Hop til indhold

Alvorligt problem i hundeavlen


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Gæst Sigurd

Efter at have læst lederen i det seneste nummr af "Hunden" glæder det mig at DKK har fået øjnene op for, at vi har et alvorligt problem inden for racehundeavl.

Problemet er ikke sygdom i raceopdræt eller pengegriske opdrættere, som nogle måske kunne tro. Nej, problemet er at vi hvert år får færre og færre stambogsførte hunde som kan bruges til stambogsført opdræt. Problemet er efterhånden blevet så stort, at man hos DKK forudser, at det om bare 25 år vil blive umuligt at købe en DKK stambogsført hvalp.

 

Jeg er ikke den, der ser DKK stambogsføring som værende uden problemer og/eller fejl, men jeg ser endnu større problemer inden for hundeverdenen hvis antallet af DKK stambogsførte hunde falder yderligere.

 

Mange ( de fleste) købere vælger i dag at købe såkaldte "ægte hunde uden stambog" typisk efter forældre, som har en stambog ( man kan så undre sig over, hvorfor hvalpene ikke bliver stambogsført) Men også sådanne hunde vil forsvinde om ganske få år, når det ikke længere er muligt at "finde" forældredyr med stambog, og hvad vil der ske bare i tredie generation, med avl uden registrering ??

 

Jeg er alvorligt bekymret for fremtiden, hvis denne udvikling får lov at fortsætte, for selvom der sikkert stadig vil blive opdrættet nogle hvalpe under DKK, vil antallet at avlshunde falde så betydeligt, at det vil blive umuligt at opretholde en acceptabel indavlskoffisient.

 

Desværre tror jeg ikke på at problemmet kan løses gennem lovgivning. Vi har jo i dag ikke den store respet for vor hundelovgivning, så flere paragraffer vil sikkert ikke ændre noget.

 

Men som DKK spørger jeg. Har nogen forslag til hvad der kan gøres ??

Eller skal vi bare lade udviklingen fortsætte, så må vi som ikke ønsker "at købe katten/hunden i sækken" jo vælge at købe vores hvalpe i udlandet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 183
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Sigurd

 

Måske skulle tråden ikke være placeret under debat.

For mig er det nemlig blot et spørgsmål om, at så mange som muligt bliver opmærksomme på, hvilken betydning købet af hver eneste hvalp har for vore muligheder for at vælge hunde efter racestander fremover.

Dette valg gælder vel både for racehunde og blandingshvalpe efter racehunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men nu sætter DKK sig ned og overvejer en løsning...der lugter lidt af nedsættelse af kravene og fjernelse af matador-avls-grænsen. Har netop læst bladet og er dybt bekymret.
Jeg har ikke fået bladet endnu..Skide irriterende!

Men kan de ikke lige så godt nedsætte matadoravlsgrænserne? eller for den sags skyld fjerne dem helt? jeg giver ikke en skid for deres regler.. En af Löwchen opdrætterne har som bekendt lige lavet 2 (to!!!) far/datter parringer..og DKK gør intet... Men til gengæld har de lige sendt mig en irettesættelse/advarsel for at lave 3 kuld hvalpe på en tæve under 15 måneder :shock:.. Jeg skrev selvfølgelig straks til dem at tæven er 6 år (!!!) og ja hun har fået sit 3 kuld nu... Det gad man/havde man ikke lige ressourcer til at svare på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Udbud og efterspørgsel..

 

Jeg sidder og tænker at "familien" er begyndt at være populær igen.. folk får flere børn.. En af forældrene arbejder deltid.. Vi laver maden fra bunden osv - I mange år har danskerne nedprioriteret familielivet fokuseret på karriere og mange andre ting.

 

Når familien og hjemmet sættes i fokus, er der vel flere, der skal have en hund - og når hunden ikke er en hobby, men købt som et hyggeligt familiemedlem, så er stambog overflødigt for mange - blot en udgift - fordi de ikke sætter sig ind i problematikken omkring det.

 

Måske en helt hen i vejret teori - men under alle omstændigheder må det være dyrlægerne, som DKK skal have fat i - De er det bedste talerør til familiehundeejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh jeg får helt dårlig samvittighed... Vi har jo en husky uden papirer.. Jeg ved godt at vores er Hollandsk, så det løser jo ikke problemerne i DKK.. Men alligevel...

