage er at aslan er 15 uger, og skal have/spise sin mad, fordi han vokser hurtigt (han bliver en stor hund)

 

 

Men jeg kan kun sige; prøv at tilsætte lidt lever og evt levervand (vand hjælper på at få fodderet til at glide ned) Eller hjerte.

 

Hjerte lugter bedre end lever når det koges, og kalve lever lugte bedre end svine lever :shock::roll::neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Studier tyder på, at hunde foretrækker at arbejde for føden frem for bare at få den serveret. Måske er arbejdet med at finde føden i sig selv en slags belønning, hvilket øger hundens lyst til at spise?

 

Mit bedste råd er derfor: DROP MADSKÅLEN og lad fra nu af hundene arbejde for maden, f.eks. via søgeøvelser og anden sjov aktivering :-).

 

Biolog Hanne Hjelmer Jørgensen har skrevet om emnet på sin hjemmeside:

http://www.123hjemmeside.dk/fjeldhund/5324723

(rul ca. halvvejs ned til midten af siden og find artiklen "Gratis føde eller arbejde for føden")

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Vores hunde er 17 og ca. 9 mdr. og den store har altid været svær at få til at spise, og det er ikke fordi hun ikke er sulten. Hvis man stiller leverpostej frem eller kød ja så skal det skam nok ryge ned, men hundemad - adr badr!

 

Så har vi i lang tid også gjort det med at blande noget i, men der gik aldrig ret lang tid før det heller ikke var spændende mere, og så havde vi problemet igen. Så det bøvl droppede vi totalt. Derefter har vi bare gjort det at hvis de ikke spiste så fik de ingen mad før næste måltid, osv. Det har virket så hun min. har fået mad hver anden dag, men ikke altid ret meget.

 

Jeg har ikke tid til at lave hjemmelavet mad, så det skal helst fungere med at de bare spiser deres foder.

Søg gider de slet ikke med foder, det SKAL være godbidder.

Den lille vil godt spise lidt mere end den store, men han er lidt underlig i madsituationer, som om han er bange for at få skæld ud for at spise. Så der skal man somme tider sidde og ae ham på ryggen mens han spiser, for at han vil have noget. Han bliver nærmest mistænksom på en hvis han får noget ekstra lækkert, og kan helt nægte at røre det. Men som regel kan han lokkes med.

 

Men måske det er meget normalt at de ikke gider spise? Siden der er så mange der putter ting i foderet for at deres hunde vil spise?

 

Der er bestemt ikke noget galt i at blande gode ting i hundefoderet... Hvis bare man gør det med omtanke så længe der er tale om hunde, der stadig vokser.

Hvordan er deres fodertilstand? Har du prøvet at veje dem, -f.eks. hver uge- for at finde ud af, om de tager på? Eller de i det mindste ikke taber sig.

Da Silke havde hjerteorm var der ikke andre symptomer end at hun var MEGET svær at overtale til at spise. Det startede da hun var omkring 7-8 mdr.

Jeg blev først klar over at hun var alvorligt syg, da hun var næsten et år. Da var hun ved at dø.

 

Inden da blandede jeg osse alt muligt i foderet for at få hende til at spise bare en lille smule.

Hun spiste kun når vi gik tur med hendes altædende veninder. Så jeg havde tre hunde på kost i de måneder.:lol::lol:

---Hvis der ikke er tale om sygdom, så kunne det også være en mulighed at gå tur sammen med en normaltspisende ung hund, -og så fodre alle tre undervejs ved at drysse tørfoder ud. Det skal selvfølgelig være en hund, de kommer godt ud af det med. --Gerne en, der yngre end dem selv, så de ikke føler sig trykkede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Ja, jeg fatter heller ikke, hvorfor det skal være så forbudt. Man kan da sige sig selv, at det ikke er sjovt at æde det samme dag ud og dag ind, heller ikke selvom det er et godt tørfoder. Og det er ikke så meget, det skal blandes op med, så man mister ikke fuldkommen kontrol med hundens næring, hvis man spæder til med en smule kød.

 

Der er da heller ingen der siger det er forbudt , men jeg mener det er vores behov og ikke hundens. Det syntes jeg man skal tænke på.

 

Den der nervekrig med, at "hvis man ikke spiser, er man ikke sulten, og man får i hvert fald ikke noget andet", er vi jo forlængst gået væk fra i børneopdragelsen. Måske skulle hundeejerne se at følge med.

 

Mine børn har så ikke prøvet at gå sultne i seng. Men hvis barnet ikke engang gider at smage på det der er lavet så falder der ikke andet af. Har de til gængæld smagt og det ikke falder i deres smag så er der heldigvis altid rugbrød og postej i køleskabet.

 

Jeg går ikke ud og laver noget andet i stedet for. Det er jo ikke en á la Carte Restaurant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da heller ingen der siger det er forbudt , men jeg mener det er vores behov og ikke hundens. Det syntes jeg man skal tænke på.

Ved ikke om jeg har misforstået dit indlæg, for I varierer jo også. :confused:

 

Anyway, jeg besøgte engang Freddy Worm Christiansens ulvecenter og husker tydeligt at han fortalte at, første dag de fik noget nyt gik de virkelig til den. Næste dag var interessen der stadig men efterhånden blev de nærmest ligeglade, indtil der kom en ny foderkilde. Så startede det hele forfra.

 

I mine øjne er det da et bevis på at nyt er spændende, også for hunde. Og dermed er det vel også et behov man dækker, når man ikke bare giver det samme foder hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...