Hop til indhold

Skal de "puttes" ?


Shii
 Share

Recommended Posts

Ja spørgsmålet er jo egentlig ganske simpelt?

 

Skal man putte en hvalp?

 

Når Dexter (9 uger) har været oppe i ca. to timer(nok nærmere 1½ time!) så går han helt i selvsving... Han vil have kontakt hele tiden, gør og bjæffer, og det er jo irriterende, forståeligt at han vil have kontakt, og det får han jo hele tiden når han er vågen nærmest... Men problemet er at han vil så gerne lege, men når han er "overtræt" så bider han, og er rigtig umulig :megaked:

 

Vi er nu begyndt at "putte ham" når han rammer den periode, vi forsøgte med at ignorere ham, men det er simpelthen utålelig at høre på sådan en lille skingrende bjæffen (Hvem sagde at Husky ikke gør :lol: )...

Vi sætter os ned, på hans "sovetæppe", og så bliver han lige så stille nusset, og den er stensikker, han falder i søvn HVER gang i løbet af to minutters tid.. Han ER simpelthen bare overgearet fordi han er for træt..

 

Om natten sover han 5-6 timer i streg uden problemer, desværre gør han stadig ikke opmærksom på når han skal tisse om natten :( Så vi skal til at sætte uret så vi lige kan stå op før han når at tisse...

 

Men er det normalt; Skal man virkelig "putte sin hvalp" så den får en ordentlig rytme her i starten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal tænke over, at han kommer lige fra sin mor og kuldsøskende. Ho sen fornuftig opdrætter blecv han ikke overstimuleret og hans søskende blev træt cirka på samme tidspunkt som ham og dermed bliver der ro omkring ham - ro til at mærke han er træt.

 

I sit nye hjem er der en hel masse andet han skal forholde sig til og han kan følge med i alt, gå med rundt, se og lege osv.

Der er ingen naturlig hvalperytme, så han mærker ikke når nok er nok og kroppen er træt. Derfor bliver han overstimuleret og "umulig".

 

langt de fleste hvalpe har godt af at få hjælp til at finde ro. Det kan være at man putter dem og bliver hos dem til de sover, tager dem i line og dermed begrænser deres udfoldelser eller tager dem på skødet/lægger sig med dem. Så oplever man det du gør: Hvalpen falder til ro.

 

Så længe der sker noget "spændende" rundt om hvalpen vil den følge med og mærker ikke hvor meget den trænger til at sove

 

Det man i gamle dage sagde babyer havde behov for: Ro, renlighed og regelmæsighed, er heller ikke helt tosset, når det drejer sig om hvalpe :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

"9 uger.. og gor stadig ikke opmaerksom paa at skulle tisse". Det kan man ikke forlange af en hvalp i den alder. Foer den er op til 4 mdr. gammel. Men man kan blive glaedeligt overrasket.

 

Jeg ved ikke om man skal putte sine hunde, men det har jeg altid gjort og den aeldste er ca. 10 aar gammel, og ham putter vi stadigvaek.

 

Det er med folgen i seng og god nat og sov godt, "god dreng" og "god pige" ritualen. Det kan jeg godt lide og de falder fint til ro, saa jeg gaar ud fra de ogsaa kan lide at blive puttet af mor, lige meget hvor gamle de er:hjerte:

 

Jeg har haft maaaaaange hvalpe, nogle fra de var dage gamle, og det er min erfaring at de fungerer bedst paa fast rutine (dvs. faste maaltider, faste dagsrytmer, faste sengetider) og megen omsorg, specielt jo yndre de er. din er en rigtig baby stadigvaek som har brug for moar hele tiden, og ja, naar de ikke kan holde sig, kan de fint tisse/lave en lille overraskelse stille og roligt hvis nodvendigt, paa et stk. papir ved sengen, og fortsaette sovnen i ro og mag.

 

Mht til at saette uret for at tage hvalpen ud midt om natten, for at undgaa uheld, har jeg aldrig vaeret tilhaenger af! Fordi jeg helst ikke vil laere hvalpen en daarlig rytme, om at vaagne og skulle ud om natten. Hvalpe er lynhurtige til at komme ind i en rytme, ogsaa de mindre heldige.

Derfor lagde jeg altid lidt papir ved siden af deres seng,at tisse paa, i den periode hvor de ikke kan holde sig, uden at skulle vaekke mig.

Det er min erfaring med alle de hvalpe jeg har haft, at de lynhurtigt fortraekker selv at holde sig, naar de magter det, i lobet af natten, hvis man giver dem et blidt indtryk af at natten er til at sove dvs. mor tager mig ikke ud om natten.

 

selvfolgelig hvis hvalpen skriger og giver ivrigt udtryk for at VILLE ud, trods papiret ved sengen, saa ville jeg imodekomme den lille ny med et smut i haven f.eks kl. 2 om natten, men ellers ikke.:hjerte:

 

Og saa skal man selvfolgelig vaere en omsorgsfuld hunde mor der sorger for at tage den lille ny ud lige saa sent som man selv gaar i seng. f.eks kl. 10 om aftenen, putte nat nat og saa ud i haven igen kl. ca. 6 (Lidt fleksibel med disse tider skal man vaere, men generelt i mellem tiden er det natte tid og nul have ture).