 

Hernede ved jeg ikke hvad der foregår, men jeg fik et chok da vi begyndte at kigge efter hund... Først var jeg mistroisk overfor alle hvalpe vi så, der måtte bare være en grund til de var så billige...

 

Men hernede koster hunde bare ingenting... Så pengegriske er de i hvertfald ikke.. Tilgengæld kom vi forbi rigtig mange opdrættere hvor jeg hellere ville betegne dem som hvalpe fabrikker :( Og det er vidst helt normalt at man ikke stambogsfører hernede...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Årh jeg får helt dårlig samvittighed... Vi har jo en husky uden papirer.. Jeg ved godt at vores er Hollandsk, så det løser jo ikke problemerne i DKK.. Men alligevel...

 

Hernede ved jeg ikke hvad der foregår, men jeg fik et chok da vi begyndte at kigge efter hund... Først var jeg mistroisk overfor alle hvalpe vi så, der måtte bare være en grund til de var så billige...

 

Men hernede koster hunde bare ingenting... Så pengegriske er de i hvertfald ikke.. Tilgengæld kom vi forbi rigtig mange opdrættere hvor jeg hellere ville betegne dem som hvalpe fabrikker :( Og det er vidst helt normalt at man ikke stambogsfører hernede...

 

Det du beskriver er jo alt det DKK kæmper imod, er Holland helt uden love og regler vedr. hunde, og er der ingen organisationer der vil det gode for menneskets bedste ven, altså hunden! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke fået bladet endnu..Skide irriterende!

Men kan de ikke lige så godt nedsætte matadoravlsgrænserne? eller for den sags skyld fjerne dem helt? jeg giver ikke en skid for deres regler.. En af Löwchen opdrætterne har som bekendt lige lavet 2 (to!!!) far/datter parringer..og DKK gør intet... Men til gengæld har de lige sendt mig en irettesættelse/advarsel for at lave 3 kuld hvalpe på en tæve under 15 måneder :shock:.. Jeg skrev selvfølgelig straks til dem at tæven er 6 år (!!!) og ja hun har fået sit 3 kuld nu... Det gad man/havde man ikke lige ressourcer til at svare på...

Det er da løgn?!?! Hold da OP, hvor ville jeg blive rasende. Sådan no'en amatørnisser. :damn:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ

Kan altså ikke helt følge den der med det vil blive umuligt at lave stambogsførte hvalpe om nogle år :hmm:

Er det ikke sket før at mange racer blev alt for små til at kunne fungere uden at indblande andre racer, blev det ikke gjort i stor stil efter anden verdenskrig? Så det er vel altid en mulighed. Hvem ved, måske ville det endda være sundt...

Desuden har man jo nu langt bedre mulighed for at bruge frossen sæd eller flyve avlshunde til udlandet for at lade dem parre/blive parret?:vedikke:

 

Hvis en race bliver så lille at den forsvinder, så er det jo nok fordi der ikke er stort nok marked for den. Sigurd, var det ikke dig selv som engang skrev at du mente at det ville være fornuftigt at "lukke" mange af de mindre racer, for at gøre plads til de andre? Det er måske det som helt naturligt kommer til at ske.

 

Uden at vide ret meget om det hele, så tror jeg det værste DKK kan gøre er at slække på kravene til avlshunde/matadorgrænsen. Det er for mig at se det eneste som gør en DKK hund mere attraktiv for almindelige hundeejere (det kan naturligvis være ligegyldigt hvis ikke det bliver overholdt). At man føler sig en smugle mere sikker mod sygdom og indavl.

Synes tvært imod de skulle lave strengere krav (og strengere straffe!!), især til de store racer, bliver sgu så trist når jeg læser den ene gang efter den anden om hunde fra racer hvor man ellers skulle synes der var rigeligt med hunde at vælge imellem, med dårlige hofter osv. som bare får lov at lave det ene kuld efter det andet. Det er sådan nogle historier som får folk til at fravælge at betale det tredobbelte for en racehund...

 

Synes bestemt ikke man skal have dårlig samvittighed over at købe en "ægte- uden tavle", jeg synes ikke det som køber er ens pligt at støtte opdrætterne, der er ingen som opdrætter hvis ikke de får noget ud af det personligt, derfor må det helt sikkert være opdrætternes og dkks egen opgave at gøre det attraktivt for køberne at vælge dem, ved at holde sig for gode til at se igennem fingre med forælder/barn parringer og at tillade syge hunde eller hunde som har vist at de giver syge hvalpe, at forsætte i avlen.

 

At stamtavlen ikke er en garanti, men et redskab har jeg hørt mange gange, hvor kunne det være fint hvis man i DKK arbejdede hen imod at gøre det til en garanti!

Ikke en garanti mod at ens hund bliver syg, men en garanti for at kun de bedste hunde er blevet brugt som avlshunde og reglerne er ens for alle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du beskriver er jo alt det DKK kæmper imod, er Holland helt uden love og regler vedr. hunde, og er der ingen organisationer der vil det gode for menneskets bedste ven, altså hunden! :shock:

 

Ærligt; Så ved jeg det faktisk ikke...

 

Men de har ikke sådan.. meget samvittighed... F.eks. købte vi Dexter uden opdrætteren havde sat sig ind i vores situation, og det er kun fordi vi har lavet ordentlig research at vi ved at "vi kan den her race", selvom vi absolut ikke har de optimale forhold for en husky (Ingen kæmpe have indhegnet til en husky).. Og lige netop en husky kan det jo gå gruligt galt med hvis man ikke kender til dens behov... Heldigvis giver de en god vejledning med omkring fodring af hvalpen, og en kæmpe liste omkring sygdomme osv. Og hos hende vi købte ham laver man en skriftlig aftale, hvor hvis han får nogle arvelige sygdomme så får man betalt udgifterne i den forbindelse, samt tilbudt en ny hvalp.

 

Det som undre mig hernede er f.eks. så er det opdrætterne selv der chipmærker deres hvalpe.. Er det normalt? Jeg kan bare huske min sidste hund skulle til dyrlæge for at chipmærkes... Man kan også gå ind i en petshop og få chippet sin hund... Ja jeg ved ikke om man er begyndt at kunne det i Danmark :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke fået bladet endnu..Skide irriterende!

Men kan de ikke lige så godt nedsætte matadoravlsgrænserne? eller for den sags skyld fjerne dem helt? jeg giver ikke en skid for deres regler.. En af Löwchen opdrætterne har som bekendt lige lavet 2 (to!!!) far/datter parringer..og DKK gør intet... Men til gengæld har de lige sendt mig en irettesættelse/advarsel for at lave 3 kuld hvalpe på en tæve under 15 måneder :shock:.. Jeg skrev selvfølgelig straks til dem at tæven er 6 år (!!!) og ja hun har fået sit 3 kuld nu... Det gad man/havde man ikke lige ressourcer til at svare på...

 

Jeg blev simpelthen så chokeret da jeg læste det med far/datter-parring i en anden tråd!! Hvordan kan man få sig selv til det?? Er det virkelig i orden at gøre sådan? Ja, jeg har jo ingen forstand på hundeavl, så det kan godt være jeg spørger dumt... :oops:

 

Noget andet er, at jeg slet ikke forstår at der er købere til sådan en hvalp... Men det må der jo være siden man har lavet to kuld....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, problemet er at vi hvert år får færre og færre stambogsførte hunde som kan bruges til stambogsført opdræt.

Jeg har endnu ikke fået bladet, men så vidt jeg ved, er der (alt for) lave kriterier for, hvilke hunde der må indgå i avlen - for airedales' vedkommende skal de blot have en 2.præmie! -, så hvad afholder opdrætterne fra at avle?

 

Mange ( de fleste) købere vælger i dag at købe såkaldte "ægte hunde uden stambog" typisk efter forældre, som har en stambog

Hvor har du den viden fra? Det må da være ret svært at tælle op, når de netop ikke er stambogsført?

 

Langt hovedparten af de hundeejere, som jeg personligt kender, har racehunde MED stamtavle, resten har "underlige, men kære" blandinger af guderne må vide hvad. Begge slags valg er foretaget ud fra forskellige overbevisninger ("man ved, hvad man får" eller "blandingshunde er sundere"), og afgjort ikke ud fra prisen.

 

Eller skal vi bare lade udviklingen fortsætte, så må vi som ikke ønsker "at købe katten/hunden i sækken" jo vælge at købe vores hvalpe i udlandet.