 

Det handler mest om at goere lige pracist det, der virker for dig selv og som samtidig virker for din hvalp. Men ovenstaaende er min personlige rette snor, som altid kan justeres lidt efter en individuel hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby

Alfred skulle også puttes de første 2 uger, og derefter begyndte han selv at lægge sig. Når lyset bliver slukket om aftenen, så lægger han sig. Om dagen lægger han sig når han er træt, eller bliver nusset.

Alfred er kun 14 uger, så han har lært det meget hurtigt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores lille vovse blev puttet hver gang hun skulle sove de første tre dage, hun kunne simpelhen ikke falde til ro.. Men kan mærke hun bliver bedre og bedre til selv at falde til jo for hver dag :hjerte:

 

Hun elsker soveværelset (kan hun kom til det er det der hun går ind og vimser rundt :blink:) Og hun har lært lynhurtigt - er lyset slukket skal vi sove, men hun møver dog stadig en del rundt. De første dage havde hun en ide om at kl. 5 så starter dagen - men vi rykker det stille og rolig så nu kan vi godt sove til 7 - 8 stykker.

Jeg tager hende ud en gang om natten og hun har lært at det kunne er ud og tis og ind igen :-D

 

Uheld har vi kun haft et enkelt siden vi har fået hende og det min egen skyld, kunne ikke lige overtale mig selv til at kom op af sofaen :stupid:

Så mon man ikke kalde den lille vaps for renlig? :klap:Hun bliver 9 uger på tirsdag :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores lille vovse blev puttet hver gang hun skulle sove de første tre dage, hun kunne simpelhen ikke falde til ro.. Men kan mærke hun bliver bedre og bedre til selv at falde til jo for hver dag :hjerte:

 

Hun elsker soveværelset (kan hun kom til det er det der hun går ind og vimser rundt :blink:) Og hun har lært lynhurtigt - er lyset slukket skal vi sove, men hun møver dog stadig en del rundt. De første dage havde hun en ide om at kl. 5 så starter dagen - men vi rykker det stille og rolig så nu kan vi godt sove til 7 - 8 stykker.

Jeg tager hende ud en gang om natten og hun har lært at det kunne er ud og tis og ind igen :-D

 

Uheld har vi kun haft et enkelt siden vi har fået hende og det min egen skyld, kunne ikke lige overtale mig selv til at kom op af sofaen :stupid:

Så mon man ikke kalde den lille vaps for renlig? :klap:Hun bliver 9 uger på tirsdag :banan:

 

Tror også vi vil betegne Dexter som renlig.. Men i bund og grund tror jeg alle hvalpe er renlige, hvis de bare kommer ud i tide :)

 

Dexter har KUN uheld indenfor hvis vi ikke kommer ud "til tiden"... Igår ville vi liiige vente 5 min, og vupti så havde han tisset på gulvet :stupid: Kun en lille smule, vi gik ud og så kom det hele ellers bare.. Så han ved jo godt at det er udenfor det skal leveres :)

 

Han er heldigvis 100% god til at falde til ro om natten... Når lyset skulles så sover han! Og han sover gerne fra midnat til 8:50 næste morgen, uden at komme ud i løbet af natten og vi har ikke uheld i løbet af natten! :banan:

 

Men han er bare ikke meget for at sove i løbet af dagen :lol: Der ske rjo sååårh meget han gerne vil være med til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også vi vil betegne Dexter som renlig.. Men i bund og grund tror jeg alle hvalpe er renlige, hvis de bare kommer ud i tide :)

 

Dexter har KUN uheld indenfor hvis vi ikke kommer ud "til tiden"... Igår ville vi liiige vente 5 min, og vupti så havde han tisset på gulvet :stupid: Kun en lille smule, vi gik ud og så kom det hele ellers bare.. Så han ved jo godt at det er udenfor det skal leveres :)

 

Han er heldigvis 100% god til at falde til ro om natten... Når lyset skulles så sover han! Og han sover gerne fra midnat til 8:50 næste morgen, uden at komme ud i løbet af natten og vi har ikke uheld i løbet af natten! :banan:

 

Men han er bare ikke meget for at sove i løbet af dagen :lol: Der ske rjo sååårh meget han gerne vil være med til!

 

Ja jeg har også overvejer bare at lade hende prøve at sove igennem uden hun kommer ud og se om det funger - det ville jo være fedt hvis man kunne. :banan:

 

altså en af tingene vi har lagt mærk til er at vi mange gange skal fjerne hende store elefant-bamse, når hun skal sove, da hun ellers køre sig selv ekstremt meget op med den når hun er træt og begynder at humpe den.. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst crthomsen

Jeg har læst en masse meget klogt litteratur om hvalpe.

 

En af de kloge ting jeg læste var at hvis man forventer at en hund på sigt skal være alene hjemme f. eks. fra 8-15, så skal man lære den at de timer er rolige timer hvor der ikke sker så meget. Det er jo det vi håber vores hunde bruger tiden til.

 

Vores Emma ligner nogen gange en der tænker "hvorfor går du ikke snart" hvis jeg f.eks har en fridag og de andre er gået i skole/på arbejde. Hun sover når vi ikke er hjemme, oftest i sofaen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...