Altså - udviklingen kan vi jo ikke her og nu gøre ret meget ved, for vi kan jo ikke begynde at masse-indkøbe stambogsførte hvalpe for at støtte DKK. :shock:

 

Og mht at købe katten i sækken - det gør man faktisk altid også ved racerene hunde, for uanset hvor stor umage man gør sig som hvalpekøber, findes der ingen garantier, stambog eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan altså ikke helt følge den der med det vil blive umuligt at lave stambogsførte hvalpe om nogle år :hmm:

Er det ikke sket før at mange racer blev alt for små til at kunne fungere uden at indblande andre racer, blev det ikke gjort i stor stil efter anden verdenskrig? Så det er vel altid en mulighed. Hvem ved, måske ville det endda være sundt...

Desuden har man jo nu langt bedre mulighed for at bruge frossen sæd eller flyve avlshunde til udlandet for at lade dem parre/blive parret?:vedikke:...

Men det koster jo?? Hvis en del af problemet er de større udgifter som opdrætterne har så er det jo lige præcis mere attraktivt at bruge sin egen hanhund 700 gange eller lave forældre/børn parringer..

 

Hvis en race bliver så lille at den forsvinder, så er det jo nok fordi der ikke er stort nok marked for den. Sigurd, var det ikke dig selv som engang skrev at du mente at det ville være fornuftigt at "lukke" mange af de mindre racer, for at gøre plads til de andre? Det er måske det som helt naturligt kommer til at ske. ...
men de forsvinder jo ikke? de blvier bare solgt uden stamtavle.. Jeg kan se det med løverne..Der har aldrig været så mange løver som nu uden stamtavle.. og de bliver solgt for 7-8000 kr.. Mine bliver solgt for 11500 incl. hvalpepakke til omkring 2500-3000 og stamtavle... Jeg kan godt forstå at man vil sælge sine hvalpe uden stamtavle..Folk kan ikke engang komme efter dig hvis hvalpen fejler noget efterfølgende.. Der er da mange flere penge i uden stamtavle hvalpe for opdrætteren... Hvis ikke det var fordi jeg vil noget med Löwchen (hvis det var for pengenes skyld) gjorde jeg det også

 

Uden at vide ret meget om det hele, så tror jeg det værste DKK kan gøre er at slække på kravene til avlshunde/matadorgrænsen. Det er for mig at se det eneste som gør en DKK hund mere attraktiv for almindelige hundeejere (det kan naturligvis være ligegyldigt hvis ikke det bliver overholdt). At man føler sig en smugle mere sikker mod sygdom og indavl.

Synes tvært imod de skulle lave strengere krav (og strengere straffe!!), især til de store racer, bliver sgu så trist når jeg læser den ene gang efter den anden om hunde fra racer hvor man ellers skulle synes der var rigeligt med hunde at vælge imellem, med dårlige hofter osv. som bare får lov at lave det ene kuld efter det andet. Det er sådan nogle historier som får folk til at fravælge at betale det tredobbelte for en racehund......

Jeg synes der skal meget mere fokus på HD også hos de små..Mange små hunde viser sig nu at have seriøse problemer med HD..men de er jo ikke plaget af det som de store (tunge) racer.. Men flere krav/flere straffe gør vel også at opdrætterne forsvinder? og sælger hundene som tavleløse, men ægte

 

Synes bestemt ikke man skal have dårlig samvittighed over at købe en "ægte- uden tavle", jeg synes ikke det som køber er ens pligt at støtte opdrætterne, der er ingen som opdrætter hvis ikke de får noget ud af det personligt, derfor må det helt sikkert være opdrætternes og dkks egen opgave at gøre det attraktivt for køberne at vælge dem, ved at holde sig for gode til at se igennem fingre med forælder/barn parringer og at tillade syge hunde eller hunde som har vist at de giver syge hvalpe, at forsætte i avlen....
du har ret.

 

At stamtavlen ikke er en garanti, men et redskab har jeg hørt mange gange, hvor kunne det være fint hvis man i DKK arbejdede hen imod at gøre det til en garanti!

Ikke en garanti mod at ens hund bliver syg, men en garanti for at kun de bedste hunde er blevet brugt som avlshunde og reglerne er ens for alle...

Så skal kravene øges blandt andet for udstillingskravet.. Nu skal man have en very good hos en dommer hos mange af racerne.. Man kan nemt finde en dommer som ikke synes det problem din hund har er et særlig vigtigt problem.. og desuden er mange af sygdommene jo usynlige for en dommer..

 

Jeg er spændt på at se udspillet fra DKK

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Det er da løgn?!?! Hold da OP, hvor ville jeg blive rasende. Sådan no'en amatørnisser. :damn:

 

Uha, det er vist det en organisation kalder raseri og negativ holdning :slem: ikke noget man ønsker at bruge tid på! :engel:

 

Sådan en udtryksform, viser jo bare at ens indsigt i det væsentlige, ikke er til stede! :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev simpelthen så chokeret da jeg læste det med far/datter-parring i en anden tråd!! Hvordan kan man få sig selv til det?? Er det virkelig i orden at gøre sådan? Ja, jeg har jo ingen forstand på hundeavl, så det kan godt være jeg spørger dumt... :oops:

 

Noget andet er, at jeg slet ikke forstår at der er købere til sådan en hvalp... Men det må der jo være siden man har lavet to kuld....

Med rødt..det må du spørge opdrætter om :stupid:Men hvis du spørger mig så måske penge? Jeg mener der er utallige flotte racetypiske hanhunde her i landet.. Det er ikke nødvendigt at grøe den slags

Med blåt... Spørger du mig? jeg mener nej..Jeg kunne måske forstå det HVIS det var en super linje som var ved at uddø og far og datter racetypiske og meget vindende..Men det er ikke tilfældet. Far er 23 cm høj og vejer 10 kg..

Hvis du spørger DKK så ja..det må være tilladt ellers havde de vel gjort et eller andet??

Med grønt.. Den typiske køber tjekker intet..og jeg mener intet.. de spørger ikke engang om noget..Jo købere som kommer fra HF og er blevet tudet ørerne fulde, men den almindelige køber spørger om intet og beder IKKE engang om at se mor og far til hvalpene.. De spørger ikke efter sygdomme, dyrlægeoplysninger, udstillinger.. Men de ved heller ikke noget om det :vedikke: Jeg har hørt om en opdrætter som fortalte en hvalpekøber at hunden var højt præmieret..tak jeg gik selv i ringen med hunden den sidste gang og der kom den helt op på en 3 præmie... For mig er højtpræmieret noget henad Bobo.. Flere excellenter ville jeg betegne som udstillet med rimelig godt resultat...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Men det koster jo?? Hvis en del af problemet er de større udgifter som opdrætterne har så er det jo lige præcis mere attraktivt at bruge sin egen hanhund 700 gange eller lave forældre/børn parringer..

 

Ja, men så synes jeg at DKK skulle begynde at tage deres egne regler alvorligt og lave nogen seriøse straffe som var så tilpas slemme at det ikke kunne betale sig at prøve at snyde.

 

men de forsvinder jo ikke? de blvier bare solgt uden stamtavle.. Jeg kan se det med løverne..Der har aldrig været så mange løver som nu uden stamtavle.. og de bliver solgt for 7-8000 kr.. Mine bliver solgt for 11500 incl. hvalpepakke til omkring 2500-3000 og stamtavle... Jeg kan godt forstå at man vil sælge sine hvalpe uden stamtavle..Folk kan ikke engang komme efter dig hvis hvalpen fejler noget efterfølgende.. Der er da mange flere penge i uden stamtavle hvalpe for opdrætteren... Hvis ikke det var fordi jeg vil noget med Löwchen (hvis det var for pengenes skyld) gjorde jeg det også

 

Ja, det er jo lige netop det som er så skørt ved det, efter min mening. Hvis bare dem som solgte uden tavle tog 2-3000 kr for en hund, så kunne jeg forstå det, men når man regner med at mange seriøse opdrættere inkludere vaccination, hvalppakke, support, fremtidig pasning osv. For ikke at tale om, som du også selv nævner, den garanti det giver at have en kontrakt, hvis hunden i fremtiden skulle blive syg. Men det er der altså mange som ikke ved, og derfor tror de at de er smarte når de køber en "æget uden tavle" for at spare 2-3000 kr. Men hvorfor ved de ikke det? Det er vel også opdrætternes og måske DKKs ansvar at reklamere for. Hvor mange gange har man ikke kørt "jeg gider ikke betale for en stamtavle, for jeg vil alligevel ikke udstille"...

 

Jeg synes der skal meget mere fokus på HD også hos de små..Mange små hunde viser sig nu at have seriøse problemer med HD..men de er jo ikke plaget af det som de store (tunge) racer.. Men flere krav/flere straffe gør vel også at opdrætterne forsvinder? og sælger hundene som tavleløse, men ægte

 

Jeg tror stadig det vil være bedre hvis dem som alligevel er useriøse og hellere vil spare nogle tusind kroner ved at bruge en syg hund, blev sorteret fra...

 

du har ret.

 

:-D

 

Så skal kravene øges blandt andet for udstillingskravet.. Nu skal man have en very good hos en dommer hos mange af racerne.. Man kan nemt finde en dommer som ikke synes det problem din hund har er et særlig vigtigt problem.. og desuden er mange af sygdommene jo usynlige for en dommer..

 

Synes helst at alle kravene skulle øges, eller måske var det også en start bare at følge et af dem der er i forvejen:

"Forhold, der påvirker en hunds sundhed negativt, betragtes som en alvorlig fejl"

Men der er jo også mange racer hvor hundene enten slet ikke skal testes selvom der er mange syge hunde, eller hvor hundene skal testes, men hunde med dårlige resultater gerne må bruges... Det forstår jeg ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå alm. mennesker k'ber hvalp uden tavle, de har nemlig ingen ide om hvad de kan bruge den til.

De ser de kan få en hvalp af samme race bare til det halve, så selv følgelig køber de så den.

Det kunne være, at hvis opdræt. sænkede deres tårnhøje priser så ville salget af dkk hvalpe igen stige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå alm. mennesker k'ber hvalp uden tavle, de har nemlig ingen ide om hvad de kan bruge den til.

De ser de kan få en hvalp af samme race bare til det halve, så selv følgelig køber de så den.

Det kunne være, at hvis opdræt. sænkede deres tårnhøje priser så ville salget af dkk hvalpe igen stige.

 

 

Jeg er lidt enig her... Det burde være opdrætteren som simpelthen sagde, at uanset hvad blev hvalpene solgte med stamtavle... Det er jo ikke køberen der gør noget forkert...

 

Hvis man ikke ved bedre, ikke har intentioner om udstilling eller avl, så ER det da bare "bedre" lige at sparer 2-3000 kr.. Det er altså mange penge at spare! Det valg skal opdrætteren slet ikke give en køber!

 

Jeg kan fortælle at vores Dexter; Husky uden stamtavle, inkl. chip, vacciner, hvalpepakke osv kostede hvad der svarer til 2900 danske kroner... Hvilket er normalprisen for en hvalp hernede (De svinger mellem 2000 og det dyreste jeg har set er nok en chihuahua hvalp til 5500 kr) Jeg havde med glæde betalt det dobbelte for en hvalp, men vi valgte bevidst at vi ikke kiggede priser, men forældre temperament og baggrund for hvalpen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå alm. mennesker k'ber hvalp uden tavle, de har nemlig ingen ide om hvad de kan bruge den til.

De ser de kan få en hvalp af samme race bare til det halve, så selv følgelig køber de så den.

Det kunne være, at hvis opdræt. sænkede deres tårnhøje priser så ville salget af dkk hvalpe igen stige.

Men ved du hvad det er der gør at priserne er tårnhøje?? Udstillingsgebyrer, kørsel til udstillinger, dyrlægeudgifter, forsikringer, foder, legetøj, indretning af gårde, diverse udgifter til kommunen (alene renovation er 569 kr om måneden..men man må ikke smide hundelort i skraldespanden), kørsel til ringtræning, kørsel til socialisering, lokumspapir, rengøringsmidler, vand, opvask, vask af tæpper og andre hudneting, vask og føntørring af hunde, udgifter til "ansatte", stambogsregistrering og andre besynderlige udgifter DKK pludselig ligger på, hvalpepakker, sundhedsundersøgelser osv. For ikke at tale om moms :roll:

Jeg har ikke et eneste år haft så meget som en krone i overskud..Jeg ville ønske det, men nej..

Det er en fordom - en vandrehistorie - når folk tror at opdrætterne spinder guld på deres hvalpekuld..

Måske man kan få lidt overskud hvis man har en eller 2 tæver, hvor foderet og andre udgifter kan skjules i det almindelige husholdningsbudget..og hvis det så er en race som får mange hvalpe og det er sommer så man kan have hvalpene udenfor..og HVIS man kan komme af med dem alle sammen, ja så kan man måske få lidt overskud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